بینی شکسته چه علائمی دارد

بینی شکسته چه علائمی دارد

در این مقاله از سایت جراح بینی طبیعی در کرج، به موضوع بینی شکسته چه علائمی دارد خواهیم پرداخت.

بینی شکسته علائم واضح و روشنی را در پی دارد. شکستن بینی از دردناک ترین وقایع برای یک فرد می باشد. درد آن یک درد خاصی است که با سوزش در ناحیه ی بالای بینی و پیشانی همراه است.

این درد در ساعت های اولیه شاید زیاد به چشم نیاید و احساس نشود اما به محض سرد شدن بینی، درد آن شروع می شود. حتی گاهی وقت ها به نسبت شدت شکستگی، درد تا ناحیه ی پس سر، فک و دندان ها نیز کشیده می شود.

در این مطلب سعی داریم به پرسش های شما در این زمینه پاسخ دهیم. پرسش هایی نظیر:
  • عوارض شکستگی بینی چیست؟
  • از کجا بدانیم بینی مان شکسته است؟
  • نکات مراقبتی از بینی شکسته چیست؟
  • آیا بینی شکسته باید جراحی شود؟
  • شکستگی خفیف بینی چیست؟
  • مدت زمان جوش خوردن غضروف بینی شکسته چقدر طول خواهد کشید؟
  • آیا جا انداختن بینی شکسته امکان پذیر است؟
  • علائم شکستگی بینی در کودکان چیست؟
  • مراقبت اورژانسی از بینی شکسته چگونه است؟
  • دلایل شکستن بینی چه می تواند باشد؟
  • درمان بینی شکسته چگونه است؟
  • چه زمانی برای بینی شکسته به پزشک مراجعه کنیم؟
  • درمان بینی شکسته بدون جراحی امکان پذیر است یا خیر؟
  • 5 نکته ی طلایی در پیشگیری از شکسته شدن بینی چیست؟

شاید پرسش های بیشتری در این زمینه داشته باشید و در ذهن شما باشد، امیدواریم این مطلب مفید واقع شود و تا حد زیادی از سوالات شما کم کند.

فهرست مطالب

علائم بینی شکسته

علائم بینی شکسته
علائم بینی شکسته

وقتی بینی شخصی دچار آسیب می شود، اگر آسیب وارد شده در جهت افقی و از اطراف وارد شود، احتمالا غضروف و استخوان بینی در جهت موافق با ضربه، می شکند.

اگر هم از روبرو و عمودی ضربه وارد شود، احتمال شکستگی و گاهی هم له شدگی استخوان بینی وجود دارد. در هر صورت شکستگی به هر طریق و هر میزان که باشد، علائم خاصی را در پی خواهد داشت.

یکی از عوامل مهم در همان ابتدا، درد شدید می باشد. اما ممکن است به هر دلیلی شخص در ابتدا متوجه شکستگی نشود. ممکن است در یک درگیری یا یک تصادف این اتفاق بیفتد و به خاطر داغ بودن بدن و یا درناک بودن سایر اعضای آسیب دیده، درد بینی چندان حس نشود. اما درد داشتن بینی می تواند نشان از آسیب جدی باشد. این درد در هنگام دست زدن و لمس بینی شدید تر می گردد.

ورم بینی هم یکی دیگر از عوامل احتمالی شکسته شدن بینی است. اگر دور چشم ورم پیدا کند و تا امتداد بینی کشیده شود، احتمالا بینی شکسته است. سیاهی و کبودی چشم و بینی هم می تواند از علائم شکسته شدن بینی باشد.

اگر بینی ضربه بخورد، مویرگ های ریز درون بینی سریعا پاره شده و خونریزی بینی پیش می آید

اگر بینی ضربه بخورد، مویرگ های ریز درون بینی سریعا پاره شده و خونریزی بینی پیش می آید. اما در هنگام شکسته شدن بینی، این خوریزی کمی شدید تر است و هر گاه به آن دست می زنید، خون ریزی می کند. خون ریزی هم از دلایل شکستگی بینی است.

بعد از آسیب وارد شدن به بینی اگر احساس کیپ شدن بینی در یکی از سوراخ های بینی ویا هر دو احساس شد، نشان از شکستگی بینی است.

همچنین هرگونه تغیر شکل یا کج شدن بینی می تواند ناشی از شکستگی غضروف یا تیغه ی استخوان بینی باشد. ممکن است علائم دیگری نیز وجود داشته باشد اما در کل علائم شکستگی بینی همین ها می باشد. یک بار دیگر این علائم را نام می بریم:

  1. درد بینی
  2. کج شدن یا تغییر شکل بینی
  3. خون ریزی
  4. سیاهی چشم و کبودی اطراف آن
  5. انسداد بینی
  6. درد
  7. تورم صورت

با بروز پیدا کردن این علائم پس از ضربه، حتما به پزشک مراجه کنید.

تا اینجا با مبحث علائم بینی شکسته آشنا شدید ، پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله بینی شکسته چه علائمی دارد با ما همراه باشید.

عوارض بینی شکسته چیست؟

عوارض بینی شکسته چیست؟
عوارض بینی شکسته چیست؟

وقتی بینی می شکند، عوارضی را به جای می گذارد که اگر فکری به حال بینی شکسته نکنید، احتمالا عوارض جدی تری به سراغ تان خواهد آمد.

یکی از عوارض شایع بینی شکسته، انحراف تیغه ی بینی است. این انحراف سبب می شود که تنفس به خوبی صورت نگیرد. داروهایی نظیر آنتی هیستامین می تواند کمی از این التهابات را کمتر کند و تنفس بهتر شود ولی درمان قطعی نیست. باید انحراف تیغه، حتما با جراحی یا جا افتادگی رفع شود.

از عوارض دیگر شکستگی استخوان بینی، تجمع خون در بینی و بافت آن می باشد که به آن هماتوم سپتوم می گویند. این عامل می تواند سبب آسیب رساندن به غضروف بینی شود.

اگر آسیب شکستگی دامن گیر غضروف شود، احتمال عفونت و ورم بیشتر و خورده شدن غضروف در مدت کوتاهی، وجود دارد. اگر غضروف آسیب ببیند باید برای ترمیم آن حتما جراحی زیبایی انجام شود. همچنین تنگی نفس و ایجاد عفونت های سینوسی می تواند از عوارض شکستگی بینی باشد.

تا اینجا با مبحث عوارض بینی شکسته چیست آشنا شدید ، پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله بینی شکسته چه علائمی دارد با ما همراه باشید.

پیشنهاد می کنیم از پست جراح بینی دیدن کنید.

از کجا بدانیم بینی مان شکسته است؟

از کجا بدانیم بینی مان شکسته است؟
از کجا بدانیم بینی مان شکسته است؟

گاهی وقت ها در یک اتفاق و حادثه، ضربه به قدری قوی و لحظه ای است که شخص نمی تواند متوجه شود که چه زمانی بینی دچار شکستگی شده است.

مثلا در یک تصادف ممکن است درد در نواحی دیگر بدن خیلی زیاد باشد و شخص نتواند درد شکستگی بینی را حس کند. یا مثلا در یک درگیری و دعوای خیابانی، امکان شکستگی  بینی وجود دارد ولی شخص شاید متوجه نشود.

بعد از هر اتفاق و آسیبی به بینی اگر احساس درد کردید یا در آینه دیدید که بینی و اطراف آن ورم دارد، احتمال اینکه بینی شکسته باشد خیلی زیاد است.

بهترین راه تشخیص این است که حتما به اورژانس مراجعه کنید. اگر بتوانید به متخصص گوش و حلق و بینی یا اورتپد مراجعه کنید، بهتر است. فقط تا قبل از رفتن به اورژانس و مراجعه به پزشک، جلوی خونریزی را حتما بگیرید. در ادامه خواهیم گفت که چه باید بکنید.

وقتی به پزشک مراجعه کنید،  پزشک با تخصص و تبحر خود مطمئنا متوجه شکستگی خواهد شد اما برای قطعیت تشخیص، یک سی تی اسکن یا رادیوگرافی تجویز خواهد کرد تا میزان احتمالی آسیب و شکستگی را مشخص کند.

نکات مراقبتی از بینی شکسته

نکات مراقبتی از بینی شکسته
نکات مراقبتی از بینی شکسته

وقتی بینی دچار شکستگی می شود، حتی اگر هم مطمئن نیستید که شکسته است یا خیر، حتما مراقبت های اولیه را انجام دهید تا به یک پزشک متخصص یا اورژانس بروید.

اولین کاری که می کنید، باید سریعا جلوی خونریزی را بگیرید. سریعا بنشینید و اصلا به جایی تکیه ندهید. حالت و وضعیت بینی باید بالاتر از قلب باشد.

با دو تا انگشت تان قسمت نرم سوراخ بینی را بگیرید و 5 دقیقه در این حالت نگه دارید. اگر بند نیامد دوباره به مدت 10 دقیقه این کار را تکرار کنید.

مطمئن شوید که سر خود را به جلو آورده اید. اگر این کار را نکنید، خون وارد گلو می شود و احتمال سرفه و عطسه پیش می آید که وضعیت را بد تر می کند.

استفاده از قرص و کپسول استامینوفن و ایبوپروفن

وقتی خونریزی قطع شد، برای کاهش درد بینی می توانید از قرص و کپسول استامینوفن و ایبوپروفن استفاده کنید. چند دقیقه روی زمین دراز بکشید و زیر سر خود چند تا بالشت اضافی بگذارید.این کار می تواند جلوی خونریزی بیشتر را بگیرد و تا حدودی درد را کمتر کند.

تا زمانی که به اورژانس مراجعه کنید، حتما کمپرس یخ  را روی بینی بگذارید.

ده دقیقه روی بینی گذاشته و 10 دقیقه بردارید. هرگز حوله یا دستمال و کسیه ی یخ را روی بینی فشار ندهید. ممکن است شکستگی بدتر شود و خونریزی زیادتری رخ دهد.

این کار را چندین بار تکرار کنید. البته این ها نکات مراقبتی اورژانسی است و در هر صورت باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. اگر از بینی تان مایع شفاف رنگی بیرون ریخت حتما و سریعا به بیمارستان مراجعه کنید. اگر علائمی مثل انسداد مسیر تنفسی داشتید یا سخت تنفس می کردید، به اورژانس مراجعه کنید.

گاهی ممکن است ضربه به حدی سنگین بوده باشد که به طرف حالت گیجی و عدم هوشیاری دست بدهد. آسیب به گردن و داشتن حالت تهوع، از علائمی است که حتما و سریعا باید به اورژانس مراجعه شود.

تا اینجا با مبحث نکات مراقبتی از بینی شکسته آشنا شدید ، پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله بینی شکسته چه علائمی دارد با ما همراه باشید.

آیا بینی شکسته باید جراحی شود؟

این سوال ممکن است برای خیلی ها پیش بیاید. آیا بعد از شکستگی بینی، جراحی نیازی هست یا خیر؟!

در پاسخ به این سوال باید گفت، بستگی به شدت جراحت و شکستگی، نظر پزشک معالج و ظاهر و شکل بینی دارد. ممکن است یک بینی با شکستگی، بعد از گذشت مراحل درمانی، نیازمند جراحی نباشد و یک بینی هم ممکن است نیازمند جراحی باشد.

اگر پزشک جای استخوان را تشخیص دهد و جابجایی صورت نگرفته باشد، نیاز به جراحی وجود ندارد. اما اگر استخوان جابجا شده باشد، به هر میزان که باشد، باید جراحی شود.

اگر در هنگام شکستگی بینی به پزشک مراجعه شود و خون مردگی های بینی خارج شوند، احتمال آسیب رسیدن به غضروف کاهش می یابد و در نتیجه جراحی نیاز نخواهد بود.

وقتی هر بینی دچار شکستگی می شود، پزشک صبر می کند تا ورم بینی فروکش کند

به هر حال وقتی هر بینی دچار شکستگی می شود، پزشک صبر می کند تا ورم بینی فروکش کند و بعدا تصمیم به درمان جراحی یا غیر جراحی می گیرد.

اگر قرار بر جراحی باشد که بعد از فروکش کردن ورم، جراحی انجام خواهد شد ولی اگر نیازی به جراحی کردن نباشد، پزشک ممکن است چیزی شبیه به آتل را در بینی بگذارد و سپس دور بینی را گچ بگیرد یا پانسمان کند. اگر مدتی بعد از این کار بینی باز شود، خواهید دید که بینی درست جوش خورده است.

فقط سعی کنید روند درمان خود را تا یکی دو هفته بعد از شکستگی حتما انجام دهید وگرنه استخوان بینی کج جوش می خورد.کج جوش خوردن بینی از مشکلات دو چندان در این شکستگی است و باید دوباره جراحی زیبایی و رینوپلاستی شود.

تا اینجا با مبحث آیا بینی شکسته باید جراحی شود آشنا شدید ، پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله بینی شکسته چه علائمی دارد با ما همراه باشید.

شکستگی خفیف بینی چیست؟

شکستگی خفیف بینی چیست؟
شکستگی خفیف بینی چیست؟

گاهی اوقات ضربات وارد شده به بینی آنقدر هم شدید نیستند که منجر به شکستگی های بزرگ شوند. اصطلاحا می گویند، بینی مو برداشته است.

این اتفاق زمانی پیش می آید که آسیب کوچکی به بینی می رسد. استخوان و غضروف ضربه می خورند اما ضربه ی وارده، شدید نیست. مویرگ های داخل بینی پاره می شوند و خون ریزی هم پیش می آید.

حتی درد و ورم بینی هم پدید می آید ولی بعدا با مراجعه به پزشک، مشخص می شود که استخوان بینی زیاد هم آسیب ندیده و نشکسته است.

یا اگر شکسته، جابجایی استخوان صورت نگرفته است. چنین شکستگی های خفیفی را می توان با یک پانسمان یا گچ ساده، بر طرف کرد. بعد از مدتی هم جوش می خورد و آرام آرام بهبود می یابد.

شکستگی خفیف در اثر ضربه به وجود می آید. برخی از افراد به خاطر بالا بودن آستانه ی تحمل درد، دردی حس نمی کنند. یا میزان درد خیلی کم است. خونریزی در این گونه شکستگی ها خیلی زود بند می آید. تیغه ی استخوان انحراف پیدا نکرده یا اگر هم انحرافی رخ داده، قابل مشاهده نیست.

برای شکستگی خفیف بینی حتما باید به پزشک مراجعه کرد. تشخیص خفیف بودن، به عهده ی شما نیست. باید پزشک تشخیص دهد.

مدت زمان جوش خوردن غضروف یا استخوان بینی شکسته

مدت زمان جوش خوردن غضروف یا استخوان بینی شکسته
مدت زمان جوش خوردن غضروف یا استخوان بینی شکسته

اگر شکستگی بینی رخ دهد، بعد از مراجعه به پزشک و اقدام درمانی، نوبت به جوش خوردن استخوان بینی می رسد. این مدت زمان به برخی از عوامل بستگی دارد. اگر شما بینی را جراحی کرده باشید یا خیر، این مدت زمان متفاوت است.

سن و سال هم در این جریان خیلی موثر است. اگر شخصی که دچار شکستگی بینی شده است، شکستگی خفیف داشته باشد و یا شکستگی بینی اش بدون جراحی درمان شده باشد، خیلی زود، استخوان شکسته شده جوش می خورد. اما اگر جراحی شده باشد، مدت زمانی تقریبا چند ماهه به طول می انجامد که استخوان یا غضروف ترمیم شود.

هر چقدر سن شخص پایین تر باشد، روند درمان و جوش خوردن سریع تر انجام می شود. اگر بعد از شکستگی میزان کلسیم، فسفر و ویتامین های مورد نیاز به اندازه ی کافی به بدن برسد، مطمئنا روند جوش خوردن، سریعتر خواهد بود. اصولا در کودکان مدت زمان جوش خوردگی 3 هفته الی یک ماه و نیم خواهد بود.

در بزرگسالان این مدت زمان کمی بیشتر است. اگر هم جراحی صورت بگیرد، مدت زمان جوش خوردگی کامل، تقریبا 6 ماه زمان می برد اما تا یک الی یک و نیم سال باید باز هم صبر کرد چون جای جوش خوردن دارد.

آیا جا انداختن بینی شکسته امکان پذیر است؟

آیا جا انداختن بینی شکسته امکان پذیر است؟
آیا جا انداختن بینی شکسته امکان پذیر است؟

وقتی استخوان بدن در هر جایی ترک بردارد یا بشکند، نیاز به جا انداختن دارد. البته بعضی از نقاط بدن نیاز به جا انداختن ندارند. مثلا نوک بند اول انگشتان یا جمجمه ی سر در صورت ترک برداشتن، نیازی به جا افتادن ندارند.

اما بقیه ی جاها نیاز به جا انداختن دارند. بینی هم از آن عضوهایی است که اگر دچار شکستگی شود، باید جا بیفتد. جا افتادن بینی مثل بقیه ی جاهای بدن نیست که با حواسپرتی یا با ماساژ جا انداخته شود.

اصولا هنگام جا انداختن استخوان بینی به قدری مواد بیهوشی موضعی و بی حسی به شخص تزریق می شود که موقع جا انداختن استخوان، هیچ چیزی احساس نمی شود.

جا اندازی بینی ممکن است با یک یا چند جراحی ساده قابل انجام باشد. اگر 7 تا 14 روز پس از شکستگی به دکتر مراجعه شود و پزشک بخواهد از روش جا اندازی بسته استفاده کند، به بینی مواد بی حسی تزریق می کند و استخوان را با چند حرکت، جا می اندازد. ولی اگر نیاز به جراحی باشد، مجبور است از روش جا اندازی باز استفاده کند.

در این روش ابتدا باید بینی برش بخورد، باز شود تا استخوان شکسته شده کاملا مشخص شود و سپس مرحله ی جا اندازی، آغاز شود. بعد از این عمل ممکن است برای زیبایی ظاهری، جراحی زیبایی رینو پلاستی هم انجام شود.

جا انداختن بینی در صورت هر نوع شکستگی، امکان پذیر است

جا انداختن بینی در صورت هر نوع شکستگی، امکان پذیر است. اینکه به صورت باز یا بسته انجام شود، به میزان آسیب، نوع بینی و تخصص جراح بستگی خواهد داشت.

دکتر خدیجه جمشیدی خوش یکی از جراحان رینوپلاستی در ایران می باشد که بسیاری از افراد جراحی شده نزد ایشان جزء افرادی بوده اند که دچار شکستگی و انحراف استخوان بینی بوده اند. ایشان عضو انجمن جراحان راینولوژی در ایران بوده و بسیار متبحر می باشند.

انواع جا اندازی و جراحی شکستگی استخوان بینی

وقتی بینی شکستگی پیدا می کند، پزشک با دیدن ظاهر بیمار و یا انجام ct اسکن و تصویر برداری از صورت، تشخیص خواهد داد که نحوه ی جا انداختن بینی یا جراحی چگونه باید باشد. در کل برای جراحی یا جا انداختن بینی چند روش وجود دارد که هر کدام را نام می بریم و توضیح می دهیم.

عمل رینوپلاستی:

این جراحی که به آن جراحی زیبایی گفته می شود، بیشتر برای زیبا سازی بینی استفاده می شود. اما اگر یک بینی شکسته شود و پزشک مجبور شود تیغه ی استخوانی را از روش باز جا بیندازد، حتما بعد از آن باید از عمل رینوپلاستی برای زیباسازی استفاده شود. البته در برخی از موارد هم نیازی به این جراحی نخواهد بود.

پزشکی که دست به چنین جراحی می زند، باید در کارنامه ی کاری خود، نمونه های موفق بسیاری داشته باشد. برای نمونه، خانم دکتر خدیجه جمشیدی خوش که ایشان جراح متخصص زیبایی بینی هستند و نمونه های عمل موفق بینی، خیلی داشته اند.

سیتوپلاستی:

یک روش جراحی بینی است که جراح در آن باید تیغه ی منحرف شده ی وسط دو سوراخ را با جراحی، موازی دو سوراخ کند و آن را صاف کند. این عمل سیتو پلاستی است.

جا انداختن بسته:

بعد از شکستگی بینی، اگر پزشک تشخیص دهد که می تواند بینی را بدون کوچکترین برش و جراحی جا بیندازد، از طریق جا انداختن بسته اقدام به درمان می کند.

در این روش که تقریبا7 تا 14 روز برای انجام آن فرصت وجود دارد، پزشک می تواند با تزریق بی حسی به بینی، استخوان را جا بیندازد. نه استخوانی می شکند و نه برشی روی بینی انداخته می شود. این روش دردی ندارد.

جا انداختن باز:

در این روش پزشک کاملا به صورت تهاجمی شخص را بیهوش کرده و با برداشتن پوست و گوشت بینی، به استخوان شکسته می رسد و اقدام به جا انداختن آن می کند. اگر در حین جراحی تشخیص دهد که بعدا هم باید رینوپلاستی انجام شود، حتما به بیمار خواهد گفت.

علائم شکستگی بینی در کودکان

تا اینجا هرچه گفتیم و شنیدیم، درمورد شکستگی و علائم و راه کارهای درمانی در بزرگسالان بود. اما کودکان هم گاهی وقت ها دچار شکستگی بینی می شوند. اتفاقا بچه ها بیشتر از بزرگسالان در معرض آسیب های جدی به بینی هستند.

کودکانی که دوچرخه سواری می کنند، کودکانی که از وسایل بازی در پارک استفاده می کنند، مثل الاکلنگ و سرسره و تاب و غیره. حتی پریدن از جاهای مختلف یا زمین خوردن و دعواهای کودکانه، همگی از خطراتی است که ممکن است بینی بچه را دچار آسیب یا شکستگی کند.

اگر کودکی دچار شکستگی شد، تقریبا همان علائم را که در بزرگسالان وجود دارد، بروز خواهد دارد. درد و التهاب و ورم بینی، خون ریزی مکرر، لمس دردناک، کبودی دور چشم و زیر آن، کبودی و ورم بینی و گاهی هم  تنگ شدن مسیر تنفسی در بینی. اگر هم ضربه شدید باشد، تیغه ی استخوانی کج شده، کاملا مشهود خواهد بود.

نکته ی جالب این است که در کودکان پسر، میزان شکستگی بینی دو برابر دختران می باشد. و بیشتر این شکستگی ها حاصل مجادله و رعایت نکردن اصول ورزشی در باشگاه ها و زنگ ورزش مدارس است.

تشخیص شکستگی و رسیدگی اورژانسی به کودکان با بزرگسالان متفاوت است. پزشکان برای تشخیص نوع شکستگی استخوان، به طور قطع تجویز عکسبرداری، ام آرآی یا ct اسکن می کنند.

انواع شکستگی استخوان در کودکان را می توان به موارد زیر تقسیم کرد:

  1. شکستگی یک طرفه
  2. شکستگی دو طرفه
  3. شکستگی فرونتال
  4. شکستگی خرد شده
  5. شکستگی لترال-فرونتال

در شکستگی های یک طرفه و دو طرفه و شکستگی فرونتال می توان صبر کرد تا ورم و ادم آن بخوابد و روز هفتم اقدام به جا انداختن کرد اما در شکستگی لترال – فرونتال و شکستگی خرد شده باید سریع تر اقدام به جراحی کرد.

اگر در هنگام جراحی به نوع شکستگی و نوع غضروف و نحوه ی شکستگی دقت نشود، می تواند در بد شکل شدن آن در آینده تاثیر گذار باشد. انتخاب پزشک جراح متخصص، خیلی نکته ی مهمی است.

مراقبت اورژانسی از بینی شکسته چگونه است؟

مراقبت اورژانسی از بینی شکسته چگونه است؟
مراقبت اورژانسی از بینی شکسته چگونه است؟

مراقبت های اورژانسی بینی شکسته شده بسیار حائز اهمیت است. اگر بینی در طی یک حادثه ی ناگهانی شکسته شود، نسبت به شدت جراحت و شکستگی، سریعا دچار خونریزی خواهد شد.

البته شکستگی خفیف ممکن است خون ریزی نکند. اما به هر حال باید یک سری اقدامات سریع انجام داد. اولین کاری که می کنید باید اورژانس را خبر کنید. تا آمدن اورژانس، منتظر نمانید و خودتان هم دست به کار شوید.

سریعا خون ریزی را بند بیاورید. می توانید بنشینید و با دو تا انگشت بالای هر دو سوراخ بینی را ببندید تا راه هوایی بسته شود و خون بیرون نریزد. در این هنگام تا 5 الی 15 دقیقه این کار را انجام دهید تا خونریزی قطع شود.

سریعا یک کمپرس یخ روی آن بگذارید تا ورم نکند یا ورم آن بخوابد. اگر هر ده دقیقه یکبار این کار را انجام دهید خیلی موثر است. اگر درد آن وحشتناک است، ایبوپروفن یا استامینوفن بخورید.

اورژانس هم اگر برسد سریعا یک مسکن قوی به شما خواهد داد

اورژانس هم اگر برسد سریعا یک مسکن قوی به شما خواهد داد تا درد حاصل از شکستگی کم شود. سپس پانسمان می کند و شما را به مرکز اورژانس و درمانگاه منتقل می کند.

از اقدامات اورژانسی در بیمارستان این است که پزشک شما را سریع معاینه می کند و به احتمال زیاد برای شما عکس یا سی تی اسکن تجویز می کند تا کاملا عمق شکستگی مشخص شود.

شما باید همچنان در این هنگام هر ده دقیقه یکبار کیسه کمپرس یخ را روی بینی بگذارید و البته به آرامی این کار باید انجام شود و به بینی فشاری وارد نیاید. وگرنه خونریزی بیشتر خواهد شد.

مطمئن باشید اگر بینی شما دچار شکستگی خفیف یا شدید شده باشد، چند روز طول خواهد کشید تا وارد فاز درمانی بعدی بشوید. فاز بعدی جا اندازی استخوان یا جراحی خواهد بود.

در این مدت بینی شما به احتمال زیاد ورم می کند. باید در این تایم طلایی تا می توانید مایعات مصرف کنید، آب، آب هویج و نوشیدنی های مایع و بدون نکتار.

تا اینجا با مبحث مراقبت اورژانسی از بینی شکسته چگونه است آشنا شدید ، پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله بینی شکسته چه علائمی دارد با ما همراه باشید.

دلایل شکستن بینی در افراد مختلف چیست؟

دلایل شکستن بینی در افراد مختلف چیست؟
دلایل شکستن بینی در افراد مختلف چیست؟

شکسته شدن بینی در افراد به دلایل مختلفی رخ خواهد دارد. مثلا کودکان اغلب به خاطر دعوا و مجادله های کودکانه با دوستان شان در راه مدرسه یا بازی های مدرسه ای و شیطنت، دچار شکستگی بینی می شوند.

همچنین استفاده ی نادرست از دوچرخه و زمین خوردن، حوادثی مثل تصادف یا سقوط هم ممکن است کودک را دچار شکستگی بینی کند.

اما در بزرگسالان هم دلایل متعددی باعث بروز شکستگی استخوان بینی می شود. مثلا بلند کردن اجسام سنگین می تواند باعث شود شخص به عقب بیفتد و وزنه ی سنگین همراه با او به سمت صورتش بیاید و با بینی برخورد کند.

دعواها و درگیری های خیابانی می تواند منجر به خوردن مشت به بینی شود. همچنین تصادف کردن و خوردن صورت و بینی مستقیما به فرمان یا شیشه  و صندلی جلو می تواند باعث خرد شدن استخوان بینی شود.

موتورسواری

موتورسواری علت بسیاری از شکستگی های بینی بوده و همچنان هست. ورزش هایی مثل فوتبال و بسکتبال و هاکی می تواند سبب شکستگی بینی شود.

اما درصورت مواجه شدن با دلایل بالا که ذکر شد، چه وقت نیاز است سریعا به پزشک یا اورژانس مراجعه کرد؟

اگر در هنگام شکستن استخوان بینی یا وارد شدن ضربه، خون ریزی یا درد به هیچ وجه قطع نشد، باید سریعا به پزشک مراجعه شود.

گاهی ممکن است علاوه بر درد و خونریزی، دچار سرگیجه، گردن درد یا استفراغ و حالت توع شوید. در این هنگام سریعا باید به پزشک مراجعه شود و اورژانس را مطلع کرد.

در ضمن از جابجایی سر و فشار به گردن یا بینی به شدت باید جلوگیری کرد. چون به احتمال بسیار گردن یا نخاع دچار آسیب جدی شده است.

تا اینجا با مبحث دلایل شکستن بینی در افراد مختلف چیست آشنا شدید ، پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله بینی شکسته چه علائمی دارد با ما همراه باشید.

درمان بینی شکسته چگونه است؟

درمان بینی شکسته چگونه است؟
درمان بینی شکسته چگونه است؟

درمان بینی شکسته به چند طریق امکان پذیر است. اگر شکستگی خفیف باشد می توان با اقدامات اورژانسی در منزل هم، درمان را انجام داد ولی بهتر است به بیمارستان و پزشک مراجعه شود زیرا اقدامات بهتر و بیشتری نظیر تصویربرداری برای شخص انجام می شود.

اگر تشخیص پزشک شکستگی ساده باشد و بتوان با یک آتل داخلی یا یک پانسمان ساده آن را درمان کرد، حتما این کار را خواهد کرد. اما اگر شکستگی به تیغه ی استخوانی رسیده باشد و تیغه کج یا خرد شده باشد، باید از جا اندازی باز استفاده کند و بینی را درمان کند.

بینی شکسته تقریبا مثل چینی بند زده خواهد بود. اگر هم جا بیفتد و درمان شود ولی در آینده آسیب پذیر خواهد بود. باید نکات مراقبتی بسیاری را مد نظر قرار دهید.

زور زدن زیاد، بلند کردن اجسام سنگین، موتورسواری و نبستن کمربند ایمنی و خلاصه خیلی از اتفاقاتی که می تواند منجربه شکستگی بینی شود، در مقابل شماست و باید حسابی حواستان را جمع کنید.

تا اینجا با مبحث درمان بینی شکسته چگونه است آشنا شدید ، پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله بینی شکسته چه علائمی دارد با ما همراه باشید.

چه زمانی برای بینی شکسته به پزشک مراجعه کنیم؟

چه زمانی برای بینی شکسته به پزشک مراجعه کنیم؟
چه زمانی برای بینی شکسته به پزشک مراجعه کنیم؟

گاهی اوقات فردی که دچار شکستگی در ناحیه ی بینی می گردد، بخاطر نداشتن خونریزی و درد، یا اصلا نمی فهمد که دچار این عارضه شده و یا بخاطر نداشتن درد و تغییر شکل ساختار بینی و نداشتن خونریزی، به پزشک مراجعه نمی کند تا خودش کم کم بهبود پیدا کند.

بله درست است، کم کم بینی جوش می خورد و حتی بعد از مدتی هم ممکن است ورم آن بخوابد و تیرگی های صورت نیز رفع شود. اما این، پایان ماجرا نیست. وقتی بینی دچار شکستگی می شود، از داخل، تجمع خون مردگی صورت می گیرد. ممکن است به ناحیه ی سینوسی آسیب بزند.

اگر عفونت کند، غضروف بینی دچار خوردگی و از بین رفتگی خواهد شد. در این صورت باید یک عمل ترمیمی و زیبایی رینو پلاستی هم برای درمان انجام داد. بهتر است بعد از ضربه خوردن به بینی و شکستگی، به دکتر مراجعه کنید

اگر به هر دلیلی کوتاهی کنید، عاقبت خوشی برای بینی تان پیش بینی نمی شود. کوتاهی در مراجعه به دکتر می تواند سبب از بین رفتن سلول های غضروفی شود.

اگر غضروف هنوز سالم باشد، می توان با یک جراحی ساده فقط استخوان را جا انداخت، یا حتی بدون جراحی هم این کار را کرد

اما زمانی که به پزشک مراجعه نشود، غضروف کم کم درگیر می شود و وقتی سلول های آن از بین رفت، باید حتما جراحی رینوپلاستی صورت بگیرد تا ترمیم شود.

به علاوه این که اگر به پزشک مراجعه نشود، لخته های خون مرده در بینی باقی می ماند و می تواند به حفره های سینوسی وارد شود. در نتیجه سینوس ها دچار عفونت می شوند و می تواند برای دستگاه تنفسی مضر باشد.

درمان بینی شکسته بدون جراحی

درمان بینی شکسته بدون جراحی
درمان بینی شکسته بدون جراحی

اگر بخواهید بینی که شکسته شده را بدون جراحی درمان کنید، ممکن است امکان پذیر باشد که  تشخیص نهایی آن، با پزشک متخصص خواهد بود. اما روشن ترین و واضح ترین نکته بعد از شکسته شدن استخوان بینی، این است که حتما نظر نهایی را باید پزشک اعلام کند.

پزشک با بررسی بینی و ظاهر آن می تواند تا حد زیادی به جریان شکستگی پی ببرد و تشخیص جراحی یا عدم جراحی را بدهد. اما یک پزشک متبحر، اقدام به تجویز عکس برداری می کند و نظر نهایی را از آن طریق اعلام می کند.

اگر پزشک تشخیص شکستگی دهد و جراحی نیاز باشد که هیچ، وگرنه بدون جراحی اقدام به درمان می کند. اصولا 7 روز بعد از شکستگی و خوابیده شدن ورم بینی، پزشک با تزریق مواد بی حسی به بافت بینی، اقدام به جا انداختن استخوان بینی می کند.

استخوان بینی با چند حرکت ساده و ماساژ، جا می افتد که پزشک متخصص برای این کار بسیار آموزش دیده است. این حرکت کاملا غیر تهاجمی بوده و بینی بعد از چند روز  به حالت عادی بر می گردد.

خون مردگی ها و تیرگی ها و حتی ورم آن بعد از مدتی ازبین خواهد رفت. این اقدام بدون کوچکترین برشی روی بینی انجام می شود. به این روش جا اندازی بسته ی بینی گفته می شود.اکثر کودکانی که هنوز در سن رشد هستند یا خیلی سن کمی دارند، اغلب با این روش بهبود پیدا می کنند.

تا اینجا با مبحث درمان بینی شکسته بدون جراحی آشنا شدید ، پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله بینی شکسته چه علائمی دارد با ما همراه باشید.

5 نکته ی طلایی در پیشگیری از شکسته شدن بینی

5 نکته ی طلایی در پیشگیری از شکسته شدن بینی
5 نکته ی طلایی در پیشگیری از شکسته شدن بینی

رعایت این نکات طلایی می تواند از بسیاری حوادث برای بینی جلوگیری کند. در بزرگسالان:

  1. بدون کلاه کاسکت، سوار موتور نشوید.
  2. هنگام رانندگی حتما کمربند خود را ببندید.
  3. تا می توانید وارد مجادله و دعوای خیابانی نشوید.
  4. فعالیت فیزیکی سنگین مثل بلند کردن وزنه در باشگاه را هرگز انجام ندهید.
  5. استفاده از کفش های خوب و ایمن به خصوص در زمستان را فراموش نکنید.
برای کودکان هم 5 نکته ی طلایی در پیشگیری از بروز شکستگی بینی می گوییم تا آن ها هم در برابر خطر شکستگی، ایمن باشند:
  1. نگذارید فرزندتان در مدرسه یا پارک از ارتفاع بلند، بپرد.
  2. به کودک خود بیاموزید وارد درگیری و مجادله های راه مدرسه یا زنگ تفریح در حیاط مدرسه نشود.
  3. کودکان خود را هرگز جلوی ماشین سوار نکنید. حتما روی صندلی عقب بنشینند و کمربند ایمنی را برایشان ببندید.
  4. در محیط های ورزشی از دور مراقب کودک باشید. بخصوص ورزش هایی مثل فوتبال و ورزش های رزمی
  5. از کودک خود هنگام بازی با سرسره و تاب و الاکلنگ و هر نوع بازی و وسیله ی بازی، مراقبت کنید.

باور کنید رعایت همین نکات به ظاهر ساده می تواند از بروز شکستگی بینی، تا حد خیلی زیادی جلوگیری کند.

تا اینجا با مبحث 5 نکته ی طلایی در پیشگیری از شکسته شدن بینی آشنا شدید ، پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله بینی شکسته چه علائمی دارد با ما همراه باشید.

مراقبت های بعد از عمل شکستگی بینی:

مراقبت های بعد از عمل شکستگی بینی:
مراقبت های بعد از عمل شکستگی بینی:

جراحی شکستگی بینی در اغلب مواقع به صورت سرپایی انجام می شود و شخص چند ساعت بعد از آن سرپا شده و به زندگی عادی باز می گردد.

اما برخی از جراحی های شکستگی هم نیازمند بیهوشی کامل و عمومی است و هم بعد از آن نمی توان سریع به کارها و فعالیت های زندگی بازگشت.

افرادی که از جراحی با بیهوشی عمومی برای بینی شان استفاده می شود، نباید بعد از عمل، کارهایی مثل فعالیت سنگین و رانندگی انجام دهند.

حتما در کنارشان باید یک نفر به عنوان کمک کننده و مراقب وجود داشته باشد. بعد از جراحی ممکن است تا هفته ها و ماه ها ورم بینی وجود داشته باشد. جای نگرانی نیست و باید مصرف مایعات را زیادتر کرد.

نیاز است که این افراد بین 3 تا 6 هفته بعد از جراحی شکستگی بینی، از انجام فعالیت های سنگین، خود داری کنند. از الان به بعد فرد باید با مراقبت های شدید، کمی از بینی جراحی شده ی خود محافظت کند تا مشکل دو چندان نشود. خوردن دارو های مسکن و دارو های تجویزی از سوی پزشک و رعایت نکات لازم، بسیار مهم می باشد.

هماتوم تیغه بینی در شکستگی بینی

وقتی که بینی می شکند و به پزشک مراجعه می کنید، پزشک شما را معاینه می کند. معاینه ابتدا با لمس انجام می گردد. پزشک در پی این است که ببیند آیا تیغه ی بینی شکسته است یا خیر. اگر متوجه شود که هیچ در غیر این صورت، با تصویر برداری تشخیص خواهد داد که تیغه ی بینی ضربه خورده است یا خیر.

وقتی بینی می شکند، ممکن است تروما و ضربه انقدر شدید باشد که عروق متصل به تیغه ی بینی را پاره کند.

اگر این اتفاق بیفتد، خون، زیر پوست و روی تیغه ی بینی تجمع می کند و ایجاد عفونت می کند که این عفونت می تواند غضروف را از بین ببرد. به این اتفاق، هماتوم تیغه ی بینی گویند.

شما در حال خواندن مقاله بینی شکسته چه علائمی دارد هستید.

تفاوت ضرب دیدگی و شکستگی بینی چیست؟

تفاوت ضرب دیدگی و شکستگی بینی چیست؟
تفاوت ضرب دیدگی و شکستگی بینی چیست؟

هر ضربه ای منجر به شکستگی بینی نخواهد شد. اگر تروما شدید باشد و تیغه ی استخوانی بشکند، درد وحشتناک، خونریزی، تغیر شکل در بینی، ورم و کبودی و این علائم، کاملا مشهود و مشخص خواهد بود. اما وقتی ضرب دیدگی کم باشد، بینی شکستگی خفیف پیدا می کند.

این شکستگی خفیف همان ضرب دیدگی می باشد و اگر به دکتر جهت معالجه مراجعه شود خیلی بهتر از این است که خود درمانی انجام شود. ضرب دیدگی درد دارد ولی خیلی هم غیر قابل تحمل نیست.

ممکن است در مواردی هم خون ریزی کند ولی خون ریزی زیادی نخواهد داشت. می توان با یک کمپرس آب سرد، جلوی درد و خون ریزی را تا حد زیادی گرفت و برای کاهش درد، مسکن خورد.

کلام آخر:

کلام آخر:
کلام آخر:

اگر دچار شکستگی بینی شدید، بهتر است در هر صورت به پزشک مراجعه کنید تا اگر انحرافی در تیغه رخ داده باشد، زودتر بر طرف شود.

بهتر است جراحی که انتخاب می کنید، متخصص حرفه ای باشد تا عوارض ناشی از جراحی، کمتر برایتان رخ دهد. پیشنهاد ما به شما، جراحی توسط دکتر خدیجه جمشیدی خوش می باشد.

از اینکه تا انتهای پست بینی شکسته چه علائمی دارد با ما همراه بودید متشکریم و امیدواریم از مطالعه مقاله بینی شکسته چه علائمی دارد بهره لازم را برده باشید.

توصیه می کنیم مقالات بهترین سن برای عمل بینی و علت درد تیغه بینی بعد از عمل را نیز مطالعه کنید.

2 دیدگاه

  • Good post. I learn something new and challenging on sites I stumbleupon everyday. Its always interesting to read articles from other authors and practice something from other sites.

    پاسخ
  • A fascinating discussion is worth comment. I do think that you ought to publish more about this issue, it may not be a taboo matter but typically folks dont speak about such topics. To the next! Cheers!!

    پاسخ
  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با مطب

    ۰۲۱۸۸۸۵۶۳۳۷

    ۰۹۳۹۰۵۹۰۷۹۵

    واتساپ : ۰۹۳۹۰۵۹۰۷۹۵

    روزهای مطب، یکشنبه و سه شنبه ۴تا۷

    میدان ونک،خیابان گاندی شمالی خیابان شهید محمدصانعی،پلاک ۱۹ طبقه ۳،واحد۸

    Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.