تا چند روز بعد از عمل بینی خونریزی طبیعی است

تا چند روز بعد از عمل بینی خونریزی طبیعی است

در این مقاله، سعی می کنیم به این سؤال پاسخ بدهیم که تا چند روز بعد از عمل بینی خونریزی طبیعی است؟ همراه شما هستیم.

در این مطلب به صورت جامع و کامل این پرسش را مورد بررسی قرار می دهیم که تا چند روز بعد از عمل بینی خونریزی طبیعی است؟

در ابتدا باید به این موضوع اشاره نماییم که خونریزی پس از عمل بینی کاملاً نرمال است. در عین حال، مدت زمان و حجم خونریزی ممکن است نشاندهنده بروز عوامل خطرناک باشد. به طور کلی تحولات فیزیولوژیکی در چهره افراد بعد از عمل بینی قابل مشاهده است.

در میان تمام این موارد، خونریزی اصلی ترین عاملی است که اغلب سبب نگرانی افراد می شود. شدت خونریزی، مدت زمان و سایر فاکتورها بسیار حائز اهمیت هستند که می بایست آن ها را مد نظر قرار دهید.

بیشتر بیماران با هر نوبت خونریزی دچار اضطراب و نگرانی می شوند. به همین علت، قبل از جراحی، پزشک می بایست به صورت واضح در رابطه با این عارضه، اطلاعات کاملی را در اختیار بیمار قرار داده و با این اقدام، استرس ایشان را در این زمینه کاهش دهد.

از این رو در راستای این که تا چند روز بعد از عمل بینی خونریزی طبیعی است، در این مطلب با کمک راهنمایی های دکتر جمشیدی، پیرامون انواع خونریزی پس از جراحی بینی و طول مدت آن صحبت خواهیم کرد. خانم دکتر جمشیدی، معتبرترین متخصص در این زمینه معرفی می شوند.

پیشنهاد می کنیم از پست فشار پایین بعد از عمل بینی دیدن کنید.

فهرست مطالب

تا چند روز بعد از عمل بینی خونریزی طبیعی است؟

تا چند روز بعد از عمل بینی خونریزی طبیعی است؟
تا چند روز بعد از عمل بینی خونریزی طبیعی است؟

با توجه به تکنیک و نوع مداخله جراحی، ممکن است خونریزی در هنگام عمل و نیز پس از عمل بینی رخ دهد. به هر میزان وسعت عمل بینی گسترده تر باشد، مدت زمان خونریزی نیز افزایش می یابد.

خونریزی در برخی از موارد عمل های جزئی بینی هم وجود دارد. در این نوع جراحی ها معمولاً یک روز پس از عمل، خونریزی مشاهده می شود. یکی از دلایل اصلی که بعضی افراد ۲۴ ساعت بعد از جراحی بینی در بیمارستان بستری می شوند نیز همین موضوع است.

در مواردی از جراحی های بینی، در دو روز ابتدایی بعد از عمل، خونریزی ایجاد می گردد.

به طور کلی حداکثر تا چهار روز بعد از عمل بینی، ترشح خونابه طبیعی بوده و بیماران نباید در این مورد نگران و مضطرب شوند.

در مجموع؛ خونریزی ممکن است از ساعات اولیه بعد از عمل شروع شده و حدود حداقل ۳ روز و حداکثر یک هفته به طول بیانجامد. البته با وجود صدمه، خشک شدن و التهاب بینی، طبیعی است. ولی چنانچه پس از رعایت توصیه های بعد از جراحی بینی، خونریزی همچنان وجود داشته باشد، باید پزشک را مطلع کنید.

چنانچه بخواهیم خونریزی بینی پس از جراحی را با در نظر قرار دادن زمان و شدت آن تشریح کنیم، باید به نمونه های زیر اشاره نماییم.

تا چند روز بعد از عمل بینی، خونریزی نشتی، طبیعی است؟

تا چند روز بعد از عمل بینی، خونریزی نشتی، طبیعی است؟
تا چند روز بعد از عمل بینی، خونریزی نشتی، طبیعی است؟

خونریزی نشتی پس از پانسمان اتفاق می افتد و اغلب بعد از گذشت دو روز بهبود می یابد. البته در مواردی که این خونریزی شدید باشد، بیشتر از دو روز ادامه دارد.

به همین علت بعضی از بیماران در روز اول و برخی دیگر در ۴۸ ساعت ابتدایی بعد از جراحی، در مراکز درمانی تحت نظر قرار می گیرند. چنانچه در این مدت، خونریزی غیر عادی مشاهده شود، اقدامات پزشکی ضروری انجام خواهد شد.

لازم به ذکر است که این نوع خونریزی بعد از عمل بینی به ندرت اتفاق افتاده و حجم خونی که بدن از دست می دهد، بسیار ناچیز است. از این رو نیازی به تزریق خون یا اقدامات درمانی ویژه ای نیست.

تا چند روز بعد از عمل بینی، خونریزی قطره ای، خطرناک نیست؟

تا چند روز بعد از عمل بینی، خونریزی قطره ای، خطرناک نیست؟
تا چند روز بعد از عمل بینی، خونریزی قطره ای، خطرناک نیست؟

خونریزی قطره ای هم در روز اول و گاهی دو روز اول بعد از عمل بینی طبیعی است. در واقع این نوع خونریزی نگران کننده نیست. چرا که به دلیل مداخلات جراحی در ساختمان فیزیکی بینی، استخوان، غضروف و بافت بینی رخ می دهد.

تا چند روز بعد از عمل بینی، مشاهده خونابه روی دستمال طبیعی است؟

تا چند روز بعد از عمل بینی، مشاهده خونابه روی دستمال طبیعی است؟
تا چند روز بعد از عمل بینی، مشاهده خونابه روی دستمال طبیعی است؟

ترشح خونابه بعد از عمل بینی، یکی از بی ضررترین و طبیعی ترین عوارض محسوب می شود. در واقع این نوع خونریزی تا سه الی چهار روز بعد از عمل وجود دارد.

فارغ از وسعت و نوع تکنیک عمل بینی، در بازه زمانی که ذکر شد، لکه های کوچک و کم رنگ خون روی دستمال قابل مشاهده است. در مجموع ،این خونریزی طبیعی بوده و نیازمند مراجعه به پزشک نمی باشد.

چنانچه بیماران به توصیه هایی که توسط پزشک در طول دوران نقاهت بیان می شود دقت نمایند، تمام انواع خونریزی ها پس از پایان پروسه طبیعی خود به صورت کامل بهبود می یابند.

چرا برخی افراد، دچار خونریزی بعد از عمل بینی می شوند؟

یکی از رایج ترین پرسش های افرادی که می خواهند تحت عمل بینی قرار گیرند، این است که دلایل خونریزی بعد از جراحی بینی چیست و تا چند روز بعد از عمل بینی خونریزی طبیعی است؟

در این قسمت می خواهیم به طور کامل پاسخ این پرسش را بررسی نماییم. در ابتدا باید بدانید که در طی عمل بینی، تمام بافت این قسمت از صورت، تحت تغییراتی قرار گرفته و با توجه به شدت این تغییرات، وضعیت بهبودی بیماران هم می ‌تواند متفاوت باشند.

همان طور که مطلع هستید، خونریزی بینی یکی از معمول ترین عوارضی است که در روزهای ابتدایی پس از جراحی اتفاق می افتد. در بینی همه ی افراد، رگ های خونی فراوانی وجود داشته که صدمه دیدن و پارگی هر کدام از آن ها می تواند خونریزی هایی با درجات مختلف را ایجاد کند.

به همین دلیل، پزشکانی مانند دکتر جمشیدی در طول انجام جراحی، از تمام مهارت خود استفاده می‌ کنند تا کمترین آسیب به عروق خونی بیمار وارد شود و به دنبال آن، میزان خونریزی پس از عمل نیز کاهش یابد.

هر فرد به صورت میانگین در طول انجام جراحی بینی تقریبا ۵۰ میلی لیتر خون از دست می دهد که در برخی موارد ممکن است حجم خون از دست رفته به علت افزایش فشار خون، بیشتر هم باشد.

یکی از عمده ترین مسائل مورد نظر جراح در حین عمل بینی، توجه به فشار خون بیمار، کنترل و ثابت نگه داشتن آن است تا از این طریق، مانع خونریزی فرد شود.

دلایل خونریزی بعد از عمل بینی چیست؟

دلایل خونریزی بعد از عمل بینی چیست؟
دلایل خونریزی بعد از عمل بینی چیست؟

در این قسمت، قصد داریم تمام عواملی که موجب خونریزی بعد از جراحی بینی می شوند را به صورت کامل شرح دهیم. قطعاً آشنایی با مواردی که باعث این عارضه می شوند، بیماران را در راستای تشخیص بهتر و دقیق تر طبیعی یا خطرناک بودن خونریزی، یاری می نماید.

افزایش فشار خون

یکی از رایج ترین عوامل خونریزی بعد از جراحی بینی این است که برخی از بیماران، فشار خون بالایی دارند.

افرادی که در سوابق پزشکی خود مبتلا به فشار خون یا بیماری ژنتیکی اختلال انعقاد خون هستند یا در بررسی های قبل از جراحی و در پرونده پزشکی ایشان، فشار خون و ضربان قلب نسبتاً بالا ثبت شده باشد، پزشک متخصص اقدامات لازم برای افزایش آگاهی بیمار پیرامون جراحی و دوران نقاهت را برای وی شرح می دهد.

در مورد همه بیماران، مهمترین مسئله مورد نظر جراح، کنترل فشار خون افراد است تا مانع از خونریزی های غیر طبیعی در حین عمل و پس از آن شود.

معمولاً خونریزی های ناشی از فشار خون بالا در کمتر از ۱۲ ساعت پس از عمل اتفاق می افتند.

استفاده از داروهای ضد انعقاد خون

استفاده از داروهایی که مانع انعقاد خون می شوند مانند آسپرین و وارفارین، باعث خونریزی بعد از عمل بینی می شود. داروهایی که اغلب به عنوان مسکن مصرف می شوند مانند پیروکسیکام، ناپروکسن، دیکلوفناک و ایبوپروفن نیز تا حدودی باعث ایجاد این عارضه می گردند.

بنابراین داروهای نامبرده برای افرادی که متقاضی جراحی بینی هستند، منع شده و به خصوص در روزهای قبل از عمل، حتما باید مصرف این قرص ها قطع شود.

اکثر جراحان زیبایی معتقد هستند که افراد می بایست از مصرف داروهای حاوی ترکیبات ضد انعقاد خون، حداقل ۲۱ روز قبل از عمل بینی اجتناب کنند.

انحراف بسیار زیاد تیغه بینی

اغلب بعد از عمل بینی، خونریزی در بیمارانی که انحراف بسیار زیادی در تیغه بینی داشته باشند، بیشتر رخ می دهد. زیرا انحراف زیاد این قسمت از صورت، سبب می شود تا اقدامات زیادی روی آناتومی بینی بیمار صورت گرفته و بنابراین ممکن است رگ های خونی دچار پارگی و آسیب شوند.

مصرف آنتی بیوتیک

از دیگر عوامل خونریزی بعد از عمل بینی، استفاده طولانی مدت افراد از داروهای آنتی بیوتیک است. بهتر است این موضوع را قبل از عمل، به پزشک اطلاع دهید.

رژیم گیاهخواری

یکی از دلایل مهم خونریزی پس از عمل بینی، در بیمارانی است که از رژیم های گیاهخواری پیروی می کنند. چرا که بدن این افراد با کمبود ویتامین K مواجه می شود.

بیماری های ژنتیکی

دلیل بعدی در افرادی بروز می کند که از بیماری های مادرزادی اختلال در انعقاد خون مانند هموفیلی و فون ویلبراند رنج می برند.

خشکی بینی پس از عمل

خشک شدن قسمت های داخلی بینی باعث بروز التهاب در ناحیه مخاطی می شود. ایجاد التهاب مکرر در بینی سبب ایجاد آسیب به لایه مخاطی، اختلال و خشکی در عملکرد بینی و در نهایت خونریزی بینی خواهد شد.

از این رو پزشکان در مراقبت های بعد از جراحی بینی، توصیه می کنند بیماران تا مدت تعیین شده، به صورت روزانه و هر هشت ساعت، یک نوبت بینی خود را با محلول مختص پاکسازی و مرطوب کننده بینی شست و شو دهند.

داروهای بیهوشی

برخی از بیماران نسبت به مصرف داروهای بیهوشی آلرژی دارند. از این رو به تدریج با افزایش فشار خون مواجه شده و ممکن است دچار حالت تهوع و افزایش خونریزی شوند. البته این عارضه به ندرت ایجاد می شود.

برای جلوگیری از خونریزی پس از جراحی بینی، چه اقداماتی را باید انجام دهید؟

برای جلوگیری از خونریزی پس از جراحی بینی، چه اقداماتی را باید انجام دهید؟
برای جلوگیری از خونریزی پس از جراحی بینی، چه اقداماتی را باید انجام دهید؟

نخستین اقدامی که افراد می بایست برای جلوگیری و یا توقف خونریزی پس از عمل بینی انجام دهند، پیروی از دستورات پزشک است. همچنین برخورد ضربه به بینی سبب ایجاد خونریزی می شود.

در واقع خونریزی پس از جراحی بینی، اغلب هنگامی رخ می دهد که افراد نتوانند به صورت مناسب و دقیق از بینی و نواحی اطراف آن مراقبت کنند و یا بدون مشورت با پزشک، داروهای گیاهی مختلف را مصرف کنند.

در این سال ها به دلیل پیشرفت دانش پزشکی در حوزه جراحی زیبایی به خصوص عمل بینی، ریسک خونریزی های غیر طبیعی پس از عمل، بسیار کاهش یافته است. افراد تنها می بایست به توصیه های پزشک خود عمل نمایند و چنانچه دچار خونریزی خطرناک شدند، با حفظ آرامش و خونسردی، به بیمارستان یا مطب مراجعه کنند.

ایجاد عوارض مختلف بعد از هر نوع جراحی زیبایی، طبیعی است. نکته حائز اهمیت، مراقبت از بینی و در میان گذاشتن تمام عوارض احتمالی با پزشک می باشد.

مورد مهم بعدی، انجام دقیق توصیه های مرتبط با خونریزی بینی است که قبل و بعد از عمل باید رعایت شوند. در قسمت بعدی، این نکات را در اختیار شما قرار می دهیم.

توصیه های دکتر جمشیدی به بیمارانی که تحت جراحی بینی قرار گرفته اند، در مورد خونریزی بعد از عمل

دکتر جمشیدی در مورد این موضوع که تا چند روز بعد از عمل بینی خونریزی طبیعی است، توصیه های زیر را بیان می کنند:

  • اغلب افراد تا ۳ الی ۴ روز پس از جراحی بینی، ترشح خونابه از حلق و بینی را تجربه می کنند که کاملاً طبیعی است و بیماران نباید نگران این وضعیت شوند.
  • چنانچه شدت خونریزی افزایش یابد و یا هر نوع عارضه ی حادی پس از جراحی و ترخیص از بیمارستان برای بیماران رخ دهد، باید در اسرع وقت با شماره های مطب تماس بگیرند.
  • ترشح خونابه و خونریزی جزئی از بینی، التهابات قسمت داخلی بینی و غیره، از عواملی هستند که باعث مسدود شدن راه های تنفس از بینی می شوند.
  • رایج ترین ترشحات بینی بعد از عمل، خونابه ها هستند. همان طور که بیان نمودیم، این عارضه تا ۴ روز پس از جراحی طبیعی است. علت اصلی گرفتگی بینی نیز همین موضوع می باشد که پزشک به منظور کاهش مورد ذکر شده، سرم شست و شو را تجویز می کند.

بدون شک چنانچه بیماران موارد فوق را به دقت مد نظر قرار داده و به خاطر بسپارند، درصد زیادی از نگرانی های آن ها در رابطه با خونریزی بعد از جراحی بینی کاهش می یابد.

برای پیشگیری از ایجاد خونریزی بعد از عمل بینی، باید چه اقداماتی انجام شود؟

برای پیشگیری از ایجاد خونریزی بعد از عمل بینی، باید چه اقداماتی انجام شود؟
برای پیشگیری از ایجاد خونریزی بعد از عمل بینی، باید چه اقداماتی انجام شود؟

اقدامات گوناگونی وجود دارند که می بایست با انجام آن‌ ها، احتمال ایجاد خونریزی بعد از جراحی را کاهش داد. چند نمونه از این راهکارها به شرح زیر می باشند:

استفاده منظم از کمپرس سرد

قرار دادن کمپرس سرد یا یخ در اطراف بینی، باعث کم شدن فشار خون در نواحی داخلی بینی شده و می تواند به جلوگیری از خونریزی یا کاهش آن کمک فراوانی نماید.

استفاده از مکمل ها و داروهای مناسب

همان طور که بیان شد، خونریزی های جزئی هیچ گونه خطری را برای بیماران ایجاد نمی کنند و آن ها نباید از این بابت نگران باشند.

زیرا اغلب پزشکان، قطره های مخصوصی را برای بیماران تجویز می کنند که باعث انقباض رگ ها شده و پس از مصرف آن ها، از ایجاد خونریزی های مکرر پیشگیری می شود.

استفاده از دستمال برای پاکسازی بینی

بیماران هرگز نباید بعد از جراحی بینی فین کنند. عطسه کردن و فین کردن پس از جراحی می ‌تواند ریسک خونریزی های خطرناک را افزایش دهد.

از این رو، پزشکان توصیه می ‌کنند که برای پاکسازی قسمت‌ های داخلی بینی، از پنبه و دستمال کاغذی های استریل استفاده کنند و از این طریق، مانع ایجاد فشار روی مویرگ های داخلی بینی شوند.

عطسه کردن با بینی ممنوع

افرادی که تحت جراحی بینی قرار گرفته اند، برای جلوگیری از ایجاد خونریزی باید با دهان عطسه کنند. عطسه کردن از طریق دهان، باعث می شود فشار کمتری به رگ های خونی داخل بینی وارد گردد.

همچنین افراد باید از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب یا بوییدن عطرها و ادویه هایی که احتمال ایجاد عطسه را افزایش می دهند، دوری کنند.

نحوه خوابیدن اصولی

بعد از جراحی بینی، طرز خوابیدن می بایست به گونه ای باشد که سر و گردن از سایر قسمت های بدن بالاتر قرار گیرد. همچنین خوابیدن روی پهلوها، احتمال بروز خونریزی بعد از جراحی را افزایش می دهد.

اجتناب از خم کردن سر و سرازیر شدن

بیماران باید همواره این نکته را مد نظر قرار دهند که پایین آوردن سر می‌ تواند باعث خونریزی بعد از عمل بینی شود. به عنوان نمونه، برای مطالعه یا کار کردن با لپ تاپ و گوشی، باید سر و گردن در وضعیت صاف قرار داشته باشند.

مراقبت دقیق از بینی

اغلب افراد عادت دارند در مواقعی که به صورت درازکش از موبایل استفاده می کنند، گوشی را مستقیماً بالای صورت خود نگه می دارند. این وضعیت برای افرادی که جراحی بینی انجام داده اند، بسیار خطرناک است. چرا که ممکن است گوشی موبایل روی صورت افتاده و باعث ایجاد آسیب به بینی و خونریزی آن شود.

مصرف مواد غذایی آبکی و نرم

افراد باید برنامه های غذایی بعد از جراحی بینی را به صورت دقیق رعایت کنند. چنانچه غذاهایی را مصرف کنند که سفت بوده و نیاز به جویدن داشته باشند، ماهیچه های صورت تحت فشار بیشتری قرار خواهند گرفت.

در این شرایط امکان خونریزی بیشتر می شود. پزشکان سفارش می کند در هفته‌ های ابتدایی پس از عمل به ویژه چند روز اول، غذاهای نرم و آبکی مانند سوپ و آبمیوه، استفاده شود.

کنترل خنده و خمیازه

بهتر است خندیدن و خمیازه کشیدن پس از جراحی کنترل شده و با احتیاط صورت گیرند تا از ایجاد فشار در ماهیچه های صورت جلوگیری شود.

در حقیقت هنگامی که دهان برای خمیازه کشیدن و خندیدن باز می شود، همه ماهیچه ها حرکت می کنند. همین مورد در ایجاد خونریزی بینی بسیار تأثیرگذار است.

آیا مهارت جراح بینی در ایجاد خونریزی بعد از عمل تأثیرگذار است؟

آیا مهارت جراح بینی در ایجاد خونریزی بعد از عمل تأثیرگذار است؟
آیا مهارت جراح بینی در ایجاد خونریزی بعد از عمل تأثیرگذار است؟

بدون شک تبحر و مهارت پزشک و انتخاب تکنیک مناسب جراحی در کاهش خونریزی های خطرناک بعد از عمل مؤثر است.

خانم دکتر خدیجه جمشیدی خوش؛ متخصص گوش، حلق و بینی و جراحی سر و گردن هستند. ایشان هم اکنون یکی از اعضای انجمن جراحان بینی در ایران، انجمن مطالعات راینولوژی ایران، جامعه پزشکان جراح گوش و حلق و بینی در حوزه ی بین الملل و انجمن جراحان زیبایی بینی اروپا می باشند.

سوابق درخشان دکتر جمشیدی و نتایج موفقیت آمیز در عمل های بینی، نشاندهنده سطح مهارت و تجربه ایشان است.

جمع بندی

جمع بندی
جمع بندی

جراحی زیبایی بینی، از دشوارترین جراحی های صورت به شمار می رود که از لحاظ مداخلات پزشکی، روشی کاملاً تهاجمی محسوب می شود. در طول عمل بینی، غضروف ها و استخوان های این قسمت، دستخوش تغییرات فراوانی قرار می گیرند و به همین علت خونریزی به وجود می آید.

اغلب در روز اول پس از جراحی ممکن است حجم خونریزی بیشتر باشد که به تدریج کاهش پیدا می کند. تا حداکثر ۴ روز پس از جراحی هم ممکن است خونابه ها وجود داشته باشند. به طور کلی این وضعیت طبیعی است.

ولی چنانچه افزایش یابد، اولین اقدام مهم و ضروری، مشورت و مراجعه به پزشک است. در برخی از بیماران می بایست آزمایش های ضروری انجام شود.

در این مطلب، علاوه بر پاسخ به این پرسش که تا چند روز بعد از عمل بینی خونریزی طبیعی است، به ارزیابی دقیق دلایل خونریزی پس از عمل بینی نیز پرداختیم. همچنین راهکارهای پیشگیری و کنترل این عارضه را با کمک راهنمایی های دکتر جمشیدی، در اختیار شما خوانندگان عزیز قرار دادیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مطب

۰۲۱۸۸۸۵۶۳۳۷

۰۹۳۹۰۵۹۰۷۹۵

واتساپ : ۰۹۳۹۰۵۹۰۷۹۵

روزهای مطب، یکشنبه و سه شنبه ۴تا۷

میدان ونک،خیابان گاندی شمالی خیابان شهید محمدصانعی،پلاک ۱۹ طبقه ۳،واحد۸

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.