ورزش بعد از جراحی بینی

ورزش بعد از جراحی بینی

با ما همراه شوید تا بیشتر با موضوع ورزش بعد از جراحی بینی آشنا شوید.

جراحی بینی فقط برای زیبایی انجام نمی شود و برای درمان بیماری های تنفسی نیز می توان از آن ها کمک گرفت. معمولا افرادی که از شکل بینی خود ناراضی هستند و تمایل دارند آن را تغییر دهند، این عمل را انجام می دهند.

بخش کمی از متقاضیان، دارای بیماری های تنفسی هستند و یا بینی آن ها آسیب دیده است.  بعد از این عمل، بیمار با محدودیت هایی مانند غذا خوردن و فعالیت های فیزیکی روبرو می شود.

لطفا از پست بوتاکس دیدن نمایید.

فهرست مطالب

اینفوگرافیک ورزش بعد از عمل بینی

اینفوگرافیک ورزش بعد از عمل بینی
اینفوگرافیک ورزش بعد از عمل بینی

در این متن با چگونگی انجام و شروع ورزش بعد از جراحی بینی آشنا می شویم. در این راستا، می توانید از تجربیات خانم دکتر جمشیدی، بهره مند شوید. خانم دکتر جمشیدی، از معتبرترین متخصصین در این حوزه به شمار می آیند. ما را همراهی نمایید.

پیشنهاد می کنیم از پست جراح بینی دیدن کنید.

عناوین مقاله:

انجام جراحی بینی به چه صورت است؟

آیا در نوجوانی می توان جراحی بینی انجام داد؟

اهداف جراحی بینی را بیان نمایید.

اهمیت انتخاب بهترین دکتر برای جراح بینی

دوران نقاهت بعد از عمل

نکات مهم در خصوص ورزش بعد از جراحی بینی

ورزش بعد از جراحی بینی با اجازه خانم دکتر جمشیدی

اهمیت ورزش بعد از جراحی بینی

شروع ورزش بعد از جراحی بینی

نوع بینی و انجام ورزش بعد از جراحی بینی

برنامه ورزشی مناسب برای بعد از عمل

جمع بندی

 

انجام جراحی بینی

همه انسان ها به دنبال زیباتر شدن هستند و برای آن تلاش های زیادی انجام می دهند. با پیشرفت علم، عمل های زیبایی زیادی انجام می شوند و به زیباتر شدن انسان ها کمک می کند. صورت انسان و اعضای آن به نوعی ویترین انسان برای ارتباط با دنیای اطراف به حساب می آیند.

با انجام این عمل ها، فرد می تواند همان طوری که دوست دارد، صورت و چهره خود را تغییر دهد. یکی از رایج ترین عمل های زیبایی، جراحی بینی است که هر سال عده زیادی آن را انجام می دهند.

ویدئو ورزش بعد از جراحی بینی

در طی این عمل، خانم دکتر جمشیدی، سعی می کند تا غضروف و استخوان بینی را تغییر دهد تا شکل بینی عوض شود. در واقع با این تغییرات، شکل بینی زیباتر و مطلوب تر می شود و  زیبایی افراد را بیشتر می کند.

مردان و زنانی که از اندازه و شکل بینی خود رضایت ندارند، با انجام این عمل، به بینی دلخواه خود می رسند. البته دقت کنید که هر جراحی نمی تواند این کار را به خوبی انجام دهد.

پس نیاز است که به پزشک معتبری مراجعه کنید. خانم دکتر جمشیدی، این عمل را به بهترین شکل ممکن انجام می دهد و بیماران را راهنمایی می کند.

عمل بینی در نوجوانان

عمل بینی در نوجوانان
عمل بینی در نوجوانان

معمولا نوجوانان، علاقه مند به انجام این عمل هستند و از شکل بینی خود رضایت ندارند. اما مجوز عمل برای همه این افراد صادر نمی شود و  آن ها نمی توانند این عمل را انجام دهند.

عمل جراحی بینی، شرایط خاصی دارد و پزشک باید شرایط بیمار را تایید نموده و مجوز عمل را صادر کند. دختران تا 16 سالگی و پسران تا 17 سالگی نمی توانند عمل جراحی بینی را انجام دهند.

زیرا تا قبل از آن، صفحات رشد بینی آن ها باز است و ممکن است باز هم رشد کنند. البته نکته دیگری که در این باره وجود دارد، این است که زیر سن قانونی برای عمل، نیاز به اجازه والدین دارند. یعنی افرادی که زیر 18 سال سن دارند، باید برای عمل، اجازه پدر یا قیم قانونی خود را داشته باشند.

هدف جراحی بینی

هدف جراحی بینی
هدف جراحی بینی

افرادی که عمل جراحی بینی را انجام می دهند، هدف خاصی از انجام این کار دارند. در این قسمت از مقاله و با کمک دکتر جمشیدی، به بررسی هدف های مختلف جراحی زیبایی بینی خواهیم پرداخت.

  •   تغییر در نوک بینی و کوچک تر کردن و یا بالا بردن آن
  •   بینی که کج است با عمل صاف شود.
  •   سوراخ بینی بزرگ تر یا کوچک تر شود.
  •   استخوان بینی کوچکتر و یا باریک تر شود.
  •   زاویه بین لب بالا و بینی تغییر پیدا کند.
  •   به طور کلی هدف از انجام این عمل، این است که ظاهر بینی بهتر شده و وضعیت آن بهبود پیدا کند.

اهمیت انتخاب جراح برای عمل بینی

اهمیت انتخاب جراح برای عمل بینی
اهمیت انتخاب جراح برای عمل بینی

همان طور که گفتیم، برای انجام این عمل باید به پزشکی ماهر و توانا مانند خانم دکتر جمشیدی مراجعه کنیم تا عمل به بهترین شکل ممکن انجام شود. اگر عمل به صورت نادرست صورت بگیرد، اثرات بسیار مخربی را روی ظاهر افراد ایجاد می کند و مشکلاتی را به وجود می آورد.

به همین علت برای انتخاب جراحی زیبایی، باید بسیار با دقت عمل کنید و به هر پزشکی مراجعه نکنید. در واقع بیماران باید با چندین پزشک صحبت کنند و نظر آن ها را جویا شوند تا بهترین انتخاب را داشته باشند.

خانم دکتر جمشیدی این عمل را به بهترین شکل ممکن انجام می دهند و به بیماران خود کمک می کنند. در ادامه، به معرفی نکات مهم درباره شناخت بهترین جراح برای عمل بینی خواهیم پرداخت.

لطفا از پست هزینه عمل بینی شکسته دیدن کنید.

راه های انتخاب جراح مناسب برای عمل بینی

راه های انتخاب جراح مناسب برای عمل بینی
راه های انتخاب جراح مناسب برای عمل بینی

همه جراحان بینی ، انجام عمل بینی را بلد هستند اما برخی این کار را بهتر انجام می دهند. در واقع بیمار باید دکتری را پیدا کند که در جراحی های ترمیمی نیز مهارت داشته باشد.

زمانی که در حال مشاوره با پزشک هستید، باید به طور کامل با مراحل عمل و چگونگی انجام آن آشنا شوید. مسیر تنفسی بیمار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و دکتر باید به این مسئله توجه کند. آسیب دیدگی در قسمت مجرای تنفسی عواقب بسیار خطرناکی را برای بیمار به دنبال داد.

مورد دیگری که برای انتخاب پزشک باید به آن توجه کنیم، نظر بیماران قبلی و یا سابقه دکتر است. برای انجام این کار می توانید عکس بینی بیماران قبلی را مشاهده کنید و یا از آن  ها نظر خواهی کنید.

انتخاب دکتر جمشیدی، معتبرترین جراح بینی

از آنجایی که جراحی بینی صورت فرد را تغییر می دهد، نقش بسیار مهمی روی روابط و رفتار او در اجتماع دارد. در واقع اگر بینی بیمار به خوبی عمل شده باشد، می تواند اعتماد به نفس او را افزایش دهد و زمینه رشد را فراهم کند.

به همین علت بهتر است بیمار به جراحی مراجعه کند که اخلاق خوبی داشته باشد و بتواند به خوبی با او ارتباط برقرار کند. پزشک خوب باید بتواند دغدغه های بیمار را درک کند و او را با شرایط عمل آشنا سازد. خانم دکتر جمشیدی به خوبی با بیماران خود ارتباط برقرار می کند و تلاش می کند تا آن ها را با مراحل عمل آشنا سازد.

اگر دکتر و بیمار چنین رابطه ای با یکدیگر نداشته باشند، استرس بیمار بیشتر می شود. به همین علت ممکن است حتی بعد از عمل نیز با مشکلاتی روبرو شود.

بازگشت به زندگی عادی بعد از عمل

معمولا همه افرادی که این عمل را انجام می دهند، تمایل دارند خیلی سریع تر فعالیت های خود را آغاز کنند که این کار اشتباهی است.  تمام فعالیت ها و کارهای ما بعد از این عمل روی نتیجه نهایی تاثیر مستقیم می گذارد.

پس اگر به فکر زیبایی ظاهر خود و بهتر نتیجه گرفتن هستید، باید تا بهبودی کامل صبر کنید. در واقع علت اهمیت دوره نقاهت این است که پس از جراحی، بدن باید بافت های خود را ترمیم کند و برای این کار به انرژی زیادی نیاز دارد.

به همین علت نیاز است تا بیمار استراحت کند و شرایط بهتری را برای بدن خود فراهم بیاورد. همچنین باید غذاهای مقوی میل کند و به اندازه کافی مایعات بنوشد تا بدن او به خوبی بتواند این بحران را رد کند.

در داخل بینی، تمامی بافت ها نرم هستند

در داخل بینی، تمامی بافت ها نرم هستند و به همین علت به راحتی ممکن است خون ریزی کنند. پس از جراحی بینی که این ناحیه ملتهب می شود، با هر بهانه ای می تواند خونریزی کند.

پس توجه به این مسئله نکته بسیار مهم است و بیمار باید شرایط ویژه ای برای خود در نظر بگیرد. برخی از فعالیت هایی که ضربان قلبی را بالا می برند، در این دوران نباید انجام شوند تا برای بیمار مشکلی ایجاد نکنند.

زیرا با افزایش ضربان قلب، فشار خون بیمار افزایش پیدا می کند و شرایط بدنی او با مشکل روبرو می شود. این مسئله در نهایت سبب کبودی بینی و خونریزی آن می شود.  حتی ممکن است مشکلات بیشتری ایجاد شوند.

دوره نقاهت بعد از عمل بینی

دوره نقاهت بعد از عمل بینی
دوره نقاهت بعد از عمل بینی

برخی از افراد، بعد از عمل تصور می کنند خیلی زودتر از آن چه که دکتر به آن ها گفته است، دوره نقاهت را به اتمام رسانده اند. اما در حقیقت چنین چیزی نیست و باید تا زمانی که دکتر جمشیدی، برای شما تعیین کرده است، مراقبت های لازم را انجام دهید. هر چقدر هم حال خوبی داشته باشید و اثری از درد و جراحی در وجود شما نباشد، باز هم نمی توانید فعالیت های عادی و معمولی را آغاز کنید.

اگر محدودیت هایی که پزشک برای شما تعیین کرده است را رعایت نکنید، به مشکل برخورد خواهید کرد. این مشکل سلامت شما را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار می دهد. پس نباید در آن کوتاهی کنید. محدودیت های بعد از عمل جراحی بینی شامل موارد مختلفی می شود که توجه به همه آن ها مهم است.

یکی از این محدودیت ها، ورزش بعد از جراحی بینی است که در صورت رعایت نکردن آن ممکن است صدمه جدی به بدن خود وارد کنید. البته این مورد به این معنا نیست که شما مجاز نیستید هیچ ورزشی را انجام دهید، انجام برخی فعالیت ها محدودیتی ندارد. در ادامه مقاله، بیشتر در مورد ورزش بعد از جراحی بینی و نکات مربوط به آن آشنا می شویم. همراه ما باشید.

ورزش بعد از جراحی بینی

ورزش بعد از جراحی بینی
ورزش بعد از جراحی بینی

برای ورزش بعد از جراحی بینی، باید حدودا 6 هفته صبر کنید تا شرایط بدن به حالت عادی برگردد. تا قبل از این زمان، می توانید با یک سری فعالیت های مجاز، بدن خود را گرم کنید و خیلی هم بدون فعالیت نباشید.

به طور مثال می توانید پیاده روی کنید، البته به شرطی که این کار را خیلی آرام انجام دهید. بعد از گذشت 8 هفته، بیمار می تواند فعالیت های سنگین تری را آغاز کند اما باز هم باید احتیاط را  رعایت کند.

به طور مثال در هفته هشتم می توان دوچرخه سواری را آغاز کرد. برای فعالیت هایی که به جنب و جوش بیشتری نیاز دارند مانند ایروبیک و همچنین پریدن و طناب زدن باید، خیلی خیلی مراقب باشید و حتما با دکتر جمشیدی مشاوره نمایید. در این دوره، دویدن کاملا ممنوع است و هرگز نباید به سراغ آن بروید.

ممکن است پس از دوره نقاهت، ورزش کردن برای شما کمی سخت تر از شرایط عادی باشد

ممکن است پس از دوره نقاهت، ورزش کردن برای شما کمی سخت تر از شرایط عادی باشد که چنین چیزی کاملا طبیعی است. در واقع شما مدت ها از ورزش و فعالیت های فیزیکی دور بوده اید و خیلی طبیعی است که نتوانید مانند قبل ورزش کنید.

پس در صورت برخورد با چنین مشکلی، اصولا نگران نشوید و فقط لازم است کمی صبر به خرج دهید. اگر بدون نگرانی و آرام آرام ورزش را شروع کنید، خیلی زود به شرایط قبل از عمل باز خواهید گشت.

پس از دوره نقاهت نباید ناگهان فعالیت های سنگین را انجام دهید و همان طور که گفتیم، باید کم کم به روال عادی زندگی خود بازگردید.

محدودیت های ورزشی بعد از عمل بینی

محدودیت های ورزشی بعد از عمل بینی
محدودیت های ورزشی بعد از عمل بینی

برای این که برای ورزش بعد از جراحی بینی به مشکل نخورید، نیاز است تا یک سری کارها را انجام دهید تا هیچ آسیبی به شما وارد نشود. به طور مثال می توانید از وزنه های سبک تر استفاده کنید و کم کم وزنه های سنگین تری را به دست بگیرید.

اما توجه کنید که اگر حین ورزش کردن حس لرزیدن به شما دست داد، باید خیلی سریع ورزش را متوقف کنید. در واقع لرزیدن به نوعی هشدار بدنتان به شما است که خیلی خودتان را اذیت نکنید و آرام تر ورزش کنید.

اجازه ورزش های تماسی به این زودی به شما داده نمی شود و باید بیشتر صبر کنید. ضربه خوردن به بینی بعد از عمل می تواند تمامی زحمات پزشک و کادر آن و تمامی دردها و سختی های بیمار را نابود کند. یعنی با وجود زحمت و تحمل، یک نتیجه دور از انتظاری برای شما ایجاد خواهد شد. پس برای ورزش عجله نکنید.

سریع تر شدن روند بهبود بعد از عمل بینی

سریع تر شدن روند بهبود بعد از عمل بینی
سریع تر شدن روند بهبود بعد از عمل بینی

افرادی که همیشه حرکات فیزیکی انجام می دهند و علاقه دارند هر چه زودتر ورزش بعد از جراحی بینی را شروع کنند، می توانند با به کارگیری راه های مختلفی، روند درمان را بهبود ببخشند. خوراکی هایی مثل زغال اخته، آناناس، زردچوبه و زنجبیل دارای خاصیت ضد التهابی هستند.

به همین علت می توانند روند درمان را سریع تر کنند و زودتر بتوانید ورزش را شروع کنید. البته مورد مهم دیگری که می تواند به سریع تر درمان شدن شما کمک کند، توجه به ساعت خواب است.

هر چه بیشتر بخوابید، آبرسانی بهتر انجام می شود و در نتیجه زودتر درمان می شوید. همان طور که گفتیم، آبرسانی به بدن در این دوران از اهمیت بالایی برخوردار است، پس آبمیوه های طبیعی میل کنید.

زمان زیادی طول  می کشد تا دوران نقاهت شما تمام شود، فقط مهم است که در این مدت به توصیه های دکتر جمشیدی، به طور ویژه توجه کنید.

ورزش بعد از جراحی بینی، تنها با اجازه خانم دکتر جمشیدی

بعد از جراحی بینی، انجام هر گونه فعالیت فیزیکی ممنوع است مگر فعالیت هایی که پزشک اجازه آن ها را داده باشد.

در بیشتر مواقع، پزشکان انجام پیاده روی را مجاز می دانند، البته چند روز بعد از عمل. جراحان با توجه به شرایط برخی بیماران، به آن ها توصیه می کنند که استراحت مطلق داشته باشند تا آسیب بیشتری نبینند. بعد از عمل تا چند روز آثار داروی بیهوشی در بدن وجود دارد و این مسئله می تواند سبب سرگیجه و منگی شود.

پس در این شرایط نباید پیاده روی کنید زیرا ممکن است حین پیاده روی زمین بخورید. در صورتی که خونریزی دارید و یا هنوز اثرات بیهوشی را در بدن خود حس می  کنید، باید تمام روز را استراحت کنید.

اگر پزشک پیاده روی را برای شما مجاز کرده و اگر توانایی آن را دارید، می توانید به آرامی پیاده روی کنید. در روزهای اول بعد از عمل، پیاده روی سریع و دوی آهسته ممنوع است و نباید آن ها را انجام دهید. توجه کنید که پیاده روی باید به اندازه ای باشد که ضربان قلب شما خیلی بالا نرود.

اهمیت ورزش بعد از جراحی بینی

اهمیت ورزش بعد از جراحی بینی
اهمیت ورزش بعد از جراحی بینی

انجام ورزش های سبک و مجاز چند روز بعد از عمل، کمک زیادی به بدن شما می کند، البته اگر دکتر برای شما ممنوعیتی در نظر نگرفته باشد. در واقع ورزش بعد از عمل بینی اگر اصولی و زیر نظر پزشک باشد، می تواند به روند درمان کمک کند. در ادامه این متن، به معرفی مزیت های انجام ورزش بعد از جراحی بینی خواهیم پرداخت. همراه ما باشید.

  • از به وجود آمدن لخته های خون جلوگیری می کند.
  • سبب کاهش درد و ضعف در عضلات بیمار می شود.
  • بیمار را از کسالت و خستگی های ذهنی دور می کند.
  • موجب می شود تا کارهای روزمره تان را بهتر و سریع تر انجام دهید.
  • به بهبود جریان خون کمک می کند و در نهایت موجب می شود تا تورم ناشی از عمل کاهش پیدا کند.

ورزش پیاده روی بعد از جراحی بینی

ورزش پیاده روی بعد از جراحی بینی
ورزش پیاده روی بعد از جراحی بینی

همان طور که گفتیم، پیاده روی بعد از عمل در صورتی امکانپذیر است که پزشک اجازه آن را داده باشد و بیمار از سر درد و سرگیجه رنج نبرد. البته با وجود این شرایط هم بیمار نباید خیلی پیاده روی کند، 10 دقیقه زمان خوبی برای این کار است.

زمانی که بیمار راه می رود، جریان خون در بدن او بهتر می شود و تورم بینی کاهش پیدا می کند. بهتر است در روزهای اول، تایم کمی را راه بروید و در روزهای بعدی کم کم تایم آن را زیاد کنید. البته این کار را نباید سر خود انجام دهید و حتما باید با دکتر جمشیدی، مشورت کنید.

ورزش بدنسازی بعد از جراحی بینی

ورزش بدنسازی بعد از جراحی بینی
ورزش بدنسازی بعد از جراحی بینی

یکی از ورزش هایی که امروزه عده زیادی مشغول انجام آن هستند، بدنسازی است که نوعی ورزش قدرتی به شمار می آید.

در گذشته، بیشتر آقایان به این ورزش علاقه داشتند و آن را انجام می دادند اما در حال حاضر بانوان هم به آن علاقه پیدا کرده اند. با توجه به این که ورزش بدنسازی یک ورزش قدرتی است، نباید تا چند هفته بعد از عمل آن را انجام دهید.

در واقع برای بدنسازی باید وزنه ها را بلند کنید که این کار فشار زیادی به بدن وارد می کند.

زمانی که به بدن بیمار فشار زیادی وارد شود، ممکن است بینی خونریزی کند و شرایط سختی را فراهم بیاورد. پس تا مدت ها نباید این ورزش را انجام دهید و در این مدت اصولا نگران دور بودن خود از ورزش نباشید.

استرس و نگرانی سبب دیرتر بهبود یافتن شما می شود

استرس و نگرانی سبب دیرتر بهبود یافتن شما می شود و به همین علت باید بیشتر استراحت کنید. در نهایت مدت بیشتری از ورزش دور می مانید و حتی ممکن است بخشی از عضلات شما تحلیل بروند.

پس در این شرایط، قبل از این که به انجام ورزش بعد از جراحی بینی فکر کنید، باید به دنبال زودتر خوب شدن خود باشید. پزشکان تاکید می کنند که تا زمانی که بیمار به طور کامل بهبود پیدا نکرده است، ورزش بدنسازی را انجام ندهد.

ورزش بوکس بعد از عمل بینی

ورزش بوکس بعد از عمل بینی
ورزش بوکس بعد از عمل بینی

به طور کلی همه ورزش های رزمی بعد از عمل بینی محدودیت دارند و نباید آن ها را انجام دهید. ورزش بوکس هم یک ورزش رزمی است و برای افرادی که بینی خود را عمل کرده اند، ممنوع است.

همه ما می دانیم که در این ورزش، احتمال خوردن ضربه به بینی ورزشکار چقدر است. به همین علت است که ورزش بوکس بعد از عمل بینی برای بیماران ممنوع اعلام می شود. اگر این ورزش را انجام دهید، به احتمال زیاد بینی می شکند و همچنین ممکن است محل جراحی تا حد زیادی خونریزی کند.

به طور کلی در ورزش های رزمی، ضربه های شدیدی به کار گرفته می شود و در حالت عادی هم می تواند خطرناک باشد. پس در این شرایط خاص که بدن به استراحت نیاز دارد، می تواند عوارض جبران ناپذیری داشته باشد.

اگر ورزش بوکس را بعد از عمل بینی انجام دهید و بینی شما بشکند، نیاز دارید تا مجددا این عمل را انجام دهید. پس بهتر است تا زمانی که بینی شما به طور کامل بهبود پیدا نکرده است، از ورزش بوکس به طور کامل دوری کنید.

ورزش ایروبیک بعد از عمل بینی

ورزش ایروبیک بعد از عمل بینی
ورزش ایروبیک بعد از عمل بینی

همان طور که گفتیم، برخی از ورزش ها سبب می شوند تا اکسیژن بهتر به بافت های بدن برسد و ورم بینی کاهش پیدا کند. البته که این مسئله برای همه ورزش ها صدق نمی کند و برخی از آن ها شرایط کاملا متفاوتی ایجاد می کنند.

به طور مثال ورزش ایروبیک در این شرایط تامین اکسیژن بدن را با اختلال مواجه می کند و در نهایت تورم بیشتر می شود. در واقع برای انجام ورزش ایروبیک، بدن به اکسیژن بیشتری نیاز دارد و به همین علت اکسیژن رسانی بدن تغییر پیدا می کند.

پس اگر ایروبیک را انجام دهید، ورم بینی شما بیشتر می شود و بیشتر درگیر عوارض عمل بینی می شوید. به طور کلی ورزش های هوازی باید حداقل یک ماه بعد از عمل بینی انجام شوند تا آسیبی به بیمار وارد نشود.

توان بدنی برای انجام این ورزش ها مورد بسیار مهمی است که باید مد نظر قرار گیرد. پس اگر بعد از دوره نقاهت احساس کردید که توانایی انجام این ورزش ها را ندارید، باید تا زمان بهتر شدن شرایط قوای بدنی، صبر کنید.

ورزش شنا بعد از عمل جراحی بینی

ورزش شنا بعد از عمل جراحی بینی
ورزش شنا بعد از عمل جراحی بینی

تمامی فعالیت های فیزیکی که در آب انجام می شوند، در این مدت برای بیماران به طور کامل ممنوع اعلام شده است. یعنی آب درمانی و شنا کردن و همچنین آب بازی کردن باید توسط بیمار انجام شود. در غیر این صورت شرایط بدنی او بدتر می شود.

برای انجام ورزش های آبی باید صبر کنید تا زمان درآوردن آتل برسد و همچنین زخم ها و جراحت ها بهبود پیدا کنند. افرادی که جراحی زیبایی بینی انجام داده اند و یا نواقص بینی را برطرف کرده اند، باید تا 6 هفته رعایت کنند.

منظور از رعایت کردن این است که به استخر نروند و شنا و دیگر ورزش های آبی را انجام ندهند. استخر با توجه به فضایی که دارد، باعث می شود تا عفونت ها به راحتی انتقال پیدا کنند، پس برای بینی بسیار خطرناک است.

توجه کنید که انواع سونا نیز برای بیمار ممنوع است و نباید وارد آن ها بشود. زیرا این مکان ها هوای گرمی دارند و دمای بالای هوا سبب افزایش احتمال خونریزی می شود. در واقع بعد از عمل بینی، باید ورزش های آبی را تا مدتی که به بهبودی کامل نرسیده اید، کنار بگذارید.

ورزش یوگا بعد از جراحی بینی

ورزش یوگا بعد از جراحی بینی
ورزش یوگا بعد از جراحی بینی

تمرینات یوگا جزو تمرین های ورزشی سبک به شمار می آید و به بدن ورزشکاران فشار زیادی را وارد نمی کند. اما از آنجایی که هنگام انجام این ورزش باید سر ورزشکاران خم شود، بعد از عمل بینی نباید آن را انجام دهید.

در واقع در تمرینات یوگا، در بدن کش و قوسی ایجاد می شود که برای افرادی که بینی خود را به تازگی عمل کرده اند، ممنوع است. دو هفته بعد از جراحی می توانید ورزش یوگا را خیلی سبک انجام دهید، به طوری که فشار کمی به بدنتان وارد شود.

توجه کنید که تمرینات باید به گونه ای انجام شوند که ضربان قلب افزایش پیدا نکند و نیازی به تغییر وضعیت بدن نباشد.

ورزش پیلاتس بعد از جراحی بینی

پیلاتس جزو ورزش های سبک به شمار می آید و هنگام انجام آن، فشار زیادی به بدن وارد نمی شود. به همین علت بیشتر افراد تصور می کنند انجام پیلاتس بعد از عمل بینی محدودیتی ندارد. اما در حقیقت برای انجام این ورزش سبک نیز محدودیت هایی وجود دارد که باید آن ها را رعایت کنید.

در قسمتی از این ورزش، سر ورزشکار رو به پایین کشیده می شود که این حرکت برای بیماران خطرناک است. همچنین اگر هنگام انجام این ورزش، ضربان قلب افزایش پیدا کرد، نباید آن را ادامه دهید.

ورزش تی آر ایکس بعد از جراحی بینی

ورزش های تی آر ایکس جزو ورزش های مقاومتی به شمار می آیند و سبب افزایش قدرت و تعادل در بدن می شوند. به همین علت این ورزش را جزو ورزش های سنگین به شمار می آوریم. پس بعد از عمل نباید آن را انجام دهید.

بعد از عمل بینی برای انجام این ورزش باید تا 6 هفته صبر کنید و سپس ورزش تی آر ایکس را انجام دهید.  استخوان بینی برای این که بهبود پیدا کند، تقریبا به دو ماه زمان احتیاج دارد.

در واقع تا زمانی که ورم بافت ها به طور کامل از بین نرفته، نباید این ورزش را انجام دهید. همچنین نیاز است تا زمان ترمیم استخوان و از بین رفتن التهاب بافت ها صبر کنید.

ورزش دراز و نشست بعد از جراحی بینی

بیمار تنها در صورتی می تواند ورزش بعد از جراحی بینی را شروع کند که هیچ فشاری به بدن او وارد نشود. زمانی که ورزش دراز و نشست را انجام می دهیم، بالا و پایین می رویم و فشاری به بدن ما وارد می شود.

این فشار به ناحیه بینی نیز وارد شده و خطراتی را برای بیماران ایجاد می کند. پس نباید این ورزش را بعد از عمل بینی انجام دهید تا آسیبی به بافت های ملتهب بدنتان وارد نشود.

علاوه بر موارد گفته شده، زمانی که دراز و نشست انجام می دهید، به علت سخت بودن این حرکت، بدن به اکسیژن بیشتری نیاز دارد. این مسئله فرایند اکسیژن رسانی بدن را با مشکل مواجه می کند و سبب افزایش ورم بینی و بافت های اطراف آن می شود.

شروع ورزش بعد از جراحی بینی

شروع ورزش بعد از جراحی بینی
شروع ورزش بعد از جراحی بینی

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چه زمان می توانیم ورزش بعد از جراحی بینی را آغاز کنیم؟ برای پاسخ به این سوال، باید بگوییم که هر بیماری شرایط خاصی دارد و همه نمی توانند در یک زمان، ورزش را شروع کنند.

به طور کلی زمان شروع ورزش بعد از عمل بینی، از بین رفتن التهاب و ورم بینی و بهبود کامل آن است.  در واقع زمانی که ورزش را شروع می کنید، نباید هیچ کبودی روی صورت شما وجود داشته باشد. نکته بسیار مهم دیگر این است که مسیر تنفسی بیمار نباید هیچ مشکلی داشته باشد و باید به راحتی تنفس کند.

همان طور که همه ما در موارد مختلفی تفاوت داریم، بدن های ما نیز با یکدیگر متفاوتند. پس کاملا طبیعی است که بهبود بیماری در همه ما یکسان نباشد و برخی زود و برخی دیرتر انجام شود. به همین علت، برای شروع ورزش بعد از جراحی بینی، عده ای به زمان کمتر و عده ای به زمان بیشتری نیاز دارند.

نوع بینی و انجام ورزش بعد از جراحی بینی

یکی از باورهای نادرستی که در مورد انجام ورزش بعد از جراحی بینی وجود دارد، نوع بینی بیمار است. در واقع عده ای گمان می کنند، استخوانی بودن و یا گوشتی بودن بینی بیمار می تواند روی زمان شروع فعالیت بیمار تاثیر بگذارد.

فرقی ندارد بینی بیمار استخوانی باشد و یا گوشتی؛ نکته مهم این است که فشاری به بدن وارد نشود. برای  درک بهتر این موضوع، به این سوال توجه کنید: آیا گوشتی یا استخوانی بودن بینی تاثیری روی ضربان قلب دارد؟ قطعا نوع بینی هیچ تاثیری روی ضربان قلب ندارد و آن را کم و زیاد نمی کند.

پس این تصور که شکل بینی تعیین کننده زمان شروع ورزش بعد از عمل بینی است، کاملا اشتباه به حساب می آید. در واقع چه بینی استخوانی باشد و چه گوشتی باشد، نباید هنگام ورزش به رگ ها فشار بیاید تا آن ها خونریزی کنند.

برنامه ورزشی برای جراحی بینی

برنامه ورزشی برای جراحی بینی
برنامه ورزشی برای جراحی بینی

همان طور که گفتیم، برای انجام ورزش بعد از جراحی بینی باید با پزشک مشورت کرده باشید و از او اجازه بگیرید. دکتر جمشیدی به خوبی بیماران خود را در این زمینه راهنمایی می کند و زمان مناسب برای ورزش را به آن ها اعلام می کند.

بعد از این که از زمان مجاز برای شروع ورزش بعد از جراحی بینی آگاه شدیم، باید به آرامی آن را انجام دهیم. در این قسمت از نوشتار، شما را با یک زمان بندی ساده برای شروع ورزش آشنا می کنیم.

  •   در هفته اول، اگر حال عمومی بیمار مناسب بود و اگر پزشک به او اجازه داد، می تواند پیاده روی کند. البته این پیاده روی هم شرایط خاص خود را دارد و باید به آرامی انجام شود و بیشتر از 5 دقیقه طول نکشد.
  •   در هفته دوم، در صورتی که شرایط هفته قبل هنوز پا بر جا بود، می تواند 10 دقیقه به آرامی پیاده روی کند.
  •   در هفته سوم، بیمار می تواند تا 15 دقیقه پیاده روی کند و سرعت آن را بیشتر کند که ضربان قلب زیاد نشود.
  •   در هفته چهارم، می توان 20 دقیقه در روز پیاده روی کرد، اما برای سرعت آن باید با پزشک مشورت شود.

بهبود شرایط بدن برای ورزش بعد از جراحی بینی

زمانی که عمل بینی را انجام می دهید، بدن شما تمام تلاش خود را می کند که به شرایط قبلی باز گردد. یعنی تمامی قسمت های بدن در تلاش هستند تا بافت های ملتهب بهبود پیدا کنند و بیمار سریع تر به زندگی عادی خود برگردد.

در این شرایط ما می توانیم با انجام کارهایی مانند  خوردن غذاهای مغذی، استراحت و مصرف مایعات، به بدن خود کمک کنیم. در واقع باید شرایطی را فراهم بیاوریم تا انرژی بدن صرف درمان و بهبود زخم ها و همچنین ریکاوری شود.

به همین علت اگر ورزش را زودتر از موعد مجاز شروع کنیم، به بدن ما فشار بیشتری وارد می شود. بافت های بینی و اطراف آن مستعد خونریزی هستند و اگر توصیه های پزشک را رعایت نکنید، عوارضی را برای بدن خود ایجاد کرده اید.

نکات مهم در خصوص ورزش بعد از عمل بینی

نکات مهم در خصوص ورزش بعد از عمل بینی
نکات مهم در خصوص ورزش بعد از عمل بینی

تا این بخش از مطلب، اطلاعات بسیار مفیدی در مورد ورزش بعد از جراحی بینی و محدودیت های آن به دست آوردیم. برای آگاهی بیشتر در این مورد، در این قسمت از متن، به معرفی نکات مهمی برای ورزش بعد از جراحی بینی خواهیم پرداخت.

  •   در ماه اول نباید ورزش هایی را انجام دهید که سرتان خم شود، زیرا به بینی فشار وارد می کند. در واقع ورزش هایی مانند کرانچ و وزنه زدن برای بیمار خطرناک است و نباید آن ها را انجام دهد.
  •   تا دو ماه بعد از عمل بینی، بیمار باید استراحت کافی داشته باشد و هیچ وزنه ای با وزن بیشتر از 2 کیلو بلند نکند. یعنی در این شرایط نباید حتی کودک خود را بغل کنید زیرا به بینی و بافت های ملتهب فشار وارد می شود.
  •   علاوه بر ورزش، نیاز است تا رابطه جنسی را نیز بعد از عمل محدود کنید، زیرا این کار می تواند تنفس شما را با اختلال مواجه کند.

ورزش بعد از جراحی بینی در ماه اول

برای این که بتوانید ورزش بعد از جراحی بینی را به طور مناسب انجام دهید، نیاز است تا هر ماه یک برنامه مشخصی داشته باشید. البته این برنامه را پزشک معالج برای شما تعیین می کند و شرایط بدنی شما را در نظر می گیرد.

در ماه اول، بیمار نمی تواند هیچ ورزشی را انجام دهد و باید وقت خود را با استراحت بگذراند. در این ماه، بیمار مجاز است تا به طور آهسته پیاده روی کند و سرعت را زیاد نکند. در طی پیاده روی نباید فشار خون بیمار بیشتر شود زیرا این مسئله سبب افزایش تورم می شود.

پس اگر حتی حین پیاده روی آهسته احساس کردید که فشار خون شما بیشتر می شود، باید این کار را متوقف کنید. زمانی که ورم بینی زیاد شود، شکل آن تغییر پیدا می کند و این مسئله بیمار را اذیت می کند. زیرا اگر تورم از یک حدی بیشتر شود، مسیر تنفسی بیمار ممکن است کمی مسدود شود و تنفس بیمار سخت شود.

ورزش بعد از جراحی بینی در ماه دوم

در ماه دوم بعد از عمل، بیمار باید 0 تا 25 درصد از دوران قبل از عمل فعالیت داشته باشد. به طور مثال اگر بیمار در گذشته به طور منظم فعالیت فیزیکی داشته، اکنون می تواند 25 درصد آن فعالیت کند. البته هر حرکتی در این ماه مجاز نیست و بیمار باید نکاتی را مورد توجه قرار دهد.

  •   بیمار نباید فعالیت ها و تمرینات هوازی را انجام دهد.
  •   تمریناتی که برای انجام آن ها نیاز است تا سر بیمار خم شود، کاملا ممنوع است و بیمار نباید آن ها را انجام دهد.
  •   اصولا نباید وزنه های سنگین را بلند کنید، زیرا همان طور که گفتیم، احتمال خونریزی را افزایش می دهند.

ورزش بعد از جراحی بینی در ماه سوم

در ماه سوم پس از عمل، بیمار می تواند 25 تا 50 درصد دوران قبل خود فعالیت داشته باشد. در این ماه می توانید تا 50 درصد شدت تمرینات خود را بالا ببرید. اما باز هم نباید وزنه های بسیار سنگینی را بلند کنید تا بینی خون ریزی نکند. در ماه سوم بعد از عمل باید نکاتی را مورد توجه قرار دهید که این نکات عبارتند از:

  •   دویدن در ماه سوم به شدت خطرناک است و هرگز نباید این کار را انجام دهید.
  •   در این ماه، بیمار می تواند خم شود اما نباید به طور ناگهانی این کار را انجام دهد.
  •   بلند کردن وزنه و اشیاء سنگین در این ماه باید با مشورت خانم دکتر جمشیدی باشد.

ورزش بعد از جراحی بینی در ماه چهارم

در ماه چهارم، بیمار می تواند 50 تا 75 درصد گذشته خود فعالیت فیزیکی داشته باشد. در این ماه، محدودیت برای بلند کردن وزنه کاهش پیدا می کند و بیمار راحت تر می تواند ورزش کند.

در قسمت های قبلی این متن گفتیم که شروع ورزش بعد از جراحی بینی به شرایط بیمار بستگی دارد. در واقع میزان انجام فعالیت و حرکات فیزیکی نیز به شرایط بیمار قبل از عمل بستگی دارد.

همان طور که خواندید، هر ماه بیمار می تواند درصدی از دوران قبل از عمل خود فعالیت کند. یعنی اگر بیمار ورزشکار باشد، در دوران نقاهت بیشتر از افراد معمولی می تواند ورزش کند.

 ورزش بعد از جراحی بینی در ماه پنجم

در ماه پنجم، بیمار می تواند 75 تا 100 درصد گذشته خود فعالیت داشته باشد و وزنه های سنگین تری را بلند کند. در این ماه، بیمار می تواند بدون هیچ محدودیتی خم شود و فعالیت های روزانه خود را انجام دهد. همچنین در ماه پنجم،  محدودیت زیادی برای یوگا و شنا و دوچرخه سواری وجود ندارد.

جمع بندی

در این مقاله، با جراحی بینی و علت های انجام آن و همچنین با یکی از معتبرترین و مجرب ترین پزشکان این حوزه، یعنی خانم دکتر جمشیدی آشنا شدیم. به علاوه، به چگونگی انجام و شروع ورزش بعد از جراحی بینی پرداختیم و محدودیت های لازم را توضیح دادیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مطب

۰۲۱۸۸۸۵۶۳۳۷

۰۹۳۹۰۵۹۰۷۹۵

واتساپ : ۰۹۳۹۰۵۹۰۷۹۵

روزهای مطب، یکشنبه و سه شنبه ۴تا۷

میدان ونک،خیابان گاندی شمالی خیابان شهید محمدصانعی،پلاک ۱۹ طبقه ۳،واحد۸

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.