از کجا بفهمیم پولیپ بینی داریم

از کجا بفهمیم پولیپ بینی داریم

در این مقاله، به این موضوع اشاره خواهیم داشت که از کجا بفهمیم پولیپ بینی داریم. همراه ما باشید.

پولیپ بینی یکی از مشکلات شایعی است که امروزه افراد زیادی با آن دست و پنجه نرم می کنند. پولیپ بینی مشکلات زیادی را برای افراد به وجود می آورد.

بنابراین درمان آن همواره یکی از دغدغه های پیش رو است. بسیاری از افراد، پولیپ بینی را با گرفتگی ساده ی بینی اشتباه می گیرند و با این باور، نگرانی های زیادی را برای خود به وجود می آورند.

از این رو بهتر است اطلاعات خود را در رابطه با پولیپ بینی و علائم آن افزایش دهیم تا با آگاهی کامل، اقدامات لازم را انجام دهیم.

اما از کجا بفهمیم پولیپ بینی داریم؟ خانم دکتر خدیجه جمشیدی، اطلاعات کاملی را در خصوص این سوال و سایر نکات مربوط به پولیپ بینی در اختیار بیماران قرار داده است که در این مقاله به بیان آن ها خواهیم پرداخت.

خانم دکتر خدیجه جمشیدی، از معتبرترین متخصصین در این حوزه معرفی می شوند. لطفا تا انتهای مقاله، ما را همراهی نمایید.

اینفوگرافیک از کجا بفهمیم پولیپ بینی داریم

اینفوگرافیک از کجا بفهمیم پولیپ بینی داریم
اینفوگرافیک از کجا بفهمیم پولیپ بینی داریم

پیشنهاد می کنیم از پست علائم بعد از عمل بینی دیدن کنید.

در این مقاله می خوانیم:

پولیپ بینی چیست؟

محل ایجاد پولیپ بینی کجاست؟

علائم پولیپ بینی چیست؟

دلایل ابتلا به پولیپ بینی

تشخیص پولیپ بینی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

عوارض پولیپ بینی چیست؟

درمان پولیپ بینی

جلوگیری از ابتلا به پولیپ بینی

درمان خانگی پولیپ بینی

سخن پایانی

 

پولیپ بینی چیست؟

پولیپ بینی یک بیماری مربوط به بخش داخلی بینی است که علائم و عوارضی را در پی دارد. به توده نرم و غیر سرطانی که در اثر التهاب، عفونت، آلرژی و … در مسیر بینی و سینوس ها به وجود می آید، پولیپ گفته می شود.

در اغلب موارد، توده پولیپ بدون علائم خاصی که بیمار متوجه آن شود، به وجود می آید. گاهی نیز پولیپ ها به گونه ای بزرگ و دردسرساز می شوند که مسیرهای تنفسی بینی را مسدود می کنند و مشکلات مختلفی را به وجود می آورند.

اما از کجا بفهمیم پولیپ بینی داریم؟ برای تشخیص پولیپ بینی، باید با نشانه ها و علائم آن آشنا شوید.

توده های پولیپ در اندازه های متفاوتی به وجود می آیند

توده های پولیپ در اندازه های متفاوتی به وجود می آیند. در صورتی که به شکل غیر عادی رشد کنند، از داخلی بینی یا حلق قابل رویت هستند. برخی از افراد پولیپ بینی را با بیماری سینوزیت اشتباه می گیرند.

به همین دلیل سوال می کنند از کجا بفهمیم پولیپ بینی داریم؟ برای تشخیص بیماری پولیپ بینی از بیماری سینوزیت، لازم است علائم بیماری ها بررسی گردد.

لازم است بدانید اگر پولیپ بینی سبب انسداد مجاری تنفسی گردد، عاملی برای ابتلا به سینوزیت خواهد بود. در شرایط انسداد کامل بینی، بیمار مجبور است از راه دهان تنفس کند که این موضوع سبب خشک شدن گلو، بروز التهاب و خونریزی در حلق خواهد شد.

محل ایجاد پولیپ بینی کجاست؟

توده های پولیپ بینی ممکن است هر یک از سینوس ها یا راه های هوایی بینی را درگیر کنند. اما در اکثر مواقع، در اطراف چشم، استخوان های پیشانی و بینی سکنی می گزینند.

افراد، پولیپ بینی را ممکن است در هر سنی تجربه کنند اما در میان افراد میانسال، شایع تر است. برخی از افراد نیز از نوزادی درگیر پولیپ بینی هستند.

علائم پولیپ بینی چیست؟

افرادی که مبتلا به پولیپ بینی می شوند، یک یا چند مورد از علائم زیر را دارا می باشند:

  • انسداد دائمی بینی
  • مشکل در تنفس
  • سردرد
  • اختلال در حس بویایی
  • افزایش ترشحات بینی
  • ایجاد خلط پشت حلق
  • ایجاد عفونت در بینی و حلق
  • صدای تو دماغی
  • خر و پف در هنگام خواب
  • کاهش حس چشایی
  • عطسه های مکرر
  • آبریزش بینی

افرادی که مبتلا به پولیپ بینی هستند و توده پولیپ آن ها کوچک است، تنها یک یا چند مورد از علائم را تجربه می کنند. اما در مواردی که توده پولیپ بزرگ باشد، بیمار ممکن است همه علائم ذکر شده را با هم داشته باشد که در این شرایط، زندگی برای بیمار سخت و کسل کننده خواهد بود.

برای کسب آگاهی بیشتر در این خصوص، با خانم دکتر خدیجه جمشیدی در ارتباط باشید.

دلایل ابتلا به پولیپ بینی

دلایل ابتلا به پولیپ بینی
دلایل ابتلا به پولیپ بینی

شایع ترین علت پولیپ بینی، آلرژیک می باشد. بنابراین وضعیت پولیپ در بیماران در فصل یا جاهای خاصی تشدید می یابد.

به طور مثال در فصل بهار که گرده افشانی گل ها و گیاهان رخ می دهد یا فصل پاییز که برودت و خشکی هوا زیاد می شود، افراد مبتلا به پولیپ بینی، علائم شدیدتری را احساس می کنند.

آلودگی هوا و استشمام بوی غذاهای سرخ کردنی، از دیگر عوامل تحریک توده پولیپ بینی می باشد که مشکلات برای بیماران افزایش می یابد.

به صورت کلی برخی از افراد، مستعد ابتلا به پولیپ بینی هستند. موارد زیر خطر ابتلا به پولیپ بینی را در افراد افزایش می دهد:
  • بیماری آسم
  • عفونت های سینوسی مزمن
  • آلرژی نسبت به هوا
  • آلرژی به برخی داروها به خصوص آسپرین و ایبوپروفن و …
  • فیبروز کیستیک
  • دلایل ژنتیکی
  • اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن
  • بیماری التهاب مخاط بینی
  • سندروم چرگ اشتراوس

افراد در اثر عوامل مختلفی به صورت دوره کوتاه مدت یا به صورت دائمی، دچار پولیپ بینی می شوند. بیماری آسم به تنهایی منجر به التهاب راه های بینی می شود. آسم همچنین انقباض موقتی راه های هوایی را در پی دارد که این موضوع شرایط پولیپ را تشدید خواهد کرد.

فیبروز کیستیک، نوعی بیماری ژنتیکی است که طی آن، مخاط بیمار سفت می شود

فیبروز کیستیک، نوعی بیماری ژنتیکی است که طی آن، مخاط بیمار سفت می شود. ضخیم و چسبنده شدن مخاط در اثر این بیماری، علائم و شرایط پولیپ را حادتر می کند.

بیماری سندروم چرگ اشتراوس در واقع التهاب عروق خونی می باشد که نوعی بیماری خودایمنی است. این سندروم ،عروق کوچک و متوسط را درگیر خود می کند. علائم سندروم چرگ اشتراوس مشابه آسم و رینیت آلرژیک می باشد. در صورتی که بیمار مبتلا به پولیپ بینی باشد، وجود سندروم چرگ اشتراوس، علائم پولیپ را تشدید می کند.

تشخیص پولیپ بینی

تشخیص پولیپ بینی
تشخیص پولیپ بینی

در صورتی که فردی با علائم پولیپ بینی مواجه شد، باید برای بررسی نزد پزشک متخصص گوش، حلق و بینی برود. توصیه اکید ما، خانم دکتر خدیجه جمشیدی می باشد.

در مرحله اول؛ پزشک سوالاتی در خصوص علائم بیماری از شما می پرسد که بر اساس پاسخ های شما، بهترین روش تشخیص در نظر گرفته می شود.

در صورتی که توده پولیپ بینی بزرگ باشد، پزشک به راحتی می تواند از طریق یک منبع روشنایی مخصوص، پولیپ ها را تشخیص دهد.

اما اگر توده ها کوچک باشند، نیاز به روش های تشخیصی تکمیلی می باشد. البته در هر صورت، پزشک آزمایش ها و عکسبرداری ها را انجام می دهد تا عوارض ناشی از پولیپ را شناسایی و آن ها را درمان کند. روش های تشخیص پولیپ بینی شامل روش های زیر می باشد:

آندوسکوپی بینی:

در روش آندوسکوپی، یک لوله باریک مخصوص را که دارای دوربین و چراغی است، وارد بینی می کنند. تصاویر ثبت شده از دوربین، وضعیت کامل بینی و سینوس ها را نشان می دهد.

توموگرافی کامپیوتری:

پزشک درخواست تصویربرداری کامپیوتری می دهد تا بتواند اندازه و محل دقیق توده های پولیپ را در نواحی عمیق سینوس شناسایی کند.

میزان تورم و التهاب نیز از طریق این نوع عکسبرداری قابل تشخیص است. در صورتی که در مسیرهای بینی ناهنجاری های دیگری نظیر توده سرطانی و غیر سرطانی نیز وجود داشته باشد، توموگرافی کامپیوتری به تشخیص آن ها کمک شایانی می کند.

تست های آلرژیک:

گاهی پزشک، آزمایشات پوستی را برای تشخیص آلرژی به التهاب مزمن انجام می دهد. در این روش، با یک تست خراش پوست، قطره های اندکی از مواد ایجاد کننده آلرژی به پوست بدن وارد می کنند. این مواد را به پوست کمر یا ساعد تزریق می نمایند. در مرحله بعد، پوست را از نظر علائم واکنش آلرژیک بررسی می کنند.

آزمایش فیبروز کیستیک:

این روش اغلب برای کودکان به کار گرفته می شود که طی آن، بیماری های ارثی کودک شامل غدد تولید کننده مخاط، بزاق، عرق، اشک و گوارش بررسی می گردد.

آزمایش فیبروز کیستیک در واقع یک تست عرق غیر تهاجمی است که در آن، میزان شوری عرق کودک بررسی و با حالت استاندارد مقایسه می شود.

آزمایش خون:

پزشک در مراحل تشخیص بیماری، درخواست آزمایش خون نیز می دهد و میزان ویتامین D در بدن را ارزیابی می کند. در صورتی که آزمایش پوستی آلرژیک انجام نشود، پزشک با انجام آزمایش خون، میزان آنتی بادی های خاص به آلرژن های مختلف را بررسی می کند.

اطلاعات تکمیلی را از خانم دکتر خدیجه جمشیدی کسب نمایید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

بیماری پولیپ بینی به راحتی از روی علائم آن مشخص می شود. در بخش های قبلی، علائم پولیپ بینی را به صورت کامل شرح دادیم. برخی از افراد، بیماری سینوزیت و پولیپ بینی را با یکدیگر اشتباه می گیرند.

به همین دلیل افراد زیادی از متخصصان سوال می کنند که از کجا بفهمیم پولیپ بینی داریم؟ دقت به علائم بیماری و مقایسه آن ها با علائم پولیپ بینی تا حدود زیادی به حدس زدن در مورد وجود توده پولیپ در بینی کمک می کند.

اما به یاد داشته باشید که تشخیص قطعی باید از طرف پزشک باشد و راه های درمان را نیز پزشک متخصص باید تعیین کند.

لازم است بدانید در صورتی که علائم بیماری بیش از 10 روز به طول انجامید، باید اقدامی فوری به عمل آورید و به پزشک متخصص مراجعه کنید.

علائم بیماری پولیپ بینی و سینوزیت مشابه علائم سرماخوردگی می باشد. بنابراین با فرض این که مبتلا به سرماخوردگی شده اید، نباید به علائم و طولانی شدن بیماری بی توجهی کنید.

در صورتی که علائم زیر را تجربه کردید، سریعا به مرکز درمانی مراجعه نمایید:

  • مشکل در تنفس
  • کاهش بینایی
  • کاهش توانایی در حرکت دادن چشم ها
  • ایجاد تورم در اطراف چشم
  • سردرد شدید
  • افزایش دمای بدن

عوارض پولیپ بینی چیست؟

عوارض پولیپ بینی چیست؟
عوارض پولیپ بینی چیست؟

در صورتی که پولیپ بینی در مراحل اولیه درمان نشود، عوارضی را برای بیمار به وجود می آورد. وجود توده ها در راه های بینی که سبب انسداد جریان هوا و تخلیه مایعات می شود، مشکلات زیادی را در پی دارد. همچنین تورم و التهاب سینوسی طولانی مدت ناشی از توده پولیپ به بافت های مجاور آسیب می رساند.

این گونه التهابات منجر به ایجاد عفونت و رشد باکتری های بینی و دهان می شود که در نتیجه باعث بوی بد دهان و بینی می گردد. از این رو رعایت بهداشت دهان و دندان در افراد مبتلا به پولیپ، ضروری است.

افراد مبتلا به پولیپ بینی، دچار آپنه خواب نیز می شوند. منظور از آپنه خواب، بیدار شدن در طی خواب در اثر کاهش و توقف تنفس می باشد. پولیپ بینی می تواند علائم آسم را در بیماران تشدید کند و مشکلات آن ها را افزایش دهد. علاوه بر این، پولیپ بینی زمینه ساز ابتلا به عفونت سینوسی نیز می باشد.

آسیب جدی به حس چشایی و بویایی

پولیپ بینی در مواردی آسیب جدی به حس چشایی و بویایی نیز وارد کرده است. ورود آلودگی و عفونت از راه دهان (در صورت انسداد بینی) نیز مشکلات تنفسی و خشکی دهان را به وجود می آورد. بیماران مبتلا به پولیپ بینی، خرخر هنگام خواب را نیز تجربه می کنند و در شرایط شدیدتر می تواند باعث تغییر شکل ظاهری بینی شود.

با وجود عوارض جدی بیماری پولیپ بینی، توصیه می شود هر چه سریع تر برای تشخیص و درمان این بیماری به یک متخصص ماهر و مجرب مراجعه کنید. شما می توانید به دکتر جمشیدی یکی از بهترین متخصصان در این زمینه مراجعه کنید تا به صورت تخصصی به مشکل شما پرداخته شود. با ادامه مقاله” از کجا بفهمیم پولیپ بینی داریم” با ما همراه باشید.

درمان پولیپ بینی

درمان پولیپ بینی
درمان پولیپ بینی

افرادی که سوال می کنند از کجا بفهمیم پولیپ بینی داریم، همواره به دنبال راه حلی قطعی برای درمان پولیپ هستند و تمایل دارند تا حد امکان مشکل از طریق روش های غیر جراحی حل شود. درمان پولیپ بینی و حذف توده، دارای مراحل زیر می باشد.

مصرف دارو:

پزشک بعد از تشخیص پولیپ و پیدا کردن محل دقیق آن، درمان را آغاز می کند. پزشک در مراحل اولیه شروع درمان، داروهای مخصوصی را تجویز می کند.

این داروها با هدف کاهش اندازه پولیپ، رفع انسداد، رفع التهاب، رفع عفونت و رفع گرفتگی تجویز می شوند تا در مراحل بعدی، به رفع کامل پولیپ پرداخته شود.

برای درمان پولیپ، لازم است هر گونه التهاب و عفونت برطرف شود. در این مرحله، داروهایی نظیر اسپری بینی، آنتی هیستامین، کورتیکواستروئیدهای خوراکی و تزریقی و آنتی بیوتیک با اهداف ذکر شده تجویز می شوند.

جراحی:

در صورتی که مصرف داروها در کاهش اندازه پولیپ و حذف آن موثر نباشند، پزشک از روش جراحی برای حذف توده پولیپ استفاده می کند.

لازم است بدانید که جراحی پولیپ بینی شامل دو روش پولیپکتومی و آندوسکوپی می باشد. انتخاب روش جراحی به عهده پزشک است. پزشک با استفاده از جزئیات توده پولیپ یعنی اندازه و محل آن، بهترین روش جراحی را انتخاب می کند.

در روش پولیپکتومی، پزشک با استفاده از دستگاه مکشی کوچک که آن را وارد بینی می کند، توده های پولیپ را خارج می سازد. با توجه به وضعیت بیمار، ممکن است جراحی تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی انجام بگیرد.

روش جراحی آندوسکوپی زمانی به کار گرفته می شود که اندازه توده های پولیپ بزرگ است و از طریق دستگاه مکش خارج نمی شود.

در این روش، پزشک یک لوله مخصوص آندوسکوپی که سر آن دوربین و چراغی دارد را وارد بینی می کند. تصاویر داخل بینی به صورت واضح روی مانیتور پزشک نمایش داده می شود.

پزشک سپس با استفاده از یک ابزار مخصوص، اقدام به تراشیدن توده پولیپ می کند. جراحی آندوسکوپی نیز همانند روش جراحی قبلی دشوار نیست و به صورت سرپایی انجام می گیرد.

بعد از عمل، پزشک داروهای مخصوص یا محلول آب نمک را تجویز می کند تا بیمار، بینی را با آن شست و شو دهد. این کار با هدف جلوگیری از بازگشت پولیپ انجام می گیرد.

لطفا از پست تشخیص شکستگی بینی دیدن کنید.

جلوگیری از ابتلا به پولیپ بینی

جلوگیری از ابتلا به پولیپ بینی
جلوگیری از ابتلا به پولیپ بینی

در صورتی که با برخی از نکات در خصوص پولیپ بینی آشنا باشید، تا حدودی می توانید از بروز یا عود مجدد توده های پولیپ جلوگیری کنید. در خصوص جلوگیری از ابتلا یا عود مجدد پولیپ بینی، به نکات زیر دقت داشته باشید:

در صورتی که مبتلا به آسم هستید، حتما بیماری را کنترل کنید. داروهای خود را به موقع مصرف کنید و در صورت احساس هر گونه مشکل مرتبط با آسم، با خانم دکتر جمشیدی مشورت کنید تا داروهایتان مطابق با علائم بیماری تجویز گردد.

در صورتی که آلرژی دارید، آلرژی خود را کنترل کنید و داروهای ضد آلرژی را در زمان مناسب مصرف نمایید.

از تحریک کننده هایی نظیر دود سیگار، آلرژن ها، دودهای شیمیایی، گرد و غبار، آلودگی هوا و … که سبب تورم و التهاب در بینی می شوند، دوری کنید. این تحریک کننده ها سینوس ها را درگیر می کنند و پولیپ بینی را در پی خواهند داشت.

موارد بهداشتی را رعایت کنید

موارد بهداشتی را رعایت کنید تا از ورود هر گونه باکتری و میکروب به دهان و بینی که روی سینوس ها تاثیر مخرب می گذارند، جلوگیری شود.

محیط زندگی خود را مرطوب نگه دارید. مرطوب بودن محیط، به بهبود جریان مخاط از سینوس کمک می کند که در نتیجه از بروز التهاب و تورم جلوگیری می گردد.

در صورتی که سابقه ابتلا به پولیپ را دارید، حتما از شست و شو دهنده های بینی استفاده کنید. این کار باعث بهبود راه های بینی می شود و مواد تحریک کننده و باکتری ها را از بین می برد.

پیشنهاد می کنیم مقاله نحوه خوابیدن بعد از عمل بینی را مطالعه نمایید.

درمان خانگی پولیپ بینی

درمان خانگی پولیپ بینی
درمان خانگی پولیپ بینی

افرادی که سوال می کنند از کجا بفهمیم پولیپ بینی داریم، همواره به دنبال بهترین روش خانگی برای رفع انسداد ناشی از توده پولیپ هستند. روش های زیادی برای کنترل و کاهش علائم پولیپ بینی وجود دارد که در ادامه به بیان آن ها خواهیم پرداخت.

اما به یاد داشته باشید با استفاده از روش های خانگی، شما نمی توانید به درمان قطعی و حذف توده پولیپ بینی برسید و تنها می توانید کنترل کننده آن باشید تا از بروز عوارض و تشدید علائم پیشگیری شود. به موارد زیر توجه داشته باشید:

روزی تقریبا 8 لیوان آب بخورید تا بدن دچار کم آبی نشود.

با انجام فعالیت های ورزشی هدفمند، میزان سوخت و ساز را افزایش دهید تا سیستم ایمنی بدن تقویت شود.

روغن کرچک روغنی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و باعث درمان و جلوگیری از بروز عفونت می شود.

روغن درخت چای

روغن درخت چای (به صورت موضعی) برای کاهش تورم ناشی از پولیپ بینی مناسب است.

توصیه می شود از مصرف غذاهای آلرژی زا خودداری شود. مصرف غذاهای پرادویه، پرنمک و مصرف غذاهای فراوری شده، می تواند علائم پولیپ بینی را افزایش دهد.

در غذاهای خود مصرف زردچوبه را به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی، افزایش دهید.

علاوه بر زردچوبه، سیر و پیاز نیز منابع قوی آنتی اکسیدان هستند که در درمان انواع التهاب و عفونت بسیار کمک می کنند.

غذاهایی مصرف کنید که سرشار از ویتامین A، امگا 3 و روی هستند تا سیستم ایمنی بدن شما تقویت شود.

پوسته ی گیاه مگنولیا خاصیت خلط آوری دارد و برای کوچک کردن توده پولیپ بسیار مناسب است.

می توانید در منزل محلول شست و شوی بینی بسازید. محلول شست و شوی بینی یا سالین از آب مقطر ساخته می شود. می توانید آب جوشیده خنک شده را در یک ظرف اسپری بریزید و روزی چند بار بینی را با آن شست و شو دهید تا عاری از هر گونه باکتری و عفونتی گردد.

سخن پایانی

سخن پایانی
سخن پایانی

پولیپ بینی مسئله ای است که در صورت عدم درمان، عوارض زیادی را به بار می آورد. این که از کجا بفهمیم پولیپ بینی داریم را باید از یک متخصص ماهر جویا شویم.

شما می توانید با مراجعه به خانم دکتر خدیجه جمشیدی یکی از بهترین متخصصان در ایران، در مورد بیماری پولیپ بینی خود مشاوره دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مطب

۰۲۱۸۸۸۵۶۳۳۷

۰۹۳۹۰۵۹۰۷۹۵

واتساپ : ۰۹۳۹۰۵۹۰۷۹۵

روزهای مطب، یکشنبه و سه شنبه ۴تا۷

میدان ونک،خیابان گاندی شمالی خیابان شهید محمدصانعی،پلاک ۱۹ طبقه ۳،واحد۸

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.