زخم های داخل بینی بعد از عمل

زخم های داخل بینی بعد از عمل

در این مقاله به بررسی موضوع زخم های داخل بینی بعد از عمل و مراقبت های آن خواهیم پرداخت.

عمل جراحی بینی یکی از جراحی های پرطرفدار زیبایی است و روز به روز به تعداد متقاضیان این عمل زیبایی افزوده می شود.

عمل زیبایی بینی یک عمل حساس است زیرا بینی عضو مهمی در صورت است و نقشی اساسی در ظاهر صورت و تنفس ایفا می کند. از این رو لازم است متقاضیان با نکات و مراقبت های ضروری بعد از عمل آشنا شوند تا از بروز عوارض احتمالی پیشگیری شود.

یکی از دغدغه های بیماران، زخم های داخل بینی بعد از عمل و نحوه مراقبت از آن ها می باشد. اگر از زخم های داخل بینی بعد از عمل به خوبی مراقبت نشود، مشکلات مختلفی نظیر عفونت و خونریزی به وجود می آید.

درد عمل بینی چند روز است؟

فهرست مطالب

ویدئو زخم های داخل بینی بعد از عمل

در این مقاله همراه ما باشید تا توصیه های دکتر جمشیدی یکی از بهترین جراحان حوزه زیبایی بینی را در خصوص زخم های داخل بینی بعد از عمل فرا بگیرید. آگاهی در خصوص مراقبت های بعد از عمل، روند بهبودی را تسریع می بخشد و از بروز عوارض مختلف جلوگیری می کند.

در این مقاله می خوانیم:

انواع تکنیک جراحی بینی

تشدید زخم های داخل بینی بعد از عمل

اقداماتی برای کاهش عوارض زخم های داخل بینی بعد از عمل

دست زدن به بینی بعد از عمل

عوارض دست زدن به بینی

نحوه پاک کردن خون خشک شده بعد از عمل بینی

انواع بخیه در عمل بینی

محل اسکار بعد از عمل بینی

علت خشک شدن داخل بینی بعد از عمل

علت سوزش داخل بینی بعد از عمل

دلیل خارش داخل بینی بعد از عمل

عفونت زخم های داخلی بینی بعد از عمل

مراقبت های بخیه بینی بعد از عمل

راهنمای انتخاب بهترین جراح عمل زیبایی بینی

مراقبت های بعد از عمل جراحی بینی

سخن پایانی

 

انواع تکنیک جراحی بینی

انواع تکنیک جراحی بینی
انواع تکنیک جراحی بینی

قبل از این که به موضوع زخم های داخل بینی بعد از عمل بپردازیم، اجازه دهید انواع تکنیک جراحی بینی و برش های ایجاد شده در هر یک را بررسی کنیم. به صورت کلی جراحی بینی از طریق یکی از دو روش زیر انجام می گیرد:

پیشنهاد می کنیم از پست جراح بینی دیدن کنید.

جراحی بینی بسته

جراحی بینی بسته
جراحی بینی بسته

جراح ممکن است تغییرات مورد نظر روی استخوان و غضروف بینی را از طریق تکنیک بسته انجام دهد. در این تکنیک هیچ گونه برشی روی پوست بیرونی بینی ایجاد نمی شود و تغییرات مورد نظر روی غضروف و استخوان از داخل سوراخ های بینی صورت می گیرد. به همین دلیل هیچ گونه زخم و خونریزی از ناحیه بیرونی به جای نمی ماند.

برش ها در واقع داخل سوراخ های بینی ایجاد می شود و با بالا دادن سر، زخم ها دیده خواهند شد. برش های ایجاد شده در روش جراحی بسته نسبت به روش جراحی باز بسیار کمتر است و این موضوع سبب کمتر بودن تورم، کبودی و دوره نقاهت می شود. جراح زمانی از روش جراحی بسته استفاده می کند که بینی نیاز به تغییرات کم یا ترمیم دارد. اما برای تغییرات زیاد، نیاز به جراحی باز می باشد.

جراحی بینی باز

جراحی بینی باز
جراحی بینی باز

در روش جراحی بینی باز، جراح برای اعمال تغییرات مورد نظر، برشی کوچک در ناحیه بیرونی بینی و زیر نوک بینی ایجاد می کند. جراح بعد از این که پوست بینی را برش زد، پوست را به صورت کامل از روی بینی جدا نموده و به سمت بالا هدایت می کند.

در این شرایط، جراح دید کاملی به استخوان و غضروف بینی دارد و می تواند با تسلط کامل تغییرات مورد نظر را اعمال کند. اکثر جراحی های بینی از طریق جراحی بینی باز انجام می شوند.

با این حال برخی از جراحان ماهر با هر دو تکنیک نتایج فوق العاده ای را ارائه می دهند. میزان تورم و کبودی در جراحی باز بیشتر است و روی پوست جای اسکار باقی می ماند. هر بینی که نیاز به تغییرات گسترده داشته باشد، باید از طریق تکینک جراحی باز عمل شود.

تشدید زخم های داخل بینی بعد از عمل

تشدید زخم های داخل بینی بعد از عمل
تشدید زخم های داخل بینی بعد از عمل

حدود چند هفته بعد از عمل باید به مرور زخم های شما بهبود یابند. جراح برای زخم های داخلی از بخیه جذبی استفاده می کند که بعد از مدتی جذب بدن می شوند.

اما در مواردی ممکن است زخم ها تشدید یافته یا دچار خونریزی شوند. عواملی که سبب خونریزی یا تشدید زخم های داخل بینی بعد از عمل می شود را در این بخش بیان کرده ایم تا با شناسایی آن ها از بدتر شدن زخم های بینی جلوگیری کنید.

عفونت:

عفونت:
عفونت:

در اثر ورود باکتری ها به بینی یا استفاده از مواد شوینده نامناسب ممکن است زخم ها دچار عفونت شوند. عفونت مانع بهبودی و جوش خوردن زخم ها می گردد. زیرا سلول های بدن انرژی خود را صرف مبارزه با باکتری ها و میکروب ها می کنند. در این صورت محل برش تشدید یافته و در این شرایط گاهی دچار خونریزی می شود.

قرار گرفتن در معرض آفتاب:

یکی از توصیه های مهم در خصوص مراقبت های بعد از عمل جراحی بینی، اجتناب از قرار گرفتن زیر نور آفتاب می باشد. اما افرادی که به این توصیه عمل نمی کنند، دچار عوارضی از جمله خونریزی یا تشدید زخم های داخل بینی خواهند شد.

نور آفتاب بافت اسکار را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. اشعه یو وی آفتاب سبب تیره شدن بافت اسکار می شوند. در این صورت رنگ بافت اسکار با پوست اطراف دچار تضاد می شود که این موضوع سبب ناخوشایند شدن محل برش می شود.

مصرف سیگار:

مصرف سیگار سبب کاهش غلظت اکسیژن خون در بدن می گردد. با کاهش اکسیژن رسانی در خون، روند بهبودی زخم ها کاهش می یابد. زخم ها برای بهبودی به اکسیژن و مواد معدنی موجود در خون نیاز دارند که با مصرف سیگار، این مواد غذایی و اکسیژن کاهش می یابد و زخم ها دیرتر خوب می شوند.

جنس پوست:

جنس پوست یکی از عوامل مهم تاثیر گذار در بهبودی یا تشدید زخم های داخل بینی بعد از عمل می باشد. در صورتی که فردی پوست خشک و ترک خورده داشته باشد، زخم ها به دشواری بهبود خواهند یافت. چنین افرادی باید از داروهای مختلف استفاده کنند تا روند بهبودی زخم ها تسریع یابد. اما زخم ها در افراد دارای پوستی مرطوب، سریع تر بهبود می یابند.

تاثیر سن:

با افزایش سن، میزان کلاژن ها و مواد معدنی پوست کاهش می یابد. به همین دلیل افرادی که در سنین بالا اقدام به جراحی بینی می کنند، دوره نقاهت طولانی تری داشته و بیشتر در معرض عوارض قرار می گیرند.

روند بهبودی زخم ها در افراد میانسال و سالخورده نسبت به افراد جوان کمتر است. به همین دلیل بسیار مهم است که در سنین جوانی اقدام به جراحی بینی نمایید.

واکنش آلرژیک:

برخی از افراد به مواد استفاده شده در حین جراحی یا بعد از آن حساسیت دارند و این موضوع سبب تحریک، عفونت و تشدید زخم های داخلی بینی می شود. به همین علت، آلرژی باید فورا تشخیص و پیشگیری گردد.

اقداماتی برای کاهش عوارض زخم های داخل بینی بعد از عمل

در اثر مواردی که ذکر شد، ممکن است زخم های داخل بینی تشدید یافته یا دچار خونریزی شوند. از این رو بهتر است قبل از بروز چنین عوارضی، با اقدامات لازم برای پیشگیری آشنا شوید.

جراحان ماهر در ایجاد برش ها و زدن بخیه به زخم ها بسیار دقیق و محتاط عمل می کنند تا از ایجاد برش های غیر ضروری جلوگیری شود و روند بهبودی با سرعت طی گردد. جراح ماهر سعی می کند از تحریک اضافی پوست پیشگیری نماید تا روند درمان زخم ها سریع تر طی شود.

بسیاری از جراحان با تجربه بینی معتقدند که بخش بستن زخم ها بعد از عمل از اهمیت زیادی برخوردار است تا میزان زخم ها به حداقل برسند و از بروز عوارض مختلف پیشگیری شود. برای کاهش عوارض زخم های داخل بینی بعد از عمل، به نکات زیر توجه داشته باشید:

تمیز کردن محل زخم:

لازم است هر چند وقت یک بار محل زخم ها را با استفاده از مواد مخصوص شست و شو دهید تا از رشد میکروب ها و باکتری ها پیشگیری شود.

پزشک شما دستورالعمل خاصی را در مورد چگونگی تمیز کردن محل برش به شما می دهد که لازم است طبق آن عمل کنید. مواد شوینده مخصوص مختلفی برای این کار وجود دارد که لازم است نوعی که پزشک خودتان تجویز کرده است را استفاده کنید.

مراقبت از گچ بینی:

تا زمانی که پزشک دستور نداده، از برداشتن گچ بینی و باندهای داخل بینی پرهیز نمایید. باندهایی که پزشک داخل بینی قرار می دهد، برای جلوگیری از خونریزی و بهبود زخم ها می باشد که برداشتن زودتر آن سبب تشدید زخم ها می گردد.

اجتناب از فعالیت های سنگین:

لازم است بعد از عمل تا زمانی که پزشک اعلام می کند، به استراحت بپردازید و از انجام فعالیت های سنگین بپرهیزید. انجام فعالیت های سنگین و ورزش کردن سبب خونریزی از محل زخم می شود. لازم است تا 4 ماه بعد از عمل جراحی بینی، از انجام فعالیت های سنگین ورزشی پرهیز کنید.

اجتناب از نور آفتاب:

همان طور که در بخش قبلی بیان شد، نور مستقیم آفتاب برای زخم های داخل بینی خوب نیست. از این رو سعی کنید از قرار گرفتن زیر نور آفتاب یا انجام سولاریوم پرهیز کنید. علاوه بر این سعی کنید در محیط های بسیار گرم قرار نگیرید. لازم است دمای محیط اطراف شما معتدل باشد تا از سرماخوردگی نیز جلوگیری شود.

کنترل تورم:

تورم بیش از حد بعد از عمل خطرناک است و می تواند سبب باز شدن زخم ها شود. از این رو به توصیه های پزشک توجه کرده و بعد از عمل از کمپرس یخ استفاده نمایید تا از افزایش تورم جلوگیری شود.

تورم داخل بینی بعد از عمل را برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه کنید.

دست زدن به بینی بعد از عمل

یکی از موضوعات مهمی که در خصوص زخم های داخل بینی بعد از عمل باید به آن بپردازیم، دست زدن به بینی می باشد. بسیاری از افراد تمایل دارند بدانند که آیامی توانند برای کاهش تورم و کبودی، بینی خود را ماساژ دهند؟

در اینجا باید بگوییم که دست زدن به بینی و زخم های داخل آن بعد از عمل بسیار مضر می باشد. گاهی ممکن است وسوسه شوید که به بینی و زخم های داخل آن دست بزنید تا وضعیت را بررسی کنید.

اما بهتر است در این شرایط خود را کنترل کرده و از دست زدن به بینی پرهیز نمایید. بینی یکی از بخش های مهم در بدن و در صورت می باشد که در صورت به وجود آمدن مشکلی برای آن، ظاهر صورت از بین رفته و مشکلات تنفسی بروز پیدا می کنند. بنابراین از دست زدن به بینی و زخم های داخل آن پرهیز کنید.

در صورتی که یک روز خود را مجاب به دست نزدن به بینی کنید، دیگر به این روند عادت خواهید کرد. ممکن است برخی از منابع غیر علمی یا اشخاص غیر متخصص به شما توصیه کنند که برای کاهش تورم، بینی خود را ماساژ دهید. ماساژ دادن بینی بعد از عمل بسیار خطرناک است. برای کاهش تورم، پزشک به شما چسب های مخصوصی می دهد که لازم است از آن ها استفاده کنید.

عوارض دست زدن به بینی

عوارض دست زدن به بینی
عوارض دست زدن به بینی

دست زدن به بینی و فشار وارد کردن به آن مشکلات ناخواسته زیادی را به وجود می آورد.

بزرگ ترین عارضه دست زدن به بینی، باز شدن بخیه های داخل آن می باشد. جنس بخیه هایی که برای داخل بینی استفاده می شود، جذبی است و اصولا نیازی نیست که در زمان بهبودی، شما آن ها را بکشید. بنابراین لزومی به دست زدن به بینی و زخم ها نیست.

در اثر باز شدن بخیه های داخل بینی، مشکلات زیر به وجود می آید:

  • خونریزی از داخل بینی
  • درد و سوزش زیاد در محل زخم
  • ایجاد کبودی و خون مردگی در اطراف بینی
  • بد فرم شدن بینی

در صورتی که به بینی خود دست بزنید و بخیه ها بدون اطلاع پاره شوند، ادم یا تورم غیر عادی در بینی به وجود می آید که در صورت عدم تشخیص به موقع و مراجعه به پزشک، می تواند خطرات جدی در پی داشته باشد.

در صورتی که دست زدن به بینی به صورت مکرر باشد، بینی بزرگ شده و ممکن است نیاز به عمل جراحی ترمیمی باشد. بزرگ شدن بینی در اثر دستکاری بنا به دلایل زیر می باشد:

  • فشار وارد شدن مکرر به بینی
  • وارد کردن انگشت یا شیء خارجی به داخل سوراخ های بینی
  • عدم شست و شوی به موقع و ورود میکروب ها

لطفا از پست کشیدن تامپون بینی دیدن کنید.

نحوه پاک کردن خون خشک شده بعد از عمل بینی

نحوه پاک کردن خون خشک شده بعد از عمل بینی
نحوه پاک کردن خون خشک شده بعد از عمل بینی

مشاهده خون خشک شده بعد از عمل بینی امری طبیعی است و شما باید با دقت آن ها را تمیز کنید. تمیز کردن خون های خشک شده و میکروب های اطراف زخم ها به بهبودی سریع تر آن ها کمک می کند.

علاوه بر این، خون های خشک شده تنفس را برای شما دشوار می کنند. توصیه می شود برای تمیز کردن خون های خشک شده ، 1 الی 2 روز بعد از عمل بینی اقدام کنید. زیرا در طی این چند روز ممکن است ترشحات ادامه داشته باشد.

برای تمیز کردن خون های خشک شده اطراف زخم ها، دستورالعمل های زیر را دنبال کنید:

پزشک شما برای تمیز کردن خون های خشک شده و سایر آلودگی ها یک اسپری مخصوص بینی که معمولا محلول سالین است، به شما تجویز می کند. این اسپری خون های خشک را مرطوب می کند.

برای مرطوب کردن خون ها، یک گوش پاک کن را به اسپری سالین و پراکسید آغشته نمایید و به آرامی آن را داخل بینی برده و به خون های خشک شده بمالید. خون ها مرطوب می شوند. سپس یک گوش پاک کن دیگر را به وازلین آغشته کرده و به وسیله آن خون ها را از بینی خارج کنید.

تمیز کردن داخل بینی به روشی که یاد شد، باید سه بار در روز با دقت بالا تکرار شود. برای تمیز کردن ناحیه، بسیار ملایم و با لطافت عمل کنید. استفاده از اسپری سالین را تا دو هفته بعد از عمل تا زمانی که بخیه ها جذب شوند، ادامه دهید.

برای تمیز کردن خون های خشک شده از وارد کردن انگشت به بینی حتی برای یک بار پرهیز نمایید. در صورت بروز هر گونه مشکلی در خصوص زخم های داخل بینی بعد از عمل، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

انواع بخیه در عمل بینی

در هر دو روش جراحی باز و بسته، جراح برای اتصال برش هایی که ایجاد کرده است، از بخیه استفاده می کند. بخیه ها در دو نوع بخیه جذبی و غیر جذبی دسته بندی می شوند.

بخیه غیر جذبی:

در تکنیک جراحی باز، پزشک از نوع بخیه غیر جذبی استفاده می کند. زیرا برش ها خارج از بینی و در اطراف پره های بینی هستند و بخیه آن ها برای باز کردن در دسترس می باشند.

از این رو جراح از بخیه غیر جذبی در این تکنیک استفاده می کند. بخیه های غیر جذبی باید همیشه خشک و تمیز نگهداری شوند. این نوع بخیه ها باید بعد از 5 الی 7 روز بعد از عمل و زمانی که آتل برداشته می شود، کشیده شوند.

بخیه جذبی:

در تکنیک جراحی بسته اما جراح از بخیه های جذبی برای بستن برش ها استفاده می کند. زیرا برش ها دیگر قابل دسترس نبوده و برای حذف بخیه ها نیاز به یک جلسه جراحی جدید است. از این رو جراح از بخیه های جذبی استفاده می کند تا بعد از بهبودی زخم ها، بخیه ها خود به خود جذب شوند.

این نوع بخیه ها بعد از حدود سه هفته جذب پوست شده و از بین می روند. در جراحی انحراف تیغه بینی نیز که به روش جراحی باز انجام می گیرد، پزشک از بخیه جذبی استفاده می کند.

در اینجا بهتر است توصیه کنیم که صرفا تکنیک جراحی بسته را به دلیل داشتن بخیه های جذبی داخل بینی معیار انتخاب خود قرار ندهید. انتخاب روش و تکنیک جراحی به عهده پزشک بوده و او انتخاب را بر اساس اهداف جراحی و ایرادات بینی قرار می دهد.

با توجه به این که در روش جراحی بسته، جراح دید کمتری بر ساختار داخلی بینی دارد، ممکن است نتایج مطلوب از عمل زیبایی بینی حاصل نگردد. بنابراین اگر بینی شما نیاز به تغییرات زیادی دارد، صرفا به دلیل بهره مندی از مزایای بخیه جذبی از تکنیک جراحی بسته استفاده نکنید.

استفاده از تکنیک جراحی بسته احتمال نیاز به جراحی ترمیمی را افزایش می دهد. در این خصوص بهتر است تصمیم گیری را به عهده جراح ماهر بگذارید.

محل اسکار بعد از عمل بینی

محل اسکار بعد از عمل بینی
محل اسکار بعد از عمل بینی

همان طور که بیان شد، در روش جراحی بینی باز، برشی در بخش بیرونی بینی ایجاد می شود. این برش در ناحیه کلوملا (بخشی از سپتوم) ایجاد می شود. برشی که جراح ایجاد می کند، معمولا به شکل مثلث می باشد.

بعد از اتمام جراحی، پزشک به محل برش خورده، بخیه مخصوص می زند. در برخی از افراد دیده شده است که در محل جوش خوردن پوست، اسکار ظاهر می شود. باقی ماندن جای بخیه بعد از جراحی به عوامل متعددی نظیر نوع جنس پوست و عدم مراقبت صحیح بستگی دارد.

افرادی که پوست روشن و سفیدی دارند، کمتر دچار اسکار در محل برش می شوند. اما جای بخیه در افراد دارای پوست تیره تر شدیدتر باقی می ماند و گاهی تشکیل گوشت اضافه می دهد.

علاوه بر این، میزان مهارت جراح در عدم ایجاد اسکار نقش اساسی دارد. جراح باید پوست را با دقت و حوصله به صورت لایه به لایه دوخت بزند. علاوه بر این باید از نخ بخیه ظریف استفاده کند.

در این صورت احتمال ایجاد اسکار کاهش می یابد. بیمار باید بعد از عمل از کرم ها و ژل های مخصوص ضد بخیه به مدت 3 ماه استفاده کند. در این صورت از ایجاد اسکار در محل بخیه پیشگیری می شود.

اما اگر به هر دلیلی در محل بخیه اسکار ایجاد شد، می توانید با انجام لیزر آن را از بین ببرید. با توجه به این که برش در زیر نوک بینی ایجاد می شود، دیگران اسکار را به سختی می توانند مشاهده کنند.

تنها در صورتی اسکار دیده خواهد شد که سرتان را به بالا بگیرید یا فردی کوتاه تر از شما باشد. اما در روش جراحی بینی بسته، معمولا اسکار کمتری ایجاد می شود. با این حال اگر جراح از مهارت بالایی برخوردار نباشد، احتمال ایجاد گوشت اضافی در داخل بینی وجود دارد.

علت خشکی داخل بینی بعد از عمل

علت خشکی داخل بینی بعد از عمل
علت خشکی داخل بینی بعد از عمل

یکی از مشکلاتی که افراد بعد از جراحی بینی دچار آن می شوند، خشکی بینی است. خشکی بینی یک عارضه طبیعی بوده و بیشتر افراد آن را احساس می کنند. خشکی بینی بسیار ناراحت کننده است.

از این رو بیماران سعی در رفع آن دارند. خشکی بینی گاهی نیز سبب ایجاد مشکلات تنفسی می شود. خشکی بیش از حد برای زخم های داخل بینی بعد از عمل نیز مضر است و ممکن است سبب خونریزی شود. خشکی بینی در موارد حاد ممکن است سبب ایجاد عفونت، تب و ترشحات غیر طبیعی بینی شود که در این صورت لازم است فورا به پزشک مراجعه کنید.

برای درمان خشکی بینی می توانید از اسپری سالین استفاده کنید. استفاده از پماد ویتامین آ چشمی برای زخم بینی و وازلین نیز موثر است. مواد مورد نظر را به گوش پاک کن آغشته کرده و به آهستگی به دیواره های داخلی بینی بمالید. دوش آب گرم یا استفاده از دستگاه مرطوب کننده هوای سرد نیز برای رفع خشکی بینی موثر هستند.

علت سوزش داخل بینی بعد از عمل

علت سوزش داخل بینی بعد از عمل
علت سوزش داخل بینی بعد از عمل

برخی از افراد بعد از عمل بینی سوزش را تجربه می کنند. سوزش در همه افراد بروز پیدا نمی کند و عارضه ای موقتی می باشد. سوزش می تواند در اثر عوامل مختلفی نظیر عوامل زیر به وجود آید:

آلرژی و حساسیت فصلی ناشی از گرده افشانی گیاهان که در نهایت سبب سوزش و آبریزش بینی می شود.

سرماخوردگی و آنفلوآنزا که در اثر انتقال عفونت و ویروس به وجود می آید.

آب و هوای خشک که سبب خشک شدن مخاط بینی و پوست بافت بینی می شود و اگزما به وجود می آورد.

رینیت آلرژی که نوعی تحریک داخلی بینی است، همراه با سوزش و خارش شدید می باشد.

بیماری های پوستی نظیر پسوریازیس، اگزما و عفونت قارچی از دیگر دلایل سوزش بینی هستند.

تغییرات در سطح ترشح هورمون ها می توانند عاملی بر سوزش بینی باشند.

تاثیر برخی داروهای شیمیایی و حساسیت به عطر، بو و مواد شوینده می توانند سبب سوزش داخلی بینی شوند.

برای بررسی علت سوزش و درمان آن، لازم است به پزشک مراجعه کنید.

دلیل خارش داخل بینی بعد از عمل

دلیل خارش داخل بینی بعد از عمل
دلیل خارش داخل بینی بعد از عمل

خارش داخلی بینی از دیگر عوارض موقتی جراحی بینی می باشد که برخی از افراد ممکن است آن را تجربه کنند. عارضه خارش بعد از جراحی بینی موقتی بوده و بعد از مدت کوتاهی از بین می رود. درصورتی که خارش داخلی بینی ادامه دار باشد، ممکن است ناشی از یک مشکل بزرگ باشد که بایستی حتما به پزشک مراجعه شود.

از جمله دلایل خارش بعد از عمل جراحی بینی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آلرژی فصلی
  • سرماخوردگی و آنفلوآنزا
  • حساسیت و خشکی پوست
  • بخیه های جراحی
  • حساسیت به چسب بینی
  • عفونت

عمده ترین علت خارش بینی بعد از عمل، برخورد تنفس با بخیه ها می باشد. می دانیم که خارش های پی در پی آزار دهنده هستند اما توصیه می شود به هیچ عنوان برای خاراندن بینی از اشیاء نوک تیز و انگشت استفاده نکنید.

وارد کردن هر گونه شیء خارجی به بخیه ها و بافت های داخلی بینی، آسیب وارد می کند و سبب پارگی بخیه ها می شود. برای بررسی علت خارش و درمان آن، لازم است به پزشک خود مراجعه کنید.

عفونت زخم های داخلی بینی بعد از عمل

عفونت زخم های داخلی بینی بعد از عمل
عفونت زخم های داخلی بینی بعد از عمل

عفونت یکی از عوارض نادر جراحی بینی می باشد و تنها حدود 4 درصد از بیماران به این عارضه دچار می شوند. اما کم بودن آمار بروز عفونت به این معنی نیست که شما نباید نگران آن باشید، بلکه باید این عارضه را جدی بگیرید و اقدامات لازم برای پیشگیری از بروز آن را انجام دهید.

زخم های داخل بینی بعد از عمل در اثر عدم توجه به توصیه های جراح دچار عفونت می شوند که این عفونت مشکلات زیاد دیگری را در پی دارد. عفونت ایجاد شده روند بهبودی زخم های داخل بینی را کاهش می دهد و سلامت بدن را به خطر می اندازد.

عفونت همچنین می تواند نتایج عمل جراحی را تحت تاثیر قرار دهد و موجب تاثیر در شکل کلی استخوان و غضروف شود. بسیاری از افرادی که دچار عفونت درون بینی می شوند، از بوی نامطبوع آن نیز رنج می برند.

اصلی ترین علت بروز عفونت، ورود آلودگی ها و میکروب ها به درون بینی می باشد. زخم تازه محل بسیار خوبی برای زندگی و رشد میکروب ها است. میکروب ها در اثر عدم رعایت بهداشت فردی، آلودگی محیط اطراف و آلودگی ابزارهای پزشکی و جراحی وارد بینی می شوند.

بنابراین رعایت بهداشت شخصی، شست و شوی مرتب داخل بینی و انتخاب یک جراح ماهر و با تجربه که ابزارهای پزشکی را استریل می کند، برای پیشگیری از بروز عفونت ضروری می باشد. بهتر است برای انجام جراحی بینی به یک مرکز زیبایی معتبر مراجعه کنید تا از استریل بودن محیط و ابزار پزشکی مطمئن باشید.

از جمله دلایل بروز عفونت بعد از عمل جراحی بینی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم رعایت بهداشت فردی
  • استحمام در روزهای ابتدایی بعد از عمل
  • شست و شوی نامناسب بینی با استفاده از مواد غیر مخصوص
  • تنفس هوای آلوده یا آلودگی محیط اطراف
  • انجام عمل جراحی در محیطی آلوده یا با ابزار پزشکی آلوده
  • وجود بیماری های زمینه ای و انتقال عفونت از بخش های دیگری در بدن
  • وجود عفونت در سینوس ها قبل از جراحی
  • داشتن حساسیت به برخی از داروهای شیمیایی یا نخ بخیه
  • شیوه نادرست بستن پانسمان

درمان عفونت بینی بعد از عمل:

درمان عفونت بینی بعد از عمل:
درمان عفونت بینی بعد از عمل:

برای درمان عفونت بینی بعد از عمل در مرحله اول لازم است تا علت عفونت شناسایی شود. تا زمانی که علت عفونت شناسایی نشده است، نمی توان درمان را آغاز نمود.

زیرا ممکن است عفونت در اثر مصرف برخی داروها، حساسیت به نخ بخیه یا بیماری های زمینه ای به وجود آمده باشد که در این صورت حتی با شروع درمان نمی توان آن را کنترل کرد. بنابراین ابتدا باید عامل عفونت از بین برود تا از تکرار آن جلوگیری شود. تشخیص به موقع و درمان عفونت بینی بسیار اهمیت دارد.

زیرا در صورت عدم توجه، عفونت از طریق مخاط تیغه بینی که عمل خونرسانی انجام می دهند، به مغز و کل بدن انتقال می یابد که سبب آسیب دیدگی سایر بخش های بدن می شود.

در چنین مواردی، پزشک دارو تجویز می کند. در صورتی که خون و چرک در بینی باقی بمانند، مخاط بینی عفونی می شود و بیمار دچار درد و سوزش در بینی می گردد.

عارضه عفونت معمولا 3 الی 10 روز بعد از جراحی بینی بروز پیدا می کند. بیمار باید کوچک ترین تغییرات را در بینی شناسایی کند و آن را با پزشک خود مطرح نماید. عفونت هر چه سریع تر تشخیص داده شود، درمان راحت تر و سریع تری خواهد داشت.

برای درمان عفونت داخل بینی، لازم است اقدامات زیر صورت گیرد:

استعمال پمادهای ضد عفونی کننده:

در صورتی که پزشک تشخیص دهد درون بینی عفونت بروز پیدا کرده است، پماد ضد عفونی کننده برای بیمار تجویز می کند. از جمله پمادهای ضد عفونی کننده برای عفونت بینی می توان به جنتامایسین و موپروسین اشاره کرد.

لازم است با استفاده از گوش پاک کن، این پماد را به آرامی در سطوح داخلی سوراخ ها بمالید. مواظب باشید چرک ها را با گوش پاک کن به سمت بالا هدایت نکنید. میزان مصرف پماد باید مطابق با دستور پزشک باشد.

شست و شوی بینی:

لازم است به صورت منظم بینی خود را شس و تشو دهید تا چرک ها و آلودگی ها خارج شوند. ابتدا به کمک گوش پاک کن چرک های قابل دسترس را به آهستگی خارج کنید. باز هم مراقب باشید چرک ها به سمت بالا هدایت نشوند.

از وارد کردن فشار به دیواره های بینی نیز خودداری کنید زیرا نتایج عمل را تحت تاثیر قرار می دهد. برای پاکسازی سایر چرک ها از اسپری سالین استفاده کنید. اسپری سالین برای زخم های داخلی بینی بعد از عمل بسیار مفید می باشد.

مصرف آنتی بیوتیک:

پزشک برای درمان قطعی عفونت و جلوگیری از انتقال آن به پوست و خون، قرص های آنتی بیوتیک نیز تجویز می کند که لازم است طبق دستور پزشک مصرف شوند. حتی اگر احساس کردید دیگر عفونت وجود ندارد، لازم است که دوره مصرف قرص های آنتی بیوتیک کامل شود.

مراقبت های بخیه بینی بعد از عمل

مراقبت های بخیه بینی بعد از عمل
مراقبت های بخیه بینی بعد از عمل

در صورتی که به تازگی تحت عمل جراحی بینی قرار گرفته اید یا در آینده قصد عمل جراحی بینی دارید، لازم است بدانید که مراقبت از زخم ها و بخیه های داخل بینی از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا کاملا به نتایج عمل جراحی مرتبط هستند و نتایج عمل را تحت تاثیر خود قرار می دهند. از این رو به مراقبت های زیر در رابطه با بخیه بینی توجه داشته باشید:

در زمان عطسه کردن، دهان خود را باز کنید.

سعی کنید کمتر خمیازه بکشید.

به هیچ وجه نباید بخیه ها با آب در تماس باشند.

برای مرطوب شدن زخم ها، از دستگاه بخور استفاده کنید.

تا یک هفته بعد از جراحی از بینی نفس نکشید.

با استعمال پراکسید هیدروژن و پماد آنتی بیوتیک، به جذب هرچه سریع تر بخیه کمک کنید.

در صورتی که بعد از کشیدن بخیه های خارجی دچار تب، قرمزی، عفونت و خونریزی شدید، حتما به پزشک مراجعه نمایید.

راهنمای انتخاب بهترین جراح عمل زیبایی بینی

انتخاب جراح اولین و مهم ترین قدم برای جراحی زیبایی بینی می باشد. جراح، نقشی اساسی در نتایج مطلوب عمل بینی و عدم بروز عوارض بعد از آن دارد. به همین دلیل ضروری است تا به نکاتی در خصوص انتخاب پزشک مورد نظر برای جراحی بینی اشاره کنیم.

مهارت و میزان تخصص یک جراح بستگی به موارد زیر دارد:

میزان دانش تئوری وی در مورد جراحی بینی

میزان تجربه او در جراحی زیبایی بینی

سابقه شرکت در دوره های آموزشی نوین و پیشرفته

نحوه برقراری ارتباط با بیمار

باید بدانید هر چه میزان دانش تئوری، تجربه انجام جراحی های بینی متعدد و سابقه شرکت در دوره های آموزشی مختلف یک پزشک بیشتر باشد، مهارت و تخصص او نیز به همان میزان زیادتر است. یکی از بهترین و موثرترین راه ها برای شناسایی میزان تخصص و مهارت یک پزشک، بررسی نمونه کارهای قبلی او است.

بهترین پزشک زیبایی عمل بینی پزشکی است که بر اساس خصوصیات صورت بیمار، مشکلات بینی فرد، جنسیت بیمار و خواسته های او، فرم نهایی بینی را در نظر گرفته و اقدام به جراحی کند.

به همین دلیل است که تمام نمونه کارهای بهترین جراحان زیبایی بینی به یک شکل نیستند و بینی هر فردی بر اساس معیارهای ذکر شده ،طراحی و تغییر داده شده اند. جراحی که تخصص، مهارت و تجربه بالایی در جراحی بینی داشته باشد، توان عمل هر نوع بینی گوشتی و استخوانی را دارد و بهترین نتایج مطلوب را ایجاد می کند.

دکتر جمشیدی

یکی از بهترین و معتبرترین جراحان حوزه جراحی زیبایی بینی را که سابقه ای 15 ساله در حوزه جراحی بینی دارد، می توان به دکتر جمشیدی اشاره نمود. دکتر جمشیدی مهارت و تخصص بالای خود را از شرکت در دوره های آموزشی متعدد تحت نظر اساتید داخلی و خارجی کسب کرده است.

علاوه بر این، تجربه بالایی با انجام جراحی روی انواع بینی های استخوانی، گوشتی، بینی کج و شکسته، بینی های بسیار دفرمه به دست آورده است. بنابراین می توان گفت که دکتر جمشیدی در لیست بهترین جراحان ایران قرار دارد. برای مشاهده نمونه کارهای دکتر جمشیدی، می توانید به سایت رسمی ایشان مراجعه کنید.

مراقبت های بعد از عمل جراحی بینی

مراقبت های بعد از عمل جراحی بینی
مراقبت های بعد از عمل جراحی بینی

به منظور پیشگیری از بروز مشکلات زخم داخل بینی بعد از عمل و سایر مشکلات مربوط به جراحی، لازم است به نکات و توصیه های زیر که توسط دکتر جمشیدی ارائه شده است، توجه داشته باشید:

ممکن است ترشح خونابه را از بینی و حلق به مدت 48 ساعت بعد از عمل تجربه کنید که یک امر طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد.

در صورتی که زخم های داخل بینی بعد از عمل دچار خونریزی شدند، لازم است فورا با پزشک تماس بگیرید.

برخی از بیماران بعد از عمل افزایش دمای بدن را تجربه می کنند که یک امر طبیعی می باشد. اما اگر تب شدت گرفت و پایین نیامد، لازم است به پزشک مراجعه شود.

لازم است بیمار تا زمان وجود پانسمان و اسپلینت، از طریق دهان تنفس کند. زیرا مسیر بینی مسدود است.

برای کاهش و جلوگیری از کبودی و تورم، لازم است بیمار تا مدت 48 ساعت بعد از عمل از کمپرس یخ استفاده کند. بعد از 48 ساعت نیز باید از کمپرس گرم استفاده شود.

از سرفه کردن شدید، خندیدن، گریه کردن و حرف زدن زیاد پرهیز کنید تا زخم های داخل بینی دچار آسیب نشوند.

از مصرف هر گونه مسکنی پرهیز کنید. در صورتی که دچار درد یا سوزش هستید، مشکل را با پزشک در میان بگذارید تا به شما راهکار دهد.

لازم است در مورد شکل خوابیدن خود دقت داشته باشید و تا زمان برداشتن گپ بینی، به صورت نیمه نشسته و طاقباز بخوابید. از خوابیدن به پهلو و روی شکم به شدت پرهیز کنید.

مصرف غذاهای سفت و جویدنی

از مصرف غذاهای سفت و جویدنی تا زمان بهبود زخم ها پرهیز نمایید

پزشکان توصیه می کنند تا 4 ماه بعد از عمل جراحی بینی از انجام ورزش های سنگین و شنا پرهیز کنید.

از فین کردن تا 2 ماه بعد از عمل بینی اجتناب نمایید.

لازم است تا 4 ماه بعد از عمل بینی از زدن عینک پرهیز کنید.

تورم بعد از برداشتن گچ بیشتر می شود که برای پیشگیری از آن باید از چسب مخصوص بینی استفاده کنید.

تورم بعد از دوش گرفتن یا بیدار شدن از خواب بیشتر می شود که جای نگرانی نیست.

لازم است که شست و شو با محلول مخصوص شست و شوی بینی تا چند ماه بعد از جراحی ادامه یابد تا خونابه ها و ترشحات بینی پاک شوند و از بروز عفونت جلوگیری گردد.

از قرار گرفتن در معرض شدید نور خورشید و گرمای محیط تا 4 ماه پرهیز کنید.

استفاده از سیگار و قلیان و نوشیدنی های الکلی تا 2 ماه بعد از عمل ممنوع است.

سخن پایانی

سخن پایانی
سخن پایانی

مراقبت ها از زخم های داخل بینی بعد از عمل از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. از این رو به توصیه ها و نکاتی که پزشک به شما گوشزد می کند، حتما عمل کنید. در صورت بروز هر گونه مشکلی در خصوص زخم های داخل بینی حتما به پزشک خود اطلاع دهید و از انجام کارهای خودسرانه پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مطب

۰۲۱۸۸۸۵۶۳۳۷

۰۹۳۹۰۵۹۰۷۹۵

واتساپ : ۰۹۳۹۰۵۹۰۷۹۵

روزهای مطب، یکشنبه و سه شنبه ۴تا۷

میدان ونک،خیابان گاندی شمالی خیابان شهید محمدصانعی،پلاک ۱۹ طبقه ۳،واحد۸

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.