رفع ورم صورت بعد از عمل بینی

رفع ورم صورت بعد از عمل بینی

در این مقاله، می خواهیم راجع به رفع ورم صورت بعد از عمل بینی با شما صحبت کنیم، پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

بعد از هر عملی که انجام می دهید، طبیعی است که عوارضی را پس از آن مشاهده کنید. در ضمن، این موضوع اهمیت چندانی ندارد که جراح شما یک جراح عمومی یا زیبایی به شمار بیاید؛

رفع ورم صورت بعد از عمل بینی یکی از دغدغه های اصلی بیماران پس از جراحی بینی یا رینو پلاستی می باشد، زیرا تورم بینی و صورت جزو عوارض بعد از عمل محسوب می شوند و به دلایل خاصی، در اغلب بیماران به وجود می آیند.

پیشنهاد می کنیم از پست جراح بینی ترمیمی در کرج دیدن کنید.

پس از عمل، به خاطر ایجاد خونریزی زیر جلدی و وارد شدن مایعات از عروق به بافت صورت، احتمال دارد ورم بیماران شدیدتر شود

پس از عمل، به خاطر ایجاد خونریزی زیر جلدی و وارد شدن مایعات از عروق به بافت صورت، احتمال دارد ورم بیماران شدیدتر شود. به همین خاطر افراد نگران می شوند.

اما بهتر است بدانید که مشاهده چنین عوارضی طبیعی است و به مرور زمان بهبود پیدا خواهند کرد. هر چند که میزان کبودی یا تورم به تکنیک هایی بستگی دارد که پزشک جراح شما استفاده می کند مثل: توانایی جراح پلاستیک، بافت منحصر به فرد بینی و پیروی از مراقبت های بعد از جراحی.

در واقع کسی که مهارت کافی در انجام چنین عمل هایی را دارد، از قبل تمام نکات مهم قبل و بعد عمل را به بیماران گوشزد می کند تا مطمئن شود که همکاری و تعامل مطلوبی بین او و بیمار برقرار است تا عالی ترین نتیجه ممکن به دست بیاید.

در ضمن با کمک دکتر خدیجه جمشیدی می توانید به خوبی از عهده عمل جراحی خود بر بیایید. خانم دکتر خدیجه جمشیدی، معتبرترین متخصص در این حوزه به شمار می آیند.

۲۰ نکته طلایی برای رفع ورم صورت بعد از عمل بینی

زمانی که جراحی بینی را انجام دادید، شاهد عوارض کوتاه مدتی خواهید بود که با پیروی کردن از نکات مهم که در ادامه بیان می کنیم، می تواند روند بهتر شدن آن ها را با شتاب بیشتری طی کنید. یکی از عوارض گفته شده، همان ورم صورت است که برای بهبودی آن باید به نکات زیر توجه کنید که عبارتند از:

  • کمپرس یخ:

کمپرس یخ:
کمپرس یخ:

معمولا بلافاصله پس از جراحی که بیمار را از اتاق عمل به بخش منتقل می کنند، از همراه او می خواهند تا استفاده از کمپرس یخ را شروع کند.

چون این کار سبب می شود تا ورم صورت شما که ناشی از جراحی بینی است، با شتاب بالاتری بهبود پیدا کند؛ به ویژه در ۴۸ ساعت ابتدایی پس از عمل، انجام این کار توسط پزشکان مجربی مانند دکتر خدیجه جمشیدی بسیار توصیه می شود.

به این ترتیب که باید یخ را روی قسمت گونه ها در صورت جای گذاری کنید و اجازه بدهید تقریبا ۲ دقیقه به همان حالت بماند، سپس یخ را از صورت خود جدا کرده و به خود استراحت بدهید.

اما پس از ۱۵ دقیقه دیگر باز هم این کار انجام بدهید و این روند را تا جای ممکن انجام بدهید تا تورم صورت خود را به خوبی کاهش بدهید.

بنابراین در وهله اول، کمپرس یخ می تواند برای رفع ورم صورت بعد از عمل بینی بسیار کمک کننده باشد. البته خانم دکتر جمشیدی توصیه می نمایند که برای رفع ورم صورت بعد از عمل بینی؛ پیاده روی، پرهیز از گرما، مصرف نمک و آب کرفس را فراموش نکنید.

  • استفاده از چسب بینی:

استفاده از چسب بینی:
استفاده از چسب بینی:

تا حدودی نیز می توانید ورم بینی و اطراف آن را پایین بیاورید که بخش هایی از صورت را نیز در بر می گیرد. چون چسب یک فشار ملایم و یکدست به همه نقاط بینی شما و بافت های آن وارد می آورد که این کار سبب فشرده شدن کلاژن هایی می شود که در بینی شما موجود هستند؛

به همین خاطر با سرعت بیشتری از ورم های نوک بینی و قسمت های دیگر آن خلاص می شوید و می توانید به راحتی فرم واقعی بینی خود را مشاهده کنید.

البته چسب زدن نیز دارای نکات مهمی می باشد که اگر رعایت نشوند، به جای این که به بهبودی شما کمک کنند، سبب آسیب های جبران ناپذیر خواهند شد.

چسب زدن درست و اصولی

به همین علت باید چسب زدن درست و اصولی را از پزشکان متخصص مانند دکتر خدیجه جمشیدی، به طور کامل یاد بگیرید و یا برای تعویض مرتب چسب، هر بار به مطب پزشک جراح خود مراجعه کنید تا این روند به درستی صورت بگیرد.

در نتیجه، رفع ورم صورت بعد از عمل بینی برای شما به طور صحیح انجام می گیرد. به خاطر داشته باشید که در این دوران، باید بسیار صبورتر از همیشه ظاهر شوید و در از بین رفتن ورم صورت و بینی خود عجله نکنید.

یعنی لزومی ندارد که هر روز یک آینه دست خود بگیرید و هر بار یک ایراد جدید روی بینی خود بگذارید و یا سعی کنید با فشار چسب یا دست از تورم صورت رها شوید، چون در این صورت صدمات گوناگونی را روی بینی تازه جراحی شده خود وارد خواهید کرد.

در ضمن تا از بین رفتن کامل تورم بینی که حداقل بین ۶ ماه تا یک سال طول می کشد، نمی توانید فرم اصلی آن را مشاهده کنید، بنابراین چاره ای جز صبوری ندارید!

  • بالا نگه داشتن سر:

از نکات مهم دیگری که پزشکان پس از عمل بینی به بیماران تاکید می کنند، مدل خوابیدن و … می باشد. در هفته های اول، مراقبت از بینی بسیار مهم است و باید بازه زمانی که برای خواب و استراحت در نظر گرفته اید را به حالتی سپری کنید که سرتان همیشه رو به بالا باشد.

یعنی باید به شکل طاق باز قرار بگیرید و دو یا چند بالش را زیر سر خود قرار بدهید تا سرتان از بدنتان بالاتر قرار بگیرد و آسیبی به بینی شما وارد نشود.

انجام چنین اقداماتی بعد از عمل، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اگر این موارد را رعایت نکنید، قطعا با نتایج مطلوبی پس از کاهش تورم بینی مواجه نخواهید شد و حتی ممکن است بینی شما به یک طرف متمایل شود.

اما گذشته از آن، انجام این کارها باعث می شود تا جریان گردش خون در بدن شما ارتقا پیدا کند، ورم صورت و بینی شما نیز با سرعت بیشتری رو به بهبودی برود.

در حالت کلی؛ رعایت این نکته ها جزو ضروری ترین موارد پس از جراحی می باشد و مزایای آن برای بیماران بسیار بیشتر از این حرف ها است. پس برای رعایت آن ها، تمام تلاش خود را به کار بگیرید. همچنین می توانید برای اطلاع از جزئیات بیشتر، به دکتر خدیجه جمشیدی مراجعه کنید.

  • دوری از گرما و حرارت:

همان طور که می دانید، محلی که ورم کرده است را در اکثر اوقات با کمپرس سرد بهبود می بخشند. به همین دلیل باید از هر گونه گرما و نور خورشید دوری کنید تا تورم صورت شما شدیدتر نشود.

در ضمن لازم است تا در هفته های اول پس از جراحی، به ویژه دو هفته اول، تا حد لازم خانه را ترک نکنید و به استراحت بپردازید.

اگر زمان عمل شما در تابستان است، می توانید از دستگاه بخار سرد کمک بگیرید تا رطوبتی که در محل استراحت خود نیاز دارید، به خوبی تامین شود.

اما اگر می خواهید در دو هفته اولی که تازه بینی خود را جراحی کرده اید، از خانه خارج شوید و مثلا برای ویزیت به مطب پزشک خود مراجعه کنید، بهتر است کرم ضد آفتاب و کلاه لبه دار را فراموش نکنید تا از آسیب های نور خورشید و گرمای آن تا حد امکان دور بمانید.

  • پرهیز از خوردن نمک:

پرهیز از خوردن نمک:
پرهیز از خوردن نمک:

اگر از مواد غذایی دارای سدیم پس از عمل بینی استفاده کنید، قطعا تورم ناحیه صورت و بینی خود را بیشتر خواهید کرد. به همین خاطر پزشکان توصیه می کنند تا به صورت جدی از استعمال نمک زیاد خودداری کنید و تا جای ممکن غذاهای خود را در کم نمک ترین حالت ممکن صرف نمایید.

این کار باعث می شود تا ورم ها با سرعت بالاتری بهبودی پیدا کنند و بیماران از نتیجه جراحی راضی تر باشند. البته که در روزهای اول، بینی شما کیپ است و تنفس یا متوجه شدن بوها سخت تر می باشد.

به همین علت، با مصرف وعده های غذایی کم نمک، چندان اذیت نمی شوید و به مرور به آن عادت می کنید. پس جای نگرانی نیست.

  • استراحت مطلق:

استراحت مطلق:
استراحت مطلق:

بهتر است که در دو هفته اول بعد از جراحی بینی خود، کاملا به استراحت بپردازید و با این شیوه، دوران نقاهت خود را کاهش بدهید.

در ضمن اجسام سنگین را بلند نکنید و سر خود را هرگز به پایین خم نکنید. همچنین بی توجهی به نکات گفته شده می تواند منجر به صدمات گوناگون شود و یا تورم شما را تشدید نماید.

  • پرهیز از ورزش های سنگین:

پرهیز از ورزش های سنگین:
پرهیز از ورزش های سنگین:

برای این که از دوران نقاهت خود کم کنید، می توانید از ورزش های مختلفی استفاده کنید، مثل: پیاده روی، یوگا. چون این ورزش ها بهبودی شما را تسریع می کنند.

اما ورزش های سنگین و شدید دیگر برای شما ممنوع می باشد و ممکن است آسیب های فراوانی را به بدن شما وارد آورد، چون چنین فعالیت هایی هجوم خون را به اعضای بدن به دنبال خواهند داشت.

پس بهتر است چند هفته ای را فقط استراحت کنید و اقدامات قبل و بعد جراحی را به درستی اجرا کنید تا نتیجه به دست آمده بعد از عمل، هم برای شما و هم پزشک جراح به عالی ترین شکل ممکن نمایان شود.

  • جلوگیری از زیاد حرف زدن، خندیدن، عطسه، سرفه:

جلوگیری از زیاد حرف زدن، خندیدن، عطسه، سرفه:
جلوگیری از زیاد حرف زدن، خندیدن، عطسه، سرفه:

مواردی که در این سرتیتر عنوان کردیم، همگی امکان آسیب رساندن به بینی را دارند. چون در هفته های اول؛ بخیه ها، استخوان ها و موارد دیگر بهبود پیدا نکرده اند و انجام چنین فعالیت هایی امکان دارد سبب تحت فشار قرار دادن آن ها شود.

در این صورت مدت زمان بهبودی بیماران افزایش پیدا خواهد کرد، چون باید به صورت حداقلی حدود یک ماه نخندید و عطسه بلند خود را به هر نحوی که شده کنترل کنید.

البته کنترل چنین مواردی سخت است و معمولا پزشکان توصیه می کنند تا هنگام عطسه و سرفه، دهان خود را باز نگه دارید تا فشار کمتری روی صورت و بینی اعمال شود.

اما خندیدن جزو مواردی است که کنترل نمودن آن سخت است. پس باید در شرایطی قرار بگیرید که زمینه کمتری برای خندیدن فراهم باشد. به طور کلی از موارد بالا به خصوص صحبت کردن زیاد اجتناب کنید، چون امکان دارد نوک بینی شما به طرفین متمایل شود.

پس سعی کنید منظور خود را با روشی آمیخته از حرف زدن و اشاره کردن به اطرافیان خود برسانید تا بهترین نتیجه ممکن را بگیرید و از تورم صورت و بینی خود بکاهید. چون جلوگیری از این چند مورد ساده برای رفع ورم صورت بعد از عمل بینی، می تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

  • اجتناب از خوردن داروهای بدون تجویز پزشک و داروهای گیاهی:

برخی از داروها را دو هفته قبل و بعد از عمل نباید مصرف کنید، مثل ایبوپروفن، نایروکسن و آسپرین. چون موارد گفته شده، خون شما را رقیق می کنند که اصولا خوشایند پزشکان نیست.

پس اگر داروهای گفته شده را مصرف کنید، باید فورا آن ها را قطع نمایید. در ضمن داروهایی موجود هستند که بیهوشی شما را در حین عمل دچار مشکل می کنند و یا تورم صورت را بیشتر می کنند.

به همین خاطر بهتر است با پزشک جراح خود قبل از عمل راجع به این موارد به خوبی مشورت کنید تا توصیه های لازم به شما گوشزد شود.

در این صورت می توانید برای رفع ورم صورت بعد از عمل بینی خود اقدامات لازم را به خوبی انجام بدهید. همچنین می توانید برای کسب اطلاعات کافی راجع به عمل بینی، با  خانم دکتر خدیجه جمشیدی، تبادل نظر داشته باشید.

  • عدم استعمال دخانیات:

عدم استعمال دخانیات:
عدم استعمال دخانیات:

برای این که بتوانید احتمال تورم صورت خود را تا حد ممکن پایین بیاورید، باید از استعمال دخانیات نیز پیشگیری نمایید. همچنین کم شدن غلظت خون نیز یکی دیگر از مواردی است که باعث می شود دست از استعمال دخانیات بردارید و این کار را از حدود دو هفته قبل از عمل و بعد از آن ادامه بدهید.

البته استعمال چنین مواردی را بهتر است به کل از زندگی خود حذف کنید، چون ضرر و زیان های بسیاری را به بدن شما وارد می کنند. همچنین می توانید از دکتر خدیجه جمشیدی در رابطه با رفع ورم صورت بعد از عمل بینی نیز مشورت بگیرید.

  • فین کردن ممنوع:

فین کردن ممنوع:
فین کردن ممنوع:

تا حدود سه هفته بعد از جراحی بینی اجازه ندارید فین کردن را انجام بدهید؛ چون ممکن است بخیه ها دچار آسیب شوند و با پارگی آن ها مواجه شوید که در نتیجه سبب تورم بینی و صورت یا اطراف آن خواهد شد.

  • استفاده از آب ولرم در زمان استحمام:

شایسته است بعد از جراحی بینی به جای این که با آب داغ دوش بگیرید، از آب ولرم بهره ببرید. چون تورم صورت و بینی شما به خاطر گرمای آب داغ افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین می توانید سوالات خود را در حوزه عمل و رفع ورم صورت بعد از عمل بینی از دکتر خدیجه جمشیدی بپرسید.

  • از دستکاری بخیه ها و پانسمان ها اجتناب کنید:

زمانی که بینی خود را جراحی کردید، دیگر نمی توانید تا مدت ها مانند سابق آن را دستکاری نمایید. به ویژه دست زدن به بخیه ها که کلا ممنوع است. چون احتمال دارد خونریزی، تورم صورت و بینی، و کبودی آن را بیشتر نماید.

  • خوردن سبزیجات و میوه جات و آبمیوه های طبیعی:

خوردن سبزیجات و میوه جات و آبمیوه های طبیعی:
خوردن سبزیجات و میوه جات و آبمیوه های طبیعی:

زیباجویان باید توجه داشته باشند که با تغذیه از مایعات، آبمیوه های طبیعی و سبزیجات تازه می توانند از بهترین وعده های غذایی برای خود بعد از جراحی استفاده کنند. چون این مواد سرشار از مواد معدنی و املاح هستند که سبب افزایش سرعت بهبودی بیماران می شوند.

همچنین بهتر است موارد گفته شده را به گونه ای به مصرف برسانید که تا حد امکان نیازی به جویدن نداشته باشند، مثلا میکس کردن آن ها می تواند پیشنهاد مناسبی باشد تا از ورم صورت و کبودی آن کاسته شود.

  • استفاده از اسپلینت یا بانداژ:

بعد از جراحی، پزشکان از وسایل خاصی روی بینی شما استفاده می کنند تا بتوانند آن را ثابت نگه دارند و از ایجاد فشار روی آن پیشگیری نمایند.

ثابت نگه داشتن بینی و مراقبت های بعد از جراحی بسیار حائز اهمیت است و کمک می کند تا فرم بینی شما حفظ شود. همچنین سبب می شود تا ورم های صورت و بینی کمتر شوند و کبودی بینی شما را نیز از بین ببرند.

معمولا در یک هفته ابتدایی پس از جراحی بینی، از اسپلینت استفاده می شود که جزء حساس ترین دوران پس از عمل به حساب می آید. در ضمن می توانید برای رفع ورم صورت بعد از عمل بینی، از دکتر خدیجه جمشیدی وقت مشاوره حضوری بگیرید و از اطلاعات ایشان به خوبی بهره ببرید.

  • جلوگیری از خیس شدن پانسمان و بانداژ:

زمانی که هنوز گچ و بانداژ روی بینی شما قرار دارد، باید در هنگام استحمام بسیار دقت کنید تا سبب خیس شدن آن ها نشوید؛ چون در صورت تماس آب با گچ بینی، قطعا این مورد از یکدیگر فاصله گرفته و جدا خواهند شد که باعث تغییر فرم بینی، کج شدن و نافرم شدن آن و … خواهد شد. در واقع با انجام این کار، نتیجه عکس از جراحی خواهید گرفت.

بهترین اقدامی که می توانید پس از جراحی بینی خود به انجام برسانید، استعمال دستمال مرطوب به جای شست و شوی مستقیم صورت می باشد.

چون یکی از بهترین و بی خطرترین محصولات پاک کننده برای افرادی است که به تازگی تحت جراحی زیبایی بینی قرار گرفته اند. با این کار، قطعا از ورم بیش از حد صورت خود نیز پیشگیری می کنید و گچ بینی خود را ثابت به حال خود رها می نمایید.

  • مراقب باشید ضربه ای به بینی وارد نشود:

شایسته است از حضور در نواحی شلوغ اجتناب نمایید؛ چون ممکن است در همان شلوغی ها، شخصی یا چیزی با فشار زیاد با بینی شما برخورد کند و مجبور شوید زیر بار جراحی مجدد بروید. همچنین در زمان خوابیدن نیز باید حواستان باشد که هیچ گونه ضربه ای، بینی و صورت شما را تهدید نکند.

در صورت ضربه به بینی، احتمال دارد خونریزی آن بیشتر شود و تورم صورت شما تشدید پیدا کند. بنابراین منطقی است که توصیه پزشکان متخصص مانند خانم دکتر خدیجه جمشیدی را در رابطه با رفع ورم صورت بعد از عمل بینی، جدی بگیرید.

  • ماساژ بینی:

معمولا در هفته های اول بعد از جراحی بینی باید به دفعات به پزشک جراح خود مراجعه کنید تا هم تعویض چسب بینی خود را انجام بدهید و هم ماساژهای لازم و حرفه ای را روی آن انجام بدهند.

چون در هفته های اول بهتر است هیچ گونه تماسی با دست بر بینی خود ایجاد نکنید تا سبب آسیب به آن نشوید. در صورتی که پزشکتان اجازه بدهد، می توانید از یک زمانی به بعد، خودتان ماساژ دادن بینی را بر عهده بگیرید مثلا حرکات دورانی را تا حدود ۲۰ بار به صورت روزانه به انجام برسانید تا از ورم بینی و صورت خود به خوبی بکاهید.

چون این حرکت می تواند بسیار کمک کننده باشد. البته باید انگشتان خود را در جای درست روی بینی بگذلرید تا به هر سمت آن یک فشار ملایم و کافی وارد شود.

زیرا اگر فشار بیش از حد به بینی خود وارد آورید، احتمال دارد سبب آسیب به غضروف یا ایجاد فرو رفتگی در آن شوید که اصولا خوشایند شما نخواهد بود و نتیجه عالی جراحی را تغییر خواهد داد.

حتی شاید باز هم به جراحی دوباره احتیاج پیدا کنید؛ چون بعد عمل بینی حساسیت بر این عضو بدن بسیار بیشتر از سابق می شود و فرد در هر صورت به دنبال بهترین نتیجه از عمل خود می باشد‌.

ممکن است شما نیز چنین احساساتی را بعد از عمل تجربه کنید، پس برای رضایت خودتان هم که شده، تمام فعالیت های گفته شده را به کمک پزشک جراح خود مانند دکتر خدیجه جمشیدی برنامه ریزی کرده و به انجام برسانید.

  • شست و شوی بینی:

یکی دیگر از شیوه هایی که برای کاهش تورم صورت و بینی می توانیم به آن اشاره کنیم، استفاده از سرم شست و شوی بینی برای تمیز کردن آن می باشد.

با به کارگیری این سرم می توانید همزمان که بینی خود را تمیز می کنید، از عفونت های احتمالی بعد از عمل نیز خلاص شوید یا نخ بخیه خود را پاکسازی یا ضد عفونی نمایید. در این صورت، هم ورم بینی و صورت خود را کاهش می دهید و هم زمان بهبودی را پایین تر می آورید.

  • تزریق کورتون:

تزریق کورتون:
تزریق کورتون:

اگر دوران نقاهت شما به خوبی پیش نرفت و تورم بینی یا صورت شما به جای پایین آمدن افزایش پیدا کرد، پزشک در اغلب موارد تزریق کورتون را پیشنهاد می دهد تا هر چه سریع تر تورم شما کاهش پیدا کند. البته عوامل شدیدتری نیز برای تزریق کورتون وجود دارند.

مثلا اگر به دلیل وارد شدن ضربات، بینی و صورت شما مجددا دچار تورم شد، باید از این آمپول بهره ببرید. در بیشتر موارد مشاهده شده است که در مدل بینی های گوشتی، بیشتر از سایر موارد، این روش به کار گرفته می شود تا تورم بیمار پایین بیاید.

همچنین برای فهمیدن جزئیات بیشتر در رابطه با رفع ورم صورت بعد از عمل بینی، می توانید با دکتر خدیجه جمشیدی مشورت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مطب

۰۲۱۸۸۸۵۶۳۳۷

۰۹۳۹۰۵۹۰۷۹۵

واتساپ : ۰۹۳۹۰۵۹۰۷۹۵

روزهای مطب، یکشنبه و سه شنبه ۴تا۷

میدان ونک،خیابان گاندی شمالی خیابان شهید محمدصانعی،پلاک ۱۹ طبقه ۳،واحد۸

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.