علت ورم بینی بعد از عمل چیست

علت ورم بینی بعد از عمل چیست

در این مقاله به این موضوع می پردازیم که علت ورم بینی بعد از عمل چیست ؟ همراه شما هستیم.

عمل زیبایی بینی یک عمل جراحی است که به خودی خود دارای حساسیت ها و عوارض جانبی احتمالی می باشد. به همین دلیل مهم است که متقاضیان در مورد عمل بینی و جزئیات آن اطلاعات کاملی کسب کنند.

دکتر جمشیدی راهنمایی های کاملی در خصوص این نوع عمل زیبایی در اختیار متقاضیان و علاقه مندان قرار داده است. با مطالعه این مقاله و دیگر مقالات موجود در این سایت، از تمام جزئیات عمل بینی آگاه خواهید شد.

بسیاری از متقاضیان انجام این عمل زیبایی سوال می کنند که علت ورم بینی بعد از عمل چیست؟ اظهارات دکتر جمشیدی در این خصوص را در بخش های بعدی بیان خواهیم کرد. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

همزمان با مطالعه این مقاله می توانید صفحه جراحی بینی با قیمت 4 میلیون در تهران را مطالعه کنید.

عناوین مقاله:

عمل زیبایی بینی

علت ورم بینی بعد از عمل چیست؟

عوامل تشدید کننده ورم بعد از عمل بینی

چرا تورم در بینی های گوشتی بیشتر است؟

نقاط ایجاد تورم در بینی بعد از عمل

بهبود ورم بینی چه زمانی اتفاق می افتد؟

مراحل کاهش ورم بینی

اهمیت چسب برای درمان ورم بینی

روش های کاهش ورم بینی

تاثیر نوع عمل بر ورم بینی

دارو درمانی برای ورم بینی

سخن پایانی

 

فهرست مطالب

عمل زیبایی بینی

عمل زیبایی بینی
عمل زیبایی بینی

عمل زیبایی بینی یک نوع عمل جراحی است که در سال های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است. علت محبوبیت این روش، ایجاد یک بینی با ظاهری استاندارد می باشد.

نقایص بینی ظاهر خوب صورت را از بین می برد. از این رو بسیاری از افراد برای رسیدن به زیبایی و افزایش اعتماد به نفس، اقدام به انجام عمل جراحی بینی می کنند. اما باید گفت که عمل بینی مانند انواع جراحی ها دارای عوارضی می باشد.

عوارض به وجود آمده در اثر این جراحی کوتاه مدت بوده و بعد از مدتی از بین می روند. تورم نیز از جمله عوارض کوتاه مدت عمل بینی می باشد. گاهی تورم کل صورت را فرا می گیرد و سبب ایجاد ناراحتی برای فرد می شود.

سوال مهمی که باید مطرح کنیم این است که علت ورم بینی بعد از عمل چیست؟ و این که آیا راهکاری برای درمان سریع ورم وجود دارد یا خیر؟ در بخش های بعدی همراه ما باشید تا پاسخ این سوالات را بررسی کنیم.

علت ورم بینی بعد از عمل چیست؟

علت ورم بینی بعد از عمل چیست؟
علت ورم بینی بعد از عمل چیست؟

این یک سوال رایجی است که افراد متقاضی عمل جراحی بینی از پزشکان می پرسند. این افراد تمایل دارند تا در مورد راهکارهای جلوگیری و کاهش تورم اطلاعاتی کسب نمایند. قبل از بررسی راهکارهای جلوگیری و درمان تورم بعد از عمل بینی، بهتر است علت ورم بعد از عمل را بررسی کنیم.

برای درک علت ورم بینی بعد از عمل، لازم است که انواع تورم بعد از عمل را بررسی کنیم:

ورم پوستی

پزشک برای اعمال تغییرات در غضروف و استخوان بینی، یک برش در ناحیه بین دو سوراخ بینی ایجاد می کند و پوست را به سمت بالا هدایت می کند تا بافت داخلی بینی در دسترس قرار بگیرد.

بعد از اتمام جراحی نیز پوست به حالت اولیه بازگردانده می شود و محل برش بخیه زده می شود. سیستم ایمنی بدن برای بهبود زخم ها واکنش نشان می دهد و در اثر این واکنش، تورم ایجاد می گردد.

علت ایجاد تورم پوستی، زیاد شدن مایع بین سلولی می باشد. زیاد شدن مایع بین سلولی به عنوان نوعی واکنش التهابی برای ترمیم ناحیه برش می باشد.

دوره نقاهت این نوع تورم کوتاه است و معمولا بین بازه زمانی 1 الی 3 ماه فروکش می کند. این زمان بستگی به نوع فرم بینی یعنی گوشتی یا استخوانی بودن بینی دارد.

پیشنهاد می کنیم از پست جراح بینی دیدن کنید.

ورم کاذب

در عمل بینی به دلیل کوچک شدن ناگهانی بینی، طول می کشد تا بدن به شرایط جدید عادت کند. در واقع بدن با شکل جدید بینی مقابله کرده و این مقابله را به صورت تورم نشان می دهد.

میزان ماندگاری این تورم بیشتر از تورم پوستی می باشد و هر چقدر اندازه بینی شخص بزرگ تر باشد، ورم بینی او نیز بیشتر خواهد بود.

ورم فیبروز

نوع دیگری از ورم بینی به نام ورم فیبروز وجود دارد که آن را با نام گوشت اضافه نیز می شناسیم. این نوع ورم ماندگاری دائمی داشته و از بین نخواهد رفت. بروز این نوع ورم نادر می باشد. اما اگر پزشک شما مهارت کافی برای انجام عمل نداشته باشد، احتمال بروز این عارضه افزایش خواهد یافت.

عوامل تشدید کننده ورم بعد از عمل بینی

عوامل تشدید کننده ورم بعد از عمل بینی
عوامل تشدید کننده ورم بعد از عمل بینی

این را می دانیم که بروز تورم بعد از عمل بینی یک امر طبیعی بوده و برای همه افراد تحت جراحی اتفاق می افتد. اما این را باید بدانید که عواملی در تشدید و میزان تورم موثر هستند. در زیر به عوامل تشدید کننده ورم بعد از عمل بینی اشاره خواهیم داشت:

ضخامت پوست

افرادی که فرم بینی آن ها گوشتی است، به دلیل ضخامت بیشتر پوست تورم بیشتری را تجربه می کنند. علاوه بر این در بینی های گوشتی، تغییرات بیشتری روی غضروف و استخوان صورت می گیرد تا نتایج عمل مطلوب تر گردد.

همین امر می تواند دلیلی بر بیشتر شدن تورم باشد. بینی های استخوانی به دلیل داشتن پوست نازک و غضروف قوی تر، کمتر دچار تورم و کبودی می شوند.

مهارت پزشک

علت بروز بسیاری از عارضه های جراحی بینی، عدم تسلط و عدم مهارت جراح می باشد. همین امر می تواند دلیلی بر بروز تورم شدید باشد.

در صورتی که برش پوست با ظرافت و دقت عمل بیشتری انجام گیرد، شاهد تورم کمتری در افراد خواهیم بود. به همین دلیل است که تاکید می شود در انتخاب پزشک دقت زیادی داشته باشید تا عوارض کمتری را تجربه کنید.

میزان تغییرات بینی

هر چقدر تغییرات روی غضروف، استخوان و پوست بیشتر اعمال شود، فرد تورم بیشتری را تجربه می کند. افرادی که درخواست بینی فانتزی می دهند، به دلیل تغییرات بیشتر روی غضروف و استخوان، تورم بیشتری را تجربه می کنند.

توجه به مراقبت های بعد از عمل

عدم توجه به توصیه ها و نکات تجویز شده توسط پزشک می تواند دلیلی بر تشدید تورم باشد. افرادی که به نحوه صحیح چسب زدن توجهی ندارند، تورم در آن ها دیرتر بهبود می یابد. علاوه بر این عدم توجه به تغذیه به خصوص مصرف زیاد نمک، تورم را تشدید می نماید.

شرایط بدنی

برخی افراد به دلیل سیستم ایمنی قوی تر، تورم بیشتری را تجربه می کنند. با تغییر وضعیت بینی، بدن برای مقابله با آن اقداماتی انجام می دهد که این اقدامات شامل افزایش سیستم ایمنی بدن می باشد که در نتیجه آن تورم بیشتری به وجود می آید.

چرا تورم در بینی های گوشتی بیشتر است؟

چرا تورم در بینی های گوشتی بیشتر است؟
چرا تورم در بینی های گوشتی بیشتر است؟

همان طور که در بخش های قبلی گفته شد، نوع پوست تاثیر زیادی در میزان تورم دارد. در بینی های گوشتی به دلیل داشتن ضخامت پوست بیشتر، تورم بیشتری ایجاد می شود.

میزان ضخامت پوست در افراد مختلف متفاوت می باشد. این موضوع می تواند دلیلی بر مختلف بودن میزان تورم در اشخاص باشد.

در صورتی که پوست بینی ضخیم تر باشد، وسعت خونریزی در نواحی مجاور مناطق جراحی شده افزایش می یابد. در این شرایط، ایجاد تورم بیشتر امری طبیعی و اجتناب ناپذیر خواهد بود.

دوره بهبودی تورم و زخم ها در بینی های گوشتی به دلیل ضخامت پوست کمتر است. در این صورت در بینی های گوشتی، تورم طولانی تر و بیشتر خواهد بود.

نقاط ایجاد تورم در بینی بعد از عمل

نقاط ایجاد تورم در بینی بعد از عمل
نقاط ایجاد تورم در بینی بعد از عمل

ورم به وجود آمده در اثر جراحی بینی التهابی یا لنفاوی می باشد که در 3 روز اول، فرد شاهد بیشترین میزان ورم در بینی و صورت خود خواهد بود.

اما بعد از گذشت 1 الی 2 هفته، تورم به تدریج کاهش می یابد و روند بهبودی آغاز می شود. همان طور که می دانید، تورم در بینی هایی با فرم گوشتی بیشتر است.

در زیر انواع ورم در بینی ها را بیان کرده ایم:

ورم نوک بینی

در این نوع ورم، نوک بینی بیشترین تورم را دارد. بهبودی تورم از پل بینی شروع شده و در آخر ورم نوک بینی از بین می رود. در واقع ورم نوک بینی دیرتر از دیگر بخش های بینی بهبود می یابد.

از این رو فرد تصور می کند که نوک بینی در همین حالت باقی می ماند. گاهی ممکن است ورم نوک بینی 12 الی 18 ماه ادامه داشته باشد. برای درمان و جلوگیری از تشدید این نوع ورم، توصیه می شود که مصرف نمک محدود شود.

ورم پره های بینی

در اکثر جراحی های بینی، پره ها نیز دچار تغییر می شوند. بیشتر افراد پره های بزرگی دارند که پزشک در طی جراحی، اندازه آن ها را کاهش می دهد.

همین امر سبب ورم پره های بینی خواهد شد. پانسمان و گاز استریل نیز روی افزایش ورم پره ها موثر هستند. ورم پره ها حداکثر 4 ماه بعد از عمل بهبود خواهد یافت.

ورم یک طرفه بینی

گاهی تورم در یک طرف بینی بیشتر از طرف دیگر است. از این رو فرد تصور می کند که شکل واقعی بینی او این گونه شده است. باید گفت که در این شرایط نیازی به ترمیم نیست و باید فقط کمی صبوری کنید.

ورم یک طرفه بینی در صورتی خطرناک است که تورم بعد از یک ماه فروکش نکند و عوارضی نظیر خونریزی یا درد بروز پیدا کند. در این صورت لازم است که به پزشک مراجعه شود تا وضعیت بررسی شود.

بهبود ورم بینی چه زمانی اتفاق می افتد؟

بهبود ورم بینی چه زمانی اتفاق می افتد؟
بهبود ورم بینی چه زمانی اتفاق می افتد؟

بسیاری از افرادی که می پرسند علت ورم بینی بعد از عمل چیست، سوالاتی در مورد زمان بهبودی تورم نیز دارند و تمایل دارند تا ظاهر واقعی بینی آن ها هر چه زودتر بروز پیدا کند.

زمان بهبودی ورم بینی به عوامل زیادی بستگی دارد. در صورتی که شما با رعایت دستورالعمل های پزشک از تشدید تورم جلوگیری کنید، می توان به بهبودی هر چه سریع تر امیدوار بود.

در روزهای ابتدایی بعد از عمل، تورم بینی به صورت حاد می باشد. تورم حاد معمولا بعد از گذشت 1 الی 3 ماه بعد از عمل فروکش می کند. اما تورم مزمن هنوز ادامه دارد.

این نوع تورم تا 6 ماه و گاهی تا یک سال ماندگار است. البته باید به این نکته اشاره داشته باشیم که تورم در بینی های گوشتی ممکن است تا 2 سال نیز ادامه داشته باشد. باید این نکته را خاطر نشان کنیم که توجه به توصیه های پزشک می تواند روند بهبودی ورم را تسریع ببخشد.

علاوه بر این، اقداماتی را برای فروکش کردن زودتر ورم می توانید انجام دهید که در بخش های بعدی به آن ها اشاره خواهیم داشت. اما قبل از معرفی این اقدامات، اجازه دهید تا مراحل کاهش ورم بینی بعد از عمل را بررسی کنیم.

مراحل کاهش ورم بینی

در این بخش، مراحل کاهش ورم بینی بعد از عمل را بررسی خواهیم کرد تا از میزان نگرانی و استرس شما کاسته شود.

وضعیت ورم بینی بعد از یک هفته

وضعیت ورم بینی بعد از یک هفته
وضعیت ورم بینی بعد از یک هفته

در روزهای ابتدایی بعد از عمل، میزان ورم بینی به بیشترین حد خود می رسد. بعد از یک هفته، پزشک توصیه می کند که آتل روی بینی برداشته شود. تغییرات اعمال شده روی بینی در هفته ابتدایی اصولا مشخص نیست.

البته اگر استخوان پل بینی کاهش یافته باشد، قوس پل بینی به خوبی دیده می شود. پل بینی قسمتی است که کمترین تورم را تجربه می کند.

در هفته ابتدایی، میزان پره ها، نوک بینی، لب بالایی و گونه ها پهن و بزرگ دیده می شوند. کبودی به تدریج در هفته اول کاهش می یابد و به میزان 10 درصد می رسد.

ممکن است افراد در دو طرف بینی، عدم تقارن مشاهده کنند که این امر به دلیل تورم و تجمع مایعات بین سلولی می باشد. طی این یک هفته با چسب زدن، ماساژ دادن، بهبود شکل بینی با تزریق و … امکان کاهش تورم و بهبودی ظاهر بینی وجود دارد.

پیشنهاد می کنیم از پست آمپول تریام هگزال برای ورم بینی دیدن کنید.

وضعیت ورم بینی بعد از یک ماه

لازم است 1 ماه بعد از عمل، به پزشک خود مراجعه کنید تا وضعیت تورم و کبودی بررسی شود. طی این یک ماه لازم است از چسب بینی برای کاهش تورم استفاده کنید. پزشک ممکن است بنا بر میزان تورم توصیه کند تا مدت طولانی تری از چسب بینی استفاده نمایید.

بعد از گذشت 1 ماه، تورم بسیار کمتر شده است و افراد از مشاهده فرم جدید بینی خود هیجان زده می شوند. تورم در بینی هایی با فرم استخوانی در این زمان بسیار کمتر شده است و افراد تغییرات را به وضوح مشاهده می کنند.

اما هنوز برای قضاوت نهایی تغییرات صورت گرفته زود است. میزان تورم اما در بینی های گوشتی و بینی های دو بار عمل شده هنوز ادامه دارد. پزشک ممکن است برای کاهش تورم، تکنیک های ماساژ را تجویز نماید.

وضعیت ورم بینی بعد از سه ماه

بعد از گذشت 3 الی 4 ماه بعد از عمل، میزان تورم بسیار کاهش می یابد و تغییرات اعمال شده روی بینی بروز پیدا می کنند.

ورم نوک بینی که دیرتر از سایر نقاط فروکش می کند نیز در این زمان از بین می رود و ظرافت آن مشخص می شود. البته برای قضاوت در مورد نتیجه نهایی، بهتر است 1 الی 2 سال بعد از عمل صبر داشته باشید.

بعد از گذشت 3 ماه از عمل بینی، لازم است یک جلسه ویزیت با پزشک داشته باشید تا در مورد این که چسب بینی استفاده کنید یا نه صحبت شود. بعد از آن دیگر احتیاجی به مراجعه به پزشک نیست. از این زمان به بعد نیز دیگر نیازی به ماساژ دادن بینی نخواهد بود.

وضعیت ورم بینی بعد از یک سال

اکثر افرادی که تحت عمل جراحی بینی قرار می گیرند، تورم بینی آن ها بعد از 1 سال از بین می رود. در صورتی که بینی از نوع فرم گوشتی باشد، تورم تا 2 سال نیز طبیعی می باشد.

جراحان پلاستیک معتقدند که وجود ورم حتی تا 1 سال اول عمل بینی طبیعی است و هیچ گونه جای نگرانی ندارد. با این حال بسیاری از افراد از طولانی شدن تورم نگران می شوند و سوال می کنند که علت ورم بینی بعد از عمل چیست و به دنبال راهکاری برای درمان زود تر می گردند.

در صورتی که بعد از 1سال هنوز کل بینی ورم داشته باشد، باید به پزشک مراجعه گردد.

اما در صورتی که فقط نوک بینی دارای تورم است، جای هیچ گونه نگرانی نیست زیرا تورم در نوک بینی دیرتر از سایر نقاط بهبود می یابد. ممکن است تورم بینی بعد از استحمام بیشتر شود و سپس فروکش کند.

پس جای هیچ گونه نگرانی نیست. در صورتی که بینی گوشتی دارید، قضاوت در مورد جراحی را به دو سال بعد از عمل موکول کنید. افرادی با بینی استخوانی ممکن است 6 ماه بعد از عمل، فروکش کردن تورم را احساس کنند.

اما باید گفت که ممکن است تا 1 سال یا 1 سال و نیم نیز طول بکشد. در صورت ادامه دار بودن ورم، افراد سوال می کنند که علت ورم بینی بعد از عمل چیست؟

اهمیت چسب برای درمان ورم بینی

اهمیت چسب برای درمان ورم بینی
اهمیت چسب برای درمان ورم بینی

پزشک برای بعد از عمل، چسب های مخصوصی برای زیبایی تجویز می کند. استفاده از این چسب ها برای درمان تورم بسیار ضروری است.

این چسب ها سبب می شوند که بافت پوست به بافت های زیرین بچسبد و مایع بین سلولی از بین برود. در این صورت است که تاثیر شایانی در درمان ورم دارد.

با تحت فشار بودن بینی توسط چسب، ترمیم و بازسازی بافت های آسیب دیده تسریع می یابد و کلاژن سازی تحریک می شود. گفتنی است که چسب بینی در هفته ابتدایی علاوه بر کاهش و جلوگیری از تورم روی فرم بینی نیز تاثیر دارد.

اما از هفته دوم به بعد، فقط روی ورم موثر است. در صورتی که برای مدتی چسب از روی بینی برداشته شود، ورم افزایش خواهد یافت. به همین دلیل است که چسب زدن به صورت دائمی از طریق پزشک توصیه می شود.

چسب زدن بینی باید 1 الی 3 ماه ادامه داشته باشد. متغیر بودن این زمان به دلیل تفاوت در نوع پوست افراد می باشد. پزشک برای افرادی که پوست نازک و شفافی دارند، توصیه می کند که چسب بینی را به مدت 1 ماه استفاده کنند.

اما افرادی که دارای پوست ضخیم تری هستند، لازم است تا بین 2 الی 3 ماه چسب بینی را مصرف نمایند. افرادی که دارای حساسیت نسبت به چسب بینی هستند و دچار خارش و التهاب می شوند، نباید از چسب بینی استفاده کنند.

در مورد این موضوع با پزشک خود مشورت نمایید. یکی دیگر از مزایای چسب بینی این است که به افراد اطراف خود هشدار می دهید که به تازگی جراحی بینی انجام داده اید و افراد باید مواظب بینی شما باشند تا دچار ضربه نشود.

روش های کاهش ورم بینی

روش های کاهش ورم بینی
روش های کاهش ورم بینی

بسیاری از افرادی که سوال می کنند علت ورم بینی بعد از عمل چیست، تمایل دارند تا با راهکارهای کاهش سریع تر تورم آشنا شوند.

برای کاهش ورم بینی بعد از عمل، راهکارهای خانگی مختلفی وجود دارد. علاوه بر این، در صورت زیاد بودن تورم، پزشک ممکن است داروهایی را نیز تجویز نماید.

در ادامه مبحث، این روش ها که توسط دکتر جمشیدی معرفی شده است را بیان خواهیم کرد. این را بدانید که هیچ کدام از این روش ها عوارضی ندارند و به راحتی در منزل قابل اجرا هستند.

بالا نگه داشتن سر

در صورتی که سرتان را پایین نگه دارید، گردش خون در قسمت صورت و بینی افزایش می یابد و تورم بیشتر می شود. به همین دلیل، توصیه می شود که همیشه سرتان را بالا نگه دارید و از خم شدن زیاد و طولانی خودداری کنید. زمانی که دراز می کشید و به استراحت می پردازید، از یک بالش بلند استفاده کنید.

به طوری که سر بالاتر از قلب قرار بگیرد. زمان نشستن نیز از مبل ریلکسی یا یک پشتی طبی کمک بگیرید تا نگه داشتن سر به سمت بالا برایتان راحت تر باشد.

البته این را بدانید که عقب بردن زیاد از حد سر به عضلات گردن، آسیب وارد می کند. منظور از بالا نگه داشتن سر، ایجاد یک زاویه بین 30 تا 45 درجه با سطح زمین می باشد.

استفاده از کمپرس سرد

از کمپرس سرد همیشه برای فروکش کردن تورم استفاده می شود. کمپرس سرد علاوه بر کاهش تورم، به کاهش درد و کبودی نیز کمک می کند.

شما به راحتی در منزل می توانید کمپرس سرد انجام دهید. برای انجام این کار می توانید چند قطعه یخ را لای یک حوله یا پارچه تمیز بپیچید و آن را روی مناطق مورد نظر روی صورت و بینی قرار دهید.

لازم است کمپرس سرد روزانه 2 الی 3 بار تکرار شود تا تورم فروکش نماید. در هنگام استفاده از کمپرس سرد، مراقب باشید تا پانسمان خیس نشود.

استفاده مستقیم از کمپرس سرد روی محل جراحی توصیه نمی شود و فقط باید در مناطق متورم و کبود استفاده گردد. مواظب باشید که کمپرس سرد بیش از اندازه یخ نباشید. در این صورت نتیجه برعکس خواهد شد.

استحمام با آب داغ ممنوع

برخی از افراد معتقدند که استحمام با آب داغ زخم ها را بهبود می بخشد. باید گفت که این کار سبب افزایش تورم می گردد. علاوه بر این، استحمام با آب داغ بهبودی زخم ها را دچار اختلال می کند.

به همین دلیل است که توصیه می شود افراد تحت جراحی بینی، از حمام کردن با آب داغ بپرهیزند. البته باید گفت که حمام آب گرم و بخار گرم برای درمان التهاب و کاهش درد و تورم مفید می باشد.

علاوه بر این، بهبودی محل برش زخم ها را نیز تسریع می بخشد. از این رو می توانید به حمام بروید و به اندازه کافی به ناحیه تحت درمان بخار و گرما برسانید. البته در مورد زمان رفتن به حمام بعد از عمل، از پزشک خود سوال کنید.

مصرف داروهای ضد التهاب

بسیاری از افرادی که سوال می کنند علت ورم بینی بعد از عمل چیست، در مورد مصرف داروهای ضد التهابی خود نیز نگران هستند.

زیرا ممکن است پزشک دستور قطع مصرف آن ها را در زمان انجام جراحی بدهد. شما می توانید مصرف داروهای ضد التهابی خود را در زمان دوره نقاهت با اجازه پزشک شروع کنید تا التهابات بینی کم شوند. ممکن است خود پزشک نیز چنین داروهایی را تجویز نماید.

کاهش مصرف سدیم

این را بدانید که نمک به شدت در تشدید تورم بینی و صورت موثر است. در صورتی که در بینی شما التهاب وجود داشته باشد، نمک می تواند سبب بروز عوارض مختلفی گردد.

به همین دلیل است که توصیه می شود افراد تحت جراحی بینی باید مصرف نمک را به میزان زیادی کاهش دهند. سدیم موجود در غذاها سبب افزایش تجمع مایع بین سلولی می شود و جلوی فروکش کردن ورم را می گیرد.

دکتر جمشیدی توصیه می کند که برای فروکش کردن تورم، چند روز ابتدایی بعد از عمل به طور کلی مصرف نمک را قطع کنید و حتی آن را در غذاهای خود اضافه نکنید. بعد از آن نیز باید مصرف نمک محدود شود.

توجه به تغذیه

توجه به تغذیه
توجه به تغذیه

برخی از مواد غذایی دارای خاصیت ضد التهابی می باشند که مصرف آن ها می تواند جلوی تورم و التهاب زیاد را بگیرد. به طور مثال سبزیجات دارای برگ سبز، میوه ها و ماهی های پر چرب که دارای امگا 3 هستند، می توانند دوره نقاهت عمل بینی را کاهش دهند.

لازم است از یک برنامه غذایی سالم پیروی کنید. غذاهای آماده و فراوری شده حاوی مقادیر زیادی نمک و چربی هستند که مصرف آن ها سبب تشدید التهابات و تورم می شوند. مصرف غذاهای سرخ کردنی را نیز تا زمان بهبودی التهاب کنار بگذارید. مواد قندی نیز سبب بروز عوارضی می شوند.

به همین دلیل مواد قندی را نیز در هفته های ابتدایی بعد از عمل محدود نمایید. قند در اکثر مواد غذایی به صورت طبیعی وجود دارد. سعی کنید مصرف قند را به صورت مستقیم کاهش دهید تا التهاب و تورم در بینی افزایش نیابد.

استفاده درست اسپلینت

لازم است افرادی که جراحی بینی انجام می دهند، تا زمان بهبودی کامل جای زخم، از اسپلیت استفاده کنند. ممکن است جای زخم ها طی چند روز بعد از عمل بهبود یابد. اما گاهی زخم تا 10 روز نیز ادامه دارد. تا آن زمان استفاده از اسپلیت ضروری می باشد.

اسپلیت برای کاهش ورم بینی نیز بسیار موثر است. به همین دلیل، پزشک بر استفاده از آن تاکید فراوان دارد. شما باید از اسپلیت به خوبی محافظت کنید و از برخورد هر گونه ضربه به آن جلوگیری نمایید. زمان دقیق برداشتن اسپلیت را پزشک تعیین می کند.

اسپلیت قرار گرفته روی بینی باید به طور مداوم خشک بماند و دور از رطوبت و گرما باشد. استفاده از کمپرس سرد و گرم روی اسپلیت، امکان بروز عفونت را افزایش می دهد.

کاهش فعالیت های روزانه

کاهش فعالیت های روزانه
کاهش فعالیت های روزانه

شما به عنوان فردی که عمل جراحی بینی انجام داده است، باید تا چند هفته بعد از عمل استراحت داشته باشید و از انجام هر گونه فعالیت سنگین خودداری نمایید.

با انجام فعالیت های سنگین و زیاد، خون در بینی تجمع می یابد و سبب افزایش تورم و کبودی می گردد. دکتر جمشیدی توصیه می کند که دوره نقاهت را 1 ماه در نظر بگیرید و در این زمان از بلند کردن اجسام سنگین، خم شدن، دویدن و … باید اجتناب نمایید.

فعالیت های سبکی مانند پیاده روی سبب افزایش گردش خون در بدن شده و به بهبودی زودتر زخم و تورم کمک می کند. اما باید دقت داشته باشید که مدت پیاده روی نباید زیاد باشد. زیرا سر باید به حالت سر بالا قرار داشته باشد.

صبوری

بسیاری از افراد برای بروز نتایج حاصل از جراحی عجله دارند و دائم از پزشک می پرسند که علت ورم بینی بعد از عمل چیست؟ چه زمانی ورم بهبود می یابد؟ چه زمانی نتایج عمل ظهور پیدا خواهد کرد؟

باید گفت که در مورد جراحی بینی نباید عجله داشته باشید و برای ظهور نتیجه نهایی عمل باید صبوری به خرج دهید. شما حتی اگر تمام موارد جلوگیری از ورم را رعایت کنید، باز هم دچار ورم بینی خواهید شد.

پس منتظر نتیجه زودهنگام برای فروکش کردن ورم نباشید. در صورتی که پیش از عمل خود را قانع کنید که برای مشاهده نتیجه نهایی باید چند ماه صبر کنید، بهتر می توانید با شرایط کنار بیایید و دوره نقاهت را بهتر می توانید طی کنید.

داشتن انتظارات واقع بینانه باعث می شود تا شما بهتر با شرایط کنار بیایید و توصیه های پزشک را بهتر درک می کنید.

تاثیر نوع عمل بر ورم بینی

تاثیر نوع عمل بر ورم بینی
تاثیر نوع عمل بر ورم بینی

در ادامه مقاله “علت ورم بینی بعد از عمل چیست” قصد داریم که تاثیر نوع جراحی بر ورم بینی را بررسی کنیم.

جراح پلاستیک بینی از دو روش جراحی باز و جراحی بسته اقدام به اعمال تغییرات بر استخوان، غضروف و پوست متقاضی می نماید. در ادامه هر یک از این جراحی ها را شرح می دهیم و میزان ورم در هر یک را بررسی می کنیم.

جراحی بینی باز

جراح زمانی از روش جراحی باز اقدام به انجام عمل می کند که لازم است تغییرات زیادی بر غضروف و استخوان انجام شود.

طی این روش، جراح یک برش بین دو سوراخ بینی در انتهای بینی ایجاد می کند و به تدریج پوست را تا ابتدای بینی به سمت بالا هدایت می کند. در این شرایط، جراح تسلط کاملی بر بافت های داخلی بینی دارد و هر گونه تغییری را می تواند اعمال کند.

جراحی بینی بسته

جراحی بینی به روش بسته زمانی به کار می رود که لازم است تغییرات کمی روی بافت داخلی بینی صورت بگیرد. جراح از طریق سوراخ های داخلی بینی به بافت داخلی بینی دسترسی پیدا می کند و تغییرات مورد نظر را اعمال می کند. در این روش، زخم و برش بسیار کمتری نسبت به روش قبلی ایجاد می شود و دوره نقاهت کمتری نیز دارد.

تفاوت ورم در جراحی بینی بسته و باز چیست؟

همان طور که در بخش قبلی بیان شد، میزان برش و زخم در جراحی باز بیشتر است. از این رو می توان گفت افرادی که طی عمل جراحی بینی باز قرار می گیرند، ممکن است ورم بیشتری را تجربه کنند.

از طرفی به دلیل این که در جراحی باز، پوست بینی به صورت کامل از بافت بینی جدا می شود، زمان زیادی صرف چسبیدن مجدد پوست به بافت خواهد شد.

همین امر می تواند دلیلی بر تورم بیشتر باشد. البته این نکته را باید خاطر نشان کرد که ممکن است در برخی از جراحی های بسته، به اندازه جراحی باز ورم ایجاد شود.

به طور مثال اگر فرم بینی گوشتی باشد، با جراحی بسته نیز ورم زیادی به وجود می آید. علاوه بر این، واکنش زیاد سیستم ایمنی بدن نیز در جراحی بسته می تواند ورم زیادی ایجاد کند.

تاثیر مهارت پزشک بر ایجاد ورم

در پاسخ به سوال علت ورم بینی بعد از عمل چیست، باید بگوییم که مهارت پزشک در انجام جراحی نیز می تواند تاثیر زیادی بر زیاد شدن ورم داشته باشد. در صورت عدم مهارت و تجربه پزشک در این نوع جراحی پلاستیک، بینی و صورت دچار ورم و کبودی زیادی می شود.

علاوه بر این اگر پزشک توصیه ها و نکات لازم برای کاهش تورم را به فرد توصیه نکند، ورم بینی روز به روز بیشتر خواهد شد. به طور مثال؛ بسیاری از افراد نمی دانند که نمک باعث تشدید ورم آن ها می شود و پزشک نیز این نکته را به او گوشزد نکرده است.

در چه صورت باید نگران ورم بینی بعد از عمل شد؟

در چه صورت باید نگران ورم بینی بعد از عمل شد؟
در چه صورت باید نگران ورم بینی بعد از عمل شد؟

در ادامه پاسخ به سوال “علت ورم بینی بعد از عمل چیست؟” باید بگوییم که زمانی باید نگران ورم بینی خود باشید که حدود 1 ماه از عمل بینی گذشته باشد اما ورم کاهش نیافته باشد یا بیشتر شده باشد. در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید و از علائم و عوارض خود برای پزشک سخن بگویید.

پزشک شرایط را بررسی می کند. ممکن است عدم کاهش ورم مربوط به تغذیه یا سیستم ایمنی بدن باشد. اما اگر مشکل در جراحی بینی باشد، نیاز به جراحی ترمیمی خواهد بود.

دارو درمانی برای ورم بینی

دارو درمانی برای ورم بینی
دارو درمانی برای ورم بینی

بهتر است برای ورم بینی صبوری داشته باشید تا به صورت طبیعی فروکش کند. اما اگر میزان تورم زیاد باشد و روند بهبودی به صورت کند صورت بگیرد، می توانید مصرف داروهای شیمایی برای درمان را آغاز کنید.

البته این نکته را بگوییم که مصرف داروهای کورتون دار تاثیر خوبی بر فروکش کردن ورم دارد اما در کنار تاثیرات، مضرات زیادی نیز برای بدن خواهد داشت. پس مصرف این نوع داروها به هیچ وجه توصیه نمی شود.

گاهی پزشک برای کاهش تورم زیاد، تزریق آمپول کورتون را تجویز می کند. این تکنیک ضرر کمتری به بدن می رساند اما ممکن است سبب ایجاد عدم تقارن در بینی گردد. زیرا مواد تزریقی ممکن است به طور یکنواخت در بینی پخش نگردد.

در این بخش، راهکار خوبی برای افرادی که سوال می کنند علت ورم بینی بعد از عمل چیست، داریم. در ادامه دو نوع داروی موثر برای کاهش ورم بینی را معرفی خواهیم کرد. شما می توانید با مشورت پزشک و تحت نظر او، این داروها را مصرف نمایید.

قرص آناهیل

ماده اصلی قرص آناهیل، بروملین می باشد. این ماده در آناناس به مقدار زیادی یافت می شود و برای کاهش ورم و کبودی، ماده بسیار مفیدی می باشد.

التهابات پوستی بینی در اثر برش نیز با استفاده از این قرص درمان خواهد شد. لازم است برای اثر بخشی، این دارو را به مدت 3 ماه بعد از عمل مصرف نمایید. قرص را باید روزی 2 مرتبه؛ یک بار صبح و یک بار عصر مصرف نمایید تا اثر خود را بگذارد.

قرص آناهیل عوارض خاصی ندارد. با این حال می توانید آن را با مصرف آناناس طبیعی نیز جایگزین کنید. مصرف این قرص ورم مزمن را درمان نمی کند و فقط برای ورم های حاد مناسب است. پس مصرف آن بعد از 3 ماه از عمل بینی بی فایده است.

قرص راکوتان

قرص راکوتان یکی دیگر از قرص های موثر برای فروکش کردن ورم بینی می باشد که بیشتر روی بینی هایی با فرم گوشتی تاثیر می گذارد. قرص راکوتان، چربی پوست های گوشتی را کاهش می دهد. در این صورت ضخامت پوست کاهش پیدا خواهد کرد و ورم زودتر بهبود می یابد.

از عوارض مصرف این قرص می توان به آسیب دیدگی کبد اشاره کرد. به همین دلیل، لازم است که قبل از مصرف این قرص، آزمایش چکاپ کبد انجام شود.

3 ماه بعد از مصرف این دارو نیز لازم است که مجددا آزمایش سلامت کبد انجام شود. از این رو ضروری است که مصرف آن تحت نظر پزشک باشد. دوره مصرف قرص راکوتان 6 ماه است و دوز مصرفی را پزشک تعیین می کند.

باید بدانید که مصرف قرص راکوتان برای بینی عمل شده نیز مضر می باشد. از این رو توصیه می شود که 6 ماه قبل از انجام عمل، مصرف آن قطع گردد و مصرف مجدد آن نیز باید 2 ماه بعد از عمل بینی آغاز شود.

این نوع دارو تاثیر مستقیم روی کاهش ورم ندارد. همان طور که گفته شد، راکوتان چربی پوست های ضخیم را کاهش می دهد تا پوست کمی نازک شده و روند فروکش کردن ورم تسریع یابد.

سخن پایانی

سخن پایانی
سخن پایانی

در این مقاله توضیحات کاملی در مورد ورم بینی بعد از عمل داده شد و موضوع “علت ورم بینی بعد از عمل چیست” به طور کامل بررسی شد.

با بررسی این سوال متوجه شدیم که تورم در بینی عمل شده یک امر طبیعی بوده و میزان آن تا حدود زیادی بستگی به نوع پوست و نوع عمل جراحی دارد.

شما برای دریافت راهنمایی های بیشتر در خصوص ورم بینی و پیشگیری و درمان زود هنگام آن، می توانید به دکتر جمشیدی، بهترین جراح پلاستیک شناخته شده مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مطب

۰۲۱۸۸۸۵۶۳۳۷

۰۹۳۹۰۵۹۰۷۹۵

واتساپ : ۰۹۳۹۰۵۹۰۷۹۵

روزهای مطب، یکشنبه و سه شنبه ۴تا۷

میدان ونک،خیابان گاندی شمالی خیابان شهید محمدصانعی،پلاک ۱۹ طبقه ۳،واحد۸

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.