خوردن نوشابه بعد از عمل بینی

خوردن نوشابه بعد از عمل بینی

در این مقاله، موضوع خوردن نوشابه بعد از عمل بینی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

فرم و اندازه بینی به دلیل وجود آن در مرکزیت صورت و برآمدگی غیر طبیعی، از مواردی است که اثر قابل توجهی بر زیبایی فرد دارد و هماهنگ بودن آن با دیگر بخش های صورت، حس اعتماد به نفس را در شخص تا حد بسیاری افزایش می دهد.

در حال حاضر اولویت نخست اغلب افراد به خصوص جوانان در زندگی، انجام جراحی بینی (Rhinoplasty) است که با تغییراتی که توسط حاذق ترین جراحان زیبایی همچون خانم دکتر جمشیدی روی بیماران کاندیدای این جراحی انجام می شود، فرد تا پایان عمر از نتایج مطلوب آن بر چهره برخوردار خواهد شد.

با این که رینوپلاستی از متداول ترین عمل های زیبایی در داخل کشورمان محسوب می شود، اما تغذیه پس از آن از مهمترین مواردی است که برای تسریع در روند بهبودی اثر چشمگیری به دنبال دارد. همچنین بیماران باید از زمان جوش خوردن غضروف بینی و جوش خوردن استخوان بینی بعد از عمل با توجه به تغذیه ی خود مطلع باشند.

فهرست مطالب

ویدئو خوردن نوشابه بعد از عمل بینی

شما زیباجویان محترم در دوران بازیابی بایستی بایدها و نبایدهایی را در مصرف مواد غذایی و یا برخی از نوشیدنی ها مانند نوشابه رعایت کنید تا پیامدهای پس از جراحی را تا حد زیاد کاهش دهید.

پیشنهاد می کنیم از پست دمنوش برای کاهش ورم بینی دیدن کنید.

اینفوگرافیک خوردن نوشابه بعد از عمل بینی

اینفوگرافیک خوردن نوشابه بعد از عمل بینی
اینفوگرافیک خوردن نوشابه بعد از عمل بینی

به همین منظور، در این مقاله سعی داریم تا درباره خوردن نوشابه بعد از عمل بینی، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. در این خصوص می توانید از تجربیات خانم دکتر جمشیدی بهره مند شوید. خانم دکتر جمشیدی، از معتبرترین متخصصین این حوزه به شمار می آید. با ما همراه باشید.

عناوین مقاله:

جراحی رینوپلاستی چیست و انواع آن را نام ببرید.

چه افرادی کاندید جراحی رینوپلاستی می باشند؟

جلسات مشاوره پیش از جراحی زیبایی بینی

مراقبت های قبل و بعد از جراحی زیبایی بینی را ذکر کنید.

خوردن نوشابه بعد از عمل بینی چه پیامدهایی را به همراه دارد؟ توضیح دهید.

مواد غذایی مجاز و غیر مجاز پس از رینوپلاستی را شرح دهید.

مهمترین فاکتور در جراحی رینوپلاستی چیست؟

بهترین سن برای انجام عمل رینوپلاستی را بیان نمایید.

بهترین متدهای جراحی بینی چیست؟

نتیجه گیری

 

جراحی زیبایی بینی (Rhinoplasty)

جراحی زیبایی بینی (Rhinoplasty)
جراحی زیبایی بینی (Rhinoplasty)

پیش از توضیح در مورد خوردن نوشابه بعد از عمل بینی، لازم است توضیحاتی درباره این جراحی زیبایی در اختیار شما قرار دهیم. هر عملی که در بخش داخلی و یا بیرونی بینی به منظور زیبایی بیشتر، اصلاح نواقص بینی و از همه مهمتر بهبود تنفس برای بیماران انجام می شود را جراحی بینی می گویند.

با توجه به این که اغلب جراحان متخصص زبده مانند خانم دکتر جمشیدی، کوچک کردن این عضو در چهره را بیشتر برمبنای فرم صورت اشخاص انجام می دهند، اما مهمترین اهداف آن ها که یکی از مواردی است که در زیر به آن اشاره خواهیم کرد، در رینوپلاستی مورد بررسی قرار می گیرد:

1) برطرف کردن قوز 2) ایجاد برآمدگی در قسمت پل بینی 3) تغییر در نوک بینی 4) کوچک کردن و تغییر در پره های بینی 5) رفع ناهماهنگی بینی 6) حذف انحراف در سپتوم (تیغه میانی) 7) رفع نواقص مادرزادی بینی 8) رفع مشکلات موجود در بینی بر اثر حادثه

همان طور که گفتیم، در وهله نخست پیش از رینوپلاستی بایستی هدف شخص درخواست کننده از انجام جراحی کاملاً مشخص شود و چنانچه فرد با اختلالات روحی همراه باشد، بهتر است پیش از هر اقدامی روند معالجه را انجام دهد.

دقت داشته باشید که هدف شما از انجام رینوپلاستی بایستی معقول و سنجیده باشد تا به عملکرد قابل قبولی دست یابید. گفتنی است در صورتی که انگیزه شخص از این عمل زیبایی صرفاً مقایسه حالت بینی با شخص دیگری است، باید متذکر شد که به احتمال بسیار حس نارضایتی از رینوپلاستی در این افراد به مراتب بیشتر خواهد بود.

انواع جراحی رینوپلاستی

انواع جراحی رینوپلاستی
انواع جراحی رینوپلاستی

بیشتر زیباجویان پس از جراحی زیبایی، به دنبال داشتن فرم بینی بسیار زیبا و فانتزی هستند، ولی باید بدانند که هر مدلی با چهره شخص، تناسب ندارد.

افراد باید به این مورد توجه داشته باشند که هرگز به دنبال مدل های مختلف بینی نباشند زیرا ترکیب دیگر اجزای چهره در شکل بینی هماهنگ بسیار موثر است و این امر کاملاً تخصصی را بایستی بر عهده جراحان مجربی همچون خانم دکتر جمشیدی بسپارند.

البته بعد از رینوپلاستی با هدف دستیابی به بهترین نتایج، لازم است که به مراقبت های پزشکی و در عین حال مصرف مواد غذایی و به خصوص خوردن نوشابه بعد از عمل بینی توجه بسیار داشته باشید. انواع رینوپلاستی عبارتند از:

جراحی بینی – طبیعی:

جراحی بینی – طبیعی:
جراحی بینی – طبیعی:

در واقع این جراحی به مفهوم هماهنگی بینی با دیگر بخش های موجود در چهره است. این نوع از جراحی رینوپلاستی که مورد قبول عامه است، نواقصی مانند افتادگی موجود در ناحیه نوک بینی، قوز و یا حتی کجی ظاهری بینی را کاملاً رفع می کند و در نتیجه منظر طبیعی به بینی شما می دهد. شیوه جراحی با توجه به از بین بردن مشکلات بینی به این گونه است که در آن، خانم دکتر جمشیدی از حذف بسیار بافت خودداری می کند.

همچنین از ایمپلنت های تفلون و یا سیلیکونی که از جمله مواد مصنوعی محسوب می شوند، در پروسه جراحی استفاده نمی شود. علاوه براین، در جراحی بینی طبیعی، از شکل دادن بسیار غضروف بینی اجتناب می شود.

جراحی بینی- نیمه فانتزی:

در جراحی فوق، خانم دکتر جمشیدی با رعایت برابری و تقارن در چهره، نوک بینی را کمی بالا برده و قوس بیشتری را در قسمت پشت بینی ایجاد می کنند. ممکن است کارکرد بینی جراحی شده شما در حد مدل قبلی (طبیعی) مناسب نباشد و تنها تعداد محدودی از زیباجویانی که تحت نظر مجرب ترین جراحان زیبایی، این متد جراحی رینوپلاستی را با هدف زیبایی بیشتر برمی گزینند، با تنفس بهتری همراه باشند.

جراحی بینی- فانتزی:

معمولاً این نوع جراحی رینوپلاستی به عمل بینی عروسکی مرسوم است. جراح با بیشتر کردن قوس بینی و محدودتر کردن پره های بینی و ایجاد تیغه نازک، تغییراتی را در ساختار کلی این بینی ها ایجاد می کنند. برای زاویه سازی در این روش، از ایمپلنت های Silitex، goretex، Silicon و سیلیکون فوق نرم استفاده می شود.

جراحی بینی-غیر طبیعی:

در جراحی فوق، خانم دکتر جمشیدی نوک بینی بیمار را تا حد زیادی بالا می دهد و با ایجاد قوس بسیار در پشت بینی و گودی بیش از اندازه سوراخ های بینی و در مجموع کوچک شدن غیر طبیعی اندازه آن، سعی می کنند برای زیباجویان متقاضی، عمل غیر طبیعی را روی بینی انجام دهند که قطعاً می تواند اختلالات تنفسی بسیاری را به همراه داشته باشد.

تحقیقات نشان می دهد که اغلب اشخاص در طولانی مدت در پی ترمیم مجدد رینوپلاستی برای رفع مشکلات موجود در این ناحیه هستند. این تکنیک از عمل زیبایی بینی، مزایای متعددی از جمله برابری، زیبایی در چهره، سلامت جریان تنفسی، مجسم کردن ذهنی بهتر و در عین حال افزایش حس اعتماد به نفس را در پی دارد.

جراحی بینی-ترمیمی:

به طور معمول این عمل برای اشخاصی انجام می شود که از عملکرد اولیه جراحی رینوپلاستی خود احساس نارضایتی می کنند و قصد رفع ایرادات موجود در این عضو را دارند.

در شیوه جراحی فوق، در بعضی موارد، پزشک به علت پیشگیری از ضرب خوردگی بافت و حفظ ساختمان بینی، جراحی فوق را از طریق متد بسته روی زیباجویان متقاضی انجام می دهد.

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی در حوزه پزشکی، جراحان متخصص کارآمد در این حوزه مانند خانم دکتر جمشیدی، به منظور دید بیشتر خود، از به روزترین فناوری endoscopic استفاده می کنند.

در انتها خاطرنشان می شویم در تمامی انواع جراحی های رینوپلاستی که در این بخش متذکر شدیم، رعایت یک برنامه رژیم غذایی مانند حذف برخی از مواد غذایی و یا محدود کردن خوردن نوشابه بعد از عمل بینی در کنار پیروی از تمامی دستورالعمل های پزشکی، از مهمترین مواردی است که می تواند پیامدهای مثبتی را برای زیبایی بیشتر صورت به همراه داشته باشد.

کاندیدای جراحی Rhinoplasty

شرایطی برای انجام جراحی رینوپلاستی در نظر گرفته می شود که شخص داوطلب بایستی به منظور بهره مندی از این تکنیک درمانی از آن برخوردار باشد. در اصل موارد فوق، بهره مندی و عملکرد مطلوب کاندیدای جراحی زیبایی فوق هستند که برای شناخت بیشتر شما، در ادامه و با کمک از خانم دکتر جمشیدی، توضیحات لازم را بیان خواهیم کرد:

به طور کلی این گروه از متقاضیان بایستی از لحاظ وضعیت روحی و جسمی در سلامت کامل باشند. در واقع بهبود عمومی و جسمانی این زیباجویان مهمترین اصل در جراحی زیبایی بینی است. زیرا اختلالات سلامتی و ابتلا به عارضه خاص روند بهبودی پس از جراحی را به تعویق می اندازد.

پیش از جراحی، انجام برخی از آزمایشات تجویزی توسط خانم دکتر جمشیدی الزامی است تا بدین وسیله پزشک، از وضعیت سلامت شخص اطمینان کافی پیدا کند. شخص بایستی اطلاعات لازم در خصوص سوابق عارضه و یا نشانه های آن را در اختیار جراح معالج قرار دهد.

چنانچه وی با مشکل خاصی همراه باشد، در وهله نخست بایستی معالجات لازم را انجام دهد. شخص متقاضی نبایستی اختلالاتی مانند وسواس فکری و یا عارضه روانی داشته باشد. به این دلیل که شاید هدف اصلی از انجام جراحی زیبایی فوق اختلالات روانی باشد.

لذا بهتر است بیمار از نظر روحی در وضعیت سلامت کامل قرار داشته باشد. اشخاصی که با اختلالات فوق همراه هستند، در صورت رسیدن به بهترین نتایج ممکن است احساس نارضایتی همچنان پابرجا باشد، پس ارجاع به پزشک مرتبط و انجام مراحل درمان، امری اجباری است.

حال این سوال مطرح می شود که انجام جراحی زیبایی بینی، مناسب چه افرادی نیست؟

حال این سوال مطرح می شود که انجام جراحی زیبایی بینی، مناسب چه افرادی نیست؟
حال این سوال مطرح می شود که انجام جراحی زیبایی بینی، مناسب چه افرادی نیست؟

در واقع همه افراد، کاندیدای مناسبی برای انجام جراحی زیبایی نیستند. نظر جراح متخصص پیش از هر اقدامی درباره بهره مندی از مزایای این متد جراحی امری بسیار مهم است که بیمار بایستی به آن توجه داشته باشد.

در صورت ضعیف بودن اندام و یا دستگاه ایمنی بدن و حتی در شرایطی که بهبود محل جراحت در یک بازه زمانی طولانی تری روی شما انجام می شود، جراحی رینوپلاستی گزینه مناسبی برای رفع نواقص موجود در این عضو بسیار حساس در صورت نخواهد بود.

در مجموع؛ دیابتی ها، مبتلایان به عارضه آنمی، بیماران مبتلا به اختلالات قلبی، اشخاص درگیر مشکلات روانی، مبتلایان به مشکلات تنفسی و اشخاصی که مشروبات الکلی و یا سیگار مصرف می کنند، ممکن است به نتیجه قابل قبولی از انجام جراحی زیبایی بینی دست نیابند و در اصل رینوپلاستی می تواند برای این گروه از افراد خطرناک باشد.

جلسات مشاوره پیش از جراحی زیبایی بینی

جلسات مشاوره پیش از جراحی زیبایی بینی
جلسات مشاوره پیش از جراحی زیبایی بینی

اخیراً تعداد بسیاری از زیباجویان برای انجام عمل زیبایی بینی، اشخاصی بودند که طبق نظر جراحان متخصص برای رفع ایرادات موجود در این عضو، کاندیدای مناسبی برای رینوپلاستی بودند.

جالب است بدانید در بین اغلب مراجعه کنندگان، مردان نسبت به بانوان بیشتر برای انجام این عمل زیبایی اقدام نموده اند. در مجموع با هدف بهره مندی از مزایای این تکنیک زیبایی، برای اقدامات لازم پیش از جراحی، دو جلسه مشاوره در نظر گرفته شده است. در این راستا، می توانید با خانم دکتر جمشیدی در تماس باشید.

جلسه نخست:

پس از پذیرش، نخست گزارش کامل از شخص درخواست کننده درباره مصرف دارو، مشکلات و یا بهبود وضعیت فیزیکی تقاضا می شود. مهمترین مواردی که در این گزارش باید ذکر شود، عبارتند از:

1) شرح کامل اختلالات 2) مصرف و میزان دوز داروهای تجویزی 3) آلرژی 4) اختلالات تنفسی 5) مشکلات وراثتی

در گام فوق، معاینات لازم برای شخص بیمار توسط خانم دکتر جمشیدی انجام می شود. در زمان بررسی وضع بینی، علاوه بر بخش های درونی، بخش های بیرونی بینی شخص هم برای انجام یک جراحی موفقیت آمیز مورد معاینات بیشتر قرار می گیرد.

مبتلایان به ترومای بینی، سوابق آلرژی و یا ناهماهنگی غیرعادی بایستی در نخستین اقدام طبق تجویز پزشک معالج برای مراحل پاراکلینیک اقدام کنند. معمولاً انجام C.T scan برای این بیماران الزامی است. البته ناگفته نماند که پزشک معالج در خصوص خوردن نوشابه بعد از عمل بینی در این جلسه، توضیحات لازم را به متقاضیان محترم متذکر می شوند.

جلسه دوم:

در جلسه مشاوره فوق که به طور معمول پس از گذشت هفت الی ده روز از جلسه نخست انجام می شود؛ پس از این که نتیجه تست ها و CT Scan معلوم شد، چنانچه در نتیجه اسکن، بیمار با مشکل خاصی همراه باشد، توضیحات لازم توسط پزشک به بیمار ارائه می شود.

علاوه بر این، در رابطه با شیوه درمان، موارد کاربردی بیان خواهد شد. گفتیم که از زوایای متعدد از صورت فرد بیمار عکس هایی گرفته می شود که توسط جراح کاملاً تجزیه و تحلیل می شود.

انتظارات و سطح توقع شخص بیمار مورد مهم دیگری است که در این مرحله بایستی طبق اصول علمی مورد بررسی و ارزیابی بیشتر قرار گیرد.

چنانچه فرد از نتیجه رینوپلاستی انتظار بسیاری داشته باشد، بدون شک کاندیدای مناسبی برای بهره مندی از این تکنیک درمانی نخواهند بود. پزشک موظف است تا در این رابطه مشاوره های لازم را به شخص بیمار ارائه دهد و وی را از عملکرد جراحی مطلع سازد.

به این دلیل که شاید هر فرم بینی، مناسب شخص متقاضی نباشد و یا زیبایی بیش از حد مانند جراحی های فانتزی و یا نیمه فانتزی، تنفس مطلوبی را به دنبال نداشته باشد. قطعاً کوچک شدن غیرطبیعی بینی، صدمات جدی را برای تنفس شخص به همراه دارد.

به این ترتیب جراح متخصص در این جلسه وظیفه دارد تا اهداف و یا باورهای نادرست در مورد این عمل زیبایی را که در بین این گروه از زیباجویان محترم بسیار رایج است را رفع کند.

مراقبت های پیش از جراحی رینوپلاستی

نیاز است که شخص بیمار پیش از جراحی زیبایی فوق، مراقبت هایی را به منظور تسریع در روند بهبودی انجام دهد:

  •       به مدت چهارده روز پیش از رینوپلاستی، بیمار بایستی از مصرف آسپرین، naproxen، motrin و Advil که از جمله داروهای ضد التهابی محسوب می شوند، خودداری کند.
  •       به منظور پیشگیری از مسدود شدن عروق خونی و مشکل در جریان خون، فرد بایستی از چهارده روز پیش از جراحی زیبایی فوق، از مصرف nicotine و یا دخانیات دوری کنند.
  •       از آشامیدن و یا مصرف هر نوع مواد غذایی، حداقل هشت ساعت پیش از جراحی اجتناب کنید.
  •       برای دی هیدراته نگه داشتن بدن، روز پیش از جراحی به مقدار کافی آب میل کنید.
  •       حتماً شب پیش از جراحی، به منظور ریلکس شدن بدنتان دوش بگیرید و یا از لوسیون استفاده کنید.
  •       در صورت داشتن لاک و یا کاشت ناخن، بهتر است قبل از جراحی، ناخن خود را کاملاً پاک کنید.
  •       در روز جراحی از مصرف هر نوع خوراکی و یا نوشیدنی بپرهیزید.
  •       لازم است در روز جراحی، کلیه آزمایشات، سی تی اسکن، عکس و دیگر اسناد پزشکی را همراه داشته باشید.

مراقبت های پس از جراحی زیبایی بینی

مراقبت های پس از جراحی زیبایی بینی
مراقبت های پس از جراحی زیبایی بینی

یکی از مهمترین الزامات بعد از رینوپلاستی، پرهیز از خوردن نوشابه بعد از عمل بینی است که جراح متخصص به دلیل مضرات بسیار این نوشیدنی، به تمامی بیماران واجد شرایط این عمل زیبایی متذکر می شوند. در کل بیست و چهار ساعت نخست پس از جراحی برای بهبودی شخص، سخت ترین زمان به دلیل تاثیر داروهای بیهوشی است.

خونریزی و کبودی در ناحیه بینی، تورم و کمی سردرد در این مدت، امری کاملاً طبیعی است. استراحت و مصرف مسکن های تجویزی، مناسب ترین اقدام برای بهبودی دوران نقاهت به شمار می آید. در این راستا و با همکاری خانم دکتر جمشیدی، در ادامه به مهمترین نکات کاربردی پس از جراحی Rhinoplasty می پردازیم:

پس از جراحی، حداقل تا یک روز در نواحی بینی و محدوده زیر چشم، از کمپرس سرد برای تقلیل ورم و کبودی های موجود استفاده کنید.

شما تا بیست و چهار ساعت مجاز به مصرف مواد غذایی نرم و مخلوط شده و مایعات هستید

شما تا بیست و چهار ساعت مجاز به مصرف مواد غذایی نرم و مخلوط شده و مایعات هستید. توصیه می شود از میوه هایی همچون سیب، هویج و یا خوراکی هایی که نیاز به جویدن دارند، در این مدت خودداری کنید.

در روزهای نخست پس از رینوپلاستی، سفر با هواپیما به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

بهتر است سرفه و یا عطسه را به منظور وارد شدن فشار کمتر به بینی جراحی شده از طریق دهان انجام دهید.

در این مدت، از فشار و یا فین کردن بینی به دلیل پیشگیری از خونریزی خودداری کنید.

در هفته های نخست بعد از جراحی، از حرف زدن بسیار و یا حتی خندیدن بپرهیزید.

سعی کنید مواد غذایی بی نمک و فاقد ادویه را در دوران نقاهت مصرف کنید.

در زمان خواب و یا استراحت، زیر سر خود را با چندین بالش از زمین فاصله دهید.

استفاده از مسواک نرم و یا جایگزین کردن لنزهای طبی به جای عینک آفتابی و یا طبی (به مدت 2 ماه) از مهمترین موارد مراقبت های بعد از جراحی زیبایی فوق محسوب می شود.

توصیه می شود اجسام سنگین بلند نکنید و یا تا چندین هفته نخست بعد از جراحی زیبایی بینی، سر خود را پایین نگیرید.

از انجام تمرینات فیزیکی شدید در دوران بازیابی بعد از جراحی اجتناب کنید.

تقلیل ورم و در عین حال متصل شدن پوست به ساختار بینی امری زمانبر است

تقلیل ورم و در عین حال متصل شدن پوست به ساختار بینی امری زمانبر است. لذا بی شک ورم در دو سمت بینی متفاوت است؛ البته در صورتی که جراحی هر دو طرف به یک شکل انجام شده باشد.

برای چسبیدن بهتر پوست به بافتار بینی و تقلیل تورم، چسب زدن در این مدت الزامی است. پس با دقت بسیار، زدن چسب بینی جراحی شده را انجام دهید.

خوردن نوشابه بعد از عمل بینی یکی از مهمترین مراقبت های بعد از جراحی است که بیمار به منظور تسریع در روند بهبودی و کاهش ورم بایستی از خوردن آن بپرهیزد.

در انتها متذکر می شویم که در روزها و یا هفته های نخست پس از رینوپلاستی، شکل بینی به طور کامل مشخص نمی شود. لذا اجازه ندهید تا دیگران در این خصوص قضاوت کنند.

پیشنهاد می کنیم از صفحه عوارض حرف زدن بعد از عمل بینی و عصبانیت بعد از عمل بینی دیدن کنید.

مضرات خوردن نوشابه بعد از عمل بینی

مضرات خوردن نوشابه بعد از عمل بینی
مضرات خوردن نوشابه بعد از عمل بینی

با توجه به عنوان مقاله خوردن نوشابه بعد از عمل بینی، لازم است در ادامه به مضرات مصرف این نوشیدنی بپردازیم:

همان طور که می دانید، محرک های اصلی در ابتلای شخص به سردردهای میگرنی، مصرف شیرین کننده های طبیعی و غیر طبیعی است که در انواع نوشابه ها وجود دارد.

ابتلا به سردرد میگرنی در دوران نقاهت بعد از رینوپلاستی می تواند برای شخص با توجه به دردهای ناشی از جراحی، سخت و غیر قابل تحمل باشد. به همین منظور توصیه می شود از خوردن نوشابه بعد از عمل بینی جداً خودداری کنید.

گفتیم که روز قبل از جراحی به منظور دی هیدراته نگه داشتن بدن، آب فراوان بنوشید. لذا مصرف نوشابه در این مدت سبب کم آبی بدن و در نتیجه ابتلا به سردردهای میگرنی می شود. کافئین موجود در این نوشیدنی بسیار است و این مورد به تدریج منجر به کم آبی بدن خواهد شد.

نداشتن برابری الکترولیت ها، تقلیل متابولیسم بدن

نداشتن برابری الکترولیت ها، تقلیل متابولیسم بدن، آریتمی قلبی و حتی احتباس (نگه داشتن) آب از جمله پیامدهای منفی ناشی از مصرف نوشابه است.

گفتنی است که سدیم بنزوات موجود در نوشابه ترکیبی است که بسیار آلرژی زا است و این مورد سبب می گردد که شخص با مصرف آن در دوران بازیابی با حساسیت هایی از جمله عطسه و یا آب ریزش بینی مواجه شود که به دلیل پیشگیری از فشار بسیار به بینی جراحی شده توصیه نمی شود.

بنابراین اغلب جراحان متخصص و خبره در این حوزه همچون خانم دکتر جمشیدی، به دلیل جلوگیری از تشدید نشانه های حساسیت، پیشنهاد می کنند که از خوردن نوشابه بعد از عمل بینی خودداری کنید. به این ترتیب خوردن بسیار این نوشیدنی شیرین، پیامدهای منفی نظیر مشکلات متابولیک را روی سلامتی بدن به همراه دارد که در این بخش سعی کردیم به مهمترین آن ها اشاره کنیم.

اهمیت تغذیه پس از رینوپلاستی

اهمیت تغذیه پس از رینوپلاستی
اهمیت تغذیه پس از رینوپلاستی

برنامه رژیم غذایی سالم و استاندارد بدون مصرف مواد غذایی فرآوری شده و یا فست فودها پس از جراحی زیبایی بینی بسیار حائز اهمیت است. به این دلیل که دوران نقاهت را برای شخص بیمار آسان تر خواهد کرد.

این امر با هموارتر کردن مراحل بهبودی به بیمار کمک می کند تا بعد از رینوپلاستی، با کاهش پیامدهای جانبی به نتیجه قابل قبولی دست یابند. لذا اهمیت مصرف مواد غذایی در دوران بازیابی طبق تجویز خانم دکتر جمشیدی امری ضروری محسوب می شود.

به طور کلی هدف از تاکید بسیار روی بایدها و نبایدهای تغذیه مطلوب بعد از این عمل زیبایی، اصلاح جراحت ها و پروسه بهبودی سریع تر از طریق تقویت قسمت های ایمنی بدن و تقلیل التهابات و درد بعد از رینوپلاستی است.

به این ترتیب، خوردن خوراکی های ضد التهابی بعد از عمل می تواند موثر و مفید باشد. زیرا به دلیل داشتن تورم ناشی از جراحی در صورت، خوردن این گروه از غذاها می تواند در تقلیل نشانه های ورم اثربخش باشد. مرکبات، سبزیجات برگ دار، آناناس، سیب و پیاز قرمز از جمله مواد غذایی مناسبی هستند که بیمار در این دوران اجازه مصرف آن ها را دارد.

نوشیدنی های مغذی پس از Rhinoplasty

نوشیدنی های مغذی پس از Rhinoplasty
نوشیدنی های مغذی پس از Rhinoplasty

با این که خوردن نوشابه بعد از عمل بینی به بیماران به هیچ عنوان توصیه نمی شود، اما مصرف برخی دیگر از آب میوه های طبیعی می تواند در روند بهبودی موثر باشد.

مصرف آناناس و آب کرفس پس از جراحی از جمله آب میوه های غیر اسیدی محسوب می شوند که نوشیدن آن در طی روز می تواند برای بیمار مفید باشد. Bromelain آنزیم موجود در آناناس است که به تقلیل کبودی و یا حتی ورم پس از جراحی زیبایی بینی کمک بسیار می کند.

علاوه بر این، آنزیم فوق (بروملین) با التیام حالت تهوع، گوارش مواد غذایی را برای فرد بیمار راحت تر نموده و از گرفتگی بینی نیز پیشگیری می کند. نوشیدنی مفید دیگری که می تواند کبودی و التهابات اطراف چشم پس از رینوپلاستی را تا حد بسیار تقلیل دهد، مصرف آب کرفس است.

بنابراین، آب پرتقال که نوعی آب میوه اسیدی است، سبب تحریک معده شما می شود و به طور معمول پیشنهاد می شود تا پس از رینوپلاستی از خوردن نوشابه بعد از عمل بینی و این نوع از نوشیدنی ها بپرهیزید.

البته شیک پروتئین هم جایگزین مناسبی برای دوران بازیابی است که به عنوان یکی از نوشیدنی های مغذی به این گروه از بیماران توصیه می شود. لازم به ذکر است که به هیچ عنوان پس از جراحی از نی استفاده نکنید، به این دلیل که علاوه بر فشار بسیار به بینی جراحی شده، درد و ناراحتی قابل توجهی را به این محدوده وارد می کند. ممکن است پزشک معالج مصرف شیرموز را در این دوران به علت انرژی مضاعف و مقوی بودن پیشنهاد کند.

جدول مصرف مواد غذایی هفته نخست بعد از رینوپلاستی

جدول مصرف مواد غذایی هفته نخست بعد از رینوپلاستی
جدول مصرف مواد غذایی هفته نخست بعد از رینوپلاستی

در بخش های قبلی متذکر شدیم که یکی از مهمترین مراقبت های بعد از جراحی، تغذیه بیمار به منظور رسیدن به بهبودی کامل است. از این رو رعایت یک برنامه رژیم غذایی متعادل و مفید در هفته نخست بعد از عمل برای تمامی بیمارانی که تحت این عمل زیبایی قرار گرفته اند، امری ضروری است. در جدول زیر انواع خوراکی های غیر مجاز و مجاز در روزهای نخست را معرفی می کنیم:

مواد غذایی مجاز در هفته نخست بعد از Rhinoplasty
آب قرص Anaheal یا آناناس نوشیدنی های مغذی کته (برنج نرم) سوپ و غذاهای آبکی
سبزیجات تازه و میوه غذاهای فیبردار چربی های مفید خوراکی های ضد التهاب خوراکی هایی با بیشترین پروتئین

 

مواد غذایی غیر مجاز در هفته نخست بعد از Rhinoplasty
غذاهای جویدنی و سفت آجیل و تخمه پفک و چیپس غذاهای فرآوری شده غذاهای اسیدی و تند
غذاهای شور و دارای نمک بسیار مواد غذایی بسیار گرم و سرد مشروبات الکلی سیگار نوشابه و قهوه

مهمترین نکات تغذیه ای بعد از جراحی زیبایی بینی

مهمترین نکات تغذیه ای بعد از جراحی زیبایی بینی
مهمترین نکات تغذیه ای بعد از جراحی زیبایی بینی

با توجه به بایدها و نبایدهای مصرف مواد غذایی که در جدول بالا متذکر شدیم، سعی داریم در این بخش به برخی از نکات تغذیه ای به منظور تسریع در روند بهبودی، مواردی را بیان کنیم:

  •       بعد از عمل، مهم است که بدن با کم آبی مواجه نشود، از این رو می بایست در طی دوران بازیابی، میزان قابل توجهی آب میل کنید. توصیه پزشکان، مصرف هشت لیوان آب در طی روز است.
  •       با این که موز حاوی مواد مغذی بسیار و بافت نرمی است، مصرف آن پس از جراحی بلامانع است. اما به علت این که ممکن است شما در دوران نقاهت با یبوست شدید مواجه شوید، از مصرف بسیار آن خودداری کنید.
  •       شما با منع مصرف برنج در این دوران همراه نخواهید بود، ولی بهتر است از برنج کته و بسیار نرم در این مدت استفاده کنید. در روزهای نخست پس از رینوپلاستی، از مصرف ته دیگ و یا برنج سفت که جویدنی هستند، اجتناب کنید.
  •       مصرف چربی نه تنها انرژی بدن را تا حد بسیار افزایش می دهد، بلکه سبب بهبود دستگاه ایمنی بدن خواهد شد. روغن آووکادو و زیتون از چربی های سالمی هستند که به تقویت دستگاه ایمنی بدن پس از رینوپلاستی کمک بسیار می کند.
  •       برای اصلاح بافت ها و حتی بهبود جراحت های ناشی از جراحی، مصرف پروتئین های amino acid می تواند انتخاب مناسبی باشد. لبنیات، گوشت بدون چربی، سویا، مرغ، عدس، تخم مرغ، لوبیا، ماهی از مناسب ترین منابع پروتئینی به شمار می آیند که مصرف آن ها بایستی با اجازه پزشک معالج انجام شود.

مصرف قهوه و نوشابه پس از جراحی زیبایی بینی

مصرف قهوه و نوشابه پس از جراحی زیبایی بینی
مصرف قهوه و نوشابه پس از جراحی زیبایی بینی

از خوردن کافئین پس از رینوپلاستی بپرهیزید، به دلیل این که سبب تاخیر روند بهبودی جراحت ها در شخص بیمار می شود و با توجه به این که نوشابه حاوی کافئین بسیار است، خوردن نوشابه بعد از عمل بینی به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

بنابراین شاید بیمارانی که به نوشیدن بسیار چای و قهوه در طی روز عادت دارند، این پرهیز غذایی امری بسیار سخت باشد، اما امری حائز اهمیت است که مصرف این نوع نوشیدنی ها که معمولاً حاوی کافئین بسیار هستند، تا بهبودی کامل متوقف شود.

به این ترتیب همان طور که در بخش های قبلی گفتیم، خوردن نوشابه بعد از عمل بینی به علت کافئین و شکر بسیار و تقلیل پروسه التیام جراحت، مناسب نیست. دوغ و یا شیر جایگزین مناسبی پس از جراحی هستند که البته بهتر است در این رابطه با خانم دکتر جمشیدی مشورت کنید.

توصیه می شود در روزهای نخست پس از عمل زیبایی، از خوردن شیر به علت سنگین بودن خودداری کنید و گفتنی است که مصرف شیر در ساعات اولیه پس از جراحی احتمال این که حالت تهوع شخص را تا حد بسیار افزایش دهد، بسیار است.   

مهمترین فاکتور در جراحی زیبایی بینی

مهمترین فاکتور در جراحی زیبایی بینی
مهمترین فاکتور در جراحی زیبایی بینی

یکی از مهمترین عوامل در عمل رینوپلاستی، زمان و سن جراحی است که بایستی فرد متقاضی توجه بسیار به آن داشته باشد. از نظر جراحان زیبایی، بلوغ کامل جسمی بهترین زمان برای بهره مندی از مزایای این متد زیبایی است.

علاوه بر این، لازم است جراحی فوق هنگامی روی شخص کاندیدای این عمل زیبایی انجام شود که از لحاظ وضعیت جسمانی، جوانی سن و در عین حال شادابی پوست برخوردار باشد. به طور معمول زیباجویان متقاضی رده سنی بین بیست تا سی سال گزینه مناسبی برای انجام جراحی زیبایی بینی هستند.

به این علت که علاوه بر این که اجزای چهره به طور کامل رشد کرده است، شخص به بلوغ کامل جسمی دست یافته و هدف شخص از انجام این جراحی کاملاً عقلانی و منطقی است.

از همه مهمتر، پوست اثر کشسانی، نرمی و قابل انعطافی خود را حفظ نموده و در نتیجه با رعایت تمامی دستورالعمل های پزشکی و پرهیز غذایی به خصوص خوردن نوشابه بعد از عمل بینی در یک بازه زمانی کوتاه به نتیجه قابل قبولی از این جراحی دست می یابد.

هر شخص دارای شرایط بدنی متفاوتی است

گفتیم هر شخص دارای شرایط بدنی متفاوتی است لذا چنانچه تصمیم نهایی درباره انجام رینوپلاستی گرفته اید، توصیه می شود با حاذق ترین و باسابقه ترین جراحان اتولارینگولوژی (گوش، حلق بینی) مشاوره های لازم را انجام دهید.

دقت داشته باشید جراحی فوق قبل از سن بلوغ، به دلیل رشد دیگر اعضای موجود در صورت ممکن است با پیامدهای منفی همراه باشد طوری که شاید صورت شخص متقاضی در سنین بزرگسالی خارج از شکل طبیعی باشد و در نهایت بینی جراحی شده جدید در چهره شخص موقعیت مطلوبی نداشته باشد.

لازم است نوجوانان پیش از رینوپلاستی طبق تجویز خانم دکتر جمشیدی، تست های متعددی را برای بازبینی رشد استخوان ها انجام دهند و به دلیل علاقه بسیار به مصرف نوشیدنی های شیرین به خصوص نوشابه، به مراقبت های بعد از جراحی که مهمترین آن پرهیز از خوردن نوشابه بعد از عمل بینی است، توجه بسیار داشته باشید.

بهترین سن برای انجام جراحی رینوپلاستی

بهترین سن برای انجام جراحی رینوپلاستی
بهترین سن برای انجام جراحی رینوپلاستی

سن مناسب برای انجام rhinoplasty در هر شخص طبق تشخیص خانم دکتر جمشیدی، متفاوت است. در گام نخست، لازم است شخص بیمار با شرکت در جلسات مشاوره از پروسه جراحی و در عین حال پیامدهای احتمالی آن شناخت کافی داشته باشد.

همان طور که در ابتدای مقاله متذکر شدیم، جراحی فوق یکی از آسان ترین و پرطرفدارترین عمل های زیبایی است که برای رده های سنی پایین با محدودیت سنی همراه است.

اما از لحاظ جسمی برای اشخاص در رده های سنی بالا که در شرایط مطلوبی قرار دارند، محدودیتی سنی ویژه ای در نظر گرفته نمی شود. جوانان و نوجوانان هنگامی عمل زیبایی فوق روی آن ها انجام شدنی است و می توانند از مزایای آن بهره مند شوند که رشد جسمی خود را به طور کامل پشت سر گذاشته اند.

بررسی ها نشان می دهد که بالا رفتن سن سبب می گردد تا شخص به تدریج با عدم طراوت و زیبایی پوست همراه شود و روند چین و چروک ها و یا شل شدگی پوست روی صورت نمایان شود.

لازم به توضیح است که در رینوپلاستی، نوع پوست شخص متقاضی بسیار مهم تلقی می شود. بنا بر این که جراحی زیبایی بینی به منظور معالجه اختلالات بینی و رفع ایرادات ظاهری بینی روی فرد انجام می شود، زمان مناسب برای انجام این متد زیبایی، ابتدای جوانی و در واقع اوایل فصل بهار و یا پاییز است.

مهمترین مورد پیش از انجام جراحی زیبایی بینی، کامل شدن رشد استخوان ها طبق معاینات جراح متخصص است و سپس شخص می تواند با رعایت مراقبت های پیش از جراحی برای انجام این عمل زیبایی، اقدامات لازم را انجام دهد.

بهترین شیوه های جراحی زیبایی بینی

بهترین شیوه های جراحی زیبایی بینی
بهترین شیوه های جراحی زیبایی بینی

در ادامه نوشتار خوردن نوشابه بعد از عمل بینی بهتر است در رابطه با بهترین متدهای جراحی توضیحات لازم را در اختیار شما قرار دهیم. در شیوه Open Rhinoplasty، در بخش Columella (بخش میانی پره های بینی) شکاف کوچکی ایجاد می شود که معمولاً از سوراخ های بینی پایین تر است.

در واقع شکاف ایجاد شده به منظور جدا شدن راحت تر پوست از اسکلت بینی است تا جراح متخصص به فضای داخلی بینی دید کافی داشته باشد. در صورتی که با توجه به فرم اولیه بینی، جراح متخصص قصد کوچک تر کردن سوراخ های بینی را داشته باشد، بایستی از شیوه فوق استفاده کند.

یکی از مهمترین مزیت های این روش جراحی رینوپلاستی، دید مستقیم جراح متخصص به ساختار کلی بینی است که به مراتب نتایج قابل قبول و بهتری را به دنبال دارد. در شیوه دوم یعنی Closed Rhinoplasty، کلیه تغییرات و در عین حال اصلاحات روی چهره انجام می شود و روی بینی هیچ شکافی ایجاد نخواهد شد.

در مجموع متد درمانی فوق اغلب مناسب بیمارانی است که نخستین بار تحت این متد جراحی زیبایی قرار می گیرند. با این که در این تکنیک جراحی، شکافی روی بینی فرد بیمار ایجاد نمی شود، جراحی در کمترین زمان انجام شده و در نتیجه شخص پس از جراحی با ورم کمتری در این محدوده همراه خواهد شد.

نتیجه گیری

نتیجه گیری
نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم تا به انواع جراحی بینی، روش های جراحی، افراد کاندیدای این متد درمانی و در عین حال مراقبت های قبل و بعد از جراحی که مهمترین آن پرهیز از خوردن نوشابه بعد از عمل بینی است، نکات کاربردی را متذکر شویم.

زیباجویان محترم برای بهره مندی از مزیت های این تکنیک جراحی بایستی به بلوغ کامل جسمی برسند تا با رشد کامل استخوان ها، جراح متخصص بتواند بهترین عمل جراحی رینوپلاستی را روی شخص متقاضی انجام دهد. در این راستا، می توانید با خانم دکتر جمشیدی به عنوان معتبرترین متخصص در این حوزه، در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مطب

۰۲۱۸۸۸۵۶۳۳۷

۰۹۳۹۰۵۹۰۷۹۵

واتساپ : ۰۹۳۹۰۵۹۰۷۹۵

روزهای مطب، یکشنبه و سه شنبه ۴تا۷

میدان ونک،خیابان گاندی شمالی خیابان شهید محمدصانعی،پلاک ۱۹ طبقه ۳،واحد۸

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.