راینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی

در این مقاله موضوع راینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی را مورد ارزیابی قرار می دهیم.

رینوپلاستی چیست؟ عمل بینی چگونه انجام می شود؟ این دو چه تفاوت هایی با هم دارند؟ بهترین جراح برای عمل بینی کیست؟

تمام این سوال ها و بسیاری دیگر از پرسش های متداول شما را می خواهیم در این مقاله پاسخ بدهیم. در این راستا با دکتر خدیجه جمشیدی به عنوان بهترین متخصص در این حوزه آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

ویدئو رینوپلاستی بینی

فهرست مطالب

جراحی زیبایی بینی چیست؟

آیا شما کاندید خوبی برای جراحی بینی هستید؟

کدام پزشک را برای انجام عمل بینی خود انتخاب کنیم؟

انواع روش های جراحی بینی

روش جراحی بینی باز

روش جراحی بینی بسته

جراحی بینی ثانویه

لیفت بینی با تزریق ژل

جراحی بینی در نژادهای خاص (Ethnic Rhinoplasty)

آمادگی برای عمل جراحی زیبایی بینی

خطرات و عوارض احتمالی جراحی بینی

ارزیابی بینی به چه معناست؟

نحوه انجام جراحی بینی

دوره نقاهت بعد از عمل بینی

هزینه جراحی بینی

رینوپلاستی بینی چیست؟

انواع رینوپلاستی بینی

رینوپلاستی بینی به روش باز

رینوپلاسنی بینی به روش بسته

رینوپلاستی بینی به روش آلار پلاستی

رینوپلاستی بینی مناسب چه افرادی است؟

رینوپلاستی بینی چه تفاوتی با عمل بینی دارد؟

توصیه های قبل از رینوپلاستی بینی

مراقبت های بعد از رینوپلاستی بینی

فواید و عوارض احتمالی رینوپلاستی بینی

سخن آخر

 

جراحی زیبایی بینی چیست؟

جراحی زیبایی بینی چیست؟
جراحی زیبایی بینی چیست؟

می خواهیم در ابتدای مقاله و پیش از پرداختن به موضوع رینوپلاستی ، درباره کلیت ماجرا یعنی عمل بینی حرف بزنیم.

چیزی که در اصل می توان درباره جراحی بینی گفت، این است که این عمل می تواند بسیاری از مشکلات مربوط به بینی را اصلاح نماید. مشکلاتی از قبیل اندازه، انحراف و مواردی از این دست با عمل جراحی بینی قابل حل هستند.

برخی دیگر از مشکلات مثل مشکلات تنفسی یا قوز داشتن بینی را هم می توان با این جراحی از بین برد. جراحی زیبایی نیز انتخاب خوبی برای از بین بردن نقص های مادرزادی و جراحات است که در حوادث رانندگی یا ورزش تحت تاثیر قرار می گیرند.

آیا شما کاندید خوبی برای جراحی بینی هستید؟

آیا شما کاندید خوبی برای جراحی بینی هستید؟
آیا شما کاندید خوبی برای جراحی بینی هستید؟

یکی از دغدغه های کسانی که می خواهند عمل جراحی بینی انجام دهند، این است که نتیجه نهایی به چه شکل خواهد بود. در 80 درصد از انسان ها که شکل ظاهر بینی متفاوتی مثل بقیه دارند، می توان عمل جراحی انجام داد و شکل بینیشان را اصلاح کرد.

در 20 درصد باقیمانده هم وابسته به شرایطی، این گزینه مطرح و قابل اجرا می باشد. اما مسئله مهمی که مطرح است، بینی های گوشتی است.

در این افراد به دلیل نبودن غضروف، ابتدا به پیوند آن اقدام می کنند که البته این امکان وجود دارد که نتیجه جالب و مد نظر حاصل نشود.

پس چنان چه بینی شما غضروفی است، نباید نگرانی از این بابت وجود داشته باشد. چرا که می توانید آن را با سپردن به جراحان ماهر و با دانشی مثل دکتر خدیجه جمشیدی به شکل کامل اصلاح کنید.

از جمله مشکلاتی که می توان شما را به

فکر عمل بینی بیاندازد، به شرح زیر است:

شکسته شدن بینی که باعث می شود بینی از مرکز صورت منحرف شود.

در ناحیه بینی قوز وجود داشته باشد.

بینی بیش از حد پهن باشد.

شرایطی که نوک بینی  ضخامت زیادی داشته و از تقارن خارج یا دچار افتادگی شود.

ضربه یا تصادف باعث لطمه وارد شدن به زیبایی بینی شود.

وجود مشکلات تنفسی

ظاهر فاقد تناسب به ژنتیک

کدام پزشک را برای انجام عمل بینی خود انتخاب کنیم؟

کدام پزشک را برای انجام عمل بینی خود انتخاب کنیم؟
کدام پزشک را برای انجام عمل بینی خود انتخاب کنیم؟

این عمل ها را می توان در گروه جراحی های کم تهاجمی دسته بندی کرد. لذا جراحان کار خیلی سختی در طی انجام آن ها نخواهند داشت. بنابراین شما می توانید با بررسی و مشاهده عکس های بیماران قبلی یک پزشک از مهارت وی اطمینان پیدا کنید. اما پیشنهاد ما دکتر جمشیدی می باشد.

البته این کلیت ماجراست و مواقعی نیز وجود دارد که شکل و نوع بینی، انجام عمل را سخت تر از حالت معمول می کند. اینجاست که تبحر و تجربه پزشک، خود را نشان می دهد.

این موضوع سبب شده است که برخی از جراحان حتی نامدار و بزرگ از به عهده گرفتن این عمل ها خودداری نمایند.

آن ها به خوبی از دشواری این گونه عمل ها اطلاع دارند و می دانند که اشتباه در طی انجام جراحی یا نتیجه نامطلوب عمل، می تواند به کلی رزومه آن ها را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین ترجیح می دهند که این کار را انجام ندهند.

در کل می توان راه های شناخت یک جراح خوب را به شکل زیر لیست کرد:

  • رزومه پزشک
  • پرس و جو از بیماران قبلی
  • موقعیت مکانی کلینیک
  • تعداد مراجعه کنندگان
  • میزان رضایت بیماران قبلی

اگر بخواهیم یکی از جراحان بینی نامدار کشور را که با تمام راه های اشاره شده در فوق قابلا تشخیص است به شما معرفی کنیم، می توان از دکتر خدیجه جمشیدی نام برد.

انواع روش های جراحی بینی

انواع روش های جراحی بینی
انواع روش های جراحی بینی

چنان چه در قسمت های قبلی این مقاله به آن اشاره کردیم، مقصود ار انجام عمل بینی، برطرف کردن ایرادات ظاهری آن یا رفع مشکلاتی نظیر مشکلات تنفسی است که عموما جزو عمل های کم تهاجم به حساب می آید. جراحی بینی را می توان به انواع مختلفی تقسیم بندی نمود. از جمله:

جراحی بینی باز

جراحی بینی بسته

جراحی بینی ثانویه

جراحی بینی پر کننده

ما در ادامه این مقاله تمام انواع جراحی بینی که در بالا ذکر شد را بررسی خواهیم کرد.

پیشنهاد می کنیم از پست جراح بینی دیدن کنید.

روش جراحی بینی باز

اکثر جراحی های بینی به روش جراحی باز انجام می شود. در این روش از عمل، جراح پوست قسمت کلولا را که همان تیغه وسط بینی است را شکاف می دهد و بافت نرم زیر ساختارهای بینی را برمی دارد. این ساختار نرم را غضروف می گویند. این اقدام به این خاطر انجام می شود که جراح بتواند آناتومی بینی را مشاهده کند.

بعد از این که ساختار بینی به وسیله جراح به شکل کامل بررسی شد، پزشک مطابق با علاقه و سفارش فرد، شروع به شکل دادن به بینی با تراشیدن غضروف می کند. بعد از اتمام این مراحل، پوست به جای قبلی خود برگشته و محل شکاف ها بخیه زده می شود.

روش جراحی بینی بسته

روش بسته که کمتر مورد استفاده قرار می گیرد، برای ایجاد تغییرات جزئی و ناچیز استفاده می شود. در این روش، برش ها و شکاف هایی در قسمت های داخلی بینی و حفره های داخلی ایجاد می شود تا انحرافات و قوزها را حذف کند.

این روش اصولا برای اعمال تغییر در نوک بینی استفاده نمی شود چون جراح برای این کار نیاز به برش پوست روی پل بینی دارد. تنها مزیت این روش این است که پوست بینی را برش نمی دهد. اما تعداد کمی از جراحان از این روش در جراحی پلاستیک استفاده می کنند زیرا دسترسی آن به ساختار و بافت های بینی به خصوص نوک آن بسیار محدود است.

جراحی بینی ثانویه

وقتی که عمل بینی برای اولین بار از موفقیت قابل قبولی برخوردار نباشد یا باعث به وجود آمدن مشکلاتی شود، جراحان طی یک عمل دیگر تصمیم می گیرند که آن مشکلات را رفع کنند. به این عمل دوم جراحی ترمیمی گفته می شود.

احتمال دچار شدن به مشکلات بزرگ و پیچیده بعد از جراحی اول بینی کم است اما در هر حال عمل ثانویه سختی های خاص خود را دارد و یک عمل دشوار تلقی می شود.

چرا که جراح با یک بینی دستکاری شده مواجه است که بافت های آن به خاطر عمل قبلی آسیب پذیر شده است. جراحی بینی ثانویه را می توان با روش باز یا بسته انجام داد که البته به نظر دکتر جمشیدی بستگی دارد.

لیفت بینی با تزریق ژل

این روش یک روش غیر تهاجمی محسوب می شود و از فیلرهای تزریقی (ژل یا فیلر) برای دستیابی به اهداف زیر استفاده می شود:

  • پر کردن سوراخ های بینی
  • صاف کردن گوشه های تیز
  • تغییر زاویه نوک بینی
  • بازیابی تقارن بینی که آن را کوچکتر و جذاب تر می کند.

بیشتر جراحان به جای عمل جراحی از این روش برای پر کردن برخی از قسمت های بینی استفاده می کنند. البته ذکر این نکته ضروری است که این روش دائمی نیست.

امروزه این روش در جوامع مختلف محبوب تر شده است و بسیاری از افراد آن را به انجام عمل جراحی ترجیح می دهند.

جراحی بینی در نژادهای خاص (Ethnic Rhinoplasty)

رنگ پوست، نژاد، فرهنگ و مواردی از این دست می تواند بر جراحی بینی تاثیرگذار باشد. برخی از جراحان بدون توجه به این موضوع ،جراحی خود را انجام می دهند که این موضوع سبب می شود تا نتیجه خوبی حاصل نشود. عمل بینی تنها به بالا بردن نوک بینی محدود نمی شود.

در این جراحی باید به اندازه و پهنای تمام بینی توجه کرد و سازگاری و تطابق آن با سایر قسمت های صورت را نیز بررسی کرد تا شکل و فرم بعد از عمل راضی کننده باشد.

رینوپلاستی قومیتی تخصصی است که در سال های اخیر در میان آمریکایی های آفریقایی تبار، آسیایی آمریکایی ها و اسپانیایی ها مورد توجه قرار گرفته است. این یک روش مخصوص با ملاحظات خاص و برخی اقدامات احتیاطی خاص است که جراح شما باید قبل از جراحی بداند.

ریحانا خواننده معروف آفریقایی آمریکایی و نیکی میناژ خواننده سرشناس آسیایی از جمله افرادی هستند که برای تغییر فرم بینی خود از جراحی بینی قومی استفاده کرده اند.

آمادگی برای عمل جراحی زیبایی بینی

آمادگی برای عمل جراحی زیبایی بینی
آمادگی برای عمل جراحی زیبایی بینی

پیش از این که روز انجام عمل فرا برسد، شما یک لیست از دکتر جمشیدی دریافت خواهید کرد که ممکن است موارد زیر را شامل باشد. شما ملزم به پیروی ازاین دستورات خواهید بود.

از 8 ساعت قبل از عمل نباید تغذیه ای داشته باشید. شما در هنگام عمل باید ناشتا باشید.

اگر سیگاری هستید، لازم است که از یک هفته قبل از عمل سیگار نکشید. اگر ترک سیگار برای شما دشوار است، جراح شما ممکن است بتواند راه حلی برای کمک به ترک سیگار ارائه دهد.

سیگار علاوه بر اثرات مضر دیگری بر سلامتی، جریان خون در پوست را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد

سیگار علاوه بر اثرات مضر دیگری بر سلامتی، جریان خون در پوست را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. یعنی اکسیژن کمتری برای التیام زخم به پوست می رسد که در این صورت نکروز پوست (مرگ) رخ می دهد.

در این مدت شما نباید الکل مصرف کنید. زیرا الکل می تواند روند درمان را مختل کند.

جراح شما همچنین ممکن است از شما بخواهد که مصرف برخی داروها را چند روز یا چند هفته قبل از عمل بینی خود متوقف کنید. به عنوان مثال، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن قادرند احتمال خونریزی را بالا ببرند.

همچنین، برخی ویتامین ها و داروهای گیاهی مانند ویتامین E، جینکو بیلوبا، اسیدهای چرب امگا 3 و چای سبز نیز می توانند خطر خونریزی را افزایش دهند.

بنابراین، هر چیزی را که مصرف می کنید، به جراح خود بگویید. از طرفی بعد از عمل، مصرف داروهای تجویز شده توسط جراح را بدون صحبت با وی قطع نکنید.

احتمال دارد پزشک بعضی از داروهای هومیوپاتی مانند آرنیکا (گیاهی که می تواند کبودی را کاهش دهد) را قبل از جراحی بینی تجویز کند که شما ملزم به استفاده از آن ها هستید.

خطرات و عوارض احتمالی جراحی بینی

خطرات و عوارض احتمالی جراحی بینی
خطرات و عوارض احتمالی جراحی بینی

درک این موضوع که همه جراحی های تهاجمی و غیر تهاجمی دارای عوارض جانبی هستند، به شما کمک می کند تا تصمیمات بهتری بگیرید. برای یافتن جراح مناسب، همه عوامل را در نظر بگیرید و در مورد سوابق و مهارت های او تحقیق کنید.

برای بهترین نتیجه توصیه می شود فقط با جراحان متخصص مشورت کنید و روند کار را به او بسپارید. دکتر خدیجه جمشیدی می تواند گزینه ایده آلی برای انجام این عمل ها باشد. این کار می تواند احتمال بروز عارضه را به حداقل برساند.

خطرات جراحی بینی عبارتند از:

  • عفونت
  • خونریزی
  • مشکلات تنفسی (گرفتگی بینی)
  • نارضایتی از نتایج قابل مشاهده پس از جراحی
  • نیاز به جراحی های اضافی و ترمیمی
  • سوراخ شدن تیغه بینی
  • عوارض بیهوشی

ارزیابی بینی به چه معناست؟

ارزیابی بینی به چه معناست؟
ارزیابی بینی به چه معناست؟

اولین گام برای شروع یک جراحی، ارزیابی بینی یا بررسی آن به وسیله پزشک است. در این جلسه جراح از زوایای مختلف بینی شما عکس می گیرد. او همچنین در مورد سلیقه و اهداف شما از عمل با شما صحبت خواهد کرد.

در روز عمل، پزشک از شما به عنوان مدل عکس می گیرد. شما می توانید این کار را در منزل و از قبل انجام دهید تا روند کار سریع تر پیش برود. اگر مدل خاصی از بینی سراغ دارید که می خواهید بینی شما مثل آن باشد، می توانید عکس آن را به جراح خود نشان دهید.

همچنین شاید پزشک به شما تصاویری از جراحی های قبلی خود که تشابهاتی با شما داشته اند، به شما نشان دهد تا بدانید نتیجه به دست آمده حدودا به چه شکل خواهد بود.

چنان چه می خواهید نتیجه به دست آمده از کیفیت بالایی برخوردار باشد، برای حفظ تعادل و تناسب اندام باید روش های دیگر جراحی صورت را هم در نظر بگیرید. برای نمونه اگر حجم گونه تان را افزایش دهید یا مو بکارید، می توانید انتظار تطابق بیشتری از شکل بینی با سایر اجزای صورت خود داشته باشید.

نحوه انجام جراحی بینی

نحوه انجام جراحی بینی
نحوه انجام جراحی بینی

اکثر این عمل ها در بیمارستان ها یا کلینیک های مخصوص و با بیهوشی انجام می شوند. زمان دقیق این عمل بستگی به نوع جراحی دارد.

به عنوان مثال، جراحی بینی باز معمولا یک تا سه ساعت طول می کشد، در حالی که جراحی بینی ترمیمی بسیار بیشتر طول می کشد. جراحی پرکننده بینی تنها 15 دقیقه طول می کشد.

بیهوشی

بسته به نوع عمل، دکتر جمشیدی ممکن است از بی حسی موضعی در ناحیه آسیب دیده استفاده کند و سپس یک آرامبخش یا بیهوشی عمومی به شما تزریق کند. در کل جراحی ثانویه به دلیل پیچیدگی آن با بیهوشی عمومی انجام می شود. ولی پر کردن بینی فقط به بی حسی موضعی نیاز دارد.

برش و شکاف بینی

در عمل بسته فقط در داخل بینی برش هایی ایجاد می شود. اما در روش باز، کل ناحیه کلوملا را برش می دهند. در مرحله بعدی، جراح به برداشتن غضروف ها می پردازد. این به جراح، دسترسی به تمام جزئیات بینی را می دهد و می تواند به راحتی جراحی بینی را انجام دهد.

تغییر شکل بینی

در این مرحله، جراح می تواند شکل نوک بینی و سایر قسمت های بینی را با کمک غضروف پیوند شده تغییر دهد. غضروف اهدایی معمولاً از تیغه بینی یا گاهی از غضروف گوش یا دنده استخراج می شود.

چنان چه تیغه بینی دچار انحراف شود، جراح باید آن را صاف کند. ضمناً نباید سوراخ های بینی بعد از جراحی گرفتگی داشته باشد، در غیر این صورت جراحی بینی به هیچ وجه استاندارد نیست و فرد برای اصلاح عوارض باید مجدداً تحت عمل جراحی ثانویه قرار گیرد.

بخیه و پانسمان

بعد از این که پزشک شکل بینی را تغییر داد، نوبت به دوخت نواحی بریده شده می رسد. در این مرحله پوست برداشته شده به حالت اولیه خود برمی گردد و گچ روی بینی بخیه زده می شود.

برای این که از عمل خود رضایت کاملی داشته باشید، به دکتر خدیجه جمشیدی مراجعه نمایید.

دوره نقاهت بعد از عمل بینی

دوره نقاهت بعد از عمل بینی
دوره نقاهت بعد از عمل بینی

هفته اول

ممکن است بعد از عمل با دیدن صورت خود با بینی تازه کمی استراس شما را فرا بگیرد، زیرا صورت شما پر از کبودی و عفونت است و چشمان شما سیاه شده است.

اما بهتر است آرام و صبور باشید. نتایج اولیه هرگز فوری نیستند و ممکن است تا یک سال طول بکشد تا بینی شما شکل نهایی خود را بگیرد.

ممکن است در 24 ساعت اول به دلیل تورم یا بسته شدن بینی، نتوانید از طریق بینی نفس بکشید. همچنین احتمال ایجاد ناراحتی وجود دارد که معمولاً با مسکن قابل کنترل است.

اکثر افرادی که این عمل را انجام داده اند، می توانند پس از 48 ساعت، مصرف مسکن را قطع کنند

اکثر افرادی که این عمل را انجام داده اند، می توانند پس از 48 ساعت، مصرف مسکن را قطع کنند. برخی افراد ممکن است پس از جراحی دچار ناراحتی معده شوند که در این صورت مصرف داروهای ضد تهوع بسیار مفید است.

ممکن است در چند روز اول خونریزی محدودی داشته باشید. همچنین ممکن است جراح به شما بگوید که سر خود را بالا نگه دارید و به مدت 24 ساعت از کمپرس سرد استفاده کنید تا تورم و کبودی کاهش یابد.

سعی کنید تا جایی که می توانید از عطسه کردن خودداری کنید و اگر نمی توانید جلوی آن را بگیرید، سعی کنید از عمق گلوی خود این کار را انجام دهید تا به بینی خود فشار نیاورید.

از طرفی همیشه باید مراقب باشید که به بینی خود ضربه نزنید. بسیاری از جراحان بر این باورند که به مدت 6 تا 12 ماه نباید هیچ ضربه ای به بینی وارد شود.

هفته دوم

بعد از یک هفته می توانید آتل را باز کنید. بعد از آن، کماکان بینی شما دچار تورم خواهد بود، اما پس از دو هفته، ورم به میزان زیادی کمتر می شود.

در این مرحله، جراح تمام اشیاء داخل بینی از جمله آتل ها و سایر پانسمان ها را پس از جراحی بر می دارد. احتمال دارد یک آتل در قسمت بیرونی قرار داده شود تا از بینی مراقبت کند و نیز به نگه داشتن بینی در شکل جدید کمک نماید.

جراح همچنین ممکن است آتل نرمتری را برای جلوگیری از ایجاد جای زخم در بینی شما قرار دهد.

یک ماه بعد از عمل، تورم بینی حدود 85 درصد کاهش می یابد. طبیعی است که میزان باقیمانده تورم حتی با گذشت یک سال هم از بین نرود. این در اکثر جراحی های زیبایی بینی قابل مشاهده است. به همین دلیل برای دیدن نتایج نهایی باید حداقل یک سال صبر کنید.

هزینه جراحی بینی

هزینه جراحی بینی
هزینه جراحی بینی

در این جراحی، تخصص و تجربه پزشک از اهمیت بالایی برخوردار است. بینی یکی از ارکان مهم زیبایی صورت است و در جذابیت افراد بسیار موثر است. بنابراین انجام صحیح آن خیلی مهم است.

در کنار این موضوع، باید گفت که این عضو بسیار پیچیده با مخلوطی از استخوان، غضروف، پوست و غدد چربی است و به همین دلیل جراحی روی آن بسیار سخت و حساس است.

اگر جراحی بینی توسط فرد ناآگاه یا کم تجربه انجام شود، ممکن است باعث اختلالات یا مشکلات تنفسی شود یا نتیجه آن طور که باید خوب نباشد.

بنابراین مهم ترین نکته ای که درباره هزینه این عمل ها می توان گفت، این است که شما نباید فریب تبلیغات جراحانی را بخورید که وعده عمل ارزان را به شما می دهند.

طبیعی است که هرچه متخصص ماهرتر و رزومه اش قوی تر باشد و از مواد مرغوب و تکنولوژی های مدرن تری استفاده کند و عمل خود را در مجهزترین مراکز موجود انجام دهد، هزینه عمل نیز متعاقبا افزایش پیدا خواهد کرد.

شما باید بکوشید بهترین ها را برای خودتان فراهم کنید. یکی از متخصصین برتر کشور در این زمینه دکتر خدیجه جمشیدی است که می تواند پروسه عمل شما را با هزینه ای معقول و نتیجه ای با کیفیت به عهده بگیرد.

رینوپلاستی بینی چیست؟

رینوپلاستی بینی چیست؟
رینوپلاستی بینی چیست؟

حال می خواهیم به موضوع اصلی این مقاله برگردیم. شما در بالا با کلیت عمل بینی آشنا شدید. اما عمل بینی با رینوپلاستی یکی نیست. در ادامه به تفاوت های این دو خواهیم پرداخت و درباره رینوپلاستی بینی بیشتر حرف خواهیم زد.

کلمه رینوپلاستی در واقع یونانی است.Reno  به معنای بینی و پلاستی به معنای بازسازی است. همان طور که قبلا ذکر شد، جراحی بینی یک عمل جراحی زیبایی است که می تواند بینی شما را به شکل و فرم دلخواه در آورد.

در این عمل معمولاً بینی از زیر برش داده می شود و سپس پره های بینی، غضروف ها و شکل و فرم استخوان بینی با توجه به تغییرات مورد نیاز قابل تغییر است.

از این روش می توان به منظور رفع بسیاری از مشکلات مربوط به بینی نیز استفاده کرد و صرفا کاربرد زیبایی ندارد

از این روش می توان به منظور رفع بسیاری از مشکلات مربوط به بینی نیز استفاده کرد و صرفا کاربرد زیبایی ندارد. در این جراحی استخوان داخلی و غضروف بینی برای رفع گرفتگی بینی صاف می شود و فرد می تواند به خوبی و راحتی نفس بکشد.

همین طور با در نظر گرفتن شرایط بیمار در این جراحی، جراح قادر است که دیواره های کناری بینی را صاف کند تا بینی شکل زیبایی به خود بگیرد و مشکلات تنفسی فرد برطرف شود.

این عمل بینی با توجه به مشخصات فیزیکی و شرایط وی می تواند با بی حسی موضعی و یا با بیهوشی عمومی انجام شود.

در این نوع از جراحی بینی می توان بسیاری از مشکلات بینی را از بین برد، از جمله:

  • اندازه بینی بزرگ
  • بینی قوز کرده
  • افتادگی نوک بینی یا زاویه کم بینی
  • بینی پهن
  • سوراخ های بینی بزرگ
  • نوک بینی جعبه ای
  • فاصله زیاد نوک بینی تا صورت
  • دررفتگی تیغه بینی و عدم تقارن بینی
  • نوک بینی چنگالی
  • ناهنجاری های بعد از عمل

انواع رینوپلاستی بینی

انواع رینوپلاستی بینی
انواع رینوپلاستی بینی

یکی از مزایای رینوپلاستی بینی را می توان تعدد روش های انجام آن دانست. بنابراین دکتر جمشیدی قادر است تا بر اساس فرم بینی بیمار، شکل مورد نظر او پس از عمل، مشکلات تنفسی و ویژگی های جسمانی، یکی از گزینه های موجود را انتخاب کند تا بهترین نتیجه ممکن بعد از عمل حاصل آید. رینوپلاستی بینی هم اکنون با سه روش و تکنیک مختلف انجام می شود.

یک نکته جالب این است که می توان از تکنیک های جدید برای انجام عمل های مختلف جراحی بینی، کاهش عوارض عمل و برگرداندن بینی به شکل دقیق مورد نظر استفاده کرد. یکی از این تکنیک ها استفاده از تصویربرداری سه بعدی است که میزان و عمق برش ها و آسیب بافت بینی را به حداقل می رساند.

در این روش برش های کوچکی در قسمت های مختلف بینی ایجاد می شود تا بتوان لوله آندوسکوپی را از آن عبور داد. انتهای این لوله ها مجهز به دوربین فیلمبرداری است تا داخل بینی را به وضوح و با دقت به پزشک نشان دهد. به این ترتیب پزشک می تواند ظریف ترین و حساس ترین تغییرات را در بینی ایجاد کند و عوارضی مانند تورم و خونریزی را به حداقل برساند.

رینوپلاستی بینی به روش باز

رینوپلاستی بینی به روش باز
رینوپلاستی بینی به روش باز

یکی از تکنیک های انجام این عمل، روش باز است. ما در قسمت های قبلی، درباره انواع روش های جراحی بینی به روش باز نیز پرداختیم. در این بخش می خواهیم ببینیم که در رینوپلاستی از این روش چگونه می توان استفاده نمود.

در این نوع عمل، جراح به همه بخش های بینی دسترسی دارد و قادر است با دست بازتری تغییرات لازم را اعمال کند. این نوع عمل را می توان متداول ترین در بین همتایان خود دانست که افراد زیادی برای آن اقدام می کنند.

از این روش رینوپلاستی می توان برای رفع مشکل و جراحی بینی با مدل های مختلف بینی های گوشتی و بینی های قوز دار یا انحرافی استفاده کرد.

اگر بینی شما نیاز به تغییراتی مانند خروج یا ورود دارد، بدون شک دکتر جمشیدی این روش را توصیه می کند. این روش از رینوپلاستی در مقایسه با روش های دیگر زمان بیشتری طول می کشد و پس از آن نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

رینوپلاستی بینی به روش بسته

اگر به دنبال تغییرات جزئی هستید، این روش ممکن است بهترین گزینه برای شما باشد. در این روش فقط می توان یک برش کوچک در قسمت پایین بینی ایجاد کرد و یا می توان کل عمل را از طریق حفره های بینی انجام داد. بسته به نوع جراحی بینی، کمترین تورم، درد و مشکلات بعد از عمل را تجربه خواهید کرد.

این روش برای افرادی که دوست ندارند بخیه ها حتی برای مدت کوتاهی روی صورتشان بماند نیز مناسب است.

رینوپلاستی بینی به روش آلار پلاستی

آلار پلاستی را می توان جدیدترین روش این عمل دانست که سبب می گردد بینی باریکتر و قشنگ تر دیده شود. این عمل زیبایی بیشتر برای تغییرات در سوراخ های بینی انجام می شود. در این عمل، جراح می تواند غضروف نوک بینی را کوتاه کرده و پایه بینی را بلندتر یا کوتاهتر کند.

رینوپلاستی بینی مناسب چه افرادی است؟

به عقیده دکتر خدیجه جمشیدی، اگر وضعیت شما یک یا چند مورد از موارد زیر است، این عمل ممکن است برای شما مفید و مناسب باشد:

چنان چه مشکل تفسی داشتید اما ظاهر بینیتان بد نبود، در این صورت می توانید بدون تغییر فرم بینی، مشکلات تنفسی خود را برای همیشه حل کنید.

چنان چه بینی شما در اثر تصادف آسیب دید، می توانید از جراحی زیبایی بینی برای تغییر شکل بینی و رفع مشکلات ناشی از ضربه استفاده کنید.

اگر مشکلات شما ارثی یا مادرزادی است، از این طریق می توانید با خیال راحت مشکلات زیبایی و تنفسی خود را حل کنید.

اگر بینی شما بزرگ است، می توانید اندازه آن را متناسب با بقیه قسمت های صورت خود با جراحی بینی تنظیم کنید.

اگر بعد از جراحی بینی از فرم بینی خارج شده یا از ظاهر آن راضی نیستید

اگر بعد از جراحی بینی از فرم بینی خارج شده یا از ظاهر آن راضی نیستید، می توانید برای رسیدن به خواسته های خود از جراحی بینی استفاده کنید.

چنان چه بینی شما نا متقارن است می توانید از این عمل برای رفع این مشکل استفاده کنید.

اگر نوک بینی شما افتاده است و فضای بین بینی و لب‌هایتان را کمتر از آنچ ه هست نشان می ‌دهد، این روش می‌ تواند زیبایی واقعی چهره شما را بازگرداند.

اگر بینی شما پهن است یا سوراخ های آن بزرگ است، جراحی زیبایی بینی بهترین گزینه برای شماست.

احتمالا می دانید که رینوپلاستی بینی هم برای آقایان و هم برای خانم ها قابل اجرا است. یعنی هر جنسیتی می تواند از این عمل برای رفع مشکلات احتمالی خود استفاده نماید.

در مورد محدودیت سنی، بسیاری از پزشکان معتقدند که بهتر است این جراحی پلاستیک بعد از 18 سالگی انجام شود و برای نوجوانان زیر 18 سال توصیه نمی شود. از آنجایی که جهش رشد نوجوانان قبل از این سن هنوز کامل نشده است، ممکن است بعد از جراحی بینی تغییر شکل دهد.

رینوپلاستی بینی چه تفاوتی با عمل بینی دارد؟

رینوپلاستی بینی چه تفاوتی با عمل بینی دارد؟
رینوپلاستی بینی چه تفاوتی با عمل بینی دارد؟

ما در قسمت های ابتدایی این مقاله درباره عمل جراحی بینی حرف زدیم و به بررسی آن از جوانب مختلف پرداختیم. سپس به عنوان و موضوع اصلی مقاله برگشتیم و نکاتی را در رابطه با رینوپلاستی بینی به شما گفتیم.

حال می توان متصور شد که شما دچار یک سردرگمی شده باشید و بخواهید جویای تفاوت های این دو اصطلاح شوید. در این بخش از مقاله به بررسی این نکته خواهیم پرداخت.

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که وقتی صحبت از جراحی زیبایی بینی می شود، منظور شما یک اصطلاح کلی است که شامل روش ها و تکنیک های مختلفی می شود.

در حقیقت رینوپلاستی بینی یکی از روش های عمل های بینی است که با کمترین عوارض برای بیماران انجام می شود. نکته مهم در رینوپلاستی بینی، حفظ کارایی نرمال بینی است که در کنار کوچک کردن بینی می توانید آن را بزرگتر هم بکنید.

همین طور در رینوپلاستی بینی بعد از پایان عمل و زدن بخیه ها، بینی با آتل مخصوص محدود می شود. این آتل تا حد زیادی تورم بینی را بعد از عمل کنترل می کند و انجام آن را به راحتی برای شما ممکن می سازد.

توصیه های قبل از رینوپلاستی بینی

قبل از انجام عمل زیبایی بینی، سعی کنید بهترین مراکز و بهترین پزشکان را برای عمل خود انتخاب کنید. حتما قبل از جراحی با بهتری پزشک متخصص همچون دکتر خدیجه جمشیدی مشورت کنید تا شکل دقیق بینی و مشکلات آن را بررسی کند و بتواند مناسب ترین تکنیک را برای شما انتخاب کند.

در مورد سابقه پزشکی خود با متخصص خود حرف بزنید و اگر بیماری خاصی دارید و داروهای خاصی مصرف می کنید، به او بگویید. مهم ترین بیماری برای جراحی بینی که امکان دارد موجب خونریزی بیش از حد در هنگام جراحی گردد، پزشک شما باید از این موضوع مطلع باشد.

پس از معاینه بینی، جراح برای برآورد نتیجه و بررسی تمام قد بینی شما از آن عکس خواهد گرفت. او آزمایش های خاصی را می نویسد که باید قبل از عمل انجام دهید.

همچنین اگر قصد انجام سایر روش های جراحی بینی مانند بزرگ کردن چانه را دارید، به پزشک خود اطلاع دهید تا بهترین راه حل را برای شما انتخاب کند.

به مدت دو هفته قبل از جراحی بینی از خوردن داروهای رقیق کننده خون مثل آسپرین یا ایبوپروفن اجتناب نمایید. چون که رقیق شدن خون در زمان عمل امکان دارد مشکل ساز بوده و عامل خونریزی شدید باشد.

مراقبت های بعد از رینوپلاستی بینی

مراقبت های بعد از رینوپلاستی بینی
مراقبت های بعد از رینوپلاستی بینی

یکی از مهم ترین مراحل موفقیت در هر عمل زیبایی، مراقبتی است که بعد از آن نیاز دارید. اگر نسبت به مراقبت های بعد از جراحی بینی بی تفاوت هستید و فکر می کنید که تمام مسیر را طی کرده اید، احتمالاً تنها چند روز پس از عمل با مشکلات زیادی روبرو خواهید شد.

بنابراین مراقبت های بعد از جراحی بینی باید بسیار جدی گرفته شود. دکتر جمشیدی در مورد این نگرانی ها به شما می گوید. مهمترین آن ها عبارتند از:

درد بعد از رینوپلاستی بینی معمولاً خفیف و قابل تحمل است و پزشک بر این اساس مسکن تجویز می کند. مطمئن شوید که داروهایی را که پزشک برایتان تجویز کرده است را به موقع و در حد اعتدال مصرف کنید.

برای چند روز بعد از عمل بینی، سعی کنید سر خود را خم نکنید و آن را بالا ببرید. این به شما کمک می کند که نفس بکشید و تورم را کاهش دهید.

استفاده از کمپرس سبک آب یخ

تا 72 ساعت پس از عمل، می توانید از کمپرس سبک آب یخ برای کاهش تورم و کبودی استفاده کنید.

تا چند هفته بعد از جراحی بینی مراقب باشید که بینی خود را باد نکنید. زیرا بینی در عرض چند هفته پس از جراحی ضعیف شده و ممکن است شما را مجبور به انجام عمل دیگری کند.

تا چند هفته بعد از جراحی بینی مقدار زیادی آب بنوشید.

سعی کنید تا یک هفته بعد از عمل در معرض نور خورشید قرار نگیرید.

حداقل تا 3 هفته بعد از عمل به استخر نروید و تا 3 ماه ورزش شدید انجام ندهید.

حتماً حداقل دو هفته بعد از عمل به پشت بخوابید و مراقب باشید طوری نخوابید که به بینی شما فشار وارد شود.

تا چند روز بعد از عمل از غذاهای نرم استفاده کنید و از غذاهایی که نیاز به جویدن مداوم دارند، اجتناب کنید.

مطمئن شوید که لباس های دکمه دار را برای چند روز بپوشید تا برای تعویض مشکلی نداشته باشید.

از خیس شدن بینی خود در عرض یک هفته با آتل خودداری کنید.

حداقل تا 3 روز بعد از جراحی بینی دوش نگیرید.

برای کاهش تورم، مصرف نمک و غذاهای چرب را کم کنید.

فواید و عوارض احتمالی رینوپلاستی بینی

فواید و عوارض احتمالی رینوپلاستی بینی
فواید و عوارض احتمالی رینوپلاستی بینی

شکی نیست که هر اقدامی می تواند عواقبی برای شما داشته باشد. البته به خاطر داشته باشید که این موارد عوارض جانبی بالقوه ای هستند و فقط در موارد خاص و نادر ممکن است رخ دهند. انتخاب یک پزشک مجرب و حرفه ای مثل دکتر خدیجه جمشیدی می تواند احتمال بروز این عوارض را تا حد زیادی کاهش دهد.

مزایای جراحی رینوپلاستی بینی عبارتند از:

  • تنفس از طریق بینی بهتر می شود.
  • بینی شما خوب و زیبا خواهد شد.
  • اندازه بینی متناسب با سایر قسمت های صورت است.
  • مشکلات جزئی در بینی شما مانند عدم تقارن، اندازه باله، قوزهای کوچک تا بزرگ و غیره برطرف می شود.
  • شکی نیست که یکی دیگر از مزایای جراحی بینی افزایش اعتماد به نفس و خلق و خو است. زیرا بدون شک بعد از عمل زیباتر خواهد شد.

اگر این عمل زیبایی توسط یک مرکز مجاز و معتبر و پزشک متخصص انجام نشود، ممکن است با عوارض و مضرات جراحی بینی روبرو شوید:

  • آسیب عصب بویایی
  • خونریزی غیرطبیعی بعد از جراحی
  • بی حسی بینی و محل جراحی شما برای همیشه
  • مشکلات تنفسی
  • زخم های پوستی روی باله های بینی
  • نوک بینی مورب و نامتقارن می شود.

همان طور که ذکر شد، انتخاب پزشک مناسب می تواند به میزان قابل توجهی از عوارض و مضرات جراحی بینی جلوگیری کند. بنابراین، قبل از انتخاب پزشک، حتما تحقیقات لازم را انجام داده و تصمیم مطمئنی بگیرید. توصیه ما مراجعه به دکتر خدیجه جمشیدی است.

سخن آخر

ما در این مقاله در رابطه با رینوپلاستی بینی حرف زدیم و این مسئله را با کلیت جراحی بینی مقایسه کردیم. امیدواریم از مطالعه این مقاله مطالبی را که دنبالش بوده اید را پیدا کرده و به آگاهی نسبتا کاملی از این ماجرا رسیده باشید.

در آخر برای انجام عمل بینی و رینوپلاستی توصیه می کنیم به یکی از بهترین جراحان حال حاضر ایران در این زمینه یعنی دکتر جمشیدی مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مطب

۰۲۱۸۸۸۵۶۳۳۷

۰۹۳۹۰۵۹۰۷۹۵

واتساپ : ۰۹۳۹۰۵۹۰۷۹۵

روزهای مطب، یکشنبه و سه شنبه ۴تا۷

میدان ونک،خیابان گاندی شمالی خیابان شهید محمدصانعی،پلاک ۱۹ طبقه ۳،واحد۸

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.