بعد از ضربه به بینی چه کنیم

بعد از ضربه به بینی چه کنیم

در این مقاله، قصد داریم تا در این مورد که بعد از ضربه به بینی چه کنیم ، با شما صحبت کنیم، پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

اندام های فروانی در بدن انسان ها مشاهده می شود؛ اما اندام هایی که از حساسیت بالایی برخوردار هستند، سر و صورت می باشند. در مثلث خطر صورت، یک عضو بسیار حساس موجود می باشد که همه به زیبایی آن اهمیت می دهند.

این عضو حساس بینی نام دارد. این عضو بدن در زیبایی صورت نقش مهمی را ایفا می کند، اما از وظایف مهم دیگر آن، عادی سازی روال تنفس در انسان ها می باشد.

توجه داشته باشید اگر بیمار دچار شکستگی بینی شده باشد و پزشک تشخیص شکستگی بینی را داده باشد باید مراحل درمان را به پزشک واگذار نمایید.

ویدئو بعد از ضربه به بینی چه کنیم

به همین دلیل، از بینی به عنوان اعضای حیاتی در بدن نام برده می شود. چون ارگان های گوناگون در بدن با آن دارای وابستگی هستند و به کمک آن فعالیت خود را به انجام می رسانند مثل مغز و قلب.

به دلیل این که بینی شما در جای حساسی قرار گرفته است، پس احتمال صدمه رسیدن به آن بالا می باشد که قابل پیش بینی نیز نمی باشند. میزان آسیب های وارد شده بر بینی شما به عوامل گوناگونی وابسته است، مثل:

نوع بینی، ساختار بینی و وظایف آن. در برخی مواقع، آسیب ها قابل جبران نیستند و جدی تر از این حرف ها می باشند و ممکن است شما را برای مدت طولانی یا تا پایان عمر درگیر اختلالات مختلف نمایند. بنابراین توجه به بینی و مراقبت از آن را باید جدی بگیرید.

همچنین اگر می خواهید جواب سوال بعد از ضربه به بینی چه کنیم را پیدا کنید، می توانید به خانم دکتر خدیجه جمشیدی مراجعه کنید.

پیشنهاد می کنیم از پست خونریزی بعد از عمل بینی دیدن کنید.

اینفوگرافیک بعد از ضربه به بینی چه کنیم

اینفوگرافیک بعد از ضربه به بینی چه کنیم
اینفوگرافیک بعد از ضربه به بینی چه کنیم

خانم دکتر خدیجه جمشیدی از معتبرترین پزشکان حاذق و باتجربه در رابطه با جراحی بینی هستند که در این مقاله انتخاب ایشان را به عنوان پزشک معالج، به شما پیشنهاد می دهیم.

همچنین موضوعات قابل بحث در این مطلب عبارتند از:

بعد از ضربه به بینی باید چه کاری را انجام بدهیم؟

نشانه های ضرب دیدگی یا آسیب دیدگی بینی کدامند؟

ضرب دیدگی بینی عمل شده

در صورت وارد شدن ضربه به بینی، چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

چه مدت زمانی بعد از جراحی بینی، بینی عمل شده در برابر ضربه های احتمالی مقاوم تر می شود؟

 

بعد از ضربه به بینی باید چه کاری را انجام بدهیم؟

بعد از ضربه به بینی باید چه کاری را انجام بدهیم؟
بعد از ضربه به بینی باید چه کاری را انجام بدهیم؟

زمانی که نشانه هایی از صدمه دیدگی در بینی خود مشاهده کردید، بهتر است راهکارهایی را به کار ببرید که مناسب با موقعیت موجود باشد. شیوه های گفته شده در خصوص این راهکارها بر چهار قسم می باشند که باید به شکل مرحله ای آن ها را انجام بدهید. این مراحل به شرح زیر می باشند:

خونریزی

خونریزی
خونریزی

پس از این که به بینی شما ضربه ای وارد شد و با خونریزی بینی مواجه شدید، باید آرامش خود را همچنان حفظ کنید و برای این که این خونریزی را متوقف نمایید، اقدامات لازم را به انجام برسانید.

به عنوان مرحله اول پس از مشاهده خونریزی، گفتیم که باید در آرامش قرار بگیرید و از دراز کشیدن و تکیه دادن اجتناب نمایید. حالت شما باید به صورت نشسته باشد، در حالی که سر خود را به سمت پایین گرفته اید؛

سرتان باید به گونه ای به سمت پایین باشد که بالاتر از قلب نگه داشته شود. در همین حالت باید مقداری به جلو خم شوید تا خونریزی به درون گلوی شما ریخته نشود.

پس از انجام این مراحل، باید به کمک انگشت شصت و اشاره بخش نرم بینی را به صورت ملایم فشار بدهید

بنابراین باید تنفس از راه دهان را انتخاب کنید. پس از انجام این مراحل، باید به کمک انگشت شصت و اشاره بخش نرم بینی را به صورت ملایم فشار بدهید تا با همین حرکت ساده خونریزی را متوقف کنید.

زمانی که ۵ دقیقه از نگهداری بینی شما با انگشت ها گذشت، باید حدود چند ثانیه انگشتان خود را رها کنید و به این عضو حساس استراحت بدهید، سپس دوباره انجام این مرحله را از سر بگیرید. باید تا جایی این کار را ادامه بدهید تا موفق شوید خونریزی خود را بند بیاورید.

در ضمن برای این که پاسخ این سوال که بعد از ضربه به بینی چه کنیم را پیدا کنید، می توانید از خانم دکتر خدیجه جمشیدی کمک بگیرید.

درد

درد
درد

بدیهی است که پس از ضرب دیدگی بینی، مقداری درد را احساس کنید که یکی از علائم خطر آفرین دیگر پس از ضربه دیدن بینی می باشد. در این حالت باید در سریعترین زمان ممکن به مطب پزشک بروید؛

اما اگر درد شدیدتر از حالت های نرمال می باشد، پس باید از داروهای مسکن کمک بگیرید که بدون نسخه، اجازه خرید آن ها را داشته باشید مثل: استامینوفن و ایبوپروفن. پش از مصرف داروها دراز بکشید، در حالتی قرار بگیرید که بینی در نقطه ای بالاتر از قلب قرار بگیرد و یک زاویه عمودی نسبت به قلب داشته باشد.

حتی اگر دقیقا نمی توانید چنین کاری را انجام بدهید، حداقل در حالتی شبیه به آن قرار بگیرید و استراحت کنید تا درد بینی کمی آرام بگیرد.

تورم

اگر در بینی و اطراف آن تورمی را مشاهده کردید، باید کمپرس یخ برای خود مهیا نمایید. این کار را با تکه یخ های متعدد و یک عدد پلاستیک نیز می توانید به انجام برسانید.

پس از مهیا کردن کمپرس یخ، باید آن را بر محل دارای تورم بگذارید و چند دقیقه بعد بردارید. دوباره با گذشت چند دقیقه می توانید این مراحل را تکرار کنید.

زمان انجام این اقدامات، نباید هیچ گونه فشاری به بینی شما وارد بیاید، پس باید حواس خود را به خوبی جمع کنید و در طول روز، با فاصله چندین بار دیگر این مراحل را تکرار نمایید.

مراجعه به پزشک:

اگر علائم ضربه دیدگی بینی شما خفیف بود و به سراغ پزشک نرفتید، باید حتما از راهکارهای گفته شده استفاده کنید. اما اگر باز هم راه به جایی نبردید، باید مراجعه به دکتر جمشیدی را در اولویت قرار بدهید.

چون باید بینی شما با دقت ارزیابی شود تا اختلالات موجود در آن شناسایی شده و به خوبی رفع شود. در ضمن اگر هنوز هم نمی دانید که بعد از ضربه به بینی چه کنیم، می توانید با خانم دکتر خدیجه جمشیدی مشورت کنید.

نشانه های ضرب دیدگی یا آسیب دیدگی بینی کدامند؟

نشانه های ضرب دیدگی یا آسیب دیدگی بینی کدامند؟
نشانه های ضرب دیدگی یا آسیب دیدگی بینی کدامند؟

اگر بینی شما از پیش تحت جراحی قرار نگرفته است که مشکلی نیست؛ اما اگر بینی خود را عمل کرده اید و با این حال دچار ضرب دیدگی شده است، پس باید نسبت به درمان آن به صورت جدی اقدام کنید.

چون بینی جراحی شده نسبت به بینی عادی بسیار حساس تر است.

بنابراین واکنش هایی که از این گونه بینی ها مشاهده می کنید، دارای حساسیت بالاتری خواهد بود. مثلا ضربه و برخوردهای روزمره نیز در بینی جراحی شده بیشتر خود را نشان خواهند داد و امکان ایجاد خونریزی پس از ضربه نیز بالاتر خواهد بود.

بنابراین مراجعه به پزشک بسیار مهم می باشد و روند بهبود شما را تسریع  می کند.

همچنین علامت های ضرب دیدگی یا آسیب دیدگی بینی به شرح زیر می باشد:

  • التهاب سطح داخلی و خارجی بینی
  • عوض شدن فرم خارجی بینی و پیدا شدن انحراف در آن
  • خونریزی داخلی یا خونریزی بیرونی
  • ممکن است گودی چشم سیاه شود و در اطراف بینی، کبودی هایی حاصل شود.
  • عوض شدن حالت تنفسی و ایجاد مشکل در آن
  • ممکن است زمانی که دست خود را به بینی می زنید، صداهایی در آن ایجاد شود.
  • خلط بینی به میزان فراوان تشکیل شود تا جایی که به بیرون بریزد.

ضرب دیدگی بینی عمل شده

ضرب دیدگی بینی عمل شده
ضرب دیدگی بینی عمل شده

همان طور که می دانید، پس از جراحی بینی باید نسبت به مراقبت از آن بیشتر احساس مسئولیت کنید تا بتوانید از وارد شدن ضربه و آسیب های جدی به آن پیشگیری نمایید.

چون آسیب ها قابل پیش بینی نیستند و امکان دارد پس از جراحی یا قبل از آن، برای هر فرد به وجود بیایند. پس فرقی ندارد که بینی خود را عمل کرده باشید یا خیر.

اما نکته ای که در این میان وجود دارد، آن می باشد که با انجام جراحی و دستکاری بینی، احتمال دارد در صورت وارد شدن ضربه ملایم بر آن هم دچار آسیب دیدگی جدی شود، در حالی که بینی های عادی از این گونه ضربه ها صدمه چندانی نخواهند دید.

اما بینی جراحی شده احتمالا به مشکلات جدی تری دچار خواهد شد. بنابراین کسانی که تحت عمل جراحی بینی قرار گرفته اند، در این موقعیت ها باید راهکارهای لازم را یاد بگیرند تا قادر باشند از ایجاد برخی واکنش های جدی تر پیشگیری نمایند.

حتی ممکن است با انجام مراحلی که در بالا عنوان کردیم، از شدت جراحات و آسیب دیدگی خود کم کنند.

البته در هر صورت باید پس از ضرب دیدگی و ایجاد علائم آن، فورا به پزشک مراجعه کنید تا بتوانید به کمک پزشکانی مانند خانم دکتر خدیجه جمشیدی، سریعا مشکل خود را از ریشه حل کنید.

پیشنهاد می کنیم از پست جراح بینی طبیعی در کرج دیدن کنید.

در صورت وارد شدن ضربه به بینی، چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت وارد شدن ضربه به بینی، چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟
در صورت وارد شدن ضربه به بینی، چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر به بینی شما ضربه ای وارد شود و علائم زیر در آن ظاهر شود، باید سریعا خود را به پزشک متخصص برسانید که عبارتند از:

  • تورمی که تا چند روز ادامه دار باشد.
  • شکل و فرم بینی عوض شود یا صدایی از آن شنیده شود. مثل صدای شکستگی و خرد شدن
  • دچار درد مداوم شوید که به تدریج شدید شود.
  • زمانی که تورم بینی بهبود پیدا کرد، راه تنفس از بینی دچار اختلال شود.
  • به طور پیوسته خون دماغ شوید.
  • علائمی مثل تب یا لرز

اما اگر بعد از وارد شدن ضربه به بینی نشانه هایی مانند زیر مشاهده کردید، باید خود را به نزدیک ترین مراکز درمانی و اورژانس برسانید یا با شماره تلفن ۱۱۵ تماس بگیرید. این نشانه ها عبارتند از:

  • خونریزی شدید که طور پیوسته ادامه دار باشد.
  • تنفس سخت
  • ایجاد شدن زخم باز و بزرگ روی بینی یا نواحی اطراف آن
  • فرو رفتن خرده شیشه و سایر موارد این چنینی در بینی

اگر علائمی مانند علائم زیر مشاهده کردید، احتمالا نمایانگر آسیب مغزی می باشد

در ضمن اگر علائمی مانند علائم زیر مشاهده کردید، احتمالا نمایانگر آسیب مغزی می باشد که در این صورت باید مراقبت های فوری روی شما انجام بگیرد. این نشانه ها عبارتند از:

  • اگر مایعی شفاف که با آب بینی تشابه داشته باشد، از بینی شما خارج شود. این ترشحات قطعا با ترشحات عادی بینی شما متفاوت خواهد بود.
  • سردرد شدید
  • تاری دید
  • از دست رفتن هوشیاری
  • صحبت کردن یا حرکت سخت شود.
  • حافظه خود را از دست بدهید و به حالت گیجی برسید.
  • تشنج

چه مدت زمانی بعد از جراحی بینی، بینی عمل شده در برابر ضربه های احتمالی مقاوم تر می شود؟

چه مدت زمانی بعد از جراحی بینی، بینی عمل شده در برابر ضربه های احتمالی مقاوم تر می شود؟
چه مدت زمانی بعد از جراحی بینی، بینی عمل شده در برابر ضربه های احتمالی مقاوم تر می شود؟

زمانی که ۳ماه از جراحی شما گذشت، بینی شما، فرم قدرتمندتری به خود می گیرد. برای همین اگر در طول روز ضربه و صدمه ای به آن وارد شد که شدت پایینی دارند و بسیار خفیف هستند، بینی شما همچنان مقاومت خود را از دست نمی دهد.

اما در صورت وارد شدن ضربات شدید و آسیب های جدی، قطعا بینی شما متحمل صدمات زیادی می شود. چون هنوز به اندازه یک بینی عادی بهبود پیدا نکرده است و به اصطلاح جای استخوان ها سفت نشده است.

همان طور که می دانید، ۶ ماه تا یک سال زمان لازم است تا تورم بینی به طور کامل برطرف شود و استخوان ها و غضروف در محل درست خود قرار بگیرند. به عبارتی در این بازه زمانی، بینی شما جا افتاده تر می شود.

پس ۳ماه پس از عمل بینی برای مقاومت در برابر ضربات شدید، بسیار زود است و احتمال آسیب دیدگی در این مدت زمان نیز بالا می باشد.

همچنین اگر به شما ضربه ای وارد شد که موجبات نگرانی شما را فراهم آورد، بهتر است به جراح بینی خود مراجعه کنید و در رابطه با موضوع پیش آمده با او صحبت کنید.

با انجام این کار، هم متوجه اثرات ناشی از ضربه ها به بینی خواهید شد و هم خیال خود را از بابت سلامت این عضو حساس راحت خواهید کرد.

بهتر است بدانید که بینی جراحی شده در قیاس با بینی سابق شما، از حساسیت شدیدتری برخوردار می باشد

بهتر است بدانید که بینی جراحی شده در قیاس با بینی سابق شما، از حساسیت شدیدتری برخوردار می باشد و احتیاج به مراقبت بیشتر در مقابل ضربات و آسیب های احتمالی دارد.

در ضمن برای این که در مورد سوال بعد از ضربه به بینی چه کنیم اطلاعات بیشتری کسب کنید، می توانید از خانم دکتر خدیجه جمشیدی کمک بگیرید.

در ضمن بهتر است بدانید که پس از ضربه خوردن به بینی، نباید آن را زیاد دستکاری کنید چون ممکن است شرایط از چیزی که هست بدتر شود؛

همچنین به احتمال زیاد، پس از ضربه در بینی و نواحی مختلف آن، دردهای خفیف یا شدیدی را احساس خواهید کرد، ولی با این وجود باز هم از دست زدن زیاد به آن اجتناب کنید و سعی کنید فورا خود را به پزشک و مراکز درمانی برسانید تا درمان های اصولی روی بینی شما صورت بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مطب

۰۲۱۸۸۸۵۶۳۳۷

۰۹۳۹۰۵۹۰۷۹۵

واتساپ : ۰۹۳۹۰۵۹۰۷۹۵

روزهای مطب، یکشنبه و سه شنبه ۴تا۷

میدان ونک،خیابان گاندی شمالی خیابان شهید محمدصانعی،پلاک ۱۹ طبقه ۳،واحد۸

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.