از کجا بفھمیم انحراف بینی داریم

از کجا بفھمیم انحراف بینی داریم

در این مقاله، می خواهیم راجع به این پرسش که از کجا بفھمیم انحراف بینی داریم ، با شما صحبت کنیم تا با آن آشنا شوید. ما را همراهی نمایید.

بینی یکی از عضوهای حساس در بدن می باشد و در قسمت مثلثی صورت قرار گرفته است. به همین دلیل ایجاد خطرات و آسیب های احتمالی روی آن زیاد است. مانند انحراف بینی که ممکن است به دلیل ضربه و یا صدمات دیگر ایجاد شده باشد.

برای همین، مراقبت از بینی بسیار حائز اهمیت می باشد. چون مشکلاتی مانند انحراف بینی می توانند عوارض جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشند و سبب ایجاد مشکلات تنفسی در بیماران شوند. اما جای نگرانی نیست، چون با وجود پزشکان با تجربه مانند دکتر خدیجه جمشیدی، می توانید از چنین مشکلاتی رها شوید و خود را بهبود ببخشید.

اینفوگرافیک از کجا بفھمیم انحراف بینی داریم

اینفوگرافیک از کجا بفھمیم انحراف بینی داریم
اینفوگرافیک از کجا بفھمیم انحراف بینی داریم

خانم دکتر خدیجه جمشیدی، از معتبرترین متخصصین در این زمینه به شمار می آیند. در ادامه مبحث، به این سوال که از کجا بفھمیم انحراف بینی داریم، پاسخ خواهیم داد. پس همراه ما باشید.

پیشنهاد می کنیم از پست آیا عمل انحراف بینی باعث زیبایی می شود دیدن کنید.

از کجا بفهمیم انحراف بینی داریم و علائم آن چیست؟

از کجا بفهمیم انحراف بینی داریم و علائم آن چیست؟
از کجا بفهمیم انحراف بینی داریم و علائم آن چیست؟

انحراف غضروف بینی به طور کلی خطرات جدی در پی ندارد و به صورت خفیف ایجاد می شود؛ اما علائم این بیماری در زمانی که شدت بالایی داشته باشد، به شرح زیر است:

  • مشکلات تنفسی به خصوص از راه بینی
  • سردردهای پیوسته
  • سرماخوردگی مزمن
  • عفونت سینوس های فرونتال
  • عفونت سینوس های ماگزیلاری
  • مشکلاتی در کیفیت و دمای هوای موجود در مجاری بینی مشاهده می شود.
  • گرفتگی همیشگی یا طولانی مدت هر کدام از مجاری تنفسی
  • خشکی دهان
  • اختلال بویایی
  • خونریزی از بینی یا خون دماغ شدن
  • ملتهب شدن غشاء مخاطی هر کدام از مجاری بینی
  • خشکی پیوسته و آزار دهنده هر کدام از مجاری بینی
  • خر و پف
  • آپنه خواب
  • درد صورت

انحراف بینی چیست؟

انحراف بینی چیست؟
انحراف بینی چیست؟

تیغه بینی یا همان septum به نوعی دیواره غضروفی محسوب می شود که در اغلب افراد در مرکز بینی جای گذاری شده است. این دیواره سبب می شود تا حفره های بینی از یکدیگر جدا شوند و به صورت تفکیک شده در بیایند.

اندازه مجاری بینی به طور کلی یکسان می باشد. در زبان انگلیسی، انحراف بینی Deviated Septum نامیده می شود. در ضمن اگر می خواهید پاسخ سوال از کجا بفھمیم انحراف بینی داریم را پیدا کنید، می توانید از خانم دکتر خدیجه جمشیدی کمک بگیرید.

آشنایی با بخشی از ساختار بینی و نقش آن ها

آشنایی با بخشی از ساختار بینی و نقش آن ها
آشنایی با بخشی از ساختار بینی و نقش آن ها

همان طور که در بالا گفتیم، تیغه بینی از یک بافت غضروفی نازک تشکیل شده است و دارای ضخامت یک تا دو میلیمتر می باشد. در اکثر مواقع سبب می شود تا سوراخ های بینی با یکدیگر یکسان باشند.

این عضو مهم در بینی از انسداد سوراخ های آن جلوگیری می کند و سبب می شود جریان هوای مطلوب و مناسب در سوراخ های بینی توزیع شود. اما به جز این مورد، سوراخ بینی کاربردهای دیگری نیز دارد؛ اساسی ترین آن ها این می باشد که اجازه ورود عوامل بیماری زا از یک مجرا به مجرای دیگر را نمی دهد.

اگر سپتوم به خوبی جای گذاری شده باشد، عوامل بیماری زا به مجرای کناری منتقل نخواهد شد مثل: ویروس ها و میکروب ها. همچنین فرم تیغه بینی شما تعیین می کند که ظاهر آن به چه صورت باشد و در شکل نهایی آن بسیار تاثیر گذار می باشد.

دلایل انحراف بینی چیست؟

دلایل انحراف بینی چیست؟
دلایل انحراف بینی چیست؟

در اکثر مواقع، انحراف بینی ارثی یا مادرزادی می باشد. اما احتمال دارد در زمان جنینی، بدو تولد یا شکستگی های ناشی از تصادف، ضرب و شتم یا بروز صدمات احتمالی در زمان انجام فعالیت های ورزشی نیز سبب ایجاد چنین عارضه ای شوند و کجی تیغه بینی را به وجود بیاورند. اما هر یک از موارد زیر می توانند دلایل انحراف بینی باشند که عبارتند از:

  • عوامل ژنتیکی یا موروثی
  • صدمات فیزیکی ثانویه که در زمان ورزش یا به دلیل تصادف بروز می کنند. با مشاهده چنین اتفاقاتی ممکن است در تیغه غضروفی یا استخوان بینی شما شکستگی ایجاد شده و سبب بروز زوایای نامنظم در آن شود.
  • آسیب های جنینی و بدو تولد، چنین مشکلاتی احتمالا به دلیل اختلالات هنگام زایمان پدید می آیند. اما عارضه انحراف بینی که در زمان تولد ایجاد می شود، اغلب جزئی می باشد و محل ایجاد آن در قسمت قدامی بینی است؛ با این وجود اگر سن افراد بیشتر شود، این امکان نیز وجود دارد که شدت انحراف افرایش یابد و فرم بینی را با تغییرات ناخوشایند خراب کند.

روش های تشخیص انحراف تیغه بینی کدام هستند؟

روش های تشخیص انحراف تیغه بینی کدام هستند؟
روش های تشخیص انحراف تیغه بینی کدام هستند؟

یک وسیله به نام اسپکولوم نیاز است تا پزشک با کمک آن، مجاری بینی را به شکل دقیق تر تحت بررسی قرار بدهد و قادر باشد کجی تیغه بینی را شناسایی نماید.

دستگاه گفته شده جزو ابزار آلات پزشکی است و سبب باز شدن مجاری بینی می شود تا خانم دکتر خدیجه جمشیدی به عمق آن ها دسترسی داشته باشد؛ پس با به کارگیری آن، پزشک متخصص می تواند محل قرارگیری تیغه، حالت و تاثیر آن بر مجاری بینی را مورد ارزیابی و بررسی قرار بدهد.

در برخی مواقع خاص نمی توان به درستی انحراف این بخش از بینی را به راحتی تشخیص داد؛ پس پزشکان از بیماران درخواست انجام آندوسکوپی یا سیتی اسکن از بینی را می نمایند تا بتوانند در این حوزه، تشخیص قطعی خود را اعلام کنند. در ضمن در این جلسه سوالاتی از بیماران پرسیده می شود تا با پاسخ به آن ها، اطلاعات بیشتری به پزشک منتقل شود و روند درمانی سریع تر جلو برود.

مثل چگونگی کیفیت خواب، خر و پف، مشکلات سینوسی و تنفسی. در ضمن معاینات فیزیکی به صورت کامل و دقیق به انجام خواهد رسید. گفتن این نکته الزامی است که با ایجاد این عارضه، ممکن است خونریزی پیوسته و عفونت حاد سینوس ها را مشاهده کنید.

برای همین شایسته است تا به پزشکان متخصص و کار بلدی مانند خانم دکتر خدیجه جمشیدی مراجعه نمایید و شرایط خود را به خوبی برایشان توضیح بدهید تا درمان های لازم در خصوص مشکلات شما انجام بگیرد.

همچنین در مراجعه حضوری به خانم دکتر خدیجه جمشیدی، می توانید درباره این سوال که از کجا بفھمیم انحراف بینی داریم،  اطلاعات بیشتری کسب نمایید و نسبت به درمان آن اقدامات لازم را به کمک پزشک مربوطه به انجام برسانید.

شیوه های درمان انحراف بینی کدامند؟

شیوه های درمان انحراف بینی کدامند؟
شیوه های درمان انحراف بینی کدامند؟

در ادامه مطلب، راجع به متداول ترین شیوه های درمان انحراف بینی با شما صحبت می کنیم که عبارتند از:

  • سپتو پلاستی

این مورد همان جراحی اصلاحی تیغه بینی می باشد که در شرایط مخصوصی از آن استفاده می شود؛ مثلا زمانی که بیماران دارای مشکلات تنفسی هستند و با دارو پاسخ مطلوبی نگرفته اند، می توانند از این شیوه درمانی بهره بگیرند.

  • سپتورینوپلاستی

این روش درمانی در حقیقت یک عمل ترکیبی به حساب می آید؛ یعنی هم ظاهر بینی تغییر مثبت پیدا می کند و هم انحراف آن در طی جراحی به راحتی برطرف می شود. در این جراحی، پزشکان اغلب بیهوشی کامل را انتخاب می کنند.

  • تربینوپلاستی

در این جراحی، قسمتی از شاخک بینی را می برند یا آن را می سوزانند. البته این کار توسط پزشکان متخصص و باتجربه مانند خانم دکتر خدیجه جمشیدی انجام می شود. این جراحی روش دیگری نیز دارد که در آن، قسمت اضافی استخوان بینی را با ابزار مخصوص جدا می کنند تا مجرای تنفسی بیماران را بزرگ نمایند. در این جراحی، معمولا بی حسی موضعی به کار می برند چون یک جراحی ساده و سرپایی به حساب می آید.

  • تراش بافت مخاطی

در این عمل جراحی، بخشی از استخوان و غضروف بینی را بر می دارند و به همین منوال انحراف بینی شما را رفع می نمایند. در این جراحی از بیهوشی کامل استفاده می شود.

همچنین پس از پایان جراحی، بیمار باید حدود یک تا دو روز در بیمارستان تحت نظر قرار بگیرد. در ضمن برای این که جواب سوال از کجا بفھمیم انحراف بینی داریم را پیدا کنید، می توانید به خانم دکتر خدیجه جمشیدی مراجعه کنید.

نکته: جراحی هایی که مربوط به برطرف کردن انحراف تیغه بینی می باشند، با بیهوشی کامل یا بی حسی موضعی صورت می گیرند؛ از آنجایی که بیهوشی عوارض خاص خود را دارد، اغلب بیماران تمایل به جراحی با بی حسی موضعی را نشان می دهند.

بهتر است بدانید که انجام عمل جراحی با بی حسی موضعی دارای کمترین عوارض ممکن است و جزو شیوه های متداول در این گونه جراحی ها می باشد، چون بیشترین عوارض عمل به دلیل استعمال داروهای بیهوشی مشاهده می شود.

شیوه های درمانی غیر جراحی انحراف بینی کدامند؟

شیوه های درمانی غیر جراحی انحراف بینی کدامند؟
شیوه های درمانی غیر جراحی انحراف بینی کدامند؟

اگر بینی شما به شکل خفیف دارای انحراف می باشد، در آن صورت نیاز مبرمی به درمان نخواهد داشت؛ اما اگر در شرایط حاد به سر می برید و راه تنفسی شما مسدود شده است، بهتر است بدانید که بهترین شیوه درمان انحراف بینی شما استفاده از عمل های جراحی می باشد، چون سایر موارد درمانی نمی توانند تاثیر چندانی بر بهبود وضعیت شما بگذارند.

شیوه های غیر جراحی که در اغلب موارد برای درمان انحرافات خفیف استفاده می شوند، پاسخ مناسبی به بیمار نشان می دهند. حتی برای این که بتوانید از شدت علائم انحرافات حاد بکاهید، می توانید از روش های درمانی غیر جراحی استفاده کنید. بنابراین این روش ها هرگز برای این بیماری، بهبودی کامل را در پی نخواهند داشت و فقط از طریق جراحی می توانید جواب بگیرید.

روش درمان دارویی انحراف بینی چگونه است؟

روش درمان دارویی انحراف بینی چگونه است؟
روش درمان دارویی انحراف بینی چگونه است؟

این شیوه ها دارای تنوع بالایی هستند که در ادامه، به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

  • داروها و مواد ضد احتقان
  • آنتی هیستامین ها
  • نوارها_ چسب های ویژه خر و پف
  • اسپری استروئید بینی

درمان های گیاهی و سنتی انحراف بینی شامل چه مواردی می باشند؟

معمولا بیماران قبل از این که به سراغ جراحی بروند، از شیوه های دارویی و گیاهی استفاده می کنند و زمانی که عرصه زندگی را بر خود تنگ ببینند، تن به انجام جراحی انحراف بینی می دهند، اما انواع درمان های گیاهی و سنتی که برای بهبود انحراف بینی مفید می باشند عبارتند از:

  • استعمال بخور اکالیپتوس
  • استعمال دمنوش یا بخور نعناع
  • استعمال دمنوش یا بخور آویشن

گزینه های مناسب برای جراحی انحراف بینی چیست؟

از مناسب ترین مواردی که برای جراحی انحراف بینی بسیار مطلوب می باشند، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • افرادی که انحراف بینی آن ها به صورت حاد است.
  • افرادی که دارای سینوزیت مزمن هستند.
  • افرادی که سن آن ها بیشتر از ۱۶سال می باشد.

همان طور که مشاهده کردید، سن بیمار یکی از عوامل مهم در این جراحی ها می باشد، چون تاثیر زیادی بر نتیجه جراحی می گذارد. باید در موقعیت های عادی، افراد سنی را که به سن رشد معروف است، کاملا سپری کنند و پس از پایان آن اقدامات لازم برای جراحی را به انجام برسانند.

اما با وجود این موضوع، افراد زیادی مبتلا به انسداد شدید مجاری تنفسی، اختلالات شدید ظاهری یا مشکلات حاد ریوی می شوند که در چنین موقعیت هایی فاکتور سن در نظر گرفته نمی شود، پس اولویت با جراحی و بهبود شرایط فعلی بیماران می باشد. همچنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به سوال از کجا بفھمیم انحراف بینی داریم، به دکتر خدیجه جمشیدی مراجعه نمایید.

آمادگی های قبل از جراحی انحراف بینی کدامند؟

آمادگی های قبل از جراحی انحراف بینی کدامند؟
آمادگی های قبل از جراحی انحراف بینی کدامند؟

این آمادگی ها اهمیت زیادی دارند و به شرح زیر می باشند:

  • پرهیز از استعمال آسپرین و ایبوبرفن تا دو هفته قبل از انجام عمل انحراف بینی؛ انجام این عمل سبب می شود تا از رقیق شدن خون پیشگیری شود و خونریزی شدیدی پس از جراحی اتفاق نیفتد.
  • پرهیز از استعمال دخانیات تا دو هفته قبل از انجام عمل؛ چون روند بهبود زخم ها و ترمیم بافت ها با رعایت این نکته با شتاب بالاتری پیش خواهد رفت.

جراحی انحراف بینی چقدر طول می کشد؟

این جراحی که در رابطه با انحراف بینی و یا سپتوپلاستی می باشد، تقریبا ۹۰ دقیقه زمان می برد. بیهوشی یا بی حسی موضعی نیز جزو تمایلات بیمار و شرایط عمومی او می باشد که در نهایت با صلاحدید پزشک انتخاب می شود.

در این عمل، تیغه بینی را برش می دهند، غضروف و استخوان اضافی را از محل مورد نظر بیرون می آورند. به همین علت بینی شما صاف می شود و می توانید با مجرای باز، راحت تر تنفس نمایید.

همچنین زمانی که عضوهای اضافی از بینی خارج شدند، امکان دارد جراح مجبور شود از آتل های سیلیکونی در هر کدام از مجراها استفاده نماید تا بتواند از تیغه بینی حمایت کند و آن را سفت و سخت سر جای خود محکم نماید. پس از انجام این مراحل، بخشی که بریده شده بود، با بخیه به هم متصل می شود و جراحی به اتمام می رسد.

مراقبت های پس از جراحی انحراف بینی چیست؟

بیماران بلافاصله بعد از پایان جراحی، تحت مراقبت کادر درمان قرار می گیرند. مراقبت از آن ها به عوامل گوناگونی وابسته است مثل: نوع بیهوشی، علائم حیاتی بیمار، شرایط کلی او و … البته در بیشتر موارد، روزی که جراحی به انجام می رسد، بیمار را مرخص کرده و به خانه می فرستند؛

در حالت کلی سپتوپلاستی یکی از شیوه هایی است که امنیت بالایی برای بیماران به همراه دارد و نتیجه مطلوبی به آن ها می دهد. ولی از بیماران خواسته می شود تا حداقل حدود دو هفته پس از جراحی بینی، از استعمال مسکن هایی مانند آسپرین و ایبوبروفن اجتناب نمایند و همچنان استعمال دخانیات را به تعویق بیندازند.

چون داروهای مذکور می توانند خونریزی بعد از عمل را بیش از حد بالا ببرند و همان طور که در بالا گفتیم، دخانیات سبب می شوند تا روند بهبودی بافت ها و زخم ها در بیماران به کندی پیش برود.

این مراقبت ها در حالت کلی عنوان شده است؛ اما بهتر است کلیه بیماران به دستورات پزشک معالج خود با دقت گوش کنند و رعایت توصیه های آن ها را بعد از جراحی جدی بگیرند تا نتیجه مطلوب حاصل شود. در ضمن خانم دکتر خدیجه جمشیدی، آماده پاسخگویی به انواع سوال های شما از جمله سوال از کجا بفھمیم انحراف بینی داریم، می باشند.

روند بهبودی پس از جراحی سپتوپلاستی به چه صورت است؟

زمانی که جراحی تمام شد و به هوش آمدید یا توان خود را دوباره باز یافتید، باید اقداماتی را برای تسریع روند بهبودی خود به انجام برسانید تا دچار عفونت و عوارض شایع دیگر نشوید و درد ناشی از جراحی شما تسکین پیدا کند.

به همین علت، پزشکان داروهای مخصوصی را با دوز مناسب برای شما تجویز می کنند. وظیفه شما این می باشد که بعد از جراحی، تمامی داروهای تجویز شده را در بازه زمانی تعیین شده و با فواصل گفته شده به مصرف برسانید.

اگر طبق نظر پزشک جراح خود پیش بروید، قطعا به نتیجه مطلوب خواهید رسید. در ضمن روند بهبودی کامل شما به احتمال زیاد تقریبا ۳ تا ۶ماه به طول می انجامد. در این بازه زمانی، باید مراقبت های مختلفی انجام بدهید و رعایت همه نکات را جدی بگیرید تا انحراف بینی شما به خوبی بهبود پیدا کند.

مثلا اجازه ندهید ضربه یا فشار به نواحی بینی وارد شود. چون ممکن است در نتیجه جراحی، تاثیر منفی بگذارد و یا حتی شما را مجبور به جراحی مجدد نماید. پس دقت زیادی برای مراقبت از خود لازم است.

برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی، رعایت نکات زیر را جدی بگیرید که عبارتند از:

  • از تخلیه بینی با فشار اجتناب نمایید.
  • زمانی که می خواهید بخوابید، باید سرتان به گونه ای قرار بگیرد که بالاتر از بدن باشد، می توانید از دو بالش در زیر سر برای تحقق این امر استفاده کنید.
  • تمرینات ورزشی با شدت بالا و کاردیو اکیدا ممنوع می باشد و باید از انجام هر یک از آن ها پرهیز کنید.
  • پوشیدن لباس های یقه بسته را به زمان دیگری موکول کنید. پس باید از لباس هایی استفاده کنید تا دکمه داشته باشند و از روبرو قابل باز شدن و بسته شدن باشند. برای اطلاع از سایر نکات مراقبتی می توانید از خانم دکتر خدیجه جمشیدی کمک بگیرید. در ضمن شما در حال خواندن مقاله از کجا بفھمیم انحراف بینی داریم، می باشید!

روش های پیشگیری از انحراف بینی کدامند؟

برای این که از بروز انحراف بینی جلوگیری کنید، باید جوانب احتیاط را به طور کامل انجام بدهید. چون معمولا انحرافات بینی به دلیل تصادفات و صدمات فیزیکی ایجاد می شوند که ریشه آن عدم احتیاط می باشد. به همین دلیل در زیر، نکاتی را برای احتیاط بیشتر به شما گوشزد می کنیم که عبارتند از:

  • زمانی که سوار خودرو می شوید، چه به عنوان راننده و چه به عنوان مسافر، باید از کمربند ایمنی استفاده نمایید. در هنگام انجام فعالیت های گوناگون می توانید از کلاه ایمنی و محافظ صورت بهره بگیرید، مثل: موتور سواری، دوچرخه سواری، اسکی، کاراته، فوتبال و سایر موارد دیگر که احتمال ضربه به بینی زیاد می باشد.

انواع انحراف بینی

انحراف بینی گاهی به شکل خفیف ایجاد می شود و گاهی دارای شدت بالا می باشد، به گونه ای که بیماران درد زیادی را احساس می کنند و باید فورا تحت درمان یا جراحی قرار بگیرند. اما در برخی مواقع، تیغه وسط بینی کج می شود و ممکن است سبب انسداد و بسته شدن یکی از حفره های بینی شود.

در موارد نادر احتمال دارد هر دو سوراخ بینی بسته شود و بیمار نتواند به درستی از راه بینی تنفس کند. گاهی اوقات نیز تیغه وسط بینی و ساختار بینی کج می شوند؛ در این حالت امکان دارد هیچ کدام از سوراخ های بینی دچار انسداد و گرفتگی نشود. در این موقعیت، درمان خاصی نیاز نیست و بیمار به راحتی تنفس می کند،

اما چنانچه با ظاهر بینی خود مشکلی داشته باشد می تواند به خواست و تمایل خود تحت جراحی انحراف بینی قرار بگیرد. یک حالت سومی نیز وجود دارد که تمام هرم بینی و تیغه وسط آن به کل کج شده است و حفره های بینی را نیز مسدود نموده است؛ در این صورت هم جراحی انحراف بینی برای چنین افرادی واجب و ضروری می باشد تا بتوانند دوباره از راه بینی نفس بکشند و زندگی عادی داشته باشند.

چون تنفس از راه دهان در طولانی مدت عوارض خود را دارد که یکی از آن ها زرد شدن پوست می باشد. پس باید به بهبود این عارضه کمک کنید و تن به انجام جراحی انحراف بینی بدهید.

سخن آخر

سخن آخر
سخن آخر

در این مقاله، راجع به این موضوع که از کجا بفھمیم انحراف بینی داریم، با شما صحبت کردیم و علائم آن را نیز عنوان کردیم. با ذکر نمودن نکات مراقبتی قبل و بعد از جراحی نیز هشدارهای لازم را درباره حساسیت جراحی به شما انتقال دادیم.

اما با وجود همه این نکات، انتخاب پزشک جراح از اهمیت زیادی برخوردار است و شما باید کسی را انتخاب کنید که مانند خانم دکتر خدیجه جمشیدی، از تجربه و دانش بالایی برخوردار باشد و مشکل انحراف بینی شما را بسیار تمیز و ظریف رفع نماید تا از بعد زیبایی و سلامتی پس از جراحی، رضایت کامل داشته باشید.

در ضمن اگر تا کنون جواب سوال از کجا بفھمیم انحراف بینی داریم را در این مقاله به طور کامل پیدا نکرده اید، پس می توانید در مراجعه حضوری با دکتر خدیجه جمشیدی، آن را در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مطب

۰۲۱۸۸۸۵۶۳۳۷

۰۹۳۹۰۵۹۰۷۹۵

واتساپ : ۰۹۳۹۰۵۹۰۷۹۵

روزهای مطب، یکشنبه و سه شنبه ۴تا۷

میدان ونک،خیابان گاندی شمالی خیابان شهید محمدصانعی،پلاک ۱۹ طبقه ۳،واحد۸

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.