غضروف نوک بینی بعد از عمل

غضروف نوک بینی بعد از عمل

در این مقاله از سایت جراحی زیبایی بینی به بررسی غضروف نوک بینی بعد از عمل بینی خواهیم پرداخت.

عمل جراحی بینی که امروزه به یکی از عمل های پرطرفدار زیبایی تبدیل شده است، دارای مزایای زیادی می باشد.

طی عمل جراحی بینی بخش های مختلفی از ساختار بینی دچار تغییر خواهند شد. استخوان میانی و غضروف بخش هایی هستند که طی جراحی بینی دچار بیشترین تغییر می شوند.

در این مقاله به بررسی غضروف نوک بینی بعد از عمل می پردازیم و مشکلات مربوط به نوک بینی بعد از عمل را بررسی می کنیم.

فهرست مطالب

ویدئو غضروف نوک بینی بعد از عمل

دکتر جمشیدی یکی از بهترین جراحان زیبایی بینی در این خصوص اطلاعات کاملی را در اختیار متقاضیان قرار داده است که در بخش های بعدی به بیان آن ها خواهیم پرداخت.

در این مقاله می خوانیم:

هدف از جراحی بینی چیست؟

غضروف نوک بینی

تاثیر نوک بینی در زیبایی ظاهری بینی

مشکلات غضروف نوک بینی بعد از عمل

افتادگی نوک بینی بعد از عمل

تیز شدن نوک بینی بعد از عمل

گرد شدن نوک بینی بعد از عمل بینی

نحوه ترمیم غضروف نوک بینی بعد از عمل

هدف از پیوند غضروف بینی چیست؟

بهترین روش جراحی بینی برای جلوگیری از مشکلات نوک بینی

ماساژ بینی و جابه جایی غضروف بعد از عمل

علت سفت شدن نوک بینی بعد از عمل

پیشگیری از بروز مشکلات نوک بینی بعد از عمل

سخن پایانی

 

هدف از جراحی بینی چیست؟

هدف از جراحی بینی چیست؟
هدف از جراحی بینی چیست؟

عمل جراحی بینی از پرطرفدار ترین جراحی های زیبایی در دنیا و ایران می باشد. به صورت کلی هدف از جراحی بینی رفع مشکلات ظاهری بینی و رفع مشکلات تنفسی می باشد که در در این بخش به بررسی هر یک از این اهداف می پردازیم.

زیبایی صورت بیش از هر عضو دیگری در بدن اهمیت دارد. یکی از اجزای مهم در صورت نیز بینی می باشد که ظاهر آن یکی از فاکتورهای زیبایی و تقارن صورت می باشد.

بینی که یک عضو برجسته در صورت می باشد، وجود هرگونه مشکل ظاهری در آن بسیار نمایان می گردد. مشکلاتی نظیر بینی بلند، بینی کج، بینی با افتادگی نوک زیاد، قوز بینی، نوک بینی بلند، پره های بزرگ و …

سبب می شود زیبایی کل صورت از بین برود. در صورتی که چنین مشکلاتی طی جراحی بینی از بین بروند، نه تنها ظاهر بینی بسیار زیبا می شود بلکه زیبایی دیگر اجزای صورت نظیر چشم ها، گونه ها و لب ها نیز بیشتر نمایان می گردد.

بسیاری از افرادی که بینی بزرگ با قوس زیاد یا پره های بزرگ دارند، از کمبود اعتماد به نفس رنج می برند و این موضوع سبب کاهش کیفیت زندگی آن ها خواهد شد.

پیشنهاد می کنیم از پست جراح بینی دیدن کنید.

بعد از جراحی بینی دیده شده است که اعتماد به نفس افراد دو چندان می شود

بعد از جراحی بینی دیده شده است که اعتماد به نفس افراد دو چندان می شود و این موضوع سبب بهبود موقعیت ازدواج آن ها خواهد شد. علاوه بر این مشکلات ظاهری بینی سن افراد را بالاتر نشان می دهد.

بعد از عمل جراحی بینی چهره افراد به صورت کلی تغییر می کند و چند سال جوان تر می شود. در صورتی که قوز بینی از بین برود و افتادگی نوک بینی برطرف گردد، سن افراد کمتر از چیزی که وجود دارد دیده خواهد شد. در این شرایط زیبایی سایر اجزا نظیر چشم ها و گونه ها بیشتر نماین می شود.

یکی دیگر از اهداف جراحی بینی رفع مشکلات تنفسی می باشد. افرادی که بینی کجی دارند قطعا با مشکل تنفسی دست و پنجه نرم می کنند.

بروز مشکل تنفسی در اثر شکستگی بینی یا ضربه به بینی ایجاد می شود. برخی از افراد نیز به صورت مادر زادی نوک بینی آن ها کج است. چنین افرادی برای تنفس راحت تر مجبور هستند با دست نوک بینی خود بالا نگه دارند.

افرادی نیز که در قسمت استخوان میانی بینی خود شکستگی دارند، برای تنفس راحت تر باید پره های بینی را به سمت گوش عقب هدایت کنند.

مشکلات تنفسی که به واسطه انحراف تیغه بینی یا شکستگی استخوان بینی به وجود آمده باشد، با استفاده از عمل جراحی بینی قابل رفع است.

غضروف نوک بینی

غضروف نوک بینی
غضروف نوک بینی

غضروف که یک ماده پیوندی می باشد در بخش های مختلف بدن وجود دارد. بیشتر ساختار بینی را غضروف تشکیل می دهد. غضروف در بینی علاوه بر حفاظت از دستگاه تنفسی تاثیر بسیاری نیز بر ظاهر بینی دارد.

برآمدگی های بینی ناشی از وجود استخوان و غضروف در بینی می باشد. اما بیشتر برآمدگی های بینی مربوط به غضروف می باشد. قبل از بررسی غضروف نوک بینی بعد از عمل بهتر است انواع غضروف در بینی را بررسی کنیم.

غضروف های جانبی فوقانی:

غضروف های بال مانندی که به صورت افقی به سمت یک سوم میانی بینی و سپس به صورت عمودی امتداد یافته اند، غضروف های جانبی فوقانی نام دارند. این غضروف ها به قسمت استخوان میانی بینی متصل هستند.

غضروف های جانبی تحتانی:

غضروف هایی که به صورت دو حلقه ناقص در داخل پوست و پوشش بافتی نرم شناور هستند، غضروف های جانبی تحتانی نام دارند.

این نوع غضروف شامل یک سوم قسمت پایینی بینی می باشد که در واقع همان نوک بینی است. غضروف های جانبی تحتانی طی عمل جراحی بینی دچار تغییرات زیادی می شوند.

تاثیر نوک بینی در زیبایی ظاهری بینی

تاثیر نوک بینی در زیبایی ظاهری بینی
تاثیر نوک بینی در زیبایی ظاهری بینی

مشکلات اصلی ظاهر بینی مربوط به استخوان میانی و غضروف آن می باشد. مشکلاتی از قبیل افتادگی نوک بینی، بزرگی نوک بینی و بزرگی پره های بینی مربوط به غضروف نوک بینی می باشد.

غضروف نوک بینی در برخی از افراد حالت پهن دارد که سبب بزرگ شدن نوک بینی می شود. غضروف نوک بینی برخی افراد نیز بلند است که منجربه افتادگی نوک بینی می شود.

جراحان بینی بعد از اعمال تغییرات روی استخوان به سراغ غضروف نوک بینی می روند تا مشکلات آن را نیز برطرف نمایند.

جراحان برای تغییر دادن، باریک کردن، کوتاه کردن، دراز کردن، جابه جا کردن و یا اعمال هر تغییر دیگری در نوک بینی اقدام به جراحی غضروف نوک بینی می کنند.

فرم غضروف نوک بینی بعد از عمل متناسب با نوع فرم بینی در نظر گرفته می شود. به طور مثال اگر متقاضی درخواست بینی فانتزی داده باشد، بنا به شرایط بینی، جراح بخش زیادی از غضروف را حذف می کند تا نوک بینی کوچک شده و زاویه ی زیادی با لب بالایی داشته باشد. جراح علاوه بر این قوس زیادی در قسمت میانه بینی ایجاد می کند.

در این صورت بینی فرم عروسکی به خود می گیرد. فرم غضروف نوک بینی بعد از عمل در بینی هایی با فرم نیمه فانتزی و فرم طبیعی متفاوت می باشد.

در فرم نیمه فانتزی و فرم طبیعی غضروف نوک بینی کمتر برش داده می شود. جراح در فرم بینی نیمه فانتزی و طبیعی مقداری غضروف را برش می دهد که بینی حالتی طبیعی و متناسب با کل بینی را به خود بگیرد.

مشکلات غضروف نوک بینی بعد از عمل

مشکلات غضروف نوک بینی بعد از عمل
مشکلات غضروف نوک بینی بعد از عمل

نوک بینی برخی از افراد بعد از عمل جراحی بینی دچار مشکلاتی می شود و این موضوع سبب می گردد تا جراح اقدام به ترمیم غضروف نوک بینی بعد از عمل نماید. بیشتر مشکلات مربوط به ظاهر بینی در بخش استخوانی آن می باشد.

از این رو برخی از جراحان تمرکز خود را روی نواحی استخوانی بینی معطوف می کنند. همین امر سبب می شود توجه به غضروف و نوک بینی حین جراحی کمتر شود.

البته بروز مشکلات مربوط به غضروف نوک بینی دلایل دیگری نیز دارد. در چنین شرایطی بعد از عمل ایراداتی نظیر ایرادات زیر در نوک بینی به وجود می آید:

  • تیز شدن نوک بینی
  • افتادگی نوک بینی
  • گرد شدن نوک بینی

مشکلات غضروف نوک بینی بعد از عمل سبب می شود زیبایی تیغه بینی و فرم کلی بینی از بین برود. همین موضوع سبب می شود ترمیم بینی بعد از عمل اهمیت پیدا کند.

پزشکان با تجربه با در نظر گرفتن اهمیت نوک بینی در زیبایی ظاهری بینی اقدام به جراحی عمل بینی می کنند و سعی می کنند کمترین مشکلات برای نوک بینی اتفاق بیفتد.

با این حال بروز مشکلات مربوط به نوک بینی تا حدودی به مراقبت های بعد از عمل نیز که باید توسط بیمار صورت گیرد، بستگی دارد.

دلایل بروز مشکلات نوک بینی بعد از عمل

دلایل بروز مشکلات نوک بینی بعد از عمل
دلایل بروز مشکلات نوک بینی بعد از عمل

در صورتی که فرم نوک بینی برای جراحی متناسب با آناتومی بینی و کل صورت انتخاب نشده باشد، می تواند ظاهر کلی صورت را از بین ببرد. این موضوع نه تنها سبب زیبایی بینی نمی شود بلکه ممکن است روند بهبودی را نیز دشوار نماید.

بروز مشکلات نوک بینی نظیر افتادگی نوک بینی، تیز شدن نوک بینی و گرد شدن نوک بینی یکی از عوارض جراحی بینی می باشد. البته این عارضه قابل برطرف شدن می باشد اما نیاز است تا بیمار مجدد زیر تیغ جراحی برود.

دو عامل زیر بر چگونگی ایجاد مشکل نوک بینی بعد از جراحی تاثیر گذار هستند:

انتخاب تکنیک اشتباه:

تکنیک جراحی و فرم نهایی بینی در همه افراد یکسان نیست. انتخاب بهترین تکنیک توسط جراحان ماهر و مجرب باید اتفاق بیفتد در غیر این صورت عوارضی نظیر مشکل ظاهری نوک بینی اتفاق می افتد. نوع پوست بینی به دو نوع استخوانی و گوشتی تقسیم بندی می شود.

افرادی که دارای بینی گوشتی هستند نمی توانند عمل بینی فانتزی و نیمه فانتزی انجام دهند. در صورتی که عمل فانتزی و نیمه فانتزی برای چنین افرادی انجام شود، غضروف نوک بینی بعد از عمل دچار افتادگی می شود.

بینی های گوشتی به دلیل داشتن پوستی ضخیم و غضروف هایی ضعیف دشوارترین جراحی بینی به شمار می رود که نیاز به مهارت بالای جراح دارد.

عدم رعایت مراقبت های بعد از عمل:

عدم رعایت مراقبت های بعد از عمل:
عدم رعایت مراقبت های بعد از عمل:

عدم توجه به مراقبت های بعد از عمل می تواند روی غضروف نوک بینی تاثیر بگذارد و سبب جابه جایی آن شود. وارد شدن ضربه به بینی، داشتن وضعیت نامناسب هنگام خواب، استفاده از عینک بعد از عمل، پایین بودن دائمی سر بعد از عمل و … سبب تغییر فرم نوک بینی بعد از عمل خواهد شد.

چسب زدن بینی نیز موضوع مهم است که در صورت عدم توجه به آن غضروف نوک بینی دچار تغییر خواهد شد. از این رو دکتر جمشیدی توصیه می کند حتما به مراقبت های بعد از عمل بینی توجه کرده و به آن ها عمل کنید تا نیاز به ترمیم بینی نداشته باشید.

افتادگی نوک بینی بعد از عمل

افتادگی نوک بینی بعد از عمل
افتادگی نوک بینی بعد از عمل

نوک بینی بعد از عمل در هر یک از فرم های بینی فانتزی، نیمه فانتزی و طبیعی دارای یک زاویه مشخص با لب بالایی دارد.

در فرم بینی فانتزی زاویه نوک بینی با لب بالا 115 درجه، در بینی نیمه فانتزی بین 95 تا 115 درجه و در بینی طبیعی بین 90 تا 95 درجه می باشد. به صورت کلی زاویه نوک بینی بعد از عمل در خانم ها کمی بیشتر از آقایان می باشد.

در صورتی که بعد از عمل زاویه بین نوک بینی و لب بالا کمتر از مواردی که ذکر کردیم، باشد به اصطلاح نوک بینی دچار افتادگی شده است.

این که میزان افتادگی نوک بینی بعد از عمل چقدر است بستگی به تکنیک جراحی و مراقبت های بعد از عمل دارد. البته نوک پوست بینی نیز تا حدودی بر میزان افتادگی نوک بینی تاثیر دارد.

نوک بینی های گوشتی معمولا بیشتر دچار افتادگی بعد از عمل می شوند. زیرا پوست ضخیم و چرب آن ها اجازه تغییر در ساختار نوک بینی را نمی دهد.

آیا چسب بینی از افتادگی بینی بعد از عمل جلوگیری می کند؟

آیا چسب بینی از افتادگی بینی بعد از عمل جلوگیری می کند؟
آیا چسب بینی از افتادگی بینی بعد از عمل جلوگیری می کند؟

برای بسیاری از متقاضیان عمل بینی سوال پیش می آید که آیا چسب بینی در جلوگیری از افتادگی بینی موثر است؟ باید گفت این تصور که چسب سبب جلوگیری از افتادگی بینی می شود.

اشتباه است. بسیاری از افراد با هدف جلوگیری از افتادگی نوک بینی چسب بینی را محکم تر و طولانی تر استفاده می کنند. چسب بینی در واقع با هدف بهبود بخیه ها و کاهش تورم بینی مورد استفاده قرار می گیرد.

چسب بینی باید به مدت 3 الی 4 هفته استفاده شود. طی عمل جراحی بخیه های زیادی برای فرم دادن به بینی و نوک بینی زده می شود که لازم است برای بهبودی بخیه ها، کاهش تورم و چسبیدن پوست بینی به نوک بینی از چسب بینی به مدت حداقل 3 هفته و حداکثر 4 هفته استفاده شود.

باید در چسب زدن دقت زیادی داشته باشید و از وارد شدن فشار توسط چسب به پوست بینی جلوگیری کنید. زیرا این کار سبب کاهش فشار خون در بینی می شود که سبب بروز مشکلاتی می گردد.

تیز شدن نوک بینی بعد از عمل

تیز شدن نوک بینی بعد از عمل
تیز شدن نوک بینی بعد از عمل

یکی دیگر از مشکلات غضروف نوک بینی بعد از عمل، تیز شدن آن می باشد. تیز شدن نوک بینی اغلب در بینی های استخوانی به وجود می آید و معمولا بعد از خوابیدن ورم بینی از بین می رود.

اما گاهی نیز پایدار خواهد ماند. لازم است بیمار بعد از برطرف شدن ورم بینی، نوک بینی خود را بررسی کند. در صورتی که بعد از خوابیدن تورم نوک بینی بیش از حد استاندارد تیز بود، بهتر است به جراح خود مراجعه کنید تا عمل ترمیمی برای شما انجام گیرد.

یکی از دلایل تیز شدن نوک بینی برداشتن بیش از حد غضروف نوک بینی در طی عمل جراحی می باشد. علت بعدی عدم رعایت مراقبت های بعد از عمل می باشد.

گاهی در اثر تورم زیاد نیز نوک بینی تیز می شود

گاهی در اثر تورم زیاد نیز نوک بینی تیز می شود. به همین دلیل است که دکتر جمشیدی توصیه می کند برای قضاوت تیز بودن نوک بینی بهتر است تا زمان بهبودی تورم صبر داشته باشید.

بسیاری از افراد بعد از عمل ذوق و شوق زیادی برای دیدن نتایج عمل دارند. همین ذوق و شوق زیاد از حد سبب می شود بیمار بدون در نظر گرفتن تورم و کبودی نسبت به ظاهر بینی خود حساس شود.

در این شرایط که نوک بینی در اثر تورم زیاد تیز شده است، بیمار نسبت به ظاهر بینی خود ناراضی و ناراحت خواهد شد.

در حالی که در اکثر موارد علت اصلی تیز بودن بینی تورم بعد از عمل می باشد. چنین حالتی را توهم تیز شدن نوک بینی بعد از عمل می گویند.

اما اگر تیز بودن نوک بینی در اثر برش بیش از حد غضروف باشد، جراح باید طی عمل ثانویه اقدام به ترمیم نوک بینی نماید.

گرد شدن نوک بینی بعد از عمل بینی

گرد شدن نوک بینی بعد از عمل بینی
گرد شدن نوک بینی بعد از عمل بینی

گرد شدن نوک بینی یکی دیگر از مشکلاتی است که بعد از جراحی بینی ممکن است برای بیماران به وجود بیاید. در این حالت نوک بینی نسبت به حالت طبیعی و استاندارند گرد به نظر می رسد. گرد شدن نوک بینی به دلیل ضخامت پوست، فاصله و ضخامت زیاد غضروف ها ایجاد می شود.

هر چقدر میزان ضخامت پوست بیشتر باشد، احتمال گرد شدن نوک بیبی بعد از عمل افزایش می یابد. این موضوع در بینی های گوشتی که ضخامت پوست آن ها بیشتر است، صدق می کند. یکی دیگر از دلیل گرد شدن نوک بینی بعد از عمل وجود غدد چربی زیر پوست می باشد.

در صورتی که جراحی بینی به درستی و با تکنیک مناسب انجام نگیرد، غدد چربی موجود در زیر پوست بینی سبب می شوند تا نوک بینی حالتی گرد به خود بگیرد.

در مواردی نیز طی عمل جراحی، غضروف نوک بینی در جای مناسب قرار داده نمی شود و این موضوع سبب گرد شدن نوک بینی می گردد.

گاهی نیز وجود غضروف های کناری بینی سبب گرد شدن نوک بینی می گردد. غضروف های کناری بینی به دلیل پهنای زیادی که دارند سبب بزرگ شدن نوک بینی می شوند.

تکنیک عمل بینی

تکنیک عمل بینی
تکنیک عمل بینی

عمل جراحی بینی طی دو تکنیک جراحی باز یا جراحی بسته انجام می گیرد. جراح با استفاده از شرایط بیمار و نوع فرم بینی او بهترین روش را برای جراحی انتخاب می کند.

برای بررسی تفاوت این دو روش و انتخاب بهترین روش برای جلوگیری از بروز مشکلات نوک بینی، بهتر است ابتدا با هر یک از آن ها آشنا شوید.

جراحی باز بینی:

در روش جراحی باز بینی جراح یک برش بر روی پوست تیغه وسط نوک بینی ایجاد می کند و پوست را به صورت کامل از روی بینی برمی دارد.

جراح سپس تغییرات مورد نظر را روی استخوان و غضروف اعمال می کند و در نهایت پوست را به حالت اولیه برمی گرداند و بخیه می زند.

جراحی بینی به روش باز سخت و پیچیده است و نیاز به مهارت بالای جراح دارد. اکثر جراحی های بینی از طریق جراحی باز انجام می شوند.

برای بینی های گوشتی و بزرگ لازم است حتما از جراحی باز استفاده شود. همچنین در افرادی که نوک بینی آن ها مشکلات زیادی دارد جراح از روش جراحی باز استفاده می کند.

جراحی بسته بینی:

در روش جراحی بسته بینی برشی روی سطح پوست بینی ایجاد نمی شود. جراح در واقع تغییرات لازم روی بینی را از طریق سوراخ های بینی اعمال می کند.

این تکنیک برای بینی هایی که نیاز به تغییرات کمی دارند مورد استفاده قرار می گیرد. دوره نقاهت این روش به دلیل برش های کمتر و داخلی نسبت به جراحی باز کمتر است.

بهترین روش جراحی بینی برای جلوگیری از مشکلات نوک بینی

با توجه به تعاریف جرای باز و جراحی بسته متوجه خواهید شد که در روش جراحی باز جراح تسلط کاملی روی بخش های داخلی بینی دارد و هر گونه تغییری را می تواند روی استخوان و غضروف اعمال کند.

اما در جراحی بینی بسته تغییرات اعمال شده روی بینی محدود است. در صورتی که جراح از روش جراحی باز اقدام به جراحی بینی نماید، ریسک مشکلات نوک بینی نظیر افتادگی، تیزی یا گردن شدن کاهش می یابد.

در نتیجه باید گفت بهترین روش جراحی برای جلوگیری از بروز مشکلات مربوط به نوک بینی، روش جراحی باز می باشد. به خصوص در بینی های گوشتی که میزان ضخامت پوست و غدد چربی بیشتر است، استفاده از روش جراحی باز معقولانه تر است.

جراح طی عمل جراحی باز بینی به راحتی می تواند غضروف را برش داده یا از روش پیوند غضروف استفاده کند تا مشکلات ظاهری نوک بینی برطرف گردد. در این شرایط غضروف نوک بینی بعد از عمل وضعیت ظاهری بهتری خواهد داشت.

نحوه ترمیم غضروف نوک بینی بعد از عمل

در صورتی که نوک بینی شما به صورت مادر زادی یا طی عمل جراحی بینی دچار مشکلات ظاهری نظیر افتادگی، تیزی یا گردی شده است، برای اصلاح ظاهر آن می توانید به دکتر جمشیدی یکی از بهترین جراحان بینی مراجعه کنید. طی جراحی بینی نواقص مربوط به غضروف نوک بینی برطرف خواهد شد.

یعنی مشکلاتی نظیر افتادگی نوک بینی، تیز شدن نوک بینی و گردن شدن نوک بینی به راحتی از طریق جراحی بینی باز قابل برطرف شدن می باشد.

ترمیم و اصلاح غضروف نوک بینی به دو روش کاهشی و یا تقویتی صورت می گیرد که هر یک از آن ها به شرح زیر می باشند:

جراحی بینی به روش کاهشی:

در این روش جراح غضروف را با هدف رفع مشکلات ظاهری نوک بینی برش داده و حذف می کند. این روش که کمتر مورد استفاده قرار می گیرد، نتایج مطلوبی را در بر نخواهد داشت.

جراحی بینی به روش تقویتی:

در این روش جراح با استفاده از پیوند غضروفی در نوک بینی فضاهای اضافی برای رشد بافت چربی را از بین می برد تا مشکلات ظاهری نوک بینی برطرف گردد.

این روش که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، مانع از تغییر شکل مجدد بینی می گردد. حتی در بینی های بزرگ اگر غضروف ها به صورت صحیح جایگذاری شوند، فضاهای خالی میان آن ها حذف می گردد که در نهایت منجربه بهبود وضعیت ظاهری نوک بینی می گردد.

تکنیک های روش تقویتی برای اصلاح نوک بینی

تکنیک های روش تقویتی برای اصلاح نوک بینی
تکنیک های روش تقویتی برای اصلاح نوک بینی

همانطور که بیان شد روش تقویتی بهترین روش برای اصلاح فرم بینی حتی در بینی هایی با نوک بزرگ می باشد. جراحی بینی در بخش غضروف نوک بینی با چند تکنیک متفاوت انجام می گیرد.

از جمله تکنیک های روش تقویتی می توان به برش سفالیک، ایمپلنت غضروفی و پیوند ستون کرورال پایینی جانبی اشاره کرد.

از طریق این تکنیک ها جراح می تواند شکل و فرم بینی را اصلاح کند و از افتادگی، گردی و تیز شدن نوک بینی جلوگیری نماید. در ادامه توضیحات کاملی در خصوص این تکنیک ها ارائه خواهیم داد.

برش سفالیک:

برش سفالیک رایج ترین تکنیک برای اصلاح نوک بینی می باشد. طی این تکنیک جراح بخشی از غضروف را با برش ظریفی جدا می کند تا گردی و افتادگی نوک بینی را برطرف نماید.

برش سفالیک با حساسیت و ظرافت بسیار زیادی انجام می گیرد و نیاز به مهارت و تجربه بالای جراح دارد. زیرا اگر برش ها وسیع تر شوند، مشکلاتی نظیر چرخش نوک بینی یا عقب کشیده شدن آن به وجود می آید.

در این صورت در ناحیه اسکار جراحی انقباضاتی رخ می دهد که سبب نمایان شدن ساختمان بینی می گردد. از این رو باید گفت برش سفالیک از حساسیت بسیار بالایی برخودار است. اما رایج ترین تکنیک با توجه به نتایج مطلوب آن می باشد.

کاهش آلار:

کاهش آلار یکی دیگر از روش های اصلاح فرم نوک بینی می باشد. این تکنیک اغلب در زمان هایی به کار می رود که کل بینی حالتی طبیعی داشته باشد و فقط نوک آن دارای ایراداتی نظیر گردی می باشد.

طی این تکنیک جراح پوست و عضلات بینی را بیشتر در بخش های پره های بینی تغییر می دهد تا مشکل گردی نوک بینی برطرف گردد.

گره غضروف نوک بینی:

گاهی جراح طی تکنیکی به نام گره زدن غضروف فضای خالی نوک بینی را پر می کند تا فرم نوک بینی اصلاح گردد.

تکنیک گره غضروف اغلب برای افرادی که نوک بینی آن ها گرد است مورد استفاده قرار می گیرد. طی این روش فرم نوک غضروف بینی کمی تیز می شود که در نتیجه نوک بینی حالتی طبیعی به خود می گیرد.

اتصال غضروف با بخیه:

در افرادی که نوک بینی آن ها گرد است، با استفاده از تکنیک اتصال غضروف با بخیه مشکل برطرف خواهد شد. در این تکنیک جراح با استفاده از بخیه ناحیه ای در غضروف بینی را به نقطه مقابل آن متصل می کند. بعد از انجام این کار نوک بینی حالتی طبیعی تر و تیز تر به خود می گیرد. تکنیک اتصال غضروف با بیخه کمتر مورد استفاده جراحان قرار می گیرد.

استفاده از غضروف مصنوعی یا ایمپلنت:

در شرایطی با تغییر فرم غضروف نوک بینی بعد از عمل، اصلاح نوک بینی انجام نخواهد گرفت. در این شرایط جراح از تکنیک غضروف مصنوعی استفاده می کند.

به این طریق که غضروف مصنوعی را در نوک بینی جایگذاری می کند تا فضاهای خالی پر شوند. در این صورت مشکل تیزی بینی رفع می شود و نوک بینی حالتی طبیعی به خود می گیرد.

فواید تکنیک های جراحی نوک بینی

بعد از جراحی نوک بینی و اصلاح غضروف آن وضعیت ظاهری نوک بینی بهبود می یابد و حالت طبیعی به خود می گیرد. یکی از فواید ترمیم غضروف نوک بینی، عدم بروز مشکلات ظاهری بینی طی افزایش سن می باشد.

معمولا با افزایش سن و ورود به دوره میان سالی به دلیل تضعیف ماهیچه های اطراف بینی غضروف بینی دچار افتادگی می شود. حال اگر اندازه غضروف بزرگ باشد میزان افتادگی نوک بینی بیشتر می شود.

در فرایند جراحی بینی با کوچک شدن غضروف نوک بینی احتمال افتادگی نوک بینی در دوره میان سالی کاهش می یابد.

هدف از پیوند غضروف بینی چیست؟

هدف از پیوند غضروف بینی چیست؟
هدف از پیوند غضروف بینی چیست؟

به دلیل این که بخش زیادی از مشکلات ظاهر بینی مربوط به غضروف آن می باشد، طی عمل جراحی دست خوش تغییرات زیادی خواهد شد. جراحان زیبایی بینی گاهی برای برطرف کردن ایرادات نوک بینی از غضروف مصنوعی استفاده می کنند.

معمولا جراحان از غضروف سایر بخش های بدن برای اعمال تغییرات شکل بینی یا حفاظت از بافت های زیرین آن استفاده می کنند. پیوند غضروف در علم زیباشناسی بینی از اهمیت زیادی برخوردار است.

غضروف های پیوندی با توجه به نوع کاربرد آن در بینی در شکل ها و سایزهای مختلفی وجود دارند. برخی از غضروف های پیوندی نقش ساختاری دارند و برای بهبود فرم نوک بینی و بهبود عملکرد بینی مورد استفاده قرار می گیرند.

اما برخی دیگر از غضروف های پیوندی تنها جنبه زیبایی دارند و برای از بین بردن مشکلات ظاهری استفاده می شوند.

غضروف های پیوندی با توجه به کاربردی که در بینی دارند در انواع زیر دسته بندی می شوند:

گرافت های گسترش دهنده:

این نوع غضروف برای از بین بردن تیزی نوک بینی استفاده می شود و خاصیت پهن کنندگی نوک بینی را دارد. گرافت گسترش دهنده برای بهبود وضعیت تنفسی نیز مفید می باشد.

گرافت های اونلای:

این غضروف برای حفظ بافت های داخلی بینی و تناسب شکل نوک بینی به کار می رود.

گرافت های کلوملا:

غضروف کلوملا برای بهبود وضعیت ساختمان بینی و بهبود شکل نوک بینی مورد استفاده قرار می گیرد.

گرافت های آلار:

این نوع غضروف برای بینی هایی که دچار افتادگی نوک یا پیچ خوردگی نوک شده اند به کار می رود.

گرافت رادیکس:

غضروف رادیکس در بالای قسمت میانی بینی استفاده می شود تا پل بینی ظاهری صاف به خود بگیرد.

این که چه نوع گرافتی برای شما باید استفاده شود را پزشک با توجه به مشکلات ظاهری بینی انتخاب کرده و طی عمل جراحی بینی مورد استفاده قرار می دهد.

ماساژ بینی و جابه جایی غضروف بعد از عمل

ماساژ بینی و جابه جایی غضروف بعد از عمل
ماساژ بینی و جابه جایی غضروف بعد از عمل

همانطور که بیان شد بعد از عمل جراحی بینی، بینی دچار تورم زیادی در بخش دیواره و نوک آن می شود. جراحان بینی توصیه می کنند برای کاهش تورم بینی ماساژ دادن آن را حدود 2 الی 3 هفته بعد از عمل آغاز کنید.

البته این که بینی احتیاج به ماساژ دارد یا خیر را پزشک با توجه به شرایط بینی بیمار تعیین می کند. معمولا ماساژ بینی را پزشک برای افرای که حین جراحی استخوان های بینی آن ها دچار تغییر شده اند، تجویز می کند.

ماساژ بینی بعد از عمل معمولا به منظور ایجاد شکل بهتر در قسمت میانی و غضروفی در دوره نقاهت تجویز می گردد.

از این رو از ماساژ دادن خودسرانه بینی پرهیز کنید. منظور از ماساژ دادن بینی برای کاهش تورم، چگونگی فشار وارد کردن بر روی استخوان بینی می باشد.

گاهی بر اثر ماساژ دادن خودسرانه بینی یا ماساژ غیر اصولی آن، غضروف نوک بینی دچار جابه جایی می شود

گاهی بر اثر ماساژ دادن خودسرانه بینی یا ماساژ غیر اصولی آن، غضروف نوک بینی دچار جابه جایی می شود. مراقبت از غضروف نوک بینی بعد از عمل از اهمیت زیادی برخودار می باشد. از این رو به توصیه های ماساژ بینی توجه بیشتری داشته باشید.

در طی جراحی بینی استخوان ها از محل به خصوصی شکسته می شوند تا اعمال تغییرات روی آن ها به راحتی صورت گیرد.

برای تغییر شکل استخوان ها و قرار گیری آن ها در محل جدید جراح بعد از عمل روی بینی اسپلینت قرار می دهد. به همین دلیل وجود اسپلینت تا 7 روز بعد از عمل روی بینی الزامی است.

افرادی که بینی استخوانی دارند، استخوان بینی آن ها به شیوه صحیحی در محل جدید قرار می گیرد. ولی چون استخوان ها در دو سمت بینی به صورت کامل از محل خود جدا شده اند، حتی تا حدود 10 روز بعد از عمل نیز در اثر ضربه یا ماساژ ممکن است دچار جابه جایی شوند.

از این رو بیماران مجاز به ماساژ بینی در طی این مدت نیستند. زمان شروع ماساژ بینی و نحوه انجام آن باید تحت نظر پزشک انجام گیرد.

نحوه صحیح ماساژ دادن بینی

برای جلوگیری از جابه جایی غضروف نوک بینی بعد از عمل لازم است با نحوه صحیح ماساژ دادن بینی آشنا شوید. بیشتر از هر چیزی باید به این نکته توجه داشته باشید که در زمان ماساژ دادن از وارد کردن فشار به قسمت بالای پل بینی خودداری کنید و انگشتان را را بالاتر از لبه استخوان نبرید.

میزان فشار انگشتان به بینی نباید زیاد باشد. علاوه بر این باید دقت داشته باشید که میزان فشار وارده به دو طرف بینی یکسان باشد.

در مورد نحوه قرار گرفتن انگشتان روی بینی از پزشک خود سوال کنید. زیرا نحوه صحیح قرار دادن انگشتان روی بینی مهم است. فشاری که به بینی از طریق انگشت ها وارد می کنید باید به اندازه ای باشد که مقدار بسیار کمی درد در محل ایجاد گردد.

مدت زمان فشار وارد کردن باید یک دقیقه باشد و و این تمرینات باید به صورت میانگین حدود 20 بار در طی روز تکرار گردد. باید به این نکته مهم اشاره داشته باشیم که ماساژ دادن بینی حتما باید تحت نظر پزشک انجام شود تا از جابه جا شدن غضروف و استخوان بینی جلوگیری گردد.

علت سفت شدن نوک بینی بعد از عمل

علت سفت شدن نوک بینی بعد از عمل
علت سفت شدن نوک بینی بعد از عمل

بسیاری از بیماران بعد از عمل بینی، سفت شدن نوک بینی را تجربه می کنند و بابت این قضیه دچار نگرانی های زیادی می شوند. معمولا سفت شدن نوک بینی خطرناک نیست و یک عارضه محسوب نمی شود.

سفتی نوک بینی بعد از عمل به دلیل ورم زیاد می باشد که معمولا بعد از خوابیدن ورم نوک بینی نیز به مرور نرم شده و حالت طبیعی پیدا می کند. یکی دیگر از دلایل سفتی نوک بینی بعد از عمل استفاده از گرافت بینی می باشد.

لزومی به نگرانی در خصوص سفتی نوک بین نیست. زیرا این موضوع هیچگونه مشکلی ایجاد نمی کند و فرم نهایی بینی را تحت تاثیر قرار نمی دهد. تنها در صورتی سفتی نوک بینی باعث نگرانی می شود که همراه با درد، سوزش و قرمزی باشد. در این صورت باید حتما با پزشک خود تماس گرفته و به او مراجعه کنید.

پیشگیری از بروز مشکلات نوک بینی بعد از عمل

شما با در نظر گرفتن نکاتی تا حدود زیادی می توانید از بروز مشکلات نوک بینی پیشگیری کنید و از ترمیم مجدد بینی جلوگیری نمایید. از جمله نکات مهم در خصوص پیشگیری از بروز مشکلات نوک بینی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چسب زدن اصولی بینی
  • بالا نگه داشتن سر در زاویه مناسب
  • توجه به نحوه صحیح خواب بعد از عمل
  • پرهیز از مصرف دخانیات
  • پرهیز از مصرف الکل
  • پیروی از برنامه رژیم غذایی سالم
  • جلوگیری از وارد شدن ضربه به بینی

سخن پایانی:

سخن پایانی:
سخن پایانی:

یکی از بخش های مهم بینی غضروف نوک آن می باشد که در صورت جراحی با تکنیک اشتباه یا عدم توجه به مراقبت های بعد از عمل دست خوش تغییراتی می شود و منجربه از بین رفتن زیبایی نوک بینی می گردد.

دکتر جمشیدی یکی از بهترین جراحان در حوزه زیبایی بینی علاوه بر استخوان میانی بینی به غضروف نوک آن نیز توجه زیادی داشته و سعی ایشان بر این است که غضروف نوک بینی را متناسب با فرم کلی بینی و صورت تغییر دهد.

با مقایسه عکس های قبل و بعد از جراحی بینی بیماران دکتر جمشیدی متوجه تناسب میان غضروف نوک بینی با فرم کلی بینی و صورت خواهید شد.

بسیاری از افراد بیشتر به تغییرات استخوان میانی بینی توجه می کنند. از این رو توجه آن ها به تغییرات غضروف نوک بینی بعد از عمل کاهش می یابد. توصیه می شود در مقایسه نمونه عمل های جراحی پزشکان مختلف به تغییرات غضروف نوک بینی نیز توجه داشته باشید.

در پایان توصیه می کنیم، مقاله بهترین سن برای عمل بینی را مطالعه کنید.

https://cutt.ly/0LADDBc

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مطب

۰۲۱۸۸۸۵۶۳۳۷

۰۹۳۹۰۵۹۰۷۹۵

واتساپ : ۰۹۳۹۰۵۹۰۷۹۵

روزهای مطب، یکشنبه و سه شنبه ۴تا۷

میدان ونک،خیابان گاندی شمالی خیابان شهید محمدصانعی،پلاک ۱۹ طبقه ۳،واحد۸

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.