علت خشک شدن بینی پس از عمل جراحی

علت خشک شدن بینی پس از عمل جراحی

در این مقاله به بررسی علت خشک شدن بینی پس از عمل جراحی می پردازیم.

علت خشک شدن بینی پس از عمل جراحی، مهمترین مسئله ای است که در این متن به آن می پردازیم. در واقع اگر عمل بینی با کم کردن شاخک های تحتانی همراه باشد، بیمار خشکی بیشتری در بینی خود تجربه می کند. این خشکی می تواند تا چند ماه بعد، بیمار را اذیت کند.

در این راستا می توانید از تجربیات دکتر جمشیدی بهره مند شوید. دکتر جمشیدی، معتبرترین متخصص در زمینه جراحی بینی می باشد. در ادامه بیشتر در مورد علت خشک شدن بینی پس از عمل جراحی توضیح خواهیم داد. با ما باشید.

همچنین با مطالعه مقاله خشک شدن داخل بینی بعد از عمل ؛ اطلاعات کاملتری را کسب خواهید نمود.

عناوین مقاله:

جراحی بینی و علت خشک شدن بینی پس از عمل جراحی

انواع بینی ها برای جراحی بینی

انواع عمل بینی

مراقبت های بعد از عمل بینی

مراقبت های قبل از عمل بینی

علت خشک شدن بینی پس از عمل جراحی چیست؟

 

فهرست مطالب

جراحی بینی

جراحی بینی
جراحی بینی

یکی از پرطرفدارترین جراحی هایی که در سراسر دنیا انجام می شود، جراحی زیبایی بینی است. معمولا افرادی که قصد انجام این عمل را دارند، با سوالات مختلفی روبرو هستند.

هدف از انجام این جراحی برای همه یکسان نیست. روش های جراحی بینی به دو دسته تقسیم بندی می شوند. دسته اول جراحی بسته و دسته دوم جراحی باز. انتخاب روش مناسب برای انجام این عمل توسط پزشک تعیین می شود. بینی ها معمولا گوشتی و یا استخوانی هستند.  مهم ترین دلیل انجام این عمل، اصلاح فرم و ظاهر بینی است.

پیشنهاد می کنیم از پست علت پهن شدن نوک بینی بعد از عمل دیدن کنید.

همچنین ممکن است شما به دنبال علت ورم بینی بعد از عمل چیست و یا علت درد تیغه بینی بعد از عمل باشید.

در واقع بیشتر عمل های بینی به علت از بین بردن مشکلات ساختاری بینی انجام می شوند.

به طور کلی عمل جراحی بینی به یکی از علت های زیر انجام می شود.

  • برطرف کردن مشکلات تنفسی
  • برطرف کردن انحراف بینی
  • کوچک کردن بینی و ایجاد تناسب بین آن و دیگر اجزای صورت
  • صاف کردن برجستگی های روی بینی
  • رفع مشکلات ساختاری بینی
  • ایجاد تقارن در بینی
  • رفع افتادگی نوک بینی

هر کدام از مدل های بینی ویژگی های خاص خودش را دارد. پس از انجام عمل بینی، فرم آن تغییر می کند. بیمار می تواند مدل بینی خود را طبیعی و یا فانتزی و یا نیمه فانتزی انتخاب کند.

انتخاب مدل بینی با توجه به شرایط و سلیقه بیمار تعیین می شود. عمل بینی های گوشتی، سخت تر است. به همین علت به مهارت و تخصص بالاتری نیاز دارد و  این نوع از بینی ها بافت بیشتری دارد.

همچنین غضروف آن ها ضعیف تر است. گاهی برای انجام این عمل نیاز است تا غضروف پیوند داده شود. در این صورت جراح می تواند اسکلت بینی را کاملا مقاوم بسازد.

برای پیوند غضروف، معمولا از غضروف های پشت گوش و یا دنده خود بیمار کمک گرفته می شود. اگر امکان انجام این کار وجود داشت، از غضروف مصنوعی استفاده می شود. دکتر جمشیدی، یکی از خبره ترین دکترها در این زمینه است.

انواع بینی

انواع بینی
انواع بینی

بینی های گوشتی ویژگی های خاصی دارند. به طور مثال نوک این نوع بینی معمولا گرد و پهن است. همچنین از لحاظ اسکلتی بافت ضعیفی دارد. معمولا بینی های گوشتی پوست ضخیمی دارند و دارای غدد چربی فعال بیشتری هستند.

یکی از مشکلات، بینی های استخوانی است که قوز بینی روی پل آن قرار دارد. این بینی ها دارای غضروف محکم و همچنین پوست نازکی هستند. جراحی این بیماری ها آسان تر انجام می شود. به همین علت دوره نقاهت کوتاه تری دارند.

همچنین کبودی و تورم آن ها کمتر است. این نوع بینی هم ویژگی های مخصوص به خودش را دارد. در بینی های استخوانی دوره نقاهت کمتر است. همچنین بیمار التهاب کمتری را تجربه می کند.

در این نوع بینی ها معمولا روی بینی قوز وجود دارد. اندازه آن در هر فردی متفاوت است. بینی استخوانی، غضروف محکم اما پوست نازکی دارد.

انواع جراحی و علت خشک شدن بینی پس از عمل جراحی

انواع جراحی و علت خشک شدن بینی پس از عمل جراحی
انواع جراحی و علت خشک شدن بینی پس از عمل جراحی

همان طور که گفتیم، جراحی بینی به دو صورت بسته و باز انجام می شود. جراحی بینی به صورت بسته، دشواری کمتری دارد. در این روش، برش هایی از داخل در بینی ایجاد می شود. در واقع به کمک ابزار مخصوص، تغییراتی روی بینی ایجاد می شود.

در این عمل باید بخش بسیار کوچکی از پوست بینی جدا شود. در جراحی بسته بینی، پزشک دید کاملی به ساختار بینی ندارد. به همین علت فقط جراحی های جزئی  این روش انجام می شود.

زیرا در جراحی بسته بینی، فقط می توان ایرادات جزئی را از بین برد. همان طور که گفتیم، جراحی باز سخت تر است. در واقع در این عمل، علاوه بر ایجاد برش داخل بینی، باید در ناحیه کلوملا هم برش هایی ایجاد کرد.

زمانی که این برش ها ایجاد می شوند، دکتر جمشیدی پوست بینی را به سمت بالا می آورد. در این صورت دیدی مستقیم و کامل روی ساختار بینی دارد.

انواع عمل بینی

انواع عمل بینی
انواع عمل بینی

عمل بینی به چند صورت انجام می شود. منظور از عمل بینی طبیعی عملی است که فرد قصد دارد فقط ایراد و نقص های بینی خود را برطرف کند. یعنی در طی این عمل، بینی بیمار خیلی کوچک نمی شود.

در این عمل، قوز بینی کم است. همچنین فاصله بین لب بالایی تا نوک بینی در این عمل با عمل های فانتزی و یا عروسکی متفاوت است.

در واقع بینی های طبیعی به گونه ای هستند که هیچ علائم و نشانه ای از عمل روی آن ها دیده نمی شود. به عمل بینی فانتزی، جراحی بینی عروسکی هم گفته می شود. در این عمل باید قوس زیادی روی پل بینی انجام شود.

همچنین در این مدل، فاصله بین لب بالا و نوک بینی بیشتر است. معمولا خانم ها طرفدار این مدل بینی هستند.  بیشتر آقایان تمایل دارند تا بینی آن ها به صورت طبیعی عمل شود.

عمل فانتزی را روی بینی های استخوانی انجام می دهند

عمل فانتزی را روی بینی های استخوانی انجام می دهند. به این علت که باید بافت زیادی از بینی برداشته شود. بینی های گوشتی به علت این که غضروف ضعیفی دارند، نمی توان بافت های زیادی از آن ها را برداشت. منظور از عمل نیمه فانتزی، عملی است که با ترکیب عمل طبیعی و عمل فانتزی انجام شده است.

در واقع در این عمل، قوز روی بینی کمتر از حالت بینی فانتزی است. در حال حاضر مردان زیادی هم به دنبال انجام عمل بینی هستند. معمولا بینی آقایان را به روش طبیعی عمل می کنند. اما باز نوع عمل به نظر بیمار بستگی دارد.

دوره نقاهت آقایان از دوره نقاهت خانم ها طولانی تر است. به علت این که آن ها بینی های ضخیم تری دارند و همچنین دارای پوست چرب تری هستند. همچنین آقایان پس از عمل، التهاب و کبودی بیشتری را تجربه خواهند کرد. دکتر جمشیدی می تواند با توجه به مهارتی که دارد، انواع بینی ها را عمل کند.

نکات مهم قبل از جراحی

نکات مهم قبل از جراحی
نکات مهم قبل از جراحی

پیش از انجام جراحی بینی باید مسائل مهمی را مد نظر قرار دهید. این عمل از اهمیت زیادی برخوردار است. پس  حتما به نکات گفته شده توجه کنید.

انتخاب یک جراح مناسب:

بدون شک مهم ترین نکته برای انجام عمل بینی، انتخاب یک پزشک مناسب است. هر چقدر جراح بینی ماهرتر باشد، نتیجه عمل قابل قبول تر می شود.

انجام آزمایش های لازم:

پس از انتخاب جراح و مشاوره با او، باید آزمایش هایی را انجام دهید. نتیجه این آزمایش ها همگی باید به پزشک مورد نظر نشان داده شوند.

گرفتن عکس از بینی:

معمولا پزشکان توصیه می کنند که بیمار قبل از عمل به آتلیه های مخصوص مراجعه کند و از بینی خود عکس بگیرد.

عدم مصرف دخانیات و الکل:

دو هفته قبل از عمل نباید دخانیات مصرف کرده باشید. علاوه بر این، باید از مصرف نوشیدنی های الکلی جلوگیری شود.

عدم مصرف داروهای رقیق کننده خون:

تا دو هفته قبل از عمل باید از مصرف داروهای رقیق کننده خون جلوگیری کنید. داروهایی مانند آسپرین ها و بروفن ممنوع است.

سابقه بیماری های خاص:

اگر متقاضی عمل، بیماری خاصی داشته باشد و یا اگر داروی خاصی مصرف می کند، باید حتما با پزشک خود در میان بگذارد.

توصیه های روز عمل:

بیمار باید در روز عمل ناشتا باشد. علاوه بر این، بهتر است وسیله های غیر ضروری همراه خود نداشته باشد.

بعد از عمل بینی چه کنیم؟

بعد از عمل بینی چه کنیم؟
بعد از عمل بینی چه کنیم؟

افرادی که قصد انجام عمل بینی را دارند، باید بدانند که علاوه بر مراقبت های پیش از عمل، باید به مراقبت های پس از عمل نیز توجه کنند تا بعد از آن به دنبال علت خشک شدن بینی پس از عمل جراحی نباشند:

خودداری از انجام ورزش و فعالیت های سنگین:

بیمار حداقل یک هفته پس از انجام عمل جراحی بینی باید استراحت کند. همچنین باید از ورزش و فعالیت های سنگین خودداری کند. زیرا این کار سبب خونریزی و بیشتر شدن میزان کبودی ها و ورم می شود.

برداشتن آتل بعد از عمل بینی:

معمولا یک هفته پس از عمل، برای کشیدن بخیه ها و همچنین برداشتن آتل به مطب پزشک مراجعه می شود. معمولا پزشکان توصیه می کنند که پیش از مراجعه به پزشک برای برداشتن آتل، سر بیمار شسته شده باشد.

بالا نگه داشتن سر بیمار:

بیمار باید در زمان استراحت، سر خود را بالاتر از بدن خود قرار بدهد. بهتر است از دو بالش استفاده شود.

زدن چسب بینی:

بهتر است تا یک ماه پس از عمل بینی، چسب روی آن وجود داشته باشد.

اجتناب از خوردن غذاهای سفت:

بهتر است از خوردن غذاهای خشک و سفت جلوگیری شود. زیرا این غذاها بیشتر به جویدن نیاز دارند و جویدن زیاد برای بینی تازه عمل شده خوب نیست. بهتر است در دوران نقاهت، از خوردن نوشیدنی های مقوی و آب استفاده شود.

کبودی و التهاب بینی:

این مسئله کاملا طبیعی است. نوع عمل بینی به صورتی است که کبودی زیادی روی صورت ایجاد می شود. اما برای بهبودی سریع تر می توانید از کمپرس سرد استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر، به دکتر جمشیدی مراجعه نمایید.

جراحی زیبایی بینی

جراحی زیبایی بینی
جراحی زیبایی بینی

با انجام عمل بینی، شکل بینی اصلاح می شود. در این صورت چهره بیمار زیباتر می شود. همچنین با داشتن یک چهره زیبا، مرد جذاب تر می شود و در نهایت اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کند.

به همین علت زندگی اجتماعی او بهبود پیدا می کند. در حال حاضر علم و تکنولوژی پیشرفت کرده است. به همین علت پزشکان، بیماران خود را با جدیدترین تکنیک ها و متدها جراحی می کنند.

به همین علت احتمال افتادن نوک بینی بیماران به شدت کاهش پیدا کرده است. در واقع با تقویت بافت ها و غضروف های بینی، احتمال بروز این مشکل به شدت کاهش پیدا کرده است.

انجام عمل بینی عوارض مختلفی دارد.

  • خونریزی موقت بعد از عمل
  • بروز مشکلات تنفسی
  • کاهش موقت حس بویایی
  • نامتقارن بودن سوراخ های بینی

برای آگاهی از نتیجه عمل، باید 6 ماه تا یک سال صبر کنید. پس از عمل بینی، باید ورم و التهاب آن کاملا از بین برود تا بتوانیم نتیجه را بررسی کنیم. به همین علت باید 6 ماه تا یک سال صبر کنیم تا از نتیجه عمل آگاه شویم.

بعد از برداشتن قوز بینی، بیمار هیچ دردی را احساس نمی کند. به همین علت جای نگرانی نیست. البته که وجود کمی درد و کمی حساسیت کاملا طبیعی است. نکته مهم این است که از کارهای ممنوعه جلوگیری کنید.

پس از جراحی بینی، بیمار باید مصرف مایعات و آب را افزایش دهد. تغذیه نقش بسیار مهمی روی بهبود وضعیت بیمار پس از عمل ایفا می کند. باید مصرف نمک به کمترین حد ممکن برسد. به مرور زمان، التهاب های ناشی از جراحی بینی به سرعت بهبود پیدا می کنند.

مراقبت های پس از عمل بینی (مرحله اول)

در قسمت قبلی متن به مراقبت های بعد از عمل بینی اشاره کوچکی کردیم. در این قسمت به توضیح بیشتری در این باره خواهیم پرداخت.

  • پس از عمل بهتر است تا 12 ساعت در اطراف بینی و زیر چشم از کمپرس آب سرد استفاده کنید.
  • داروهایی که پزشک تجویز کرده است را به طور مرتب مصرف کنید.
  • از مصرف داروهای اضافی ممانعت کنید.
  • در روزهای اول پس از عمل، از مصرف هویج و سیب و استیک خودداری کنید.
  • یک هفته پس از عمل، برای برداشتن گچ به پزشک مراجعه کنید.
  • برای کم شدن میزان تورم و کبودی های عمل جراحی و همچنین جلوگیری از ابتلا به مشکلات احتمالی، باید پیاده روی آرام داشته باشید.
  • بهتر است خم نشوید و اجسام سنگین تر از 4 کیلو را بلند نکنید. زیرا ممکن است بخیه های شما پاره شوند.
  • اگر از بینی شما مدام خون رقیقی خارج می شود، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • برای کاهش درد و تورم باید تا 3 روز بعد از جراحی بینی، از کیسه آب سرد استفاده کنید. البته توجه کنید که پوست اطراف بینی حساس است. پس بهتر است به صورت دوره ای و هر 10 دقیقه یک بار کیسه آب سرد را روی پوست خود بگذارید. در غیر این صورت ممکن است سردی یخ، پوستتان را اذیت کند.
  • بهتر است تا یک هفته صورت خود را با پنبه خیس بشویید.
  • اگر اطراف بینی شما زخم هایی وجود داشت، بهتر است آن ها را با آب اکسیژنه شست و شو دهید.
  • اگر از عینک استفاده می کنید، باید وسط عینک را با چسب به پیشانی خود بچسبانید.
  • اگر در بینی خود احساس سوزش و خارش داشتید، نباید آن را دستکاری کنید. زیرا سبب افزایش تورم و خونریزی می شود.

مراقبت های پس از عمل (مرحله دوم)

  • هوا را به شدت و به طور ناگهانی به داخل بینی خود نکشانید. زیرا ممکن است ورم داخل بینی افزایش پیدا کند.
  • پس از عمل، پوست بینی دچار حساسیت زیادی می شود. پس بهتر است در مقابل هوای گرم و سرد قرار نگیرید.
  • نباید بینی و پوست های اطراف آن را دستکاری کنید.
  • به طور مستقیم مقابل نور خورشید قرار نگیرید.
  • باید برای خوابیدن و بیدار شدن، از کسی کمک بگیرید.
  • دندان های خود را به آرامی مسواک بزنید.
  • از یک مسواک نرم استفاده کنید.
  • هیچ وسیله ای را داخل بینی برای نظافت کردن آن نبرید.
  • برخی از بیماران به علت ترس، سر و گردن خود را سفت نگه داشته و آن ها را حرکت نمی دهند. این مسئله ممکن است منجر به اسپاسم و گرفتگی عضلات شود. پس بهتر است سر و گردن خود را راحت نگه دارید.
  • در صورت خروج از منزل، باید از کلاه های لبه دار استفاده کنید. در این صورت نور آفتاب به نواحی حساس نمی تابد.
  • تا دو ماه باید از مصرف سیگار اجتناب کنید.

بینی گوشتی

همان طور که گفتیم، انجام جراحی بینی های گوشتی سخت تر است. به همین علت پس از انجام جراحی این بینی ها، باید احتیاط بیشتری به خرج داد. دکتر جمشیدی به عنوان بهترین متخصص جراحی بینی، موارد زیر را توصیه می نمایند:

  • تا 10 روز باید از حرف زدن زیاد و خندیدن جلوگیری شود.
  • بهتر است غذاها به صورت میکس شده میل شوند.
  • باید در رژیم غذایی خود مقدار زیادی آبمیوه و سوپ قرار دهید.
  • از رفتن به مکان های شلوغ و پر رفت و آمد جلوگیری کنید. زیرا در این صورت ممکن است یک ضربه ناگهانی به بینی آسیب برساند.
  • ممکن است پس از بیدار شدن از خواب، احساس سرگیجه داشته باشید که تا یک هفته این امر طبیعی است.
  • باید از لباس های دکمه دار استفاده کنید، زیرا هنگام عوض کردن لباس، فشاری به بینی شما وارد نمی شود.
  • باید چسب بینی همیشه خشک باشد.
  • موقع عطسه زدن، دهان باید باز باشد.
  • برای تخلیه بینی، فشار زیادی به آن وارد نکنید.
  • تا دو هفته از سرم نمکی استفاده کنید. در این صورت مخاط و ترشحات در بینی تجمع پیدا نمی کنند.
  • تا دو ماه باید از عینک آفتابی استفاده نکنید.
  • برای جلوگیری از تورم بافت های بینی نباید در محیط های گرم مانند سونا قرار بگیرید.
  • پس از جراحی بینی تا 6 ماه نباید وسیله های سنگین بلند کنید.
  • اگر بعد از انجام عمل، میزان تورم در دو طرف بینی یکسان نبود، جای نگرانی نیست.
  • بی حسی در نوک بینی طبیعی است. پس در این صورت نیازی به مراجعه به پزشک نیست.

اگر پس از عمل یکی از علائم زیر را داشتید، باید به پزشک مراجعه کنید.

  • خونریزی شدید
  • سر درد شدید
  • اسهال شدید
  • تغییرات ناگهانی بینایی
  • تورم چشم
  • تب 24 ساعت پس از عمل

اهمیت بینی

اهمیت بینی
اهمیت بینی

بینی در بدن نقش بسیار مهمی دارد پس باید از تجربه متخصصین باتجربه مانند دکتر جمشیدی استفاده نمایید. جدا از این که با بینی تنفس می کنیم، این عضو بدن، مسئولیت های دیگری هم دارد.

در واقع بینی خط مقدم بدن در مقابله با انواع بیماری ها به شمار می آید.  خیلی از میکروب ها و اشیاء خارجی در تلاش هستند تا از طریق بینی به بدن راه پیدا کنند. در واقع رطوبت و مخاط داخل بینی به عنوان یک فیلتر و محافظ عمل می کنند.

آن ها میکروب ها و آلودگی ها را از بین می برند و مانع ورودشان به بدن می شوند. اگر بینی خشک باشد، میکروب ها می توانند به داخل بدن راه پیدا کنند. در واقع در صورتی که بینی مرطوب نباشد، میکروب ها با هیچ مانعی برخورد نمی کنند. در نهایت آلودگی هوا وارد بدن می شوند.

معمولا بیشتر مردم بر این باور هستند که سرماخوردگی سبب آبریزش بینی می شود. اما ویروس ها می توانند باعث خشک شدن بینی بشوند. ممکن است در مرحله اول، خشکی بینی مسئله مهمی به نظر نیاید. اما عوارض متعددی به دنبال دارد.

عوامل مختلفی وجود دارند که سبب خشکی بینی می شوند. این عوامل می توانند ناشی از عوارض مصرف یک دارو و یا شرایط محیط زیست و یا بیماری های مختلفی باشند.

معمولا هوای گرم و خشک، سبب خشکی بینی و خشکی چشم و خشکی گلو می شود. یکی از عوارض خشکی بینی، خونریزی است. معمولا زمانی که بینی بیش از حد خشک شده باشد، فرد خون دماغ می شود.

 خشکی بینی

خشکی بینی با علائم مختلفی همراه است. شایع ترین علائم خشکی بینی عبارتند از:

  • تحریک بینی
  • مشکلات بینایی، ناشی از خشکی در چشم
  • ترک‌ها و ضایعات در پوشش داخلی بینی
  • تورم و خونریزی
  • خارش شدید در سوراخ‌های بینی
  • انقباض در مجرای بینی
  • خشکی دهان و گلو

اگر بیماری علاوه بر علائم بالا با مسائلی مانند سخت نفس کشیدن و یا سخت بلع کردن مواجه شد و یا علاوه بر بینی، دهان به شدت خشکی داشته باشد، باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه نمود.

خشکی بینی جدا از عوارضی که  دارد، به شدت انسان را آزار می دهد. به همین علت باید هر چه زودتر برای برطرف کردن آن وارد عمل شد. برای از بین بردن خشکی بینی قبل از هر چیزی باید علت آن را تشخیص دهیم. معمولا روش های برطرف کردن خشکی بینی، روش های خوبی نیستند.

یعنی انجام آن ها منافع کمی برای بیمار به همراه دارد. به طور مثال استفاده از شست و شو دهنده هایی که محلول نمکی هستند، به طور موقت خشکی بینی را درمان می کنند.

اما متاسفانه بخش زیادی از پروتئین هایی که در لایه مخاطی وجود دارند را می شویند و از بین می برند. این پروتئین ها می توانند باکتری هایی که در بینی وجود دارند را کنترل کنند. در واقع با نابود شدن این پروتئین ها، محافظت مخاط از بینی در مقابله با باکتری ها و میکروب ها با اختلال روبرو می شود.

علت خشک شدن بینی پس از عمل جراحی

علت خشک شدن بینی پس از عمل جراحی
علت خشک شدن بینی پس از عمل جراحی

علت خشک شدن بینی پس از عمل جراحی، مهمترین مسئله ای است که در این متن به آن می پردازیم. در واقع اگر عمل بینی با کم کردن شاخک های تحتانی همراه باشد، بیمار خشکی بیشتری در بینی خود تجربه می کند.

این خشکی می تواند تا چند ماه بعد، بیمار را اذیت کند. استفاده از اسپری سالین بینی و همچنین پماد موضعی می تواند خشکی بینی را از بین ببرد. دوش با بخار داغ و همچنین سونا می تواند تاثیر بسیار زیادی روی از بین بردن خشکی بینی داشته باشد.

اما به علت این که گرما برای بینی تازه جراحی شده مناسب نیست، نمی توان از این روش ها کمک گرفت. پیش از بررسی علت خشک شدن بینی پس از عمل جراحی باید با روش های درمان آن آشنا شویم. البته بهتر است قبل از انجام هر یک از روش های گفته شده، از پزشک مشورت بگیرید.

دکتر جمشیدی بهترین راهنمایی ها را در اختیار بیماران خود قرار می دهد. یکی از راه های ساده ای که می تواند خشکی بینی را از بین ببرد، استفاده از دستگاه مرطوب کننده هوای سرد است. بیمار می تواند در کنار تخت خود این دستگاه را قرار دهد. به طوری که زاویه پاشش هوا به سمت صورت او باشد.

به همین صورت بیمار هوای مرطوب را نفس می کشد. با انجام این کار، پوشش داخل بینی و مجرای هوایی دهان نرم می شود. در نهایت بیمار زودتر بهبود پیدا می کند.

در مقابل بیمارانی که به دنبال علت خشک شدن بینی پس از عمل جراحی هستند، افرادی وجود دارند که رطوبت بیش از حدی را در بینی خود تجربه می کنند.

در واقع برخی از بیماران پس از انجام عمل، ترشحات شفاف در بینی خود خواهند داشت. رطوبت بیش از حد بینی چند ماه پس از عمل جراحی از بین برده می شود.

علل خشک شدن بینی

علل خشک شدن بینی
علل خشک شدن بینی

پیش از بررسی علت خشک شدن بینی پس از عمل جراحی، به بررسی علت های مختلف خشک شدن بینی خواهیم پرداخت.

ورم غشای محیطی:

این مشکل از عفونت بینی ناشی می شود.

فاکتورهای محیطی:

یکی دیگر از عواملی که سبب خشکی بینی می شود، عوامل محیطی است. اگر فردی در ناحیه گرم و خشک زندگی کند، رطوبت بینی از بین می رود.

سندروم شوگرن:

یکی دیگر از علت های خشکی بینی سندروم شوگرن است. این سندروم نوعی بیماری خود ایمنی شناخته می شود. البته این بیماری نادر است و تعداد کمی به آن مبتلا می شوند. سندروم شوگرن سبب خشک شدن تمامی غشاهای مخاطی بدن می شود. در نهایت فرد در بینی خود احساس خشکی می کند. البته افرادی که به این سندروم مبتلا هستند، از خشکی چشم  و دهان نیز رنج می برند.

استفاده از اسپری های بینی:

ممکن است استفاده از برخی از اسپری های بینی سبب خشکی بینی شود. البته این مسئله ادامه دار نیست و تنها در دوره زمانی خاصی اتفاق می افتد. زیرا معمولا از این اسپری ها تنها در چند روز استفاده می شود.

البته گاهی ممکن است بیمار مجبور باشد که پس از چند روز، مجدد از این اسپری ها استفاده کند. برای برطرف کردن این مشکل، بیماران می توانند در این باره با پزشک خود مشورت کنند.

یعنی اگر مدت زمان استفاده از این اسپری ها از 5 روز بیشتر بود، باید در کنار استفاده از آن ها از داروهای دیگر برای برطرف کردن خشکی بینی خود استفاده کنند.

پیش از این که یکی از روش های درمانی را برای از بین بردن بینی خود انتخاب کنید، حتما با پزشک مشورت کنید. دکتر جمشیدی بهترین راه های برطرف کردن خشکی بینی را در اختیار بیماران خود می گذارد.

تغییرات هورمونی:

هورمون ها می توانند تغییرات بسیار زیادی در بدن ایجاد کنند. به طور مثال زمانی که سن خانم ها بالا می رود، به علت یائسگی، هورمون های بدن آن ها به طور کلی با تغییراتی مواجه می شود. به همین علت تمامی غشاهای مخاطی بدن آن ها خشک می شود که سبب می شود تا این افراد خشکی زیادی را در بینی و چشم و دهان تجربه کنند.

عوارض جانبی مصرف دارو:

استفاده از برخی از داروها می توانند سبب خشکی شوند. در واقع داروهای ضد گرفتگی و ضد حساسیت و یا شربت های ضد حساسیت که برای قطع آبریزش بینی استفاده می شوند، می توانند موجب خشک شدن بینی بشوند.

فشار خون:

فشار خون یکی دیگر از عواملی است که سبب خشک شدن بینی می شود. زمانی که فشار خون تا حد زیادی بالا برود، بیمار خون دماغ می شود. در نهایت بینی او خشک می شود.

خون دماغ:

به طور کلی به هر علتی که فرد خون دماغ شود، پس از آن بینی او خشک می شود. یعنی با کمی تعامل می توانیم بگوییم که هر عاملی که سبب خون دماغ شدن فرد می گردد، در نهایت سبب خشک شدن بینی هم می شود.

ENS

ENS
ENS

علت خشک شدن بینی پس از عمل جراحی با نام ENS شناخته می شود. در واقع ENS یک بیماری است. معمولا پس از جراحی و برداشتن توربینت و یا کوچک کردن آن و یا عمل اصلاح تیغه بینی، این بیماری به وجود می آید.

وظیفه توربینت ها این است که مخاط و رطوبت بینی را ایجاد کنند. طبیعتا زمانی که توربینت ها از بدن به طور کامل خارج شوند و یا مقدار آن ها کاهش پیدا کند، بینی او خشک می شود. می توانیم بگوییم که علت خشک شدن بینی پس از عمل جراحی، تغییر در توربینت ها است.

توربینت ها جریان هوا را تنظیم می کنند. آن ها به عنوان یک فیلتر عمل می کنند. یعنی هوایی که وارد بینی می شود را مرطوب و گرم می کنند. در این صورت بینی خشک نمی شود.

توربینت نقش بسیار موثری در بدن ایفا می کند. علاوه بر فرآیند تنفس، عهده دار  وظایف دیگری در حوزه های عملکرد ریه و حفاظت از گلو و حلق و همچنین ورود هوای تصفیه نشده است.

اگر میزان توربینت ها در بینی کم شود، بافت مخاطی داخل بینی به شدت کاهش پیدا می کنند. به همین علت گفته می شود که اصلی ترین علت خشک شدن بینی پس از عمل جراحی، کاهش میزان توربینت ها است.

توربینت ها دارای حسگرهایی هستند. این حسگرها سیگنال هایی را به مغز ارسال می کنند. این سیگنال ها در رابطه با میزان عبور هوا از بینی ارسال می شوند. اگر توربینت ها از بین بروند و یا مقدار آن ها کمتر شود، مغز نمی تواند مانند قبل اطلاعات خوبی در خصوص وضعیت جریان هوا دریافت کند.

در این شرایط بدن احساس می کند که هوای کافی را دریافت نکرده است. به همین علت مسیر بینی بیشتر از قبل باز می شود. معمولا افرادی که خشکی بینی را تجربه می کنند، احساس کم آوردن نفس هم دارند. در صورتی که بینی آن ها باز است و هیچ مشکلی در تنفس ندارند.

عوارض خشکی بینی

عوارض خشکی بینی
عوارض خشکی بینی

خشکی بینی می تواند سبب بروز‌ مشکلات دیگری هم بشود. برخی از این مشکلات عبارتند از:

  • پوسته شدن بافت داخل بینی
  • احساس سرما خوردگی
  • خونریزی بینی
  • احساس مزمن خشکی در بینی و یا گلو
  • سر درد
  • احساس عدم عبور هوای کافی از بینی

اکنون که با علت خشک شدن بینی پس از عمل جراحی آشنا شدیم، باید با راه های برطرف کردن این مشکل بیشتر و بهتر آشنا شویم. برای انجام هر یک از این روش ها، می توانید از دکتر جمشیدی کمک بگیرید.

  • استفاده از اسپری آب نمک بینی
  • استفاده از ماسک خواب مرطوب کننده
  • مصرف داروهای خلط آور مانند اکالیپتوس
  • شست و شوی روزانه بینی با آب و استنشاق نمک دریا
  • استفاده از بخار ساز در اتاق خواب و محل کار
  • نوشیدن مقدار زیاد آب و اجتناب از مصرف کافئین
  • انتخاب سبک زندگی سالم و فعال
  • استفاده روزانه از قطره های گیاهی بینی
  • مصرف رژیم غذایی مناسب
  • خودداری از شرایطی که سبب خشک شدن بینی می شود.

عمل جراحی برای خشک شدن بینی

عمل جراحی برای خشک شدن بینی
عمل جراحی برای خشک شدن بینی

علاوه بر موارد گفته شده، راه دیگری هم برای از بین بردن خشک شدن بینی وجود دارد. یکی از این راه ها، انجام عمل جراحی است. در واقع با انجام این عمل، شرایط عادی می شود و جریان هوا می تواند به خوبی وارد بینی شود.

در واقع در طی این عمل به کمک پروتز، توربینت های جدیدی در بینی ساخته می شوند. می توان از ابزارهای پیشرفته کمک گرفت و پروتز را در محل مناسبی قرار داد. البته دقت کنید که بافت توربینت کاملا منحصر به فرد است. یعنی نمی توانیم چیزی را جایگزین کنیم.

اما استفاده از پروتز می تواند علائم خشکی بینی را تا حدی کاهش دهد. در واقع پروتز باید زیر تیغه بینی قرار بگیرد. در این صورت می تواند جریان هوای بینی را بازیابی کند. با انجام این عمل، شرایط بینی بیمار به شرایط قبلی او نزدیک تر می شود.

در نهایت خشکی بینی او از بین می رود. همان طور که گفتیم، علت خشک شدن بینی پس از عمل جراحی به خاطر میزان توربینت ها است. تغییرات دیگری که در طی عمل جراحی روی بینی انجام می شوند، سبب بروز مشکلات دیگری می شوند. در ادامه با این مشکلات بیشتر آشنا می شویم.

مشکلات بعد از عمل

مشکلات بعد از عمل
مشکلات بعد از عمل

تنفس با دهان یکی از سخت ترین مشکلات جراحی بینی به حساب می آید. همه ما می دانیم که آناتومی دهان مناسب نفس کشیدن نیست و وظیفه تنفس بر عهده بینی است.

اما در شرایط خاصی مانند انجام عمل جراحی بینی، نیاز داریم تا با دهان نفس بکشیم. نفس کشیدن با دهان سبب خشکی می شود. خشک شدن دهان حس آزاردهنده ای است.

این مشکل هنگام خواب آزاردهنده تر هم می شود. به همین علت بیشتر افرادی که بینی خود را جراحی می کنند، شب ها اذیت می شوند. در روزهای ابتدایی پس از عمل، بیمار باید با دهان نفس بکشد.

در این صورت بینی زودتر ترمیم پیدا می کند. در نهایت زودتر به شرایط عادی باز می گردد. اما اگر پس از گذشت چند روز، بیمار باز هم نتواند به درستی با بینی نفس بکشد، باید به پزشک مراجعه کند.

برای رفع این مشکل می توانید به دکتر جمشیدی مراجعه کنید. ما علت خشک شدن بینی پس از عمل  جراحی را تغییر در اندازه توربینت ها می دانیم. علاوه بر این، وجود لخته های خون را به عنوان علت اصلی مشکلات حاد تنفسی می شناسیم. البته این مسئله جای نگرانی ندارد. این مشکلات معمولا در ساعات اولیه بعد از عمل، بیمار را آزار می دهند.

پس از گذشت چند ساعت، بیمار وضع بهتری پیدا می کند. البته یک مسئله ای می تواند مشکلات تنفسی قبل از عمل را بیشتر کند. وجود مشکل در سینوس های بینی عوارض عمل را بیشتر می کند.

پیش از انجام عمل جراحی باید دکتر را از وضعیت خود کاملا آگاه کنید. در این صورت، هم عمل شما با کیفیت بیشتری انجام می شود و هم عوارض کمتری را پس از عمل تجربه خواهید کرد.

علت خشک شدن بینی پس از عمل جراحی و تنگی نفس

یکی دیگر از سختی های عمل بینی بعد از علت خشک شدن بینی پس از عمل جراحی، تنگی نفس است. اگر بیمار به علت آلرژی نمی تواند درست نفس بکشد، باید هر چه زودتر آلرژی خود را برطرف کند. معمولا اسپری ها و داروهای کورتونی انتخاب مناسبی هستند.

اما پیش از مصرف آن ها باید با پزشک خود مشورت کنید. دکتر جمشیدی، بهترین و بی ضررترین داروها را برای بیماران خود تجویز می کند. این داروها ممکن است سیستم ایمنی بدن را با مشکل روبرو کنند.

پس حتما پیش از استفاده از آن ها باید با پزشک مشورت کرد. متاسفانه گاهی بیماران به علت کیفیت پایین عمل جراحی، مشکلات تنفسی زیادی را تجربه می کنند.

این افراد باید برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، به پزشک ها و متخصصین ماهری مراجعه کنند. دکتر جمشیدی انتخاب بسیار مناسبی است. گاهی اوقات حجم زیاد لخته های خون سبب تنگی نفس بیمار می شوند.

در چنین شرایطی، باید مصرف سرم های شست و شو را بیشتر کرد. در این صورت لخته ها از بین می روند. معمولا افرادی که آلرژی دارند، پس از عمل شرایط سخت تری را تجربه می کنند. این افراد باید پیش از عمل، پزشک را از آلرژی خود آگاه کنند.

گرفتگی بینی

گرفتگی بینی
گرفتگی بینی

در این متن به بررسی عمل بینی و اصلی ترین علت خشک شدن بینی پس از عمل جراحی پرداختیم. هم اکنون با یکی دیگر از مشکلات پس از عمل جراحی بینی آشنا می شویم. گرفتگی بینی در کنار تورم و کبودی، عوارضی هستند که پس از عمل، بیمار را درگیر می کنند.

البته دقت کنید که این مشکل کاملا طبیعی است. یعنی پس از گذشت زمان، این مسئله حل می شود. هنگام جراحی بینی تغییراتی روی آن ایجاد می شوند که باعث گرفتگی بینی می شوند.

در واقع خط مخاط داخلی بینی به علت انجام جراحی دچار التهاب می شود. یعنی این قسمت ورم می کند و سبب مسدود شدن مسیر تنفسی می شود. با گذشت زمان و از بین رفتن ورم های بینی، این مشکل حل می شود. البته تنها تورم سبب گرفتگی بینی نمی شود.

وجود لخته های خون درون بینی می توانند سبب گرفتگی آن شوند. بر اساس تجربیات دکتر جمشیدی، معمولا تمامی عوارض پس از عمل جراحی بینی، ظرف مدت چند روز از بین می روند.

در پایان توصیه می کنیم از مقاله علت احساس سنگینی بینی بعد از عمل دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با مطب

۰۲۱۸۸۸۵۶۳۳۷

۰۹۳۹۰۵۹۰۷۹۵

واتساپ : ۰۹۳۹۰۵۹۰۷۹۵

روزهای مطب، یکشنبه و سه شنبه ۴تا۷

میدان ونک،خیابان گاندی شمالی خیابان شهید محمدصانعی،پلاک ۱۹ طبقه ۳،واحد۸

Call Now Buttonبا یک کلیک تماس بگیرید.